Jump to content

Når blir det jakt på havørn?


Nilsen308

Recommended Posts

Havørnstammen er nå rekordstor blir det sagt, med 12-15.000- fugler.

 

Ref: http://www.nrk.no/mr/rekordmange-havorn-1.12027172" target="_blank

 

Samtidig vet vi at havørna påvirker andre arter negativt

 

Ref:

http://www.nrk.no/nordnytt/myndighetene ... -1.8282597" target="_blank

http://www.nrk.no/nordland/_-aldri-vaer ... 1.11202276" target="_blank

 

 

Nasjonal Rødliste som er fra 2010 satte allerede da havørn i status "Least Concern", hvilket er den "beste" statusen en art kan ha på den lista.

 

Ref: http://www.artsdatabanken.no/Taxon/Hali ... cilla/3815

 

Internasjonal rødliste har også havørna som status "Least Concern"

 

http://www.iucnredlist.org/details/22695137/0

 

 

 

Så hvorfor er det ikke åpen jakt på havørn?

Hvis man til tross for "Least Concern" status har bekymringer for arten, hvorfor er det ikke åpnet for lisensjakt?

Hvorfor er arten fortsatt fredet?

 

Jobber NJFF, NOJF eller andre med med å få flere arter jaktbare til tross for "hellig ku" statusen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vennligst definer begrepet "tegneseriedyr" er du grei? Vil det si dyr som du mener ikke finnes annet en i tegneserier, eller dyr som finnes men som du mener bare burde finnes i tegnerserier da du har et problem med de?

 

Noen " jegere" på dette forumet syntes og ha sterkt hatske følelser mot akkurat dyr. Hvis du som menneske klarer og hate en dyreart for en grunn, er det vel på tide og levere inn våpenene og legge seg inn til behandling!

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden handler om havørn, ikke alle arter man mener noe om, tillegging av "hat" til andre på forumet, ostrakisme basert på eget verdisyn rundt jakt eller andre klassiske rovdyrdebatt avsporinger.

 

 

Hva er det saklige grunnlaget for at havørna fortsatt er fredet, og er det noen av "jegerorganisasjonene" som i økosystemenes interesse har dette på dagsorden?

 

Ref: Første innlegg i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil ha avsporinger rundt temaet, hvorfor legger du da inn et slikt spørsmål på et våpen/jakt forum hvor du vet det med all sannsynlighet blir slike avsporinger?

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med NINA på www.nina.no, de kan helt sikkert svare deg på om det blir jakt på havørn.

Utfra hva jeg kan tolke av den første linken du la ved i posten din, virker det som de mener bestanden vil regulere seg selv. Så med alle sannsynlighet blir det aldri åpnet for jakt på denne arten.

 

Og jakte store rovdyr og rovfugl, vil vel i tilfelle kun være nyttefullt i beskatnings øyemed. Da det ikke er matvilt (ja jeg vet folk spiser bjørn, men snakker generellt) og er for strengt regulert til og kunne utgjøre noen økonomisk ressurs.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt: aldri.

Viss kval, oter og andre tegneseriedyr har ei ekstra fredning hengande over seg, jamfør Disneylovgjevinga, kva trur du eit ikon som ørna har då..?

Vennligst definer begrepet "tegneseriedyr" er du grei? Vil det si dyr som du mener ikke finnes annet en i tegneserier, eller dyr som finnes men som du mener bare burde finnes i tegnerserier da du har et problem med de?

Noen " jegere" på dette forumet syntes og ha sterkt hatske følelser mot akkurat dyr. Hvis du som menneske klarer og hate en dyreart for en grunn, er det vel på tide og levere inn våpenene og legge seg inn til behandling!

At ein dyreart blir så talrik at han tåler beskatning er langtfrå einaste kriterium for korvidt han blir jaktbar eller ikkje. Det har vi så mange eksempel på at eg vel ikkje treng å ramse dei opp? Då finst det sjølvsagt andre forklaringsmodellar for kvifor arten ikkje blir beskatta - blant anna følelsar og det eg over kalla "ikoniserte" artar.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent er ikke rev, mink, mår, ravn osv. "matvilt" de heller men har jakttid for å forvalte bestandene forsvarlig.

Strenge regleringer har vi alt under lisensjakta på andre rovdyr.

