Jump to content

Nok en hvilken revolver tråd


hikkas

Recommended Posts

Er på handel på en ny mag1 og revolver felt revolver. Og da er jo valgets kvaler hva en skal ha. Står mellom mange og er åpen for å få enda flere valg :lol: . Pr nå står lystene mellom gp-100, s&w mod 66 og 5-686. Mod 66 er jo ett smykke å se til, men det betyr jo ikke at en treffer :lol: Synes s&w 686 er litt kjedelig, men er jo tydeligvis ett populært og godt våpen. Og hva er forskjellen mellom en vanlig 686 og target champion annet enn prisen?

Setter pris på tips og råd som kan gjøre valgets kvaler litt lettere.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har en 686 Target Champion kan jeg komme med noen innspill.

Den kommer med et LPA sikte som i mine øyne er svært mye bedre enn standard siktet.

Den kommer med et nill grep som er godt, om enn noe smalt. Jeg får ikke helt til å skyte magnum ladninger med dette grepet da jeg ofte etter et par skudd må ta nytt grep eller justere grepet.

 

Til felt\hurtig revolver med .38sp er den en drøm å skyte med og har fantastisk presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er nei. Skal du i gang med avtrekksjobb blir det nøyaktig samme jobben ( og pris )

Så skal du ha et skjefte som passer osv.. Et baksikte fra LPA er som nevnt over et pluss men det blir en av de mindre utgiftene .

Skal du ha et rent mag 1 våpen ville jeg satset på en så tung og lang som mulig ( min mening )

Har tafset på noen TArget champion hos HH og synes ikke avtrekket er noe bedre enn en vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke ett rent mag1 våpen, blir å bruke i revolverfelt også. Synes som sagt mod 66 er ett smykke, men ser ikke mange av de til salgs. Er noen hos HH men prisen på de med frakt, kronekurs og moms blir jo nesten som en ny 686 her. Noen som har en mening om 66 vs 686

Link to comment
Share on other sites

Den største fordelen med en Target Champion ,i mine øyne, er vel at den er "hand fitted" i Europa. Spesielt med tanke på alt det rare man leser på nettet om kvaliteten på nyere S&W, herunder også PC..

Min er en 686-6, med europeisk godkjenningsmerking (CIP) fra 2014.

Liker også LPA-siktet og kornet godt, sammenlignet med originalt.

Nill-grepene har jeg erstattet med et Hogue-grep p.g.a. at skruen til tregrepet tok i fjæra til hanen.

Link to comment
Share on other sites

Er på handel på en ny mag1 og revolver felt revolver. Og da er jo valgets kvaler hva en skal ha.

 

Vil du ha en revolver du kan bruke i begge programmene eller vil du ha 2 revolvere, en til hvert program?

 

Personlig ville jeg valgt 2 revolvere, en 38 Spesial til revolverfelt og en 357mag til Mag1.

Link to comment
Share on other sites

En ren 38 vil i teorien ofte ha bedre presisjon enn 38 i en 357 pga. annen riflestigning i 357-pipa (beregnet på å stabilisere tunge raske kuler, og ikke lette wadcuttere), men hvor mye det har å si i praksis vet jeg ikke.

Hvor har du det i fra ? Meg bekjent levere en liten fabrikk som S&W kun 18.75:1 i begge kaliber..

Lothar Walter har kun denne stigningen i sin katalog. Douglas hadde løp i 12:1 før, mulig de har fortsatt. Hadde et slikt i en mod. 14 engang, gikk veldig bra med 105 grs. kule når piloten gjorde jobben.

Link to comment
Share on other sites

Den teoretiske forskjellen mellom 357magnum og 38special-kamrede våpen er vel mer teoretisk enn noe annet.

 

I en gammel artikkel skrevet av Ron Power, beskriver han hvordan det første han gjør ved et PPC-bygg er å nummerere seks blykuler, og skyte dem utav revolveren og i et materiale som fanger kulene uten å deformere dem. Deretter inspiseres kulene nøye, for å avsløre om det finnes noen problemer med linjering av pipe og kammer i den aktuelle revolveren, og dermed avgjøre om det er noen vits å bygge videre på dette våpenet.

 

Powers påstand var at denne linjeringen hadde mye mer å si enn om revolveren var kamret for 357magnum eller 38special, og det høres fornuftig ut i mitt hode.

