Jump to content

ny rigg, 300 vs 338?


coverty1dk

Recommended Posts

Hei.

Tenkte jeg skulle begynne å bygge meg en langholdsrigg nå, og tenkte jeg kunne spørre litt rundt her om gode råd.

Har ikke bestemt meg helt for caliber enda, men ser for meg at det blir enten 300win mag eller 338 lapua mag. Er det noen som har noen gode råd og anbefalinger om disse to kalibrene? Sett på Remington 700 rifler.

Tenkte jeg skulle montere lyddemper for rekylen sin skyld, siden jeg har det på mine andre våpen og er veldig fornøyd med det.

Optikk så har jeg sett for meg en zeiss eller swarovski da med kulebanekompensator. 50-56mm.

Ammo kommer jeg til å lade selv, regner med jeg kommer til å prøve meg litt fram til jeg finner det som passer best. Men vil ha en rask kule med en flat bane, så tipper jeg går får lett kule 180 grains.

 

Er det noen som har noen anbefalinger der ute? Regner med at jeg skal prøve meg opp til 600m først, også kanskje videre..

Link to comment
Share on other sites

.300WM! Alt er billigere! Du klarer det samme med en .300WM som en .338LM laaaangt utover og en .300WM krever mindre av skytter. Du bør vurdere noe annet enn Zeiss og Swaro kikkerter om dette er en dedikert LH rigg. Begge merkene har relativt få klikk i denne sammenheng. lette kuler passer heller ikke til LH skyting, en tung kule med høy BC er det du vil ha. Den tar med seg farten lengre utover og påvirkes mindre av vind. 220gr til .300WM og 300gr til .338LM er the shit.

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

GGG:

Hvis du ikke vet med 100% sikkerhet at du kommer til å skyte forbi 800m.... 6.5.x55

Du er faen meg blitt verre enn meg :roll:

 

Er det noen som har noen anbefalinger der ute? Regner med at jeg skal prøve meg opp til 600m først, også kanskje videre..

En dag skal jeg ha nytt løp i 338en min, og jeg spekulerer av og til på om det skal være 338 eller 300-something. Aanerud har gode poenger over her - men en 338 med 300gr kuler og god fart - den gjør nå helt enkelt et par ting som en 300WM ikke gjør. Blant annet brenner den ikke opp løpet omgående og uten unødig opphold... 300gr Scenar er heller ikke SÅ dyr.

 

Men du sier 600m, og jeg sa det jeg sa om 338en. På 600m, i konkurranse med en 6mmBR, still med en 338LM, og du vil bli ydmyket ogg utslettet...

Jeg tar nesten aldri 338en ut av skapet for å skyte på under 1000m. Det er nesten helt bortkasta. du bør også lese det KnuteriK skrev 17:43 i går, her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=76911&p=1110463#p1110463

 

Men til GGG-Vetle. Og til Trådstarters førsteinnlegg, du skriver "langholdsrigg", da tolker jeg at du ikke MÅ se rådyret som står i jordekanten litt for lenge etter mørkets frambrudd? Jeg vil gå s¨å langt da, at jeg sier styr unna Zeiss og og Swarovski - se på SuB, Vortex, March, Hensoldt, Sightron, Kahles, IOR, drøsser med kikkerter, ja med dårligere optikk enn Swaro ofte, men med overlegne bruksegenskaper. En Zeiss må du som regel modifisere for kunne skyte 1000m...

Og kaliber, ja, Vetle kan sikkert gjenta det, så slipper jeg.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selv gikk jeg for 300 norma magnum. Samme boltface som 338 lapua og låsekasse men du får kortere coal vs 338 lapua, så de funker veldig bra i et vanlig aics cip magasin selv med 230 berger kula langt ute i hylsa. Du vil få litt mindre rekyl en 338 lapua og du vil få mye høyere fart men med veldig god bc slik at du takler vinden bedre. Mye flatere kulebane og mindre drop. Selv en 338 lapua ladda langt over maxtrykket med 300 grains berger otm kula vil ikke ha sjans mot 300 norma magnum ladde til maxtrykk med 230 grains berger hybrid target kula. Da tar jeg utgangspunkt i at begge patronene er ladda med n570 eller re 33 krutt. Du vil naturligvis også få litt mindre kjøtt ødeleggelse samtidig som du sikrer veldig raske avlivninger av vilt fra rådyr til elg størrelse. Den vil også funke utrolig bra som varmint ladning pga flat kulebane og at kula kommer raskt frem. Er 2 downsides for all denne ytelsen og det at du vil ha litt kortere løpslevetid fra et snitt på 3-5000 på 338 lapua til 1500-2500 på 300 norma mag. Den andre tingen er at du kan få bittelitt lavere anslagsenergi viss 338n lades med en kule som har mer bc en 230 berger kula(.743). I realiteten er vel dette bare 300 grains berger otm(.818) da den andre superkula jeg kjenner til som 338 kan bruke er veldig dyr. Men det er nesten ikke snakk om noe som helst.