 

Det er gode grunner til å jakte havørn som ledd i bestandsforvaltningen både på havørn og for å balansere havørnbestanden opp mot andre arter. Dette gjør vi med andre rovdyr, og hvis havørna tåler beskatning samt er et problem for andre arter så burde DN ha tatt den vurderingen.

 

 

Hvis du ser etter så startet jeg tråden under den delen av forumet som heter "Rovvilt". Jeg håpte noen visste noe konkret rundt spørsmålene:

 

Hva er det saklige grunnlaget for at havørna fortsatt er fredet, og er det noen av "jegerorganisasjonene" som i økosystemenes interesse har dette på dagsorden?

 

 

Det er vel ikke NINA som tar avgjørelse rundt jaktbare arter men forhenværende DN hvilket betyr Miljødirektoratet i dag. Jeg har sendt spørsmålet til de, så får vi se om det dukker opp noe derfra etterhvert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så... hva gjør man med en ørn etter man har skutt den? Er vel ikke noe godt kjøtt?

 

Det samme "argumentet" kan brukes mot jakt på alle predatorer som tradisjonelt ikke benyttes til mat. Det er pdd jakt på alle disse andre, ergo er ikke dette noe argument for å beholde fredningen av ørnen. Snarere et argument for stopp i all predatorjakt. NOAH argument.

 

Det handler om å opprettholde jaktbare bestander av de artene som benyttes som mat og som kan kalles en ressurs.

 

Bra Nilsen tar opp dette, hvor stor skal vi tillate at bestandene av ørn blir før man begynner å vurdere bestandskontroll?

 

Her jeg bor ser jeg ørn med jevne mellomrom, ifjor vinter hadde jeg 12 ørner og en drøss med kråker på åte samtidig. Det positive var kanskje at man slapp å jakte kråke, de som turte å nærme seg åtet imens ørnene var der ble avlivet av ørna..

Link to comment
Share on other sites

Bor i by og ser havørn stort sett hver dag, alt fra enkeltfugler til 15-20stk. Mest show når en tok en gråmåse rett ved politistasjonen midt på dagen, med folk og biler rundt:-)

 

Skyte ørn? Nja, jeg er rimelig sikker på at gamelkarene (den generasjonen som flyttet til kjellerleiliighet med torvtak ca 1990) drev med dette sånn i all stilhet. Jeg har ingen store planer om å stå klar med hagla om og når det skulle bli lovlig vilt.

Interesant er det ihvertfall å prøve å finne ut hva som skal til for å få nye arter som jaktbare.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel fra NOF forum:

"Jeg registrerer at Ærfugl bestanden på Helgelandskysten er kraftig redusert de siste årene. Mange som bor på kysten mener det er Havørna som er en viktig orsak til dette. Dersom dette er tilfelle bør en ikke da sørge for å regulere denne bestanden?

KK (19.03.2009 12:56)

 

Havørna er en naturlig del av kystens dyreliv. Det at ørnene har vært presset til lave bestandsnivåer på grunn av jakt og forfølgelse, var en langt mer unaturlig situasjon enn at havørnene nå spiser sin naturlige føde. Ærfuglene har utviklet seg sammen med havørn som en del av sine naturlige fiender. Hvis predasjonstrykket mot ærfuglene øker, vil det over tid føre til at ærfuglene endrer oppførsel, og kanskje opptreden og forekomst. Kanskje blir totalbestanden lavere enn hva den var da havørna ble forfulgt, men dette er i så fall en naturlig situasjon. I naturen må de ulike artene forholde seg til hverandre. Hvis vi mennesker skal regulere forholdene mellom de ulike artene, blir det helt galt, og fullstendig kunstig. Da blir naturen en dyrehage, eller et fjøs.

Det vil være mer naturlig å stoppe jakt på ærfugl, dersom bestanden viser tegn til å gå tilbake.

(19.03.2009 19:20)"

 

Tror ikke direkte at alle deler et slikt syn, nei. Ja, hvem er vi mennesker tro. Hva er kunstig og ikke kunstig. Er ikke vi også en art, selv om vi er istand til å bygge et fjøs eller å "stabilisere" et økosystem(økosystem er naturlig i konstant ubalanse) i et inngjerdet naturreservat i Afrika.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis 50% av bestanden befinner seg i Norge og det dermed underforstått er "krise" for havørna utenfor Norge, hvorfor har havørna da status LC (Least Concern) på den internasjonale rødlista som ser på nettopp internasjonale bestander?

