Jump to content

Kjøp av Hagle, ønsker tips!


madped

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg har saumfart forumet etter tips til min første hagle. Prisklassen jeg vil legge meg på er opp mot 8-9000,-

Tenkte jeg skulle dra innom XXL i morgen for å se meg litt rundt å prøve noen for å se hvilke som passer meg best.

Ut over dette lurer jeg på om det er noe jeg burde være spesielt oppmerksom på i forhold til merke o.l -

og er det noen av haglene som dere mener er ett godt kjøp(hvorfor), i xxl eller noen andre butikker, for den saks skyld.

Jeg er ikke så veldig erfaren på denne fronten, som dere sikkert forstår, men ønsker veldig gjerne å bli det.

Har liksom lyst å gjøre en best mulig handel.

Jeg har bestemt meg for at det skal bli en o/u, 12/76.

 

Håper dere har noen tips eller kommentarer til dette.

 

Mvh Mads.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke stålkontroll på hagler, men vet at Sabatti er et solid og trygt valg. De koster omkring ni tusen. Ellers vil jeg tro de fleste haglene i den prisklassen er mer en gode nok til det meste. Det beste er å prøve og kjenne om hagla sitter godt og passer deg. Det er viktigere enn navn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, for min del har det ikke noe å si hva haglen heter, bare den har god kvalitet og fungere slik den skal egentlig..

Ser at Pedersens vaapenlager fører dette tilbudet i Kristiansand nå.

ViewImage.aspx?ItemID=5222&width=1082

For min del virker det som ett kjempetilbud.

Kan forøvrig nevne at jeg bor i Stavanger området.

 

Mads.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvorfor ikke? Har hatt en slik (uten ejektor - SPZ M). Smalt hver gang det. Jeg bommet altfor mye, men det var nok pga løpslengden. 66 cm gjorde at balansen ble dårlig. Den ble for lett, rett og slett. Her er jo alt i èn pakke og, så jeg ville definitivt reist og tittet på den. Det ser ellers ut til at disse Yildiz'ene (navnet får vel ikke akkurat feinschmeckere til å gå i knestående, salige i blikket!) har blitt mye finere å se på de siste årene. Min så unektelig noe billigere ut (dette var i 2005).

 

Edit: Om du får valget mellom 66 cm og 71 cm løp, velg det siste. Om det er valgmuligheter da. Det var det da jeg kjøpte, og jeg valgte feil...

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker jo som en god pakkepris.

utseende har jeg heller ikke noe å utsette på!

Nå er jeg usikker på om hvorvidt tilbudet var med 66 eller 71 cm løp, men hva er det egentlig å tjene på 5 cm lengre eller kortere løp forutenom balansen nå til dags?

Skulle jo tro det var en grunn for alternativene eller bunner det bare i preferanse?

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Selv når det kommer "ny" modell er denne bygget over samme lest som har gjort de kjent for sin kvalitet over meget lang tid.

Samme stålkvaliteter, skyte-egenskaper etc

 

En produsent som har levert kvalitets våpen, har ikke "råd" til å komme ut med en modell som ikke holder mål.

 

Uansett, om du har "saumfart" dette forumet om dette, så vet du sikkert ganske mye... ønsker deg lykke til.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

den første hagla er jo litt stas å kjøpe. husker selv da jeg i 80 gikk ut av sportsbutikken med min enkelløper baikal hagle. har siden den gang hatt div våpen og den dyreste hagla mi kostet 17000. hvis bruksegenskapene står høyere enn finere gravyrer og singel trigger mekanismer og penere treverk så hadde jeg uten tvil kjøpt ei baikal. man får ikke betydelig bedre børse hvis man kjøper børse til 8000 i stedet. du får nok en "finere" børse med litt mer penger,men nå sa du jo at navn ikke var det viktigste. i stavanger selger gmax baikal o/u enkleste modellen til ca 3000,- fast 1/4 og 1/2 boring og 2 avtrekkere enkelt og drifts sikkert. olje treverket og mekanismen godt så har du sannsynligvis børse i svært mange år.vekta på denne er litt over 3kg som er nokså normalt på en o/u. i tillegg får du mange tusen kr til overs. kjøp deg gode sko.jakke.jaktsekk og diverse jakt remedier hvis det er jakt du skal drive med.det at baikalen må kjennes riktig ut må du nok få litt hjelp til siden dette er din første hagle. har du erfaring med hagle og vet hvordan du liker at den skal "sitte" så kjenner du kjapt selv hva du liker. hvis jeg skulle kjøpt i dag og ikke ville hatt baikal så tror jeg heller jeg ville tatt steget over alle disse modellene som ligger mellom 5-10000 kr nye og heller kjøpt ei brukt beretta o/u til noen lapper mer. dette fordi da er det et steg opp i kvalitet som har betydning.

