Jump to content

Dillon 550 - men hva mer trenger jeg?


Malle

Recommended Posts

Da jeg atter en gang har rotet meg bort i pistolskyting kan jeg konkludere med at ammoforbruket har økt med noen hundre prosent. Dette ble veldig tydelig etter å ha ladet 300 .45 acp på en Lyman T- mag turretpresse. En super presse til riflepatroner hvor presisjon er viktigere enn volum, men som sagt - nå må jeg ha en presse til for å øke volumet!

 

I "gamle dager" (dvs 90 - tallet) ladet jeg alt av pistolpatroner på en Lee turret, så min første innskytelse var å anskaffe meg enda en slik, men to faktorer taler i mot dette:

1) for et komplett oppsett, med unntak av diene som jeg allerede har, må jeg ut med omtrent det samme som en Dillon 550.

2) selv om jeg tidligere klarte mellom 150-200 pistolpatroner i timen på en Lee turret, så kunne jeg tenke meg enda litt mer effektiv produksjon. Særlig med tanke på at jeg kunne tenke meg å ta opp igjen praktisk/ dynamisk ut over våren.

 

Jeg heller derfor mot en Dillon 550, men hva følger med når man kjøper pressen (kruttmål, tennhettemagasin, etc)? Jeg har registrert at man må ha et "konverteringssett" i tillegg til dier for hvert kaliber, men hva mer MÅ man ha og hva er KJEKT å ha?

 

 

 

Og dersom noen foreslår en Lee pro 1000 som et alternativ, så kan jeg nevne at jeg allerede har en som jeg sender stygge blikk til hver gang jeg er innom furtebuen ;-) !

Link to comment
Share on other sites

xl650....

 

550 er for rifle og prototyping av kortpangpatroner.

 

XL650 har autoindexering, når du drar unna tidvis store volumer med patroner (jeg har iaf noen tusen 45acp i mnd) er dette veldig kjekk sikkerhetsgreie, og hylsematern sparer tid.. kulemater får man også.

 

evnt Super1050, men den er idiotisk dyr.

 

mvh Aps, hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Mine problemer med Lee Pro 1000 skyldes antagelig mest min manglende tekniske innsikt i kombinasjon med tålmodighet som en bordercollie på speed...

 

Kort oppsummert, så brukte jeg lengre tid på å få herket til å fungere enn på selve ladingen. Tennhetter som hengte seg opp, rot med indeksering og $#@&%! Kjede som røk gang på gang er noen av de tingene jeg husker (jeg har vel ikke rørt den på... skal vi se... jentungen er femten år.. vi hadde en blå Passat (#$@! :evil: )... tja femten år?).

 

Jeg har imidlertid møtt mange som er fornøyd med pro 1000 opp igjennom årene, så ikke la min erfaring telle med i din vurdering :wink: !

Link to comment
Share on other sites

En 650 hadde sikkert vært gull, men da jeg snart skal bla opp for en revolver i løpet av uken er det ikke aktuelt før sånn ca 12. juni 2015 ;-). Jeg har uansett plass til flere presser i furteboden om det skulle bli nødvendig.

 

Om jeg kan lade omlag 500 patroner i løpet av par timer på en søndags ettermiddag er det tilstrekkelig i skrivende stund.

Link to comment
Share on other sites

Har selv 550b og er veldig fornøyd, bortsett fra brukte tennhetter utover alt. Hvis man har ladeutstyr til rifle fra før, trenger du kun konv.sett og en tennhettevender. Anbefaler RCBS sin. Flerer toolheads og kruttdier er kjekt hvis du lader fler kalibre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har 2stk dillon square deal, en i 9mm og en i .32 S&W Long og klare fint å lade mye i kort tid, fordelen med denne presse er autoindeks, jeg kan ikke forestille meg å lade pistol patroner på en manual indeks presse men er sikkert bare en smak sak. Jeg er enig at 550 er veien å gå hvis du skal ha en progressiv presse til både rifle og små mengde pistol patroner.