 

Jeg prøvde å google meg fram til bestandstall, men der var det lite konkret å finne.

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel fra NOF forum:

"Jeg registrerer at Ærfugl bestanden på Helgelandskysten er kraftig redusert de siste årene. Mange som bor på kysten mener det er Havørna som er en viktig orsak til dette. Dersom dette er tilfelle bør en ikke da sørge for å regulere denne bestanden?

KK (19.03.2009 12:56)

 

Havørna er en naturlig del av kystens dyreliv. Det at ørnene har vært presset til lave bestandsnivåer på grunn av jakt og forfølgelse, var en langt mer unaturlig situasjon enn at havørnene nå spiser sin naturlige føde. Ærfuglene har utviklet seg sammen med havørn som en del av sine naturlige fiender. Hvis predasjonstrykket mot ærfuglene øker, vil det over tid føre til at ærfuglene endrer oppførsel, og kanskje opptreden og forekomst. Kanskje blir totalbestanden lavere enn hva den var da havørna ble forfulgt, men dette er i så fall en naturlig situasjon. I naturen må de ulike artene forholde seg til hverandre. Hvis vi mennesker skal regulere forholdene mellom de ulike artene, blir det helt galt, og fullstendig kunstig. Da blir naturen en dyrehage, eller et fjøs.

Det vil være mer naturlig å stoppe jakt på ærfugl, dersom bestanden viser tegn til å gå tilbake.

Roar Solheim (19.03.2009 19:20)"

 

Tror ikke direkte at alle deler et slikt syn, nei. Ja, hvem er vi mennesker tro. Hva er kunstig og ikke kunstig. Er ikke vi også en art, selv om vi er istand til å bygge et fjøs eller å "stabilisere" et økosystem(økosystem er naturlig i konstant ubalanse) i et inngjerdet naturreservat i Afrika.

 

 

Artig nok er ærfugl fredet, så god peiling har altså NOF....

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanskje bedre og legge ved et seriøst og forståelig svar neste gang da, og kanskje noen eksempler på andre kriterier på hvorvidt rovdyr kan jaktes, annet et lisensjakt og fellingstilatelse som er åpenbare grunner.

 

Det var då voldsomt...

Uansett, du stiller feil spørsmål, for kriteria for å argumentere for jakt på ein rovdyrart er vel forholdsvis enkle: 1. Talrik populasjon som tåler beskatning. 2. Oppnådde bestandsmål for dei artane som krev det. 3. Dokumentert skade (som igjen gir skadefellingsløyve, evt opnar for lisensjakt på dei artane det er aktuelt for).

 

Spørsmålet ein BØR stille til forvaltninga, er kva ANDRE kriterier enn dette dei legg til grunn for IKKJE å opne for ei regulert jakt på slike artar, for der er det mykje "ull".

 

Eit eksempel: I min region er minkbestanden nærmast utradert dei siste ti åra (og bra er det). Problemet er berre at vi i samme periode har fått ein eksplosiv vekst i oterbestanden, som langt på veg gjer større skade enn minken, i alle fall på marine artar. (Personleg trur eg oteren både utkonkurrerer OG driv predasjon på minken, men det har eg ikkje dokumentasjon for).

 

Når ein så år etter år søker om skadefellingsløyve på enkeltindivid av oter som til dømes buset seg i laksetrappene sommarstid og effektivt hindrar fiskeoppgang til elvane, så er det stort sett tommelen ned frå Fylkesmannen. Og avslaga er stort sett basert på "ull".

 

Resultatet er at folk tek hagla i eigne hender, og ein får ei "forvaltning" av ein bestand som ikkje tåler dagens lys. Om noko slikt skjer med havørna skal eg ikkje spå for mykje om. Men faren er vel der, på samme måte som vi har sett det i ulvesaka.

