Jump to content

Landrover Supports Anti Hunters


seawolf

Recommended Posts

Og jeg hadde Defender, og nå har jeg Land Cruiser. Og jeg angrer heller ikke ett eneste sekund.

Mange synes at Defender er en sjarmerende tøffing av en bil. OK, det, hvis du liker at bilen fylles med vann når det regner, eller at hjullagrene må skiftes ved 50' km, eller at ramma ruster under alu-karosseriet, eller at det elektriske opplegget er fra en annen tidsalder.

Jo, Land Rover er definitivt for spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

En Discovery 4 er en nydelig bil som går utenpå det meste hva gjelder komfort. Det er solgt bøttevis av både nr 3 og 4, disse går naturligvis oftest med grønne skilter, ofte som firmabiler. At dette er en bil for spesielt interesserte er tull. Defender derimot er en bil for spesielt interesserte, men at det er en morsom bil er hevet over en hver tvil.

 

Mange hevder at kvaliteten er tvilsom på LR generelt, det er en "mye" med visse sannheter. Range Rover som ble levert i perioden ca 1995 eller 96 frem tom 2001 hadde mange problemer. Range Rover levert senere har vært ganske bra biler med tanke på hvor mye ny teknologi som er stappet inn der. Veldig mye BMW i disse bilene i noen år fremover. Discovery nr 3 som kom i 2005 hadde noen barnesykdommer som de ganske raskt fant ut av og har siden da vært rimelig bra. Bare se hvor mange av disse bilene som har gått langt over 200.000KM som ligger ute for salg. De blir altså kjørt mye, står ikke bare pent parkert på tunet. De første Freelander som kom på 90 tallet var søppel med mange problemer. Den ble noe bedre etter noen år, men aldri noen super bil. I 2006 kom en ny utgave, denne har vært knallbra. LR hadde tidligere en lei tendens til å levere bilene litt tidlig og derved prøve ut bilen på kundene, det er ikke alltid en god ide. Uansett, konklusjonen er at LR i dag fremstår med en helt annen kvalitet enn det de gjorde for et lite 10 år tilbake. En Land Cruiser er et trygt valg om en er ute etter en robust bil, ingen tvil om det, men en Discovery 4 er heller ikke noe dumt valg. (Om en har råd til å kjøpe disse bilene, de er ikke helt gratis....)

 

Til sist, Truls, siden du faktisk har eid en Defender, hvordan kan du i det hele tatt sammenlikne den med en LC??? Dette er ikke sammenliknbare biler i det hele tatt.

 

Edit: Ut fra din kommentar om at LR er en drittbil litt lengre opp i tråden antar jeg du var en av de som kjøpte en Defender uten helt å vite hva du var ute etter? Den er en traktor, ferdig snakka. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dere må ikke glemme hva en Defender er bygd for karer! Flat frontrute er lett å bytte i nærmeste landsby om den skulle ryke. Prøv det med en ny LC!! Det aller meste kan fikses med en skiftenøkkel og litt gaffateip. Dvs, motorene etter 1998 fikk en del elektronikk, men de er ikke i nærheten av en nyere LC med tanke på "Do it yourself"!

 

Defender er en bil for entusiaster, men det skal jammen sies, ingen biler slår den med tanke på ekspedisjonsfølelse!!

Link to comment
Share on other sites

En kompis er entusiast og har 5 stk Defender (både gamle og 2 ganske nye)

Da en annen kompis spurte om hvorfor han hadde så mange kom svaret:

Jeg er selvstendig næringsdrivende tømrer og er nødt til å møte til avtalte tider innimellom. Derfor trenger jeg 5.

En av de starter alltid.

