Jump to content

Jakt på ravn


kruttlysten

Recommended Posts

Det er fastsatt jakttid på ravn, akkurat som på alle andre jaktbare arter.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-03-01-190

 

Enkelte tilbydere av småviltjakt har egene rovviltkort. Idiotien når nye høyder hvis man ikke skal kunne skyte ravn på vanlig småviltkort. De ønsker sikkert ikke mere rype å selge til neste år, kortsiktig profit er vel et uttrykk. Statskog er vel verstingen i klassen som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte tilbydere av småviltjakt har egene rovviltkort. Idiotien når nye høyder hvis man ikke skal kunne skyte ravn på vanlig småviltkort. De ønsker sikkert ikke mere rype å selge til neste år, kortsiktig profit er vel et uttrykk. Statskog er vel verstingen i klassen som vanlig.

 

Da har enten du eller jeg missforstått... Jeg har forstått det slik: Hvis jeg kjøper småviltkort, så kan jeg også skyte smårovvilt på dette. Hvis jeg IKKE kjøper småviltkort, så kan jeg kjøpe smårovviltkort for en hundrelapp. (noen steder så kan smårovviltkortet være gratis.)

Hos statskog så koster vel smårovviltkortet 100 per år?

(beklager avsporing fra trådstarter sitt spørsmål)

Link to comment
Share on other sites

Ravn er en grom fugl, artig, smart og flott. Lyden fra ravnen er en godlyd. Har hatt mange fine opplevelser der ravn har vært en del av det. Skyt gjerne ravn, dere. Jeg vil ikke. Men om jeg skulle gjort det, ville jeg satset på hagle. Små og få muligheter med rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ravn er helt klart en meget spesiell fugl. Som beskrevet trives den og hekker i utilgjengelige klippe og fjellformasjoner. Jeg og en kamerat har jaktet i et slikt paradis for ravn. Det og se og høre den spesielle lyden, gjennom hele dagen, mens man sitter på post, er spesielt. De er fantastisk akrobatiske i luften, og jeg har opplevd endel ganger at de kan være ganske nærgående over hvor jeg postet.

Jeg personlig har aldri skutt en ravn, kun studert dem i kikkerten. De er eggrøvere og åtseletere, og gjør nok sitt til og holde endel bestander av andre arter i dyreriket nede.

Dette gjør de med de andre artene i kråkefamilien.

Min viltpleie når det gjelder avliving, går på å være aktiv revejeger, intet galt om andre former for viltpleie, men det er altså min greie.

Link to comment
Share on other sites

Jakt på ravn er spennende :-)

 

Jeg bruker denne:

http://www.fuglejegern.no/bulvaner-lokkeutstyr/bevegelige-lokkefugler/krake-karusell-m-3-stk-flossede-kraker.html

 

Fungerer spesielt bra når det er snø. Kombinerer den med Sam Neyt ft2 crow call. Kråkene blir som regel opphisset mens ravnen virker å komme mer av nysgjerrighet. Har skutt flere ravn på under 15 meters hold over denne karusellen. Har alltid med hubroen men setter den som regel litt i bakgrunnen når hovedmålet er ravn og opplever nesten ikke reaksjon fra ravn på hubroen. Kråkene og skjærene derimot :-)

 

Ravn2014.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liker ikke.

Jeg kjente en original en gang, en snekker som bodde i ei hytte i skogen. Han fanget en ravneunge en dag, som han foret opp og stelte med. Den ble helt tam. Karen jobba som snekker og jobbet rundt omkring i bygdene. Han tok med seg ravnen på jobb hver dag. Da den ble voksen fløy den selvsagt rundt på egenhånd, men kom alltid innom på byggeplassen og fikk godsaker. Etterhvert ble det til at den fløy dit hvor den hørte hammerlyder, så det var flere snekkere som fikk møte fuglen. Senere ble den enda tryggere og begynte å oppsøke alle slags folk. Det ble til slutt stilt krav om at fuglen måtte avlives fordi den visstnok begynte å plage skoleunger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...