Jump to content

30-06 ai. AI. Akley Improved vs 30-06 sprg.


scania143

Recommended Posts

Ja, du kan skyte vanlig 30-06 ammo i en AI, da blir hylsa forma om til AI.

AI'n yter litt mer enn en vanlig 30-06, du kan bruke samme kuler og krutt. Jeg har en AI selv og er veldig fornøyd med den.

Har skutt 17 hjort med den i høst, og den fungerer like bra som 300 win mag'n jeg har brukt før. AI er absolutt verdt en kikk :)

Link to comment
Share on other sites

På AI flytter hylse skuldra frem og lager en brattere vinkel, så har man kamret for AI kan man ikke kamre tilbake til 30.06 spf..

 

Usikker om dette er 30.06 men du skjønner opplegget..

PC080085.jpg

AI øverst

 

IMG_05171.jpg

AI til venstre

 

Hylseveggene rettes vel og på AI for og få mere hylsevolum(correct me if i'm wrong)

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Målt hastighet med 30-06 ferdigrulla i 30-06 AI, (65cm pipe):

Norma 30-06 Golden Target 150 grain: oppgitt hastighet 850ms, målt hastighet 850ms.

Norma 30-06 180 grain kule: oppgitt hastighet 823ms, målt hastighet 817ms.

Federal 30-06 220 grain kule: oppgitt hastighet 734ms, målt hastighet 745ms.

 

Sjarmen forsvinner ikke med ferdigrulla 30-06 i AI kammer :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja. 06 AI er et fint kaliber. Den har 40* skulder og kan være litt kilen mtp mating i visse våpen. Har du senter matet magasin som eks Tikka, sauer osv trur jeg ikke det er noe problem.Min er bygd på Sako 85 kryssmatet og fungerer greit.Merker litt mere motstand enn std patronene men ingen problem. Det en skal være litt obs på er ved kamring fra std 06 til AI skal løpet settes tilbake ørlite og kamres trangere/kortere enn std for å få tight headspace i overgangen hals/skulder. Vet mange bruker std 06 tolker til AI, men dette blir feil. Er redd mitt kammer faktisk er tilpasset med std tolker :/ Std GO tolk skal brukes som NO-GO og GO tolken ska være 0.004" kortere enn std. Div systemvåpen blir derfor vanskelig å få kamret fra std til AI etter boka.

 

En 06 Ackley er sexy, noe kjedeligere enn 06 std finnes vel ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

noe kjedeligere enn 06 std finnes vel ikke

:?: ... ja, like kjedelig som en kald øl en sommerdag etter du har klippet gresset

...like kjedelig som å få et smil av h*n du elsker.

...like kjedelig som når sola begynner å varme.

...like kjedelig som en bit god sjokolade til morgenkaffe

...like kjedelig som en Jameson etter dagens "dont". :D

 

Ting som virker er etter mitt skjønn, IKKE kjedelig, - og gode .30-06 VIRKER og gjør alt du vil,... alltid.

 

bobby

Link to comment
Share on other sites

Ja ca så kjedelig ;)

 

30-06 funker uten tvil og er en bra patron, men om alle skal ha Tikka T3 i 30-06, samt kjøre VW Passat 1.9 tdi så blir det etter min mening ensformig og litt kjedelig.Vi hadde iallefall ikke hatt mye å diskutert på kammeret da :)

Sjokoladen til morgenkaffen og den kalde øla på sommerdagen er absolutt ikke kjedelig, iallefall ikke om du slipper å få den samme sjokoladen og samme øla hver gang ;)

Link to comment
Share on other sites

@NormaMag; Jeg har selv flere kaliber utom 06en, og har stor forståelse av interessen for kalibrer og deres forskjellige prestanda.

Dette med våpen,- både Rifler og Hagler, har vært min store lidenskap hele mitt liv.

