Jump to content

Zeiss conquest HD5 5-25x50 bra nok til langhold ?


LangemannBoe

Recommended Posts

Hei, er vel så å si første innlegget mitt. Det har seg slik at jeg er i startfasen med langholds skyting. Å har vært å kjøpt nytt kikkertsikte. Det endt da med et Conquest HD5 med z-Plex retikkelen til Zeiss. Er dette et kikkertsikte som er brukende til hold opp mot 1000m ?

Kaliberet jeg skyter med er .223 rem så det er ingen fare for at jeg skal skyte 1000m med det. Men det var bare slik at kikkerten kan brukes på alle børsene mine. Takker for svar å innspill :)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Siktet ditt er i middelklassen optisk. Det har justerbar parallellaxe som er nyttig ved lengre hold.

 

Zeiss har siktet dette inn mot amerikansk marked med z-plex retrikkel i 2. plan og 1" mellomrør.

Dette er egenskaper som trekker litt ned for praktisk LH.

 

Z-plex i seg selv er det ikke noe galt med, men du mangler mil-strekker/dotter for rask korrigering.

1" mellomrør gir dessuten mindre justeringsområde. Dette er egentlig ikke et stort problem med kal 223. ;)

 

Zero-stoppen er veldig behagelig, men hindrer deg å vri mer enn 1 runde.

Du kan selvsagt fjerne pinnen, og få flere runder på rattet.

 

Jeg har selv 3-15x42 utgaven, og er godt fornøyd. Jeg passerer 500m før zerostoppen hindrer mer morro, og det holder til praktisk jakt. Til skikkelig langhold er det for lite.

 

20141031_112234.jpg

Egen merking er raskere i bruk. Meter på høydetårnet og antall klikk for vindkorrigering.

Link to comment
Share on other sites

Okey. Vel vist det ikke er zero-stop på vindkorrigerings rattet så må det være at sikktet har blit montert spinnskjevt. Rattet mitt stopper på en runde, likt som på den vertikale. Å når jeg skøyt inn på 100m så var jeg nesten tom for knepp den ene veien. Syntes det var litt rart når det er helt vindstille å bare 100m. Men somsagt det kan jo hende siktet er veldig sjevt da :D

Link to comment
Share on other sites

- retikkel

- parallaksejustering

 

:wink:

 

Skal du skyte 1000m så må du som regel ha 90-ish klikk opp, det er det neppe å finne i det 1" røret, om du ikke har uvanlig flaks med monteringen. Uansett ikke på en runde.

Som avtreksfeil sier er 2. plans retikkel litt kjipt, men det virker jo i massevis, bare ikke like optimalt alltid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...