Jump to content

Jakte mår uten feller


ungjegern

Recommended Posts

Hei. I helga var eg på hjortejakt og da klatret det en mår opp i ett tre 10-15 meter unna meg. Skyteglad som eg er så datt måren fortere ned en den kom opp. Dette var utrulig kjekt og eg fikk lyst til å jakte mer mår.

 

Men hvordan kan men jakte mår utenom med feller eller åtejakt/lokkejakt? Tenker på f.eks å bruke hund, men hvilken hund da? Eller smygjakt/sporingsjakt på vinteren visst det går ann??

 

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

En Finskspets eller Norrbottenspets skulle gjøre susen.

Da kan du kombinere skogsfugljakt og mårjakt med samme hund i samme terreng.

 

Ligger mange filmer på youtube og jeg kjenner ihvertfall at jeg får veldig trua på en spets etterhvert. Det ser ut som en spennende jaktform.

Link to comment
Share on other sites

Man kjøper ikke spets eller laika for å bruke de i bånd. Dette er bikkjer som brukes løst. Hva som er best? Nei, det er ikke godt å si. Kjøper man spets så er det som oftest med tanke på skogsfugljakt. Laika kan man prege på mye forskjellig. Søk her på forumet, og du vil finne mye bra om de ulike rasene.

Link to comment
Share on other sites

Mange av de "moderne" finnspetsene har blitt avlet knallhardt på fugl, med de følger det har fått (i følge noen teorier).

Min har jaget alt: fugl, elg, hare, rådyr (korte loser), ekorn osv. Den forrige jeg hadde tok også en mink sjøl. De kan preges på det meste. Slik som sikkert laikaene kan.

 

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en Østsibirsk laika på 13mnd som jager fugl, mår, ekorn, elg, rev, grevling, mink, gaupe og har vist seg å være god på bjørn. Har losa detmeste, utenom gaupe da han ikke har fått kontakt. Hjort skulle ikke være noe problem, og det er med at en laika egner seg best som løshund er jeg enig i, men skulle fungere å bruke dem som bandhund og, tror mye ligger i dressur der.

 

Noen grunn til at du ikke vil jakte hjort med løshund?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...