Jump to content

Tips og triks ved ulvejakt?


jonnyvang

Recommended Posts

Det har seg slik at en streifulv har rotet seg bort på beste vestkant. (Sunnfjord)

Det er en viss risiko for at denne kan være i områder der jeg ferdes og i den sammenheng så lurte jeg på om noen hadde erfaringer å dele, eventuellt lenker til steder der en kan lese seg opp på ulvejakt.

 

F.eks. hva er mest effektivt? Hva funker definitivt ikke osv.

 

Det er ikke snakk om ulovligheter av noe slag og debatt for/mot ulv trenger vi IKKE ha i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

http://www.bearskin.se/sv/artiklar/lapptyg.html kansje noe for saue-laget også når det er lovlig jakt på rovviltet?

I gode gammle dager var det påbud (har jeg hørt en skrøne om) om at hver gård skulle ha en viss lengde flaggline i tilfelle den store stygge vargen skulle komme til bygda. Sikkert en god grunn til akkurat flaggline var påbudt. Ulven spores og "mures inne" med lina i "ulve hode høyde" og det postes langs den, eventuelt så lages det en åpning hvor det postes rundt denne.

Du kan velge å lede de uønskete dyrene bort fra beitet også med lina (eller bort til naboen :mrgreen: )

Når lina ikke er i bruk skal den lagres inne slik at den får menneske lukt i seg så lenge det varer. Det kan også henges tøystykker som holder lukten litt lengre i forhold til de nymoderne plast linene.

 

I "freds tid" kan lina brukes til jakt på annet vilt, bare å justere høyden etter viltet.

Går vell og å lokke den inn akkurat som reven med hare skrik men er sikkert enda vanskeligere med ulven.

 

Lykke til med jakta og få nå alle formaliteter i orden så du ikke får problemer hvis du lykkes med en lovlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...