 

Ang. ekspedisjonsfølese så hadde vel en Arctic trucks Hi-Lux gitt mye av det samme :)

Skal det først være gammelt så hadde jeg nok heller kjøpt en Willys Jeep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt LR siden 1998 - Klassisk Range Rover, Defender 110, Discovery 2, Discovery 3 og har nå en Discovery 4 og en Defender 90. Til den som idag mener merket generelt er bare dritt, er det én ting å si: Det er direkte feil. Vel har det vært dårlige biler tidligere, og spesielt den første Freelanderen var elendig, men idag bygges bilene på en av Storbritannias nyeste og dyreste fabrikker, med samme type kvalitetskontroll og oppfølgning som ellers i bilbransjen. Det måtte riktignok utenlandske eiere til for å oppgradere til moderne produksjon, men nå er det ihvertfall slik at kvaliteten står i stil med prisen, og vel så det.

 

Discoveryen er et godt eksempel. Kvalitetsfølelsen fra de tidligere modellene til idag har økt voldsomt. Jeg har ikke hatt problemer med noen av dem, med den nyeste er helt enestående bra, både i komfort, trekkraft og opplevd kvalitet. Jeg reiser på langtur med kone, tre unger, to bikkjer, mye bagasje og henger med båt bak, og bilen føles som om den var tom.

 

Men med Defenderen er det annerledes. Den bygges fortsatt innerst i det eldste fabrikklokalet, hvor den massive rammen kommer seilende sakte på et samlebånd som kunne vært tatt ut av en 30-talls filmavis, og de forskjellige delene blir båret og trillet frem og montert for hånd. Det er som å se noen bygge bil med et meccanosett. Det er en håpløst gammeldags, dyr og langsom måte å lage biler på som ingen andre har gjort i den vestlige verden siden syttitallet. Og byggekvaliteten er deretter. Toleranser og avvik måles heller i centimeter enn millimeter, for å si det slik.

 

Det er en anakronisme av en bil, og selvsagt også en anakronisme av en kjøreopplevelse. Dersom man kjøper en slik bil og tror den vil oppføre seg som en moderne bil, er man nødt til å bli skuffet. Men dersom man vet hva man får: En litt sivilisert traktor, med enestående fremkommelighet, en konstruksjon som tåler mer enn noe annet man kan få på skilter og mer sjarm en en bøtte med hundevalper, lever man godt med at det elektriske ikke alltid er på topp, eller at det kommer inn luft og vann andre steder enn det bør. (At hjullagerne går høres imidlertid litt rart ut - jeg har kjørt 130 000 med min 04-modell, mye av det på traktorveier og humpete grus, men har fortsatt de originale lagerne i behold.)

 

CD42BE3F-82C5-4D52-AAC6-5007667F0DAA-2711-000001D1DB2A7240_zps9bec278d.jpg

 

Som jaktbil er den perfekt, synes jeg. Den kan lesses opp med hva som helst, det finnes endeløst med utstyr man kan oppgradere med, og jeg er aldri redd for en skrape eller litt blod i bilen. Det er en herlig bil, men for spesielt interesserte. Men for å si det slik: Discoveryen kommer til å bli byttet ut en gang, og når barna blir større kommer jeg nok til å ha en annen type bil. Men Defenderen blir ikke byttet ut med noe annet enn en Defender - en slik skal jeg ha sålenge jeg har bikkjer, er istand til å jakte og gå på tur.

 

1E2111CF-1E43-4EA8-BD18-68269F3A2FAB-2711-000001D1F387D9D6_zpsb1136b9c.jpg

 

DACE4FE2-D40A-4F51-B335-99B4BCBBC6DD.jpg

 

 

Men tilbake til linken fra trådstarter: Dette var jo ille, men nok dessverre et utslag av at LR er blitt offer for sin egen suksess. Fra å være standard country-kjøretøy lager de nå biler for den velbeslåtte europeiske byboer, og blant slike er jakt en barbarisk fritidssyssel. I den grad de spiser kjøtt, vil de ha det vakuumpakket. Triste greier.

Link to comment
Share on other sites

Da er Hopalong i sitt siste avsnitt tilbake til det som var kjernen i dette; Landrover er nå sponsor for en anti-jakt organiasjon.

Og det er trist det... :trist:

 

Forøvrig, for noen år siden leste jeg på AR en liste over store internasjonale firma som sponset anti-jakt organiasjoner.

