Jump to content

Gjenger på lyddemper/løp (glock)


Eivindr

Recommended Posts

Hallo godtfolk! Har et lite dilemma jeg håpte dere kunne hjelpe meg med.

 

Kjøpte en Glock 19 og et ekstra løp gjenget fra fabrikk for en stund siden. Bestilte da også demper, men denne tok det en stund før butikken fikk på lager. Endte derfor opp med å kjøpe en A-tec PMM-6 demper i mellomtiden, da jeg fant en butikk som hadde denne på lager.

 

A-tec demperen er jeg meget fornøyd med og den er veldig lett å skru på løpet.

Men fikk nettopp demperen jeg bestilte først (tenkte at det ikke kunne skade å ha to og se hvilken som demper best), men virker som om gjengene er feil på denne demperen.. Har forsøkt å skru den på forsiktig og da virker det som om den stopper opp på første "gjenga" og står skjevt. Det er vel en dårlig idê å prøve å tvinge denne demperen på? Har ikke så mye erfaring med demper så tenkte jeg skulle sjekke her før jeg gjør noe dumt.

 

Husker ikke gjenge dimensjonene i farta, men denne siste demperen skulle ifølge butikken passe på det fabrikk gjenga løpet uten ekstra tilpasninger.

Link to comment
Share on other sites

I ordrebekreftelsen står det "13,5X1 G19", står ikke noe på selve løpet såvidt jeg kan se. Tok noen bilder, men ble tragisk dårlig kvalitet. Mulig dere kan tyde noe ut av de allikevel...

ncf3nr.jpg

ak8wtu.jpg

2qlfuox.jpg

 

På A-tec'en er det krysset av for M13x1 og på den andre demperen er beholderen merket med M13,5x1L.

 

Prøvde forøvrig veldig forsiktig en gang til, og det er ikke håp for demper nr.2.

 

Blir vel nødt til å sende demper nr. 2 tilbake.. Hvis ikke det er mulig å kappe av den ytterste delen og gjenge på nytt (selve gjengepartiet/feste er jo veldig langt..)?

Link to comment
Share on other sites

Utifra bildet går gjengene på løpet ditt med høyretvist (forkortet RH for "right hand", det som er mest vanlig generelt for gjenger), og siden A-Tec'en passer er nok løpet gjenget med M13x1. Den nye demperen har derimot M13,5x1LH gjenger, som vi si at diameteren er 13,5 mm istedet for 13 mm. I tillegg har gjengene på den nye demperen LH-tvist, som vil si at de skrus "omvendt" vei enn vanlig (gjengene strammes ved å vri mot klokka).

 

Synes det ser ut som løpet blir litt kort for å kutte og gjenge opp større gjenger, men du kan spørre produsenten hvor langt gjengepartiet bør være. Jeg ville prøvd å heve kjøpet på den siste demperen, kjøpt ammo for å slite ut gammelt løp og demper, og heller vurdere på nytt hvilke gjenger du skal velge neste gang. :D

 

Mener M13,5x1LH er et forsøk av et par europeiske våpenprodusenter på å standardisere lyddempergjenger for pistol, og at LH-tvist ble valgt for i teorien å motvirke at demperen skal skru seg løs under skyting (de fleste løp er RH-tvist, og en RH-gjenget demper vil i teorien ønske å skru seg løs grunnet vridningene som oppstår i løpet). Fra før av er 1/2"-28 gjenger en del brukt til pistol, pluss et lite hav andre (bl.a. 1/2"-32, 1/2"-36, 9/16"-24, 9/16"-28, 37/64"-28, M13,5x1LH, M14,5x1LH, M16x1LH..link).

Link to comment
Share on other sites

Glock brukte M13x1 gjenger før, her har du frispor etter gjengene og brystning som bakenden av lyddemperen trekkes til mot. De bruker nå M13,5x1 Links der konturen er anderledes. Her spennes lyddemperen opp mot løpsmunningen, og det er en pakningsflate bak gjengene som en o-ring kan tette mot. Se vedlagt bilde:

 

GLK_7914__19104_zoom.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut som løpet blir litt kort for å kutte og gjenge opp større gjenger, men du kan spørre produsenten hvor langt gjengepartiet bør være. Jeg ville prøvd å heve kjøpet på den siste demperen, kjøpt ammo for å slite ut gammelt løp og demper, og heller vurdere på nytt hvilke gjenger du skal velge neste gang. :D

Det var demperen jeg tenkte det kanskje gikk an å kutte på og gjenge på nytt, den delen som er gjenget stikker jo veldig langt ut iforhold til A-tec'en.

 

Ellers må dere ha tusen takk for alle svar. Får høre med butikken om ikke de kan ta den tilbake eller få den byttet til en med gjenger som passer løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej,

 

Fick du en dempere med feil gängor till din Glock?

Jag har en Glock 17 med LoneWolf threads i 1/2x28.

Demperen skulle förmodligen fungera på den.

Har du kvar demperen? i så fall kan jag gärna köpa den av dig.

Jeg pendlar mellom Sverige och Norge ganska frekvent.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Fick du en dempere med feil gängor till din Glock?

Jag har en Glock 17 med LoneWolf threads i 1/2x28.

Demperen skulle förmodligen fungera på den.

Har du kvar demperen? i så fall kan jag gärna köpa den av dig.

Jeg pendlar mellom Sverige och Norge ganska frekvent.

 

mvh

Beklager, men så ikke dette før nå. Butikken tok den tilbake og skulle skaffe meg en med riktig gjenger så har den ikke lenger. Den hadde heller ikke passet 1/2x28 da den var gjenget "M13,5x1L". Apropo, hvordan er det med demper i sverige? Vanskelig å få tak i?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...