Link to comment
Share on other sites

En ting som kan nevnes; når du skal se på hagle, reis gjerne til en butikk hvor det er noen som kan dette med hagleskyting. Jeg byttet inn Yildiz'en min i en Fabarm for noen år siden. Lurte på å bytte hagle, og fant denne hos Børselars på Eidsvoll. Fikk beskjed om å ta med hagla mi, så skulle de se. Da jeg kom dit, ba han meg "montere" hagla (montere er et merkelig begrep. Man kan bruke kaste opp, men det høres "sykelig" ut. Å kaste opp ei hagle høres ikke pent ut, og det høres også veldig ubehagelig ut!). Gjorde dette et par ganger, og da fikk jeg umiddelbart vite at det ikke var noe rart jeg har bommet så mye... Han korrigerte meg og ba meg gjøre det riktig noen ganger. Deretter gikk han og ekspederte en kunde før han kom tilbake igjen. Han var ikke helt fornøyd, så da hentet vi den Fabarm'en jeg lurte på, og han ba meg gjøre det samme mens han ekspederte ny kunde. Etter to, tre minutter kom han tilbake. Da var han fornøyd. Det endte med at Yildiz'en lå igjen i butikken mens Fabarm'en ble med hjem. På leirduebanen doblet jeg antall treff på første forsøk.

 

For min del var balansen i hagla ganske avgjørende. Fabarm'en hadde faktisk ikke lengre løp, men det var ikke lettvektshagle heller. Vekta var faktisk nesten lik, men børsa var smekrere bygget, siden det var en "ekte" 20-kaliber, og summen ble at balansen ble bedre for meg. Kolba var også skjevere (cast off) og passet meg sannsynligvis veldig godt. Det er jo nesten pussig at jeg med denne høyrehagla hadde voldsomt mye høyere treffprosent enn hva jeg har nå med en Beretta halvauto i samme kaliber, shimset om til links, som jeg nå har skutt i halvannet år. Bare for å prøve, byttet jeg om til høyre siste gangen jeg var på skytebanen, bare for å oppleve enda færre treff... Kan pussig nok skyte likt både med hagle og rifle, men har gått helt over til links pga venstredominant øye, og jeg er tross alt venstrehendt i tillegg. Men det faller like naturlig å skyte enten det er venstre eller høyre etter endel venstretrening.

 

Liten sammenligning:

Yildiz: 8 - 12 treff av 25 leirduer. Tror jeg aldri var over 12, faktisk... Høyreskyting.

Fabarm: 17 - 22... 19 var det vanligste antallet. Høyreskyting.

Beretta 391: 5 - 8 treff... Linksskyting. 5 treff med høyre (prøvd èn gang). Høyrebørse shimset om, men kolben er likevel så rett at den nesten er nøytral.

Første gangen jeg prøvde linksskyting på leirduebanen, var med en lånt o/u, Ruger Red Label (tror jeg den het), som jeg lånte. De hadde jo ikke 20-kaliberammo på banen, så Fabarmen ble igjen i bilen. Traff 12 og 15 ganger på to 25-skuddsserier, og det med høyrehagle (veldig rett kolbe på denne).

 

Disse resultatene sier meg ganske mye:

1: Jeg må skyte mer... :oops: 18 - 20 treff er ikke perfekt det når hagla sitter bra. Her er det trening som må til. Kanskje vil jeg skyte bedre med halvautoen om jeg skyter mye mer, men jeg skjøt ikke mer før enn hva jeg gjør nå heller, så da sier det nok litt om selve børsa og.