Finner den ikke igjen, men husker ihvertfall at Levis var på lista.

Ved nykjøp av jeans etter dette, ble det derfor å gå tilbake til min ungdoms favoritt, Lee !

Link to comment
Share on other sites

Dere må ikke glemme hva en Defender er bygd for karer! Flat frontrute er lett å bytte i nærmeste landsby om den skulle ryke. Prøv det med en ny LC!! Det aller meste kan fikses med en skiftenøkkel og litt gaffateip. Dvs, motorene etter 1998 fikk en del elektronikk, men de er ikke i nærheten av en nyere LC med tanke på "Do it yourself"!

 

Defender er en bil for entusiaster, men det skal jammen sies, ingen biler slår den med tanke på ekspedisjonsfølelse!!

 

Ekspedisjonsfølelse får du med en Lada Niva også :winke1:

Og det til en rimeligere penge og med mindre behov for stadige reperasjoner :)

 

Nå har jeg aldri vært noen fan av Landrover og har alltid ment at dem lager mye bedre offroad biler i Japan, så de vil ikke merke mye til min "boikotting" av deres produkter pga deres antijakt syn.

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig at folk med Defender har bedre opplevelser med den enn det jeg har hatt. Defender har kanskje sjarm, men jeg opplevde jeg den som en reinspikka møkkabil. Jeg har hatt VW Taro (Hilux), 4Runner, Chevrolet Blazer og LC, og vil si at alle de, bortsett fra Blazeren, har hatt like god eller bedre fremkommelighet som Defenderen.

 

Men én ting skal jeg si meg enig i - det er veldig mye tøft å få tak i av utstyr til Defender. Og det er enkelt å mekke selv, og det trengs jaggu.

Link to comment
Share on other sites

Defender skulle kun vært levert med skilter med gul skrift og svart bunn!

Nåja, de som er her oppe med slike skilter tror jeg nok noen helst vil senke på dypt vann.

De samler seg som oftest utenfor bilverkstedet og har møter der, men det er jo fint for da forurenser de ikke ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem at Defender har vært benyttet av det britiske forsvar i en årrekke og de er tilsynelatende godt fornøyde. De bilene som ble levert til det norske forsvaret tidlig 70 tall var jo ikke Defendere, men serie 3 biler. Om dere synes Defender er en traktor, så har dere ikke prøvd en Seriebil..... :mrgreen: Når det kommer til holdbarhet, så er det ikke mange av disse Serie 3 bilene som ble levert til forsvaret som ikke fremdeles er i bruk. Veldig mange går nå som sivile biler hos lykkelige eiere! (Som etter hvert blir godt kjent med styrker og svakheter på bilene.... De er jo tross alt veteraner!)

Link to comment
Share on other sites

Om du tror Hummer 1 eller LMW fra Iveco holder en bedre kvalitet bør du sjekke opp kildene dine! :mrgreen: Disse militære kjøretøyene blir utsatt for røff bruk og blir fortløpende vedlikeholdt, så alle disse fungerer til sin bruk. Om Defender ikke hadde vært tilfredsstillende så er jeg rimelig trygg på at England ikke hadde vært villige til å sende soldatene i strid med ubrukelige kjøretøy all den tid det finnes andre som fungerer tilsbvarende godt.

 

Ellers er det ikke så mange biler som slår Rols Roys, Aston Martin og TVR i sine respektive segmenter! :D (Nå er vel ikke RR lengre på britiske hender, men men).

Link to comment
Share on other sites

Ellers er det ikke så mange biler som slår Rols Roys, Aston Martin og TVR i sine respektive segmenter! :D (Nå er vel ikke RR lengre på britiske hender, men men).

Og TVR er vel russisk :winke1: Samt har meget tvilsom kvalitet.

Nå har vel også 2 av Englands største bilprogram gått ut med at det har vært endel feil på Aston Martin de har lånt.

