Jump to content

Magnumpatroner over .375 med eller uten krave


pondoro

Hva er ditt valg over .375..?  

20 members have voted

  1. 1. Hva er ditt valg over .375..?

    • 10,75x68
      1
    • .450/400 3"
      1
    • .450/400 3 1/4
      0
    • .404 Jeffery
      5
    • .416 Rigby
      5
    • .425 Westley Richards
      0
    • .450 Nitro Express
      2
    • .450 No2 Nitro Express
      0
    • .450 Rigby
      0
    • .500/450 Nitro Express
      0
    • .500/465 Nitro Express
      0
    • .458 Win Mag.
      2
    • .460 Weatherby
      2
    • .458 Lott
      2
    • .470 Nitro Express
      4
    • .475 Nitro Express
      0
    • .475 No2 Nitro Express
      0
    • .476 Westley Richards Nitro Express
      0
    • .500 Jeffery(Schüler) Nitro Express
      2
    • .500 Nitro Express
      4
    • .505 Gibbs
      1
    • .577 Nitro Express
      0
    • .600 Nitro Express
      1
    • .416 Ruger
      0
    • .458 Express
      0
    • .375 Ruger
      0
    • .416 Rem.
      2
    • .500/416
      1


Recommended Posts

Jeg valgte .475 NE rett og slett fordi jeg har en, den er verken bedre eller dårligere enn alle de andre f.o.m. .450 - t.o.m. .476 NE..

 

Siden jeg også har .375H&H så gikk jeg opp...til .577 NE...kjekk og ha når den store hannelefanten prøver og høvle deg ned i bakken... :lol:

 

Ellers vil jeg si at .404 Jeffery og .416 Rigby er gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber over 375 blir for meg skikkelig stort og da assosierer jeg det med storvilt eller vilt som kan ende ditt liv, fra Afrika. Skulle jeg mot alle odds jakte storvilt der nede, så ville en dobbelrifle i 470 NE stått øverst på ønskelista. Mest pga tilgjengeligheten av ladekomponenter her til lands...

 

Min stemme ble 470 ...

Link to comment
Share on other sites

Siden 416 Ruger ikke er listet, stemte jeg på 416 Rigby.

De er i realiteten identiske i hva de gjør :)

Det ideelle boltriflekalibret av den grøvere sorten etter min mening.

Rimelig flat kulebane for lengre hold pga utgangshastiget og kuler med relativt høy bc.

God inntregningsevne pga kulevekt og høy sd.

 

Rekylen er heller ikke verre enn at jeg fortsatt skyter med meget god presisjon, også på lengre hold.

 

Mitt andre valg er 500 NE, som er mitt førstevalg av kaliber om jeg en dag skulle kjøpe meg ei dobbeltrifle.

Bra med trøkk foran uten å gi deg grisejuling og det har alltid vært det kalibret som har vært i mine tanker når jeg har tenkt på jakt i Afrika med dobbeltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Takk @pondoro at du har tatt utfordringen! :)

 

Mine stemmer gikk til to skikkelige arbeidshester som også kan anvendes i Europa eller Amerika, nemlig 10,75 x 68 og 404 Jeffery. Klassiske allrounder. :)

Ville gjerne ha stemt også for 400H & H Mag den omtenkte, mer moderne arvetageren til 375H & H Mag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 450/400 3" siden det er en fantastisk anvennlig partron samt det faktum at jeg bestilte en Ruger No1. i den patronen, men den ble aldri levert før de gikk ut av produksjon..... Ganske utopisk at jeg skulle gå for noe kraftigere, men siden en kunne gjøre to valg falt valget på 475 No2 NE. Grunnen er at Beveren sport har ei flott børse for denne patronen inne som jeg ikke hadde vært plaget med å ha stående permanent i mitt skap. Men, den er ikke 69.000 moro..... Får nok nøye meg med 375H&H jeg, det funker til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 450/400 3" siden det er en fantastisk anvennlig partron samt det faktum at jeg bestilte en Ruger No1. i den patronen, men den ble aldri levert før de gikk ut av produksjon.....

 

Våpen-Søilen har en No.1 i 450/400 NE på sin nettside og Ruger har på nytt stilt inn maskinene slik at dette kalibret nå er tilgjengelig igjen.

 

:EDIT:

 

Bestillingsvare ser jeg ... sorry :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble selvfølgelig .400 Jeffery (3").