Jeg snuser også litt på en 650 med kulemater for å lade 9mm men greie meg med square deal inntil eg skal begynne med dynamisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Har alt for mange presser, for å være ærlig så trenger man bare fem 8) . En Lee classic cast turret, en god enstasjonspresse, to 550, en satt opp med small hetter og en med large hetter og en xl 650 i det kaliberet du lader mest. Alltids kjekt med et par c-presser og, samt min Lymann All Amerikan som er en klassiker...Vel, skal snart flytte bolig og flere Lee presser skal KASTES i den prosessen, det er egentlig ikke verdt tiden å dille med Pro1000 og LoadMaster,SÅ mye billigere enn kvalitetspresser er de ikke. En 550 leverer alltid, ikke den hurtigste men rundt 400 patroner i timen går greit. Ha gjerne et toolhead ekstra og et kruttmål på lur, da tar ikke kaliberskifte så lang tid om det er samme hettestørrelse som skal brukes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Dillon 550 og er ok fornøyd, men har gjort meg følgende observasjoner:

- Skal du lade mer enn et kaliber/patron bør må du ha flere kruttmål da det er forbundet med en del plunder å stille om mengden som slippes ned. Du bør også ha ett toolhead pr. kaliber da det ellers blir fælt mye styr med byttingen.

- Den manglende autoindekseringen gjør til en viss grad at du får det verste av to verdener - mange forskjellige operasjoner på en gang og gode muligheter for å fylle krutt to ganger da hylsene ikke flytter seg når du drar i spaken. Vurder derfor en powder measure failsafe.

- Siden det ikke er hylsemater på 550-en så må du likevel sitte og fore den med både hylser og kuler. Etter en stund blir man litt lei.

 

Hva som følger med varierer vel litt, men du MÅ jo ha ett kruttmål, ett toolhead, shellplate/konverteringssett til aktuelt kaliber, og den der plastskuffen til ferdig ammo er egentlig et must den og. Kjedelig når de fine nye patronene detter på gulvet.

 

Går ut i fra at du har en pålitelig kruttvekt for å kontrollmåle kruttladningene som slippes, jeg har Dillons egen manuelle vekt og det er vel et minimum... Digital vekt hadde vært litt deilig noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar her!

 

Jeg skjønnef utfordringen med manuell indeksering og faren for dobbel ladning. Nå har jeg uansett vondt for å sette en kule uten at jeg faktisk ser kruttmengden, så det skal nok gå bra selv om det koster litt tid.

 

Jeg er selvfølgelig oppsatt med skikkelige vekter (man akkumulerer litt forskjellig gjennom noen-og-tjue år med lading), men jeg har fortsatt til gode å finne en digital vekt jeg stoler på. Her er det balansevekter som gjelder ;-) !

 

I utgangspunktet skal jeg lade tre- fire forskjellige håndvåpenpatroner, så jeg skjønner at det er litt ekstra utstyr som må handles inn. Riflepatroer kommer jeg fortsatt til å lade på T-magen.

 

Det som er frustrerende er at veldig få forhandlere opplyser om hva som følger med pressen på hjemmesidene sine, men snarere opplyser om at pressen på bildet viser utstyr som ikke følger med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville hoppet over Dillon 550 med mindre du kunne kjøpe den prisgunstig brukt.

 

En Dillon XL 650 frister mere - Den har auto-indeksering.

 

Hornady Lock-N-Load finnes men jeg vet ikke hva den koster i Norge og hvordan det er med dele-tilgang.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Joda - 650 frister selvfølgelig mest, men grunnet investeringer i tre nye håndvåpen og en del annet (ikke skyterelatert, men relativt kostbart) utstyr er den utenfor rekkevidde økonomisk inntil vårsolen skinner. Videre har jeg resonert meg frem til at jeg uansett må foreta en utvidelse av ladebenken, så da kan jeg likevel gjøre plass til flere presser. Ergo blir det neppe feil å satse på en 550 først og utvide med en presse eller to ved senere anledninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så himla stor forskjell i prisen mellom en ferdig oppsatt 650 uten hylsemater og en 550, selv om det er langt morsommere å lade på 650 med hylsemater ;) (får plass til ca 20 .45 ACP hylser i magasinrøret på en 650 uten hylsemater om jeg ikke husker feil).

 

Dillon XL650 ladepresse med fritt valg på konv.sett, men UTEN hylsemater og dier - 5539,-

 

RL550B ladepresse fant jeg til 3490,- på samme sted, og REGNER MED konverteringssettet ikke følger med siden det ikke sto noe om det så da kommer nok det i tillegg (enten 490,- eller 574,-

 

En forskjell på 1500,- gjør det i mine øyne verdt å vente litt på ei bedre/tryggere presse med autoindex til julegavetiden og januarregninger er betalt, men har en gode rutiner og følger ekstra godt med så er det null problemer å lade pistol på 550. Jeg har begge pressene, men har med tiden opparbeidet meg nok konverteringssett til å lade alt jeg har av både rifle og pistol på 650 og 550'n står nå bare til pynt bortsett fra litt hylseprepp en gang eller to i året.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... det var en litt annen pris på 650' en en hva jeg har sett, så det setter jo ting i et litt annet perspektiv. Jeg antar at forskjellen skyldes hva som er inkludert sammen med pressen, men det er nettopp her jeg er litt forvirret - ref første post.