Clarkson henta en splitter ny på fabrikken og kom ikke utafor porten før han måtte snu. Greit om vinduet lukkes helt når man kjører i regnvær :lol:

Det finnes faktsik ikke en eneste engelskprodusert bil (uansett prisklasse) som er i nærheten så feilfrie som f.eks Skoda.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer sikkert strøkent med LR så lenge man, som i forsvaret, alltid har med seg en mekaniker på laget, eller skrur dagelig for moro skyld..?

 

For oss andre som helst vil kommer fra A til B og få jaktet, snarere enn å ligge under bilen å skru, så titter man mot Japan.

LC og Hi-Lux er etter mitt syn de mest fornuftige bilene til dette bruket, alt annet blir nostalgi! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Engelske biler er....tross alt...bedre enn sitt rykte, Land Rover inkludert..

 

Jeg har en Jaguar XJS (1982 veteran) med 5,3 liters V-12 motor, har ikke hatt verken mekaniske eller elektro problemer med denne, Lucas elektronisk tenning og injection (jada...hører dere ler... :evil: ).

 

OG...den elektriske klokka.....ja den VIRKER...!

Link to comment
Share on other sites

Og TVR er vel russisk :winke1: Samt har meget tvilsom kvalitet.

Nå har vel også 2 av Englands største bilprogram gått ut med at det har vært endel feil på Aston Martin de har lånt.

Clarkson henta en splitter ny på fabrikken og kom ikke utafor porten før han måtte snu. Greit om vinduet lukkes helt når man kjører i regnvær :lol:

Det finnes faktsik ikke en eneste engelskprodusert bil (uansett prisklasse) som er i nærheten så feilfrie som f.eks Skoda.

 

 

Her er adressen til TVR:

Wentworth House

4400 Parkway

Whiteley

Hampshire PO15 7FJ

 

Ser ut til at eier er russisk eller tilsvarende, men produksjonen foregår tilsynelatende fremdeles i England.

 

Å sammenlikne Skoda med disse luksusbilene/sportsbilene blir ganske søkt. Ikke glem at Skoda er den mest driftssikkre bilen fra WAG konsernet, nettopp siden F.eks Audi får nyvinninger lenge før. Skoda får bare gammel vellprøvd teknologi. (Mye det samme som Toyota). Det samme kan ikke sies om disse 3 britiske jeg nevnte. De ligger naturligvis i kategorien til Audi eller Bugatti for den del, som også ligger under WAG gruppen. Luksusbiler er veldig sjelden av de mest driftssikkre. Et hederlig unntak er faktisk Porsche 911 som holder en utrolig kvalitet til å være den typen bil den er.

 

Pondoro, den Jaguaren der er jo bare ungfolen, min LR er fra 61 og digitale klokker i bil er oppskrytt! (Strengt tatt er klokker i bil oppskrytt, hehe!! ) By the way, pluggbytte er jo en heldagsjobb med en V12!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

...se på de individene som kjører Toyota og Skoda...fremstår de som spennende, livsglade mennesker...??

De jeg kjenner er det :)

Men det har sikkert noe med det at de heller er og jakter/skyter eller bedriver friluftsliv istedenfor å ligge å skru på gammalt jern satt sammen av folk som sansynligvis har tatt litt vel mange pints på puben i lunchpausen :lol:

Link to comment
Share on other sites

.............. (Nå er vel ikke RR lengre på britiske hender, men men).

Ehhhhh...............

Blir ikke dette litt som TVR med russik eier?

Rolls Royce skrus vel fortsatt sammen i England selv om de har utenlandske eiere?

Ser ikke helt forskjellen på ekempelet ditt og mitt med TVR!

Link to comment
Share on other sites

Missforstå meg rett :)

Defendern er en bil jeg absolutt kunne tenkt meg om den var en smule mer pålitlig!

Den er ikke kledd inn i tupperware som koster skjorta å bytte om man skulle være litt uheldig!

Kan like gjerne innrømme at jeg kjørte Lada Niva i 5 år så helt patent er ikke jeg heller mtp smarte bilvalg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...