2: Riktig hagle er viktig, og det er enklere å få tak i riktig hagle når en med peiling kan hjelpe. To ganger har jeg bare kjøpt hagle. Den ene gangen jeg har fått skikkelig hjelp, ja bare se på resultatene. :) Den Fabarm'en ga jeg 2 500,- for. Gammel, halvslitt, faste choker.

3: Ting tyder på at jeg ikke skyter dårligere med venstre enn med høyre, slik at jeg like gjerne kan fortsette med det.

4: Halvautoen Kommer ikke til å bo særlig mye lenger hos meg. Mulig frøken Fryd, som blir 14 neste sommer kan få arve den og prøve selv. Kappsaga neste for kolben i så fall. Hun er ikke noe digert beist akkurat, med sine 148 cm, så noen justeringer må til! Er vel neppe så mye større neste sommer heller. Funker det, blir den boende. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt poengene deres "mp18" og "ko-stens"

Jeg skal reise til xxl, av den enkle årsak at de har en god del forskjellige hagler der til enhver tid, slik at jeg får testet hvilke som passer meg best, og forhåpentligvis komme i kontakt med en der som har litt peiling og kan veilede meg.

Med tanke på forslaget ditt om å kjøpe en baikal for så å spare penger å kjøpe meg godt utstyr så er det ett godt poeng.

Jeg er ikke så veldig opptatt av at det skal se se utrolig flott ut, dette våpenet skal være en bruksgjenstand, med måte selvfølgelig. Så hvis jeg ser ett våpen som har god kvalitet og som har fått greie anmeldelser og i tilegg ser greit ut så er det midt i blinken for min del.

De jeg har sett på til nå som tiltrekker meg mest er disse:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... rough=true - > Churchill 12/76 m våpenskap: 7490,-

EXXO SE 12/76 demovare til 5200,-

YLDIZ SPZ ME 12/76 pakke fra pvas.no - > 7990,-

Evt:

http://www.xxl.no/jakt/skyting/smavilt/ ... 83_1_style

Finnskogen Compact 12/76 - 7990,-

 

Forøvrig har jeg lett etter en brukt beretta o.l men har pr dags dato ikke funnet så veldig mange brukte av de..

Virker som markedet er forholdsvis tomt for de, eller at jeg rett og slett bare ikke har sett de.

 

Setter pris på tipsene og erfaringene deres!

Mvh Mads.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært innom xxl og jeg kan si at jeg ikke ble så veldig mye smartere av den grunn, men litt.

fant ut at en compact hagle blir for liten for meg.

Han som jobbet der bar egentlig ikke så veldig behjelpelig igrunn og klarte å avbryte meg hver eneste gang jeg skulle spørre han om noe...

Han viste meg noen våpen bl.a en baikal, og du verden så lite begeistret han var for det våpenet!

Og etter å ha klådd litt på det same prøvd å brekke det opplevde jeg det nesten som om det var lim i mekanikke på det våpenet.. Tror nok det står imellom yldizen, churchill evt hvis jeg kommer over ett brukt våpen av f. Eks beretta.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Prøv ihvertfall flere hagler,kjenn på dem,monter dem,føl balansen i dem. Du merker fort hvilke(n) som gir en god følelse. Det føles neste som om den monterer seg selv. Jeg hadde en Lanber 2083 Baron som jeg nylig solgte,brukte den aldri etter jeg kjøpte meg en Browning B725 Sporter. Det er en utrolig forskjell på hvordan forskjellige hagler føles. Fikk mye mer innsikt i dette da jeg tok instruktørkurs i våres