 

Det beste er selvfølgelig det man har selv..? 8)

 

Leste som unggutt bøkene til John Taylor, og har alltid likt dette kaliberet. Nok til selv det største med sin helmantel.

 

Når jeg etterhvert fikk skutt fra meg med ei Merkel .470, var det veldig artig at det ordnet seg med et kjøp av ei "ordentlig" dobbeltrifle: Ei Jeffery fra 1908 i akkurat dette kaliberet. Nitroproofed og med åpne haner. Akkurat slik som "Pondoro" likte den på elefantjakt i tett bush. Stille og dødlig!

 

En dag, om pengene skulle finne på å hope seg opp, så skal jeg på elefantjakt med den… :wink:

 

Jeg var litt for rask til å stemme, så fikk ikke med meg at jeg hadde to valg..

 

Dersom jeg skulle levd av elefantjakt, så hadde jeg kanskje hatt behov for ei .577 i tillegg, sånn om man må gå etter noen etter dårlige skudd….

Men, de som hadde greie på dette (de som skjøt noen hundre/tusen elefanter den gang da), mener den bare er altfor mye.

 

Jeg må imidlertid innrømme at jeg liker utsende på patronen. Skikkelig kraftig plugg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Valget falt på 404 Jeffery og 425 Westley Richards.

 

Nå har jeg en 416 taylor som "grovbørse", men skulle svært gjerne hatt en av de klassiske boltriflepatronene istedet. Om jeg skulle finne på å bygge en ny "40-kaliber" er det nok en 425 WR som frister mest. Da bygget på en M98-kasse med det forlengede enkelradsmagasinet og de spesielle "fingrene" som må til for at en grov patron med rebatert patronbase skal mate tilfredstillende. En slik magasinløsning, sammen med spor for klipslading skulle sikre kjapp omlading om man skulle ha behov for det.

 

En 425 WR blir et komplisert bygg, og sammen med begrenset utvalg i kuler er det kanskje ikke det mest praktiske...men akk så tiltrekkende! :winke1:

 

Den praktiske løsningen ville vel heller være å bygge en 404 Jeffery på en Brno ZKK 602, derfor 404n som andrevalg.

 

Viltet vil neppe merke forskjell på om en 400gr kule kommer fra en 416 Taylor, 404 Jeffery eller en 425 Westley Richards, men så var det "historiens sus" da.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Moro og se at det er såpass mange grovkaliber-entusiaster her inne... :D

 

Det er faktisk en kar her i Kongeriket (ikke meg..) som er så "gal" at han har bestilt en ny dobbelrifle i .600 NE...rifla skal stokkes og reguleres i Norge.

 

Jeg imponeres av at noen er så dedikert at de gjennomfører et slikt prosjekt med de kostnadene og de praktiske utfordringene det innebærer..

 

Håper å kunne komme tilbake med mer om denne senere..

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en kar her i Kongeriket (ikke meg..) som er så "gal" at han har bestilt en ny dobbelrifle i .600 NE...

 

Han er ikke den eneste! For et par år siden ble det svidd av en ufattelig sum på en 600.

En "Royal" selvfølgelig!

 

Fin, men ubrukelig til prsktisk jakt uten bærer.

Link to comment
Share on other sites

Noen små betraktninger om rifler til farlig vilt:

 

Jeg synes det blir for mye fokus på kalibervalg og for lite på tilpasning, vekt og balanse....jeg vil at trådkorset skal ligge der når jeg hiver boltrifla til skulderen.

 

Fikk stokket om min .375H&H boltrifle slik at den passer meg på mål og vekt, dyrt men er utrolig fornøyd med resultatet..

 

Dobbelrifler er på mange vis sære greier. De engelske er vanligvis laget for å balansere rett foran avtrekkerbøylen, min egen er slik og det fungerer bra for meg ved hurtigskyting.

 

Tyske dobbelrifler har en tendens til å være litt fortunge. Det er kanskje fornuftig under en drivjakt på kontinentet...jeg får det ikke helt til å stemme.

 

Jeg så litt på en Merkel side by side (.375H&H) i Namibia som var balansert omtrent som de engelske....jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker..

 

Hva mener kammerfolket..?

Link to comment
Share on other sites

Personlig foretrekker jeg o/u dobbelrifler, fordi de har en (mye) mindre tendens til munningsvip enn s/s - riflene, spesielt under anvendelsen av grøvere kal. Siden jeg jakter utelukkende i Europa er kalibervalget ganske enkelt for meg da, nemlig 30R Blaser. Da får en høy hastighet, flat kulebane og mye terminale energi. Topp egnet både til åte-/posterings og drevjakt. Balansen ved de gode, kostbare o/u DR ligger også fremfor avtrekkerbøylen, noe jeg foretrekker. Kommer jeg å reise til Afrika (Namibia) skal jeg anvende boltrifle, og den blir i "kjedelige" 8 x 68S.