 

Feks ser jeg at XXL har solgt 550 for 2.500,-, men at andre leverer den til bort i mot 4.000,-. Når du nevner 650 til 5.500,- så har jeg sett den til 7.500,- (men det var inkludert hylsemater). De færreste lister opp hva som er inkludert, men nesten samtlige nevner at "avbildet utstyr inkluderer ekstrautstyr" uten å være mer spesifikk.

 

Er det rart om en enkel sjel fra landet blir forvirret :wink:?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant prisene her, hvor jeg også kjøpte en 550 for et par år siden (lurer fortsatt på hva jeg tenkte da): http://nordbygunshop.no/

650 kjøpte jeg i sin tid hos Johnstad Import, men den sjappa er ikke lengre så vidt meg bekjent ;)

 

Har fulgt med "alt en trenger" på pressa når jeg har kjøpt, bortsett fra dier og konverteringssettet, så eneste du trenger i tillegg er tennhettevender og kruttvekt for å kontrollere ladningene. Sikreste er å ta en prat der en kjøper.

Om en får en 550 til 2500,- så er regnestykket et annet (så sant det er RL550B og ikke BL550 du har fått prisen på? http://nordbygunshop.no/produkt/ladepre ... ladepresse )

Link to comment
Share on other sites

XXL sin annonse : http://www.xxl.no/jakt/hjemmelading-og-vapenpuss/hjemmelading/dillon-dillon-550b-ladepresse/p/9000875_1_style

 

Siden lagerstatus = 0, så tviler jeg på at denne dukker opp igjen til samme pris.

 

Basic utstyr som vekter, tennhettevendere, skyvelær og annet stæsj har jeg i hopetall. Dette gjelder også dier i aktuelle kaliber. Det jeg trenger en avklaring på er hva jeg evt trenger i tillegg til en Dillonpresse for å ta den i bruk. Jeg har fått med meg at man trenger et konverteringssett for aktuelle kaliber - men er det noe mer? Og evt hva MÅ man ha og hva er KJEKT å ha av "dillonspesifikt" utstyr?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker å ha eget verktøyhode og kruttmål per kaliber så jeg slipper justere noe.

 

Skal du lade små og store hetter trenger du utstyr for å bygge om i mellom.

 

Siden du har ladet før, er det egentlig ikke så mye must for ditt og datt utover konverteringssett

 

Hvilke kalibere skal du lade ? 45acp skrev du, det er LP vanlige kaliber nr 2 er jo f.eks. 38spl, bygge mye frem og tilbake er kjedelig ;)

 

2500 for 550 virker mystisk billig, typ at de har tatt ut kruttmålet billig

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp noe slik som "eksklusiv kruttmål" jeg mistenker kan være tilfelle. Nå skal jeg sette meg ned og lade kveldens porsjon med .45 acp på T-magen og gruble litt.

 

Jeg kjenner en viss dragning mot den 650' en du linket til hos Nordby til 5.539,-. Det kan duge som et utgangspunkt som kan bygges videre på med hylsemater og annet. Kruttvarsler høres imidlertid ut som noe jeg kunne tenke meg dersom det er en innretning som fungerer i praksis. Litt mer kronasjer enn jeg strengt tatt haddde lyst til å bruke akkurat nå, men så kom jeg på at det snart er jul og at en kjempesnill gutt som meg antagelig fortjener noe mer enn en skarve 686 :mrgreen: !

 

Jeg takker derfor for tipset, men det er alt annet enn sikkert at husets frue gjør det samme :mrgreen: ...

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp noe slik som "ekslusiv kruttmål" jeg mistenker kan være tilfelle. Nå skal jeg sette meg ned og lade kveldens porsjon med .45 acp på T-magen og gruble litt.

