Jump to content

Geco 6,5


zaco

Recommended Posts

Tror ikke på det, ikke i dags rifleammo! Har du nylig tatt fotobevis av påstanden?

 

Kanskje 20 år siden noen steder, men da fants ingen Geco - rifleammo på markedet. RWS hadde da nikkel - belegg på noen kuler (SP, TIG og TUG) under en periode, men ingen stål.

Link to comment
Share on other sites

Føler overhodet ikke trang til å bevise noen ting overfor deg. At du beskylder meg for å fare med løgner vil jeg ha meg frabedt :evil:

Kom deg til nærmeste G-sport og test selv :!: Husk magnet :!:

Jeg testet iDAG :!::!:

Samme sak fant du også hos Sellior&Belliot for 3-4 år siden. Mest trolig i dag også.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jeg å finne ut om!

 

-Heute behaupteten 2 Personen in einen norweg. Jagdblogg (kammeret.no), dass Buechsenmunition Ihrer Fa. im Kaliber 6,5x55 magnetisch waere und also Stahl(!!) enthalten wuerde und daher sehr schaedlich fuer Gewehrlaeufe sei. Persoenlich habe ich widersprochen und musste mich dafuer schwer angehen lassen. Nun wuerde ich gerne von Ihnen wissen, ob in Ihrer modernen Munition tatsaechlich Stahl enthalten ist?-

 

Mail til Geco

 

Svaret fra Geco skal jeg legge ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hadde med meg denne ammoen på elgjakt i år. Skjøt en elgokse på 20 meter. Lungeskudd. Dyret løp 100 meter før det falt om.

Lite ødeleggelse i lungene, men ble en del blodansamling i bogen. Alt i alt, gjorde den jobben, men fins nok bedre ammo på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer svaret fra Geco (RUAG AMMOTEC). Forresten, sendte mailen i går natt og fikk svar allerede kl.08.03 på morgen.

 

Sehr geehrter Herr,

vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Produkten.

Ja, unsere Geco TM Geschosse besitzen im Kaliber 6,5x55 einen tombakplattierten Flussstahlmantel.

Wir produzieren seit über 80 Jahren Geschosse mit solchen Flussstahlmänteln und können Ihnen daher aus unserem reichen Erfahrungsschatz mitteilen, dass diese Geschosse den Lauf nicht mehr beanspruchen als andere.

Mit freundlichem Gruß

 

 

Stefan Rumpler

Technischer Service

 

RUAG Ammotec GmbH

Kronacher Straße 63

90765 Fürth/Germany-

 

RUAG (RWS, NORMA, GECO, Blaser) anvender altså en mantel av mild stål ("Flusstahl" eller engelsk, "mild steel") belagt med Tombak for sine SP - kuler, noe de gjør siden over 80 år. Videre sier og bekrefter Hr. Rumpler at i henhold til deres dyp erfaring kommer denne mantelen ikke å slite riflepiper mer enn hva andre gjør.

Link to comment
Share on other sites

Det er det, men det sier ingenting om mulige skader som påføres riflepiper som du påstår det gjør i ditt første innlegg. Å komme med usanne påstander ved en "beskrivelse" av egenskaper er urimelig i mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Det er det, men det sier ingenting om mulige skader som påføres riflepiper som du påstår det gjør i ditt første innlegg. Å komme med usanne påstander ved en "beskrivelse" av egenskaper er urimelig i mitt syn.

Kan ikke skjønne at stål ikke vil slite mer på ett løp en vanlig mantel vil gjøre. Å legge mer tid og energi i dette for å bevise det ene eller det andre er ikke noe jeg vil gjøre.

Å bruke denne kulen er uansett en billig måte å slite ut løpet på.

Det er fortsatt opp til hver enkelt å velge hva de sender gjennom løpet sitt, men JEG vil IKKE sende noe som inneholder stål gjennom noen av mine løp! Det finnes da haugevis av alternativ.

 

Klarer overhodet ikke å se at jeg har kommet med usannheter!

Link to comment
Share on other sites

At du ikke skjønner at dette KAN oppfattes som bakvaskelse: - Hvis du vil skyte stål gjennom løpet ditt så er det i hvert fall en billig måte å ødelegge den på - sier dette mye om deg selv. Du er med dette på ganske så tynt is, men det er utelukkende ditt problem. Jeg tviler også på at du har anvendt Geco sine produkter tilstrekkelig lenge for å gi en såpass dårlig "bedømmelse" ...

 

Siden jeg har brukt alt for mye tid på @bbdg, vil jeg også anmerke noe vedr. Geco - rifleammunisjon.

Jeg har ingen erfaring med Geco - SP eller Target, akkurat samme kulene forresten, i 6,5x55. Derimot har jeg anvendt 255gr. SP ganske flittig i både 9,3x62 og - 74R under trening og (driv-) jakt. Veldig god presisjon og god skuddvirkning under jakta. Slaktene har vært helt ok i mitt syn. Videre anvendte jeg Geco - Pluss (bonded) med 170gr i 300WM. Skjøt 2 års - griser i sommeren med den på relativ korte avstander, 80 - 120m. Knall og fall og fine slakt. Kan ikke se at Pluss - kula er dårligere enn f. eks. Oryx, men koster ikke halvparten. Presisjonen har også vært upåklagelig.

Hvorfor anvender myke SP kuler i 6,5 på relativ høy fart når det finnes en bonded utgave fra samme produsenten?! Geco -Pluss 10,1g/156gr

Link to comment
Share on other sites

Nikkel eller tambakplettert stålmantel har vært vanlig i europa siden tidlig på 1900 tallet (eller tidligere)

All forsvarets ammunisjon for Krag riflen ble lagd med stålmantel frem til 50 tallet, og samme kuler ble brukt i DFS frem til ca 1965-1970.

RWS har brukt slik mantel frem til nylig. Norma Alaska var med stålmantel frem til ca 1990.

Slitasjen var akseptabel, og det er den vel fremdeles.

Stålmantel sliter nok mer på løpet enn ren tambakmantel, og slitasjen nær munningen kan øke noe.

Les en tråd som heter "Hvor seriøs er Skytternytt" Der er dette diskutert litt.

For en jaktrifle er vel ikke dette det mest alvorlige, rust i fuktig vær er vel det som dreper flest løp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange interessante svar, ble jo en hel diskusjon av dette gitt ;)

 

For å vri emnet over til noe annet.

6,5*55 ferdig ammo som sørger for knall & fall , men liten kjøttødeleggelse.

Tips?

 

Har testet diverse i årenes løp uten å se de store forskjellene.

(Nosler,Oryx,Winchester PP,Sellier bellot)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...