 

Kan ta utgangspunkt i 230 berger hybrid target i 970 m/s mot 300 grains scenar kula i 860 og 300 grains berger otm i 860 m/s

 

Anslagsenergi ved munning(alså rekyl) er 7030 joule for 300 norma og litt over 7200 for de 2 338 lapua kulene. På 1500 meter vil 300 norma magnum ha en energi på 1430 joule mens 300 scenar har 1214 joule og 300 otm 1578 joule. Drop i mill på 1500 er 12,6 for 300 norma og hele 17,4 for 300 scenar mens det blir 15,7 for 300 otm. (mindre drop betyr at man får bedre marginer for treff)

 

Vind på 1500 meter med 10 m/s sidenvind vil være 757 cm for 300 norma hele 980 cm for 300 scenar og 805 cm for 300 otm.(brukte 10 m/s sidenvind bare for å lettere se forskjellene)

kula til 300 norma kommer fram på 2.3 sek mens det er 2.7 sek for 300 scenar og litt over 2.5 for 300 otm.(1500 meter)

 

Supersonisk vil de gå 1850 meter for 300 norma, 1500 meter for 300 scenar og 1750 meter for 300 otm med 20 grader celsius ved havnivå. Disse statistikkene er fra JBM balistics med helt like vær data lagt inn.

 

Det vil koste ca det samme å ladde begge kalibrene. Selv ligger jeg på litt under 10 kroner skuddet og da er patronene ladda 14 ganger så langt og de viser ingen tegn på å gi opp enda. Du får kjøpt ferdige hylser hos norma uten å trenge å forme hylser på noen måte som man må med mange villkatter. Det finnes også veldig mange gode 308 kaliber kuler.

En annen ting er jo at alle har liksom 338 lapua, men så langt er det bare meg i landet så vidt jeg vet som har 300 norma mag. Kan være noen som har fiksa seg en rifle i 300 norma magnum nu da men jeg var ihvertfall først i landet.

 

Uansett siden du vurderer 300 win mag eller 338 lapua hvorfor ikke ta det det kalibret som liksom tar det beste fra begge ?)

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var min første langholdsrigg ja og første sivilt eide rifle faktisk, men jeg brukte både barrett m82 alså 50 bmg og 338 lapua i forsvaret så jeg var vandt til større kaliber. ja jeg elsker denne rifla på 600 meter og kortere men det har mye å gjøre med at rifla veier 7,3 kg og bremsen jeg har på den er en del mer effektiv en både rps og vector bremsene jeg prøvde. så rekylen er langt mindre en en 308 jeg skaut i en tikka supervarmint.

Link to comment
Share on other sites

De skulle være nesten identisk i ytelse men 300 lapua hylsa er lengre og vil ha problemer i et magasin pluss at den må formes slik som mange villkatter. Man får bittelitt mer krutt i lapuahylsa men norma hylsa kan lades til høyere trykk. 3000 psi forskjell. Så stortsett helt identiske ytelse. Vet sannelig ikke hvem som er raskest men det vil ikke være mange meter i sekundet forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat, da er det ikkeno poeng og styre med en villkatt.. Att norma'n går i magasin er jo og gode greier!

 

Men om man allikevel skulle ønske styre med en villkatt kunne kanskje .300 Norma Magnum imp været noe? Ser ut som det er en ganske egna hylse og impe.. Ikke att det er noe poeng med den ytelsen den allerede har. Bare så ut som det var mye plass fremmover der(+ att villkatter er jo alltid gøy! Men det holder med 1 spør du meg;)..