 

Jeg kjenner en viss dragning mot den 650' en du linket til hos Nordby til 5.539,-. Det kan duge som et utgangspunkt som kan bygges videre på med hylsemater og annet. Kruttvarsler høres imidlertid ut som noe jeg kunne tenke meg dersom det er en innretning som fungerer i praksis. Litt mer kronasjer enn jeg strengt tatt haddde lyst til å bruke akkurat nå, men så kom jeg på at det snart er jul og at en kjempesnill gutt som meg antagelig fortjener noe mer enn en skarve 686 :mrgreen: !

 

Jeg takker derfor for tipset, men det er alt annet enn sikkert at husets frue gjør det samme :mrgreen: ...

650 er mye for pengene, spesielt hos nordby, han har jo prisen med mater, de andre vanligvis tar uten.

 

Kruttvarslern fungerer, den er avhengig av kruttypen nøyaktig til si ca 0.2-0.3gr, som er mer enn bra nok stortsett.

 

Kruttvarsel er kjekt, men i praksis lite nødvendig, men igjen absolutt kjekt om du er ny på progressive auto index. Dillon kruttmålet er VELDIG nøyaktig på N310 som i praksis er det du bruker på 45acp og 38spl f.eks. Men.. jeg har 4-5 slike kruttvarslere selv, men på kalibere jeg har kulemater har den blitt ofret :o

 

 

 

Husk at konverteringssett for 650 er litt dyrere enn 550.

 

Blir du lei, har brukte XL650 hatt veldig høy bruktpris, dillon generelt har, du slipper "gi det bort"

Link to comment
Share on other sites

En Dillon 550 er sjelden feil. At den ikke autoindekserer er ikke noe stort problem fordi du uansett må lære deg en god operasjonsrutine fordi det er endel manuelle operasjoner. 550'en er enkel og du lærer veldig fort å bruke den effektivt. På mer avanserte maskiner med fler beveglige deler går det ofte endel tid til innstilling/justering og vedlikehold. Tennhetter og kruttrester har en lei tendens til å krølle seg fast på de mest ufremkommelige steder. Du skifter kaliber på 3 minutter med dier og kruttårn montert på "tool head".

 

Når du lader pistolammunisjon har du god oversikt over hva som havner i hylsa og du ser lett at ladninger har riktig nivå før du setter i kula.

 

Jeg har montert mine 550'er på "Strong mounts" som er skrudd fast på solide 35 x 30 cm eikeplater rester av benkplater - eventuelt oppskjærings brett (den solide trefjølgreia du fikk til jul av tante Agate/arbeidsgiver) med to hull til vingemutter-bolter som korresponderer med tilsvarende hull i benken min. Det gjør at jeg kan skyve apparatene rundt og stue de vekk uten å måtte demontere alt, og det virker som apparatet stabliseres bedre og du er ikke så avhengig at benken din er superstabil.

 

En annen ting som er veldig greit er "kule brett" som monteres på venstre side av 550'en hvor du kan hvile hånden som skal sette i kuler. Kapasiteten på 550'en er vel rundt 300 pr time når alt går knirkefritt.

 

Jr og jeg skyter endel DSS og jeg ble lei av natt arbeid før stevner og anskaffet en 1050 (som etterhvert også har fått "bullet feeder") for mengdelading i 9mm. Tror egentlig ikke det i praksis er stor forskjell på en 650 (med hylsemater) og 1050 i kapasitet, men 1050 gir absolutt en industrifølelse på godt ... og vondt (har brukt litt tid på fjerneing av fasklemte tennhetter og rensing av hetter matter enhet..). Det er adskillig mer plundrete å skifte kaliber på 1050 enn 550/650, så mine to 1050er står fast med 38 og 9 mm og mine to 550er brukes til rifle og spesielle pistolladninger. - Mht driftsikkerhet og "oppetid" er meget begrenset (unngå helt?) bruk av olje på bevegelig deler i hettematerenhet en forutsetning for alle mine Dillon apparater. Men til syvende og sist er kjennskap til og erfaring med apparatet den eneste medisin for effektiv lading av god ammunisjon.

 

Som avslutning vil jeg si at min erfaring er at "billige feilkjøp" er adskillig dyrere enn å strekke seg litt lenger enn lommeboka strengt tatt der og da mener er fornuftig. Feilkjøp har en lei tendens til å irritere i lang tid ved sin stadige utilsterkkelighet i forhold til hensikten, mens hullet i lommeboka er fort glemt i gleden over noe som virker over forventning. ... men igjen en 550 blir sjelden feil.

Link to comment
Share on other sites

550'en er enkel og du lærer veldig fort å bruke den effektivt.

