Jump to content

Lyst til å jakte på New Zealand - Gemse og Himalayan Tahr?


Kiwi

Recommended Posts

Har du lyst til å jakte etter Gemse og Himalayan Tahr på New Zealand?

 

Dette går for å være et av de flotteste landene man kan jakte i, og gir fantastiske minner!

 

Jeg planlegger en tur våren 2015, hvor jeg tilrettelegger alt det praktiske for jegerne i 14-21dager, og gir bistand slik at man skal kunne lykkes med felling av disse praktfulle dyrene.

 

Jeg har selv bodd på New Zealand, og har tilbrakt mye tid på jakt etter disse artene, i mange forskjellige terrenger. Jeg har mulighet til å velge terreng etter vær og vind, og slik få mest mulig jaktdager ut av oppholdet.

 

Transport løses med bil, og det legges opp til stor grad av selvhushold. Det vil bli leid helikopter i deler av terrenget, for å komme helt inn i de ideelle områdene.

 

Det kreves en viss fysisk form, så det anbefales at man har trent litt før en slik tur. Langrenn eller hytte til hytte tur er glitrende. Jaktmessig er dette en krysning av villrein og hjortejakt. Det er bratt og fysisk utfordrende, men det meste av klatringen gjør man med håndkikkerten! Tålmodighet er også her en dyd, som ved all annen jakt.

 

Kostnad: Dette varierer selvfølgelig etter hvilken standard man legger seg på, men innenfor 30.000,- alt inkludert er er en realistisk ramme.

 

Tidsrom: Mars-April-Mai-Juni er ideelle måneder å reise på. De to siste ukene i April og den første i Mai anbefales.

 

Ta kontakt på PM dersom du er interessert i å høre mer om dette!

 

I Oslo/østlandsområdet kan jeg holde en presentasjon av mulighetene som finnes på en slik tur, for de som kunne tenke seg å utvide jakthorisonten!

 

Dersom dette høres interessant ut - ta kontakt på PM!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Dette er våren, og dyrene er tradisjonelt lavere i terrenget og beiter på spirer. Men, faktorer gjør at jakta blir mer hit'n miss denne tida dersom man ønsker å sikte seg inn mot voksne hanndyr:

 

Bukkene lever et rolig liv for seg selv.

Det er tett vegetasjon der dyra er, og det blir mer utfordrende å finne aktuelle dyr å jakte/skyte.

Pelsen er dårlig, så et troféminne blir ikke så pent.

 

Temperaturen svinger også veldig denne tida, og det kan være igjen en del snø i fjellet. Dette gir stor variasjon på vannføring i elvene, og selv små bekker kan plutselig bli vanskelig å krysse. Elver og bekker skal man ha stor respekt for, det er mange jegere som har druknet i årenes løp..

 

Rent moralsk så er det litt både og å jakte om våren? Man vil jo gjerne bidra i forvaltningen og skyte litt dyr når man først er på jakt?

 

Vårjakten er desidert mer suksessfylt om man bor der nede og kan reise på kort varsel når forholdene ligger til rette for ei god jakt.

Når man setter en dato lang tid i forveien så er det ikke optimalt. Jeg anbefaler derfor høsten!

Link to comment
Share on other sites

Som Kiwi sier, så kan våren der være en skummel tid når det gjelder bekker og elver, da de meget fort kan bli veldig store.

Ikke bare at man risikerer å bli feid med ei elv som plutselig stiger enormt fort, men man kan også risikere å bli innestengt i lang tid før man kommer seg ut fra bushen igjen.

 

Som han sier, så er f.o.m. Mars t.o.m. Juni de beste månedene å reise til NZ for å jakte.

 

Jeg hadde selv tenkt til å reise dit i den perioden i 2015, men diverse omstendigheter har medført at jeg har måttet utsette det.

Men jeg og kjæresten min vil dra dit en tur i Juni-Juli 2016, selv om det da er vinter og ikke den beste tiden og jakte der da.

Men når man har 4 unger til sammen, er det ikke bare å kaste seg avgårde når man har lyst :)

 

Jeg er sikker på at dere får en flott jaktopplevelse om dere kaster dere med på turen sammen med Kiwi :)

Link to comment
Share on other sites

Ser og skjønner "tegningen" godt. Saken er ganske enkel:

 

I 2017 blir VM i benchrest arrangert på New Zealand.

Om man reiser til andre siden av kloden med våpen, så kan man jo like gjerne ta med ei jaktrifle også og jakte når man først er der (Om jeg får til å ta turen?)

Uke med jakt, før eller etter VM hadde liksom vært 2 fluer i en smekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Løfter denne igjen - kommer til å holde et lite info møte om dette i januar i Oslo.

 

South Westland:

 

" target="_blank

 

Her ser dere området South Westland. Det er det beste området å jakte i, etter mitt syn, noe brattere og våtere enn østsiden av alpene, men generelt større trofeer, mer vegetasjon så litt mer vrient å finne dyra. Men med litt erfaring går ting mye lettere. I dette området bør man vurdere transport inn med helikopter. Det er tatt hensyn til dette i prisoverslaget som er sendt flere på PM.

 

Et par teasere:

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hei

 

Jeg får det ikke til i 2015 pga økonomi og boligkjøp, men håper om noen år at jeg har NZ under mine føtter.

Er dette et engangstilbud Kiwi eller kan du ordne med en ny tur om ett par år ?? Personlig er jeg veldig interessert i verdens hjortedyr, og en NZ Sika står høyt på min trofeliste.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg ønsker å gjøre dette til en tur annethvert/hvert år.

 

NZ Sika kan ordnes, men da via et selskap på Nordøya. Dette må testes ut litt først. I første omgang er det jakt etter Tahr og Gemse. Det er disse to artene som NZ utmerker seg på, og som virkelig er spektakulære jakter. De første villreins og hjortejegere faller for denne jakten!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg endte opp med å bruke den jeg hadde likevel, og strevde likevel veldig med å holde vekta under 30kg totalt..

Brukte noen patroner på å skyte inn igjen, så bagasjegorillaene har gjort som de pleier.

 

I morgen bærer det ut på jakt etter Gemse. Fra søndag/mandag av er der Tahr som gjelder! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...