 

Du svarte ikke på hvilken brems du har?

Link to comment
Share on other sites

En imp versjon vil få littegran mer krutt i men ytelsesforskjellen vil være lik ingenting. Pluss at man må forme hylsa samt at med mye skarpere skulder vil det mate mindre pålitelig. 230 berger hybrid target kula var testa opptil 975 m/s så raskere en dette kan risikere mindre presisjon eller i verste fall at kula går i stykker. Mye raskere fart en de 970 m/s jeg har vil uansett bare sørge for at løpslevetiden går ned drastisk selv om kula overlever.

 

bremsen er en 4 port custom muzzlebrake. (bilde av rifla med bremsen)

 

normal_DSC_0114.JPG

 

normal_DSC_0115.JPG

Link to comment
Share on other sites

første sivilt eide rifle faktisk, men jeg brukte både barret

Hehe, da teller den vel knapt som første rifle, selv om staten formelt eide de andre :wink: 338LM som første rifle for presisjon og mengde er imo ikke voldsomt lurt. men, selvsagt, mange får det til, og noen har glede av det. Jeg vet også de som knapt skyter sine 338-rifler, og igrunnen ikke får veldig gode resultater,

 

villkatt

I mitt hode er det en god grunn til å ikke styre med villkatter: Man slipper å styre med villkatter :wink:

 

338LM har blitt en slags "store gutters 6.5x55". Det er en eller ti du kan spørre på hvert nes, og den kunnskapen og erfaringen og dataene du kan få helt uten å skyte et skudd, den er nokså stor.

Velger du en villkatt, så er du alene, og om den har marginalt bedre ytelser ennn 338LM, så vil du ikke klare å realisere dem nettopp av den grunnen. Du blir sittende på amerikanske nettfora, isteden for å lade std. ammo med 90-ish gr N570 og 300gr Scenar og bare skyte og skyte - verifisere istf. å eksperimentere.

Klart det går, og mange får det til veldig bra - bare ikke "my idea of fun". lading er så kjedelig, så inn i ræva kjedelig, at det jeg lader, det skal virke - eller fortelle meg noe jeg lurer på. Ikke være et spørsmål i seg selv.

 

Men vi er heldigvis forskjellige.

 

338 vs 300

338 har dyre kuler, 300 brenner opp løpet. I mitt hode (igjen) er det bedre med dyre kuler, for pipebytte medfører nedetid, og ofte eksperimentering med nye ladninger, osv. Kanskje nye hylser, ny innskyting, ny verifisering, wtf. Med en 338 gjør du dette halvparten så ofte, hvert 5000 skudd kanskje, istf. hver 2500.

338LM: Kuler 7,- /smell, løp 1,- /smell = 8, eller kuler til 11,- om du vil = 12

300WM: Kuler 4,-/smell, løp 2,- /smell = 6, men du kan fint skyte kuler til 7,- og få 9... og du bruker en del på testing for hvert løp.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nja så kompakt vet jeg ikke om den er. Målene er: 5,8 cm lang, 3,1 cm bred, 2,5 cm høy, løpsdiameteren er på 9 mm(designet for 338) og den veier 164 gram

 

normal_DSC_0144.JPG

 

normal_DSC_0146.JPG

 

normal_DSC_0147.JPG

 

normal_DSC_0148.JPG

 

normal_DSC_0150.JPG

 

Kanskje litt off topic da men skal gjøre det godt igjen )

 

Hva sikter til langhold angår men som også funker bra til jakt ville jeg personlig anbefale March FX 5-40x56 ffp. Retikklet er virkelig bra til jakt men funker også godt til langhold. Ergonomisk er denne best i verden syntes jeg og glasset er veldig bra, litt over nightforce og helt opp mot S&B.

 

Viss jeg skulle kjøpt meg et nytt sikte i dag ville jeg venta til litt etter nyttår da kommer I.O.R valdada med et sikte som heter crusader i mil mil. Det finnes allerede nu men bare i moa.