 

Jeg sier heller ikke at alle skal ell må ha en rifle 30-06, men dette maset -(om du unnskylder :) - både i dette forumet men også i svenske)- om at en 30-06 er så dønn kjedelig skjønner jeg simpelthen ikke,.. jeg har benyttet dette siden tidlig 70tal i samme rifle, en Win Mod 70, og vet hva det kan gjøre både med de lettere og tunge (220grains) kuler.

Vil man ha "langholdsegenskaper", benytter man 165grs kuler, - en god "allrounder" for storvilt er 180grs,.. selv er jeg blitt MEGET glad i de tunge 220grs.

 

En patron med så stor fleksibilitet, skjønner jeg bare ikke at kan karakteriseres og omtales som kjedelig.

 

Mvh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig eller kun litt mindre spennende pga at ALLE har den.

Trådstarter står mellom STD eller AI utgaven av 06.

Jeg har hatt std 30-06 og var fornøyd, jeg har ikke solgt die settet heller itilfelle det blir en ny std 06 en gang (Jeg har idag AI utgaven av 06).

Som bobby sier så er det en fin patron som har et stort bruksområde.Fungerer godt fra 110 grains-220 grains kuler.

Heldigvis fantes det en P.O.Ackley som ga oss særinger muligheten til å skyte std 06 i et imp kammer og få ut en patron som har de samme egenskapene, men med litt mere guffe som kommer godt med til de tyngste kulene, samt mindre hylsestrekk.

Så til trådstarter, ønsker du et kaliber som kan brukes til nesten alt og ikke lader selv kjøp en std 06. Lader du selv og ønsker alle fordelene til 06, men ønsker å ha en patron ikke alle andre på standplass har så kamrer du den til Ackley. Om std utgaven er bra, så er vel improved utgaven bedre? 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Verden går i ring så nå står en Remington 700 i kaliber 30-06 i skapet. Befriende å kunne stikke innom G-sport og handle fix ferdig ammo fra et godt utvalg!

 

Samme her :)

Kom over en nydelig Kimber Classic i 30-06 i vår, og i og med at det var plass på lista, ble det handel.

Dedikert hjorterifle med 165 grs TSX og 3-12x56 Victory på toppen.

 

Men som 35 Whelen-bruker i mange år + diverse annet rart, kjenner jeg godt til ønske om "noe annerledes" :wink:

Link to comment
Share on other sites

En variant av 375-06; for å gjøre det enkelt for meg selv kommer jeg til å bruke brosje og dier for 375-06 improved av noe slag; men merke hylsene og løpet med 38Whelen.

Hvorfor? Fordi dette er en av de første patronene Whelen puslet med og fordi det er gjort på noen sekunder å endre merkingen på 35Whelen hylser :winke1:

 

Men først må jeg få skikkelig gang på 8x61NS-prosjektet..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dette høres merkelig ut! All ammunisjon (enhver lot) som selges i Tyskland kommersielt blir strengt prøvd av de ansvarlige regionale Beschussaemter (proofhouses) etter CIP og/eller SAAMI -standards! Er det mulig at børsemakeren din har vært «generøs» under brotsjing av din rifle?

Heym hadde lagret en modell – rekke som kalles for Heym – Edition som kundene bl.a. fikk kjøpt i 30-06 AI hvis ønskelig. Et 3006 AI patronvariant som kalles for Heym Edition finnes derimot ikke.

Link to comment
Share on other sites

Min børsemaker Roger Hansen, (Ing.Ragnar Hansen AS) skal måle patronene og hylser skutt i mitt kammer over nyttår.

Inntil da skal jeg ikke si noe mer bastant om dette.

For øvrig så er eskene merket 30-06 Ackley Improved, HEYM edition!!

Sax Munitions Gmbh opplyser att patronene er laget etter tegninger/mål fra Heym.

30-06 AI er en villkatt og har ingen CIP eller SAAMI standard.

Link to comment
Share on other sites

30-06 AI er en villkatt og har ingen CIP eller SAAMI standard

Uansett om det finnes SAAMI standard eller ikke, så er kammerbrotsjen laget etter en tegning og dermed er det en identifiserbar standard for kammeret. Dersom du kontakter din børsemaker får du sikkert oppgitt hvilke produsent og delenummer brotsjen har.

