Jump to content

30-06 ai. AI. Akley Improved vs 30-06 sprg.


scania143

Recommended Posts

  • 4 months later...

Litt googling tilsier at du kan bruke collet dier. De er ikke som en vanlig necksizer og presser ikke tilbake skuldera. Presser halesen mot en innvendig mandrell. Har ikke prøvd i AI, men sitter collet die i 650 pressa for 6,5x55. Kjøp en å prøv, er ikke så dyre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Det har vært stille her en stund?

 

Jeg har bla. to stk 30-06 i skapet (Kimber 8400 Classic og Weatherby MK V Utra Lightweight).

Tanken på å "omskjære" den ene til AI frister litt.

Begge har 24" løp, 1:10 snurr, Kimber har mausermekanisme, Weatherby push feed, hvilke passer best?

 

Slik jeg forstår det kan en gjøre dette ved kun å brotsje opp kammeret?

Men hva med onkel politi, må det her søkes om lov, nytt våpenkort og ommerking på løpet for å ha sitt på det tørre?

Og hva vil en tjene på utgangshastighet med for eksempel en 180 grs A-Frame?

Vil en nærme seg 300 Winmag / 300 H&H?

 

Jeg ser for meg at 200 grs A-Frame / Woodleigh PP kunne vært fin elgmedisin i ei AI-rifle.

Alvestad har både kuler og diesett (Redding NOK 900.-)

For min del er det kun til jakt, ikke noe mer avansert enn det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mauser M98 med en av pipene i 30-06 AI.

Du må regne med ca. 5-6% mere fart i ett AI kammer.

Jeg lader til jakt 180 grain Nosler Accubond til 911ms. (63 grain MRP).

Du behøver ikke å søke om omkamring. 30-06 AI er fremdeles 30-06, selv om den er improved.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle jo aldri lest gjennom denne tråden her etter at skaffet meg en 308win :lol:

Nå kjenner jeg at det kribler i hjernen etter å skaffe en 30-06 AI. Det må være et perfekt kaliber for all norsk storvilt.

kvota er jo ikke full enda så neste gang jeg ser en 30-06 tilsalgs så må jeg nok klype meg i armen (eller slå meg selv magen :lol: ) for å ikke kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar @kjella.

Du ligger tett opp til 300 Win / H&H med den ladningen der?

Etter som alderen krever sitt, frister det å parkere Rugern i 338 Winmag, og heller få brotsjet opp Weatherbyen til 30-06 AI.

Nesten en kilo lettere rifle ville nok merkes i lange seige fjellmyrer og trange skar med tett nordnorsk regnskog ;)

Problemet nå er vel at alle børsemakere er fullbooket til langt ut på høsten.....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...
  • 4 years later...
1 hour ago, Grubleren said:

Hvordan er presisjonen når man formskyter med standard jaktammo i 30-06? Kan man trygt benytte seg av standard 30-06 kjøpeammo til jaktbruk i et AI-kammer hvis man må det?

Jeg har bestilt nytt løp hos børsemaker, og i samme slengen skal jeg kamre om til AI, har forhørt meg litt med folk på den lokale skytebanen som har AI og de jeg har snakka med sier at presisjonen er bra selv ved formskyting. 

Nå har Redding improved diesettet ankommet, så det nærmer seg for min del :D 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...