Den har 5.8-40x56 og har en retikkel som er helt utmerka til langhold og ganske bra til jakt. Optikken på denne sku være like bra som S&B og helt opp mot zeiss og swarovski. Mekanikken på denne (hvor bra klikkene tracker og står i forhold til trådkorset i retikkelet) skulle være best i verden. Den har også en helt pervers stor adjustment range for elevasjon og vind så du kommer langt laaangt ut før du går tom for klikk spesielt viss du har en picatinny med tilt samt tilt i montasjen din.

 

Du går nok heller ikke feil med S&B 5-25x56 pm2. Den er liksom standarden som de andre dømmes etter og som mange militære styrker benytter. Klart glass, grei ergonomi, bra retikkel til langhold og ganske god til jakt.

 

Andre bra sikter til samme bruksområde ville være Nightforce atacr, Nightforce BEAST, og Premier heritage 5-25x56.

 

Går man litt ned i pris kan man også få et Vortex sikte som er ganske bra til dette bruket. De har mye adjustment range men ikke så mye zoom og glasset er ganske bra men ikke helt på linje med de andre nevnt her, men heller ikke langt bak. Men det sikte er langt og ganske tungt viss jeg ikke husker feil og jeg liker ikke så høye tårn men gjerne sikter med lavere profil.

 

Som nevnt før her er Zeiss og Swaroviski gjerne reine jaktsikter som har veldig lite adjustment range samt at de har ofte rykte på seg for å ikke ha helt repeterbare klikk eller at klikkverdien er litt off i forhold til retikelet. De er helt i toppskiktet hva optikken angår da.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg hva løpslevetid angår m67 når det kommer til 338 vs 300. Du holder lengre på tabellene dine kanskje og det finnes mye data og info om 338. Men 300 norma mag er ganske mye bedre ballistisk syntes jeg, ihvertfall nok til at jeg valgte den over 338. Pluss den er ingen villkatt og den er lett å finne godladning med. Og viss noen av dere velger dette kalibret har dere jo meg for info og data da :D pluss ganske mange i USA er begynt å bruke den selv om de bruker latterlige krutt for det meste og jeg syntes de lader 338 og varianter av denne slapt.

 

Jeg syntes også at 300 norma mag er bedre egnet for jakt. Man trenger heller ikke å ha noe nedtid når man skal bytte løp viss man bare bestiller det neste løpet i god tid slik at man bare skrur det på når det gamle er brukt opp. og siden det er lett å finne ladning til 300 norma kan man antakeligvis ha nesten samme ladning i det nye løpet med litt tweaking kanskje, med det er felles for alle kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Vet om en til i landet som snart har en 300 Norma ;) Brotsjen ligger i tollen på Gardermoen.

Er ikke mye å hente på å imp`e Normaen, da det kun er skuldra det er ørlite å hente på.Den er veldig rettvegget i utgangspungtet, så en bør ikke ta ut noe særlig mer der der.

En std 300 Norma har et volum på 103-105 gr vann, en Imp med 35gr skulder og ørlite mindre body taper har ca 110 grain med vann.Dette utgjør kanskje 3 gr krutt i forskjell?

Fordelen med imp vil være litt mindre hylsestrekk pga den skarpere skuldra.

Løpslevetiden trur jeg vil være ganske lik. Den har ørlite mere krutt, men den skarpere skuldra vil sørge for at litt mere av kruttet blir brent innvendig i patronen istedet for innover i løpet. Selv trur jeg dette er mest teori og heller lite med praksis å gjøre.

Bakdelen er self at en må skyteforme, dårligere mating, iallefall om en går opp til 40 graders skulder, samt custom die sett.

Likte veldig godt bremsen din ArcticJohnsen. Vet du hvor mye portene er vinklet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja og før jeg glemmer det nu som vi snakker om langholdsrifler og skyting. Hva slags sjokolade bruker dere å ha med dere på skytebanen? :lol: Alle vet jo at man skyter 0.2 moa bedre med en skikkelig god sjokolade i magen :winke1: . Har dere smakt den nye Draumur sjokoladen? En melkesjokolade fra Island med utrolig god lakris inni. Jeg trodde ikke at sjokolade og lakris kunne gå i lag men der fikk jeg feil. Gruppene mine krympet en del når jeg begynte å ha den med på skyting.) Beklager til trådstarter viss dette er for mye off topic, bare si ifra viss det blir for mye.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vi fått tak i brotsj så hadde jeg laga en 300 Lapuamag Imp, med 40 graders skulder. De som skyter med den i USA fyrer med 110 grs US 869 og ligger på 1020 m/sek. Men jeg får iallefall 300LM så får vi se.