Link to comment
Share on other sites

De fleste billighagler duger så lenge man ikke skyter mange skudd i året. Men så fort man begynner å skyte litt mer aktivt, la oss si fra 2-4000 skudd i året, så holder dessverre ikke billighaglene lenge før de blir slarkete. Så hvis man har planer om litt aktiv skyting, så ville jeg heller gått for en pent brukt Beretta 686 eller liknende kvalitet. Du får dem nok ikke til under 10.000 lenger, men de holder til gjengjeld flere hundre tusen skudd istedenfor 5-10.000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

har aldri hørt at noen har klart å skyte så mye at der har blitt slark i en baikal ,selvom den er den billigste på markedet. men nå har jeg ikke hørt alt heller da.... :?: modell 27o/u har vert produsert i over 40 år og over 2 millioner eksemplarer... s/s og ikke minst mod 18 enkel løp kommer i tillegg. kanskje ikke disse børsene er dei mest brukte på proff skyting men kjenner svært mange som eier disse baikalene og bruker dem 1-3ganger i mnd på bane i tillegg til jakt. har som sagt ikke ennå hørt at noen av dem er blitt skutt så mye med at dem har blitt slakke i mekanismen.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd noen hagler og kjenner når de sitter og når de ikke passer i det heletatt. Jeg prøvde bla en finnskogen compact som jeg ble anbefalt av en bekjend.. jeg fant fort ut at jeg ikke passet den! I forhold til passform så tror jeg tror nok at jeg kan passe de aller fleste hagler relativt godt.

Og i forhold til kinnkontakt og slikt "MetalMorty" så er jeg inneforstått med det ;)

Skal teste noen hagler til i løpet av uken men jeg tror nok at jeg kommer til å lande på ett valg i slutte av uken! :)

Skal holde dere informert om valget og hvorfor.

 

Mads.

Link to comment
Share on other sites

Mp18: Du har helt rett når det gjelder Star Baikal, de kan du bruke som spett i tillegg til tusenvis av skudd uten å slite ut!:-) Tenkte mer på Lanber og liknende hagler i den prisklassen. Men Baikal har ikke den store skytekomforten hvis man har planer om noen tusen skudd i året, slitestyrken er derimot bra. Har selv slitt ut en "billighagle" av typen Sarriugarte før Berreta 682 Gold kom i hus. Den har det derimot blitt noen titalls tusen skudd med uten behov for service ennå (bank i bordet;-).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Lenge siden jeg har vært her inne nå grunnet mye å gjøre ellers..

Uansett så falt tilslutt valget på en Churchill 12/76, o/u med justerbar kolbekam, 5 choker og koffert.

Haglen valgte jeg mye grunnet pris, kvaliteten i mekanismen og treverket generelt!

Anbefaler denne haglen varmt videre.

Takker for tips jeg har fått i tråden!

 

Mvh Mads.

Link to comment
Share on other sites

har aldri hørt at noen har klart å skyte så mye at der har blitt slark i en baikal ,selvom den er den billigste på markedet. men nå har jeg ikke hørt alt heller da.... :?: modell 27o/u har vert produsert i over 40 år og over 2 millioner eksemplarer... s/s og ikke minst mod 18 enkel løp kommer i tillegg. kanskje ikke disse børsene er dei mest brukte på proff skyting men kjenner svært mange som eier disse baikalene og bruker dem 1-3ganger i mnd på bane i tillegg til jakt. har som sagt ikke ennå hørt at noen av dem er blitt skutt så mye med at dem har blitt slakke i mekanismen.

 

Jeg har klart dette med min tidligere O/U Baikal, men så skjøt jeg også veldig mye med den.

I tillegg fikk den mye juling under jakt og meget begrenset med stell.

Jeg har nå en annen O/U Baikal, og det sier kanskje litt :)

 

Baikal haglene kan gjerne være litt tråe i mekanismen i starten, men det går seg fort til etter litt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Sjelden å høre de som har/hatt Baikal er misfornøyde.

Kjøpte en (o/u m Singel Trigger), på vegne av den lokale JFF,- i første rekke tenkt for bruk av elever til Jegerprøven, men som etter hvert også blev lånehagle på leirduve-banen og har til dags dato sett MYE bruk.

 

Ingen Beretta selvsagt :) , men robust og driftsikker , liker også løsningen med løpsvelger der man "putter" avtrykker litt frem om man vil avfyre øverste løp først... dette var ikke selger klar over... "nei den hadde IKKE valgbart enkeltrykk " :!::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...