Link to comment
Share on other sites

@pondoro, det er meget vakker o/u DR av enestående kvalitet. Et samarbeid mellom flere børsemakere i Suhl, det minner lite grann om Ferlach i dag.. Jeg har lest i teksten at både Sauer og Heym (gravyrer) har deltatt under prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk... Vel, dette var min første jakt i SA på dyr som krever grøvre kaliber, så mine "inntrykk" er nok meget begrenset. Men PH'en som eide våpenet skulle selge, uvisst av hvilken grunn. Når det er sagt, så er min ringe erfaring fra Big Game jakt i sørlige Afrika (Botswana/SA) at .458 er et populært kaliber, både WM og Lott (3 av mine PH'er har hatt en variant av kaliberet). Så hvorfor ikke .458 Express?...

Link to comment
Share on other sites

Dersom den er sprekere enn Lott, så er nok forklaringen ganske enkel? Rekylen begynner å bli lei..

Dessuten er det unødvendig med mer enn 2200-2300fps på en helmantel uansett, i følge de med erfaring på området, og den grensa sprenger man vel med en 550grs helmantel i Lott?

Det viltet man trenger softnose på trenger vel ikke så voldsomt til kaliber?

 

Jeg tror de fleste PHer er praktikere, og lander på fornuftsalternativet, ei CZ550 i .458 Lott. Da har de igjen penger å leve av også... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda, går det.

Hva tjener man med å gå fra .458 Lott til .458 Ekspress? Sistnevnte kaliber er bortimot helt ukjent utenfor SA, ser det ut til.

Litt facts:

The .458 Express uses a straight wall belted case as seen in the .458 Winchester Magnum (458 Win Mag). The case length is 2.99 inches (76 mm) compared to the 2.50 inches (64 mm) of the .458 Winchester Magnum and the 2.80-inch (71 mm) case of the .458 Lott. See "Cartridges of the World - 10th Edition"

 

The volume of water contained in a .458 Express case is 111 grains compared to the 103 grains of the .458 Lott and 92 grains of water in the .458 Winchester Magnum case.

 

Ser at det er kommet en god del stemmer på "grovisene" i denne tråden. Vi Kalstad lurer i den forbindelse på hvor stor andel av de stemmegivende som faktisk eier, eller har avfyrt grovisen de stemte på? At det finnes minst 10 stk. eiere av f.eks. 10,75 x 68, trolig de fleste (alle?) her i landet? Vi Kalstad har en formening om at det kaliberet er temmelig sjeldent. Og eventuelt 2 eiere av rifle i .600 NE? Tja.. ikke helt umulig, men. På den annen side er det jo lov å stemme på en grovis uten å eie en, langt mindre klare oppskytingen med en. Drømmetenkning er på den annen side ikke forbudt ennå.

Link to comment
Share on other sites

Når man anskaffer seg noe slikt, er det helt klart at man prøver å kompensere for noe :mrgreen:

Det har du helt sikkert rett i, med du verden så gøy det er.

Jeg har nå min tredje 470NE og holder meg til det, selv om en 500NE også frister i ny og ne.

 

MEN, helt ærlig så tror jeg ikke noen av dem tar livet mer av noe enn en 375HH ville gjort.

Det er tross alt den som trykker på avtrekkeren som avgjør det hele og hvis kaliber og rekyl tilsier at både rumpehull og øyne er lukket i smellen så hjelper selv ikke en kanonkule på resultatet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

.404 og .450 NE 3.25 inch . Begge to ganske allsidige, liker lette og tunge kuler . .450 i en Ruger, som jeg har så kan en lade fra 45-70 nivå, opp ti let koselig .458 Win mag nivå, opp til standard ladning på 458 Lott, og nesten opp til dørstopperen på .460 Wby . Det er allsidighet i en stor patron . 480 grain kuler i 2150 fp var standarden i 1898, og den er ennå standaren for .470 NE osv, i både energi og hastighet .

 

.404 kan bruke fra 30 grain kuler opp til 450 grain, fra 2150 fot på 400 grain til 2350 på 400 og jeg har sett noen ladninger på nesten samme , men da med 450 grain kuler .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...