Andre snakker om såkalt Taylor-throating som løsningen på mange problemer, kula får visstnok linjert bedre med pipa, og den tynne delen av løpet (gjengepartiet som er skrudd inn i ramma) spares for belastning. I revolvere med nedkappet sylinder spesialbygget for wadcutterladninger påstås det at friboring av bakre del av pipa er nødvendig for at løpet ikke skal sprekke over tid.

 

Når det kommer til riflestigning, er dette selvfølgelig viktig, men man må først se på hvilken kulevekt man har intensjon om å bruke, og på hvilket hastighetsnivå, og hvor lange hold man planlegger å skyte på.

 

En del kilder rapporterer at det til PPC-bygg som skulle stabilisere 148grs wadcuttere ofte ble brukt 1:10-stigning, noe som for meg høres fornuftig ut når en halvtung kule i middels hastighet skal prestere på lengre hold enn 25meter.

 

Vurderer selv å få børsemakeren til å ta inn et LW 1:10 emne(egentlig beregnet på 9x19) til M-19 bygget han skal hjelpe meg med, nettopp fordi jeg den siste tiden har falt tilbake på 148grs WC som det eneste saliggjørende til reduserte ladninger i 38special.

Link to comment
Share on other sites

En amerikansk pistolsmed(Jerry Keefer) som har bygget våpen for PPC i en årrekke har nevnt det ved diverse anledninger...

http://americanpistolsmithsguild.com/me ... keefer-jr/

Har lest mye av det han har skrevet på nett, og finner få andre som presenterer så mye og troverdig info. Kombinert med at han presenterer særdeles imponerende maskinering(blant annet laget nytt løp til en S&W m52 med 1:10 stigning), og bygger våpen for dyktige skyttere, så jeg har endt opp med å ha tillit til det han skriver.

 

En "eldre herre" her hjemme, som har fult med i hva som rører seg i konkurransemiljøet lenger enn de fleste av oss, forteller meg at dette er gammel info for de som har fulgt med en stund...

 

OM 1:14, 1:12 eller 1:10 er nok en evig diskusjon...

Link to comment
Share on other sites

#evert, fine linker :winke1: Må si jeg blir litt konfus over dette med stigning mtp. at "alle" fabrikantene leverer 18,75 eller 450 som det blir i metriske termer. Korth, Manurin, Triebel.

Korth og Triebel bruker i tillegg polygonløp fra Lothar W.Er vi ikke "lært opp" til at polygonløp kun er for mantlet ammo ?

Noen ide' om hvor emner i andre stigninger kan skaffes ? USA er vel bare å glemme for privatpersoner..

Link to comment
Share on other sites

Ser forresten at LW leverer emner til 38 super, med samme riflingsdiameter og boringsdiameter som de vanlige revolveremnene, men med raskere stigning(1:406mm):

http://www.lothar-walther.de/160.php

 

HMMM. Det betyr at det teoretisk sett bør være mulig å få børsemakeren til å bestille emne fra LW gjennom den nroske importøren, med tre forskjellige stigninger:

1:10"(9x19 emne)

1:18,75(vanlig357-emne)

og 1:16"(38super emne)

 

Obsereverer dog at 38-super emnene har 23mm dia, dermed utgår tjukke piper om man ikke vil ha en eller annen form for løpshylse.

Link to comment
Share on other sites

Forresten:

http://www.lothar-walther.de/159.php" target="_blank

 

Her er det lista et 30mm emne, beregnet på 9mm "beligeschoss"(altså blykuler) med 1:416mm stigning. Altså bittelitt slakere enn 1:406mm(som tilsvarer 1:16).

 

Personlig ønsker jeg meg raskere stigning, spesielt fordi det er en 4" jeg tenkte børsisen skulle få skru sammen. Da får man jo som kjent ofte litt lavere hastighet enn med 6", og da er litt raskere stigning en teoretisk fordel.

Link to comment
Share on other sites

Korth og Triebel bruker i tillegg polygonløp fra Lothar W.Er vi ikke "lært opp" til at polygonløp kun er for mantlet ammo ?

 

Angående polygonløp i revolver har jeg bare erfaring fra min Smith 625, men den går derimot fantastisk bra med 200gr swc kuler i .45acp. Hjemmestøpte selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er fordelen med en ren 38 til revolverfelt?