 

Om jeg har lang erfaring med lading, så er jeg ikke særlig bevandret i de progressive sfærer med unntak av nevnte Pro 1000 (ref din kommentar om rimelige feilkjøp). I mitt hode ser 550' en ut til å være som en turretpresse, men med den forskjellen at den behandler fire hylser samtidig og at man derfor får en økning i enheter per time - men at den i motsetning til Lees sin turret ikke har autoindeksering.

 

For meg er det også et stort poeng at pressen skal være pålitelig og at det ikke går for mye tid med til plunder og tull. Sånn sett fremstår 550' en som det mest fornuftige valget i første omgang, så kan jeg heller utvide med en 650 dersom ammoforbruket øker betydelig. Etter å ha stukket fingeren i jorden har jeg kommet frem til at jeg per dags dato neppe får tid til å skyte mer enn noen hundrede skudd i uken. Med et par tusen tomhylser i bakhånd skulle jeg derfor klare meg bra med et par økter i måndeden bak pressen. Dette vil nødvendigvis endre seg dersom jeg tar opp tråden med praktisk igjen og får tilgang til å trene utenom vanlige "åpningstider" på banen.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel ikke si, men 38 spl 650en min har gått minst 20k++ siden jeg rensa den, har ikke hatt noe heng, tennhettetull eller tull generelt.. siden jeg satte den opp, eneste jeg gjør er å smører. Skal sies at jeg stainlesstumbler hylsene, så det finnes ikke noe skit som kan komme i pressa i noen stor grad. Ingen av diene har justert seg, og den dropper nøyaktig lik mengde N310.

 

Fikk en feil shellplate med dårlige toleranser på 650'en, akkuratt DET ødelegger dagen din ganske hardt.

 

 

650 er generelt veldig enkel å jobbe med siden du kan kjøre uten hetter, og også relativt lett tømme hettemagasinet, du lærer noen "triks" etterhvert ;)

 

Uansett er jo 550 og 650 milevis bedre å jobbe med.

 

Men at hylsa dyttes inn automagisk, og at du bare napper og setter kule, gjør livet så mye triveligere, det som tar LENGST tid med 650, og 1050 er å fylle tennhetterørene! Tuller ikke når jeg sier at det faktisk tar lenger tid å fylle 100stk, enn å lade 100 patroner etterpå. Slikt er relativt trivelig. (finnes maskiner for dette også heldigvis)

 

Jeg har klart nesten 2k i timen på 1050 med kulemater, men det stopper VELDIG når det først stopper, f.eks. 357 sig/10mm i 40 pressa.. arg...

Med 650, og 1050 uten kulemater, forutsatt ferdige tennhetterør lader du fint 7-8-900-1000 i timen med mantla/plata kuler. Blykuler i lit stor dim med mye fett osv drar ned tempo endel.

 

Uansett hva du velger av blå presser er det bra.

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg innså viktigheten av lite / ingen olje eller fett på bevegelige deler i nærhet av hettemater er også min oppetid uten feil økt betraktelig - jeg renser alle hylser i tradisjonell tumbler med vanlig rense media / ris og det er litt rusk igjen når hetta støtes ut. Men hvis det ikke er noe olje som dette kan bindes i så er det enkelt å blåse/koste bort. Jeg bruker ukritisk alle typer 9 mm hylser jeg finner (kaster de med tusjmerker fra andre ivrige hjemmeladere ...) og har opplevd tennhetter som bare blir penetrert av utstøterpinnen med påfølgende derformering av ny hette og i noen tilfeller tennhetter som går av.... Da lader jeg noen tusen skudd med hørselsværn på...

Link to comment
Share on other sites

Hette som blir med tilbake er ordentlig dritt, stortsett stopper det heldigvis i swagern da, men som du sier, smeller jo også av og til.

 

Ett triks er å spisse utstøterpinnne litt, det bør løse det, evnt gjøre at det skjer vesentlig mindre.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det "hverken eller", men en Sqare Deal B til .45 acp fra Nordby. Dette etter en laaaang økt på youtube og etter å ha hørt på andres erfaringer med denne pressen. Med utgangspunkt i egne beregninger skal denne fylle de behovene jeg har til volum i skrivende stund. Om jeg liker denne ser jeg for meg at det dukker opp en presse i kaliber .38/ 357 om ikke så lenge. Jeg har plass til tre presser i tillegg til T-mag' en om jeg bygger på med en vinkel på ladebenken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...