 

1020 ms med 230 Berger er ekstremt. Hvilken pipelengder er det snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg ønske en perfekt hylse til 300 ville det vært en lapua hylse som man kunne ladde til 64000 psi som så ut som 300 norma magnum bare med litt lengre hals og 30 graders skulder da ville man fått samme fart men bedre løpslevetid og kanskje litt bedre pressisjon samt at man ikke ville ofre hvor bra de matet.

Link to comment
Share on other sites

Enig. Jeg vurderte å sette skuldra tilbake så jeg fikk en 10 mm hals, for så å skyteforme til 35 graders skulder, men det blir for mye arbeid.Nå blir det bare å skyteforme som blir "ekstra arbeidet". Er vel begrensa hvor mye bedre presisjonen og løpslevetiden hadde vært med 2-3 mm lengre hals.

Link to comment
Share on other sites

Ja sikkert bare marginalt. Så alt i alt er jeg meget fornøyd med 300 norma magnum slik som den er. Har felt 4 elg med den så langt og de gikk rett ned der de sto samt 2 reinsdyr med samme resultat. Svært pene slakt. Har 1467 skudd gjennom pipa nu og den ser enda veldig bra ut. Det kan jo hende at den holder til 3000 men for sikkerhet skyld har jeg bestilt et nytt løp som skulle være her snart slik at den er klar når gamleløpet gir seg.

Link to comment
Share on other sites

...Du vil naturligvis også få litt mindre kjøtt ødeleggelse...

Jeg har fint lite å bidra men i en langholds(rifle)tråd, men jeg stussa på denne.

Hvis jeg forstår deg rett så mener du at du får mindre kjøttødeleggelse med en griserask .300, enn med en litt mindre rask .338.

Er du, gitt nogenlunde vettuge kulevalg, sikker på det?

Link to comment
Share on other sites

Jada jeg har skutt både med 338 med 300 grainst otm i ca 850 m/s og med 230 grain berger hybrid target i 960 m/s. Nu skal det sies da at dyra ble skutt på distanser mellom 250-600 meter da så kula har jo mista en del fart . Hastighet på kula på 250 meter var vel ca 860 m/s viss jeg ikke husker feil og reinsdyret på 583 meter regna jeg vel med en hastighet på 720 m/s. Jeg liker best å jakte på distanser mellom 150-500 da dyra ikke aner at jeg er der og de slapper av pluss at jeg ikke trenger stresse men tar meg meget god tid og har marginene på min side.

300 otm kula har jeg bare brukt på et dyr og det var da jeg fikk låne en rifla i USA. Den var grom og presis og jeg fikk skutt en del med den før jeg skaut en hjort med den. Det var på 317 meter og det var heftig effekt i dyret som gikk ned der den sto. Det var en del mer kjøtt ødeleggelse med den en dyra jeg skaut i Norge med 230 kula.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Det stemmer helt sikkert med de nevnte kulene, og på "lengre" hold. Selv om det er lite grunnlag å konkludere ut fra.

Jeg tenkte vel mer i de baner at du mente en .300 generelt ødela mer enn en .338. Og jeg tenkte vel og utfra mer "normale" jaktavstander, og mer "normale" jaktkuler.

Så da ble det vel egentlig litt "epler og pærer" fra min side :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja sant. Det er jo klart at med en normal jaktkule på kort avstand med meget høy fart vil det jo bli betydelig ødeleggelse. Men det går også en del på diameteren på kula og vekta og mer masse og diameter gjør storstett mer ødeleggelse. I en del afrikanske land har de jo et minimumskrav til .375 i kaliber på the big five nettopp for at kula ikke bare skal drepe dyret men gjerne stoppe det der det står.

Link to comment
Share on other sites

Oii her ble det mange svar gitt :)

 

Da er rigg på gang! Handlet meg en Remington 700 300WinMag og en Burris Four X 3-12x56 med lys og kulebanekompensator. Tofot har jeg liggende. Bestilt meg time hos børsemaker for gjenging av pipa til demper/rekylbrems. Har GRS stokk på elgriggen, og ser lyst ut til at det blir en grs på denne og :) Når alt er i hus kan jeg slenge ut noen bilder :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Update her.

