Jump to content

Partizan 168grHBBT VS Scenar L 175gr HBBT i 308


SVE

Recommended Posts

Har testet ut ferdigrulla Partizan 6kr/skudd og Scenar 17kr pr skudd (pris gjennom skytterlag hos Landrø)

Børsa er ei gammel Sako l579 fra det glade 70 tall.

 

interessante resultater!

 

Partizan kom best ut.

IMG_3638_zps6cc90452.jpg

 

Scenar @ 320m

IMG_3641_zps5a212eb7.jpg

 

Partizan @ 320m

IMG_3644_zps5ea62a52.jpg

 

Partizan til venstre, Scenar til høyre.

IMG_3633_zps014da44f.jpg

IMG_3632_zps78d8726a.jpg

IMG_3637_zpsa0730850.jpg

Link to comment
Share on other sites

Interessant stoff.

Jeg har mange års erfaring med PrviPartizan .308 - 168 HPBT, både fra egen testskyting, og tilbakemelding fra kunder.

Noen av kundene har vært misfornøyde, samlingene har angivelig vært håpløse. .30-06 patrona derimot, kjempebra. Jeg har sagt at det er snakk om samme kula, så dette kan ikke stemme. Og det har jo vanligvis gått bra. Men, for å være ærlig, jeg hadde hatt tilfeller der jeg langt fra var fornøyd. Men det går en jo ikke rundt og publiserer.

Inntil: Da jeg testet et Shilen-løp fikk jeg en spredning på 12 cm, med norsk Nato ca 5 cm, med hjemmeladd Sierra 2,5 cm. (Jeg er jo ikke så god til å skyte lenger da, selv ikke i benk)

Hva nå ? Jeg åpner ei patron og ser at den er fylt med det som kalles ball powder på nynorsk. I allefall ikke staver, slik som vi helst er vant med, og som PP .30-06 patrona er fylt med. Så tar jeg og erstatter dette kruttet med en til formålet passende dose Vithavouri 140, og ferdigstiller patrona igjen. Eller patronene, en må jo ha flere for å teste samlinger. Bingo. Ikke Sierra, men ikke langt unna. Forsøkene ble gjentatt, i flere piper, med entydig resultat. Det finnes piper, eller børser som ikke kan fordra dette pulverkruttet. Jeg tok det opp med fabrikken, men responsen var heller laber. Sannsynligvis så er dette kruttet rimeligere enn stavkruttet, og når det gir topp-presisjon i 8 av 10 børser, har de vel funnet ut at det får skure.

Dette til underholdning, etterretning og informasjon til misfornøyde Partizan-folk. Tror dere meg ikke, så prøv sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...