 

Den udiskuterbare forelen er at en 38 ikke er godkjent i Mag 1 og man kan derfor senere søke om en 357 til Mag 1 om man ønsker 2 revolvere.

 

Når det gjelder presisjon så har jeg testet både ren 38 og 357 i Randsom Rest uten at det har vært merkbar forskjell på presisjonen i mine våpen.

 

Men det kan være andre grunner til at man ønsker 2 revolvere

 

- Til revolverfelt ville jeg valgt 6" løp, til Mag 1 ville jeg valgt 8" eller kanskje 10"

 

- Til revolverfelt ville jeg skutt blykuler, til Mag 1 ville jeg brukt mantlet kuler eller kuler med gas chec. Man bør pusse løpet før man går fra bly til mantel.

 

- Når man skyter 38 i en 357 blir det avsatt kruttslam og bly i tønna som kan gjøre det vanskeligt å få ut 357 hylser, dette krever også ekstra pussing. Det er selvsagt ikke en ulempe å pusse revolveren, men det er litt tunvindt å måtte gjøre dette mens stevne pågår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvor får man tak i wolff fjærer til 686 i disse dager? Det er jo utsolgt i alle norske nettbutikker......... Ser dei har her http://www.gunsprings.com/Revolvers/SMI ... D58/dID264" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Blir det "trøbbel" i tollen med våpendeler?

Ble bestilt 14/12, sendt 19/12, levert på selveste julekvelden(dagen) :D

Raskt levert over dammen :!:

Link to comment
Share on other sites

Hva er fordelen med en ren 38 til revolverfelt?

 

 

- Når man skyter 38 i en 357 blir det avsatt kruttslam og bly i tønna som kan gjøre det vanskeligt å få ut 357 hylser, dette krever også ekstra pussing. Det er selvsagt ikke en ulempe å pusse revolveren, men det er litt tunvindt å måtte gjøre dette mens stevne pågår.

 

Det tar litt tid før dette skjer. Mitt triks for å fikse problemet er en dott med JORDANSKRUBBEN på en streng som settes i drillen. Noen sekunder på passe turtall i hvert kammer, og de blir gullende rene. Men NB! iKKE drillmetoden i løpet!

 

Metoden er så effektiv at jeg i hvertfall ikke ser noe problem med å skyte 38 i 357.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

Da har jeg montert http://www.gunsprings.com/Revolvers/SMI ... D58/dID264" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank på 686'n og da klikker det på winchester hetter og fabrikkammo. Fabrikkammoen gjør ikkje noe, for det blir jo hjemmelading. Men noen sa man kan bytte til lengre tennål så ville det hjelpe. Er det denne: http://www.pvas.no/vaapendeler-utstyr/s ... in-j/k/l/n" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank og vil det hjelpe? Andre tips og triks mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvilke kilder? Referanser? Har du lenker til dette?

 

Satt og bladde i Brownells-katalogen, og fant en referanse til, som hevder det samme:

http://www.brownells.com/gunsmith-tools ... d5677.aspx" target="_blank

 

Problemet ligger i å finne børsemakere som gidder å forholde seg til dette her hjemme, slik at vi faktisk kan få installert slike løp i revolverene våre.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vapen-soilen.no/display.aspx ... prodid=391" target="_blank" target="_blank" target="_blank

RUGER BLACKHAWK NEW MODEL 357 MAG./9 mm. 6,5"

Fikk denne igår :D

Ja, jeg må skifte grepsplater, men den funka med de originale også, men er for små til mine never.

Revolveren har MYE mere egenpresisjon enn skytteren(meg :winke1: ),

Så med 9 mm. tønna, som har den dårligste egen presisjonen, funka den utrolig godt med enhånds og tohånds.(rett ifra eska)

Må nok venne meg til magnumskyting :|

Foreløpig er konklusjonen:

-billig å trene med (9mm. til 1,27 fab.amo.)

-solid konstruksjon (lever nok mye lengre en meg :| )

-funker nok til både revolverfelt og mag. 1

-tåler nok litt feilmargin ved hjemmelading :lol:

 

MORRO

 

Minuset er nok at jeg må få meg et Westernbelte som den hører hjemme i :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...