 

Alt er i hus. Skal se om jeg får lagt ut et bilde eller to snart. Fått skutt inn våpenet uten demper. Er brutal rekyl i forhold til en 6,5 med demper, hehe. Lader selv kuler på 180grains med ladevekt på 74-76grains Vihtavouri N560 i Remington og Hornady hylser, og til nå fungerer dette bra :)

 

Men har innsett at jeg MÅ ha en demper, uten tvil! Hva anbefaler folket her inne av dempere da til en 300winmag? Burde jeg kappe løpet litt også eller? Vil jo bli hinsides langt hvis jeg ikke kapper det :P

Link to comment
Share on other sites

Hausken med så langt bakkammer du har plass til blir ikke feil, sonic leverer vel og egnet demper til en litt billigere penge. Som regel er ikke vekt ett stort tema på en LH rigg så derfor jeg anbefaler en diger demper, mest demping er det man vil ha.. Å kappe løpet på en dedikert LH rigg er ikke noe jeg ville gjort vaffal! Du har valgt en hylse med mye krutt og den trenger ett langt løp for og få brukt det opp..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Er enig med deg hva løpslevetid angår m67 når det kommer til 338 vs 300. Du holder lengre på tabellene dine kanskje og det finnes mye data og info om 338. Men 300 norma mag er ganske mye bedre ballistisk syntes jeg, ihvertfall nok til at jeg valgte den over 338. Pluss den er ingen villkatt og den er lett å finne godladning med. Og viss noen av dere velger dette kalibret har dere jo meg for info og data da :D pluss ganske mange i USA er begynt å bruke den selv om de bruker latterlige krutt for det meste og jeg syntes de lader 338 og varianter av denne slapt.

 

Jeg syntes også at 300 norma mag er bedre egnet for jakt. Man trenger heller ikke å ha noe nedtid når man skal bytte løp viss man bare bestiller det neste løpet i god tid slik at man bare skrur det på når det gamle er brukt opp. og siden det er lett å finne ladning til 300 norma kan man antakeligvis ha nesten samme ladning i det nye løpet med litt tweaking kanskje, med det er felles for alle kalibre.

 

korleis ladedata er det du har på 300NM en din? har eit løp på veg i posten. tenkte og lade med n570 og 210 ABLR og 220 scenarl.

Link to comment
Share on other sites

Kult at du har valgt 300 norma magnum :D I mitt første løp som var 32 inches med 1-10 i twist hadde jeg 94,5 mm coal og brukte 92,5 grain med n570 bak en 230 berger hybrid kule om jeg husker riktig. Dette var en ganske hot load i forhold til quickload men jeg hadde ingen tegn til overtrykk så det gikk fint. 1-10 er for slapp twist syntes jeg spesielt for tyngre kuler. Men skyter du med 200-215 grain går det nok fint, 220 scenar går sikkert bra den også så lenge det ikke er for kaldt. Man taper litt .bc hvis kula ikke er stabilisert godt nok. Du kan teste hvor godt kula di er stabilisert og hvor mye .bc du eventuelt taper i berger sin twist rate calculator. Hadde bestilt et nytt løp med 1-9 i twist med det tok så lang tid at jeg avbestilte det. Berger har også satt ned .bc til den kula litt og det har kommet mange veldig gode dreide kuler så jeg har bestilt et nytt løp i 338 norma magnum med 1-9 i twist som jeg tenker å skyte 277 grains cutting edge kuler med. og hvis cutting edge, windcut eller andre dreide kuler ikke gjør jobben har man et godt utvalg av vanlige kuler til 338. Det jeg likte med 300 norma var at rekylen var ganske mild og kulebanen veldig flat. Men den spiser løp raskt ) på pluss siden fikk jeg mange omladninger av normahylsene.

 

Følg quickload og start under max ihvertfall og så kan du øke. Hylsene er veldig sterke og tåler fint 63000 + psi men jeg vil alltid anbefale å starte litt slapt og så øke. Man bruker ikke mer en 30-60 skudd på det og sikkerheten ivaretas. Vet ikke hva slags twist du har men jeg kan veldig varmt anbefale berger kuler.