Gå inn på sidene til Pacific tool & die co, så finner du hvilke varianter de tilbyr.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det stemmer det du beskriver, så burde du med en gang kontakte SAX og informerer dem vedr. din observasjon! Og så krever du naturligvis at de tar tilbake sin 'ubrukelige ammunisjon' mot utbetaling av summen du måtte ut med. Ikke det?

En sak forundrer meg da lite grann, nemlig at du er kanskje den første som oppdager og klager på at dem selger feil (-etiketert) ammo til kundene sine … Tror ikke at alle som kjøper fabrikkladd 3006AI hos SAX har den mysteriøse Heym - Edition utgaven, garantert noen med andre merker også.

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er at ikke bare produsentene er kjent for en nøyaktig jobb, men myndighetene er "pain in the a##", og alle våpen- relaterte produkter, ja enhver lot ammunisjon, må gjennomgå harde tester ved Beschussaemter (proofhouses) før de kan lanseres til salg. Det er 100% sikkert at et såpass stor avvik med 0,25mm ikke blir godkjent og produktet sperret for salg.

 

Tyskerne tar og har tatt feil ved alt for mange anledninger, dessverre!

 

Men å påstår at ammunisjonen er feilaktig er et alt for sterkt utsagn for det første. Dersom han er så sikkert på det er det vel naturlig å kontakte produsenten, eller? Hvis ikke det hjelper, så kan han kontakte de ansvarlige myndighetene. I Tyskland finnes mange interesserte og kyndige jegere/skyttere som skulle ha oppdaget et slik alvolrlig avvik for lenge siden. Det er garantert ikke bare noen nordmenn som anvender 3006AI.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når en skal kamre et Ackley kammer skal en kamre 0,25 for kort.GO tolken skal være 0,25 for kort og en kan bruke en standard 06 GO som NO-GO..Eneste grunnen til at dette gjøres er for å sørge for tilstrekkelig headspace ved skyteforming fra kjedelig 06 til AI.Ved skyteforming vil en headspace i overgangen skulder/hals istedet for skulder.Problemet her er at det er laget fabrikkammo i "korrekt" Ackley dimensjoner.Hadde 06 AI vært en CIP patron hadde den nåkk kommet i akkurat di målene som SAX har produsert..Eneste grunnen til at den ikke passer er at di fleste kammer er laget for kort for å trygt kunne skyteforme std 06 med tilstrekkelig headspace i AI kammeret.Beklager dårlig forklaring,men driver og snur døgnrytmen til dag etter 14 dager på nattskift.Ei flaske vin for mye og endel timer for lite søvn :) Over og ut :)

Link to comment
Share on other sites

@Gunwerks:

Jeg kommer ikke til å foreta meg noe ang. patronene, men beholde dem som en kuriositet.

Men siden du er så opptatt av att alt tyskprodusert er uten feil, kan du jo be SAX-Munitions sjekke patronene opp i mot Ackley tegning for 30-06 Acley Improved:

Produktionsnummer: 0036

Losnummer: M0070201304

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hva koster en "brotsje" jobb, da fra std 06 til 06ai?

 

Har bare blitt mer og mer forelska i 3006 og dens kapasiteter, å tanken på å optimalisere den ytterligere frister :-)

 

Noen som har erfaringer med å halspresse 3006 ai? Funker det like bra som på std utgaven? Og hvilken pipelengde er optimal for ai'en? Har en tikka t3 med org jaktpipe på 57 cm, vil det fungere eller bør jeg bytte pipe?

Link to comment
Share on other sites

Ok :) ja da burde det jo gå med 57 pipe i starten :) er du fornøyd med 190 cc kula KnutEriK? Hvor langt klarer du å sende den ut med gode samlinger?

 

Har forøvrig 1-11 snurr i pipa, hva vil jeg kunne klare å stabilisere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...