 

Hm rota igjennom de gamle laddepapirene og ser at jeg hadde tilnærma identisk ladning med begge mine 300 norma løp. Som sagt bestilte jeg et tredje med det tok evigheter så det ble avbestilt.

løpslevetiden på de 2 løpene ble 1765 med det første og 1500 akkurat med det andre. De skyter greit da også men gruppene åpner seg litt selv om de enda er under 1 moa. De var begge under en halv moa i snitt når jeg passerte 1000 skudd.

 

Tror kanskje at levetiden ble litt kortere på det andre løpet fordi jeg hadde en twist på 1-8.5 men er ikke helt sikker. Det løpet var 28 inches og skaut som en drøm. Hadde rundt 970 m/sek med det første løpet og 952 ish med det andre.

Du får holde oss oppdatert med hvordan det går når du får løpet da :D

Link to comment
Share on other sites

det er eit løp til ein blaser R8. 1-10 i twist og 68cm langt. max col på denne blir 89.7mm.

tenker og legge meg på 910-920m/s. få løpet til og vare litt.. :)

 

har ei rifle i 300wm bygt av albert rafdal. stiller tac 300 med lilja løp 1-8 i twist i ein bolthorn stokk.

blir spennende og sjå om den originale jaktrifla (blaseren) greier og måle seg med custombygget.

 

skal holde deg oppdatert :)

Link to comment
Share on other sites

Ja vist ja :D Ser på Blaser sin side at de tilbyr 300 norma magnum fra juni i år ) Og med fabrikkammoen fra Norma skulle den kanskje akkurat gå i blasermagasinet og du kan klare å få 910 ish m/sek.

Smart at du skal ladde selv og at du vil ladde med litt lettere kuler da twisten i løpet ikke er helt perfekt for 230 grain hybrid kula fra berger. Blir spennende å høre hva slags ladning du ender opp med og hvordan den vil skyte )

Link to comment
Share on other sites

har i dag fått testa litt ladninger.

max col i blaserpipa med accubond lr 210 vart 89.66mm.

lada opp ammoen til 89.5mm. bjynne på 84gn n570 og slutta på 88gn.

 

fikk 884m/s med 86gr 570. med 87gn fikk eg 901 og tydlige trykktegn. hadde håpt på litt meir fart før trykktegna kom. blir lada opp fleire med 86gn og teste videre.

presisjonsmessig såg det ut så att 86 ladningen var bra, men har ikkje fått demperen enda (kommer i posten mandag) og eg har ikkje brems som passer på gjengene. rifla slo som eit sant hellvette uten demper eller brems så satsa på demperen tar mesteparten og ein sleppe og få kikkerten i trynet :)

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg har 72løp i .300wm og sender 220gr kule ut i 900ms, det er nok ikke langt fra max men innafor.. Jeg kjenner ikke accubond kula men du fyrer med ca 10gr mer krutt så sku jo hatt litt mer fres;) Men du har jo ikke helt optimal lengde på pipa og snurr da så er kanskje der det ligger.

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Litt skuffende å lese at du brenner 12 grs mer krutt og ikke får noe særlig hastighet over det man får med 300 wm. De 12 grs med krutt sliter mye på pipa, og med under 2000 skudd pr pipe i levetid, ser jeg at det er billigere og like bra å skyte med 300 winmag.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Til Blaser R8 får dere 300 RUM som standard kaliber. Ikke i normal import til Norge, så det tar fort 4-6 mnd å skaff den.

 

 

Så hvorfor dille rundt med fislete 300 WM og 300 NM'er hvis det er skikkelig fart dere vil ha?

 

Bedre å lade en 300 RUM til 95% enn å lade en 300 WM (evt NM) til 110 %

Men løpsbrenning i størrelsesorden 8-10 kr per skudd blir det sikkert uansett??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fislete ... Selv en 300 rum går sakte hvis man lader de med alt for lite krutt, kula stukket helt inn i hylsa og attpåtil med ei hard kule som øker trykket + ei kort pipe ...

 

Selv hadde jeg 970 m/s med 230 grains kule fra berger i 300 norma magnum .. vel og merke med coal på litt over 94 mm og et 32 tommers løp. Så det står ikke på kaliber valget her men heller at våpenet ikke er optimalt for kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...