 

Vi har mykje havørn i mitt område. Men som mange ekspertar har uttalt den siste tida: Bestanden når vel eit metningspunkt og regulerer seg sjølv, og sidan arten i liten grad påverkar næringsinteresser, anten det er snakk om sau eller fisk, tvilar eg sterkt på om ein art som har blitt redda gjennom freding og har vore freda i 48 år, vil bli jaktbar igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Bestanden når vel eit metningspunkt og regulerer seg sjølv, og sidan arten i liten grad påverkar næringsinteresser, anten det er snakk om sau eller fisk, tvilar eg sterkt på om ein art som har blitt redda gjennom freding og har vore freda i 48 år, vil bli jaktbar igjen.

 

Det gjer vel egentleg alle dyreartar?Dauer til slutt av liten mattilgang, sjukdom eller noke slikt.

Link to comment
Share on other sites

Da er det kanskje bedre og legge ved et seriøst og forståelig svar neste gang da, og kanskje noen eksempler på andre kriterier på hvorvidt rovdyr kan jaktes, annet et lisensjakt og fellingstilatelse som er åpenbare grunner.

 

Det var då voldsomt...

Uansett, du stiller feil spørsmål, for kriteria for å argumentere for jakt på ein rovdyrart er vel forholdsvis enkle: 1. Talrik populasjon som tåler beskatning. 2. Oppnådde bestandsmål for dei artane som krev det. 3. Dokumentert skade (som igjen gir skadefellingsløyve, evt opnar for lisensjakt på dei artane det er aktuelt for).

 

Spørsmålet ein BØR stille til forvaltninga, er kva ANDRE kriterier enn dette dei legg til grunn for IKKJE å opne for ei regulert jakt på slike artar, for der er det mykje "ull".

 

Eit eksempel: I min region er minkbestanden nærmast utradert dei siste ti åra (og bra er det). Problemet er berre at vi i samme periode har fått ein eksplosiv vekst i oterbestanden, som langt på veg gjer større skade enn minken, i alle fall på marine artar. (Personleg trur eg oteren både utkonkurrerer OG driv predasjon på minken, men det har eg ikkje dokumentasjon for).

 

Når ein så år etter år søker om skadefellingsløyve på enkeltindivid av oter som til dømes buset seg i laksetrappene sommarstid og effektivt hindrar fiskeoppgang til elvane, så er det stort sett tommelen ned frå Fylkesmannen. Og avslaga er stort sett basert på "ull".

 

Resultatet er at folk tek hagla i eigne hender, og ein får ei "forvaltning" av ein bestand som ikkje tåler dagens lys. Om noko slikt skjer med havørna skal eg ikkje spå for mykje om. Men faren er vel der, på samme måte som vi har sett det i ulvesaka.

 

Vi har mykje havørn i mitt område. Men som mange ekspertar har uttalt den siste tida: Bestanden når vel eit metningspunkt og regulerer seg sjølv, og sidan arten i liten grad påverkar næringsinteresser, anten det er snakk om sau eller fisk, tvilar eg sterkt på om ein art som har blitt redda gjennom freding og har vore freda i 48 år, vil bli jaktbar igjen.

 

 

Takk for etn meget innholdsrikt, informativt og interessant tilbakemelding :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte steder har vel ørna for lite mat allerede.

Jeg er bare 31år, og husker fra jeg var liten guttunge på bygda at det var stas å få se en ørn når vi var ute med båten for å fiske.

Når jeg nå er på hjemlige trakter og drar på en fisketur ser man uten unntak ørn. En voldsom vekst av bestanden!

For min del hadde det ikke gjort noe med litt jakt på ørn. Men tviler sterkt på at det noen gang blir å skje.

Satt på spissen, så har det vel nesten vindmølleparker blitt stengt fordi den har tatt livet av for mye ørn...

Link to comment
Share on other sites

Det vil være mer naturlig å stoppe jakt på ærfugl, dersom bestanden viser tegn til å gå tilbake

For NOF vil det være helt naturlig å stanse jakta på ærfugl på sørlandet (der det er lov, men ikke "fins" ørn) dersom bestanden på Helgelandskysten går ned.

Enkeltmedlemmer jobber ivrig og målbevisst for å stoppe ALL jakt på sine "venner" fuglene... Disse er både mer ivrige,og mer ressursterke, og ikke minst bedre utdannet og bedre til å argumentere overfor myndighetene, enn de som jakter i skjærgården, og det vil overraske meg om vi har noe fri jakt på hav og fjord om 20 år.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I vindmølle parken er det blitt balanse med havørna på Smøla ,så det kan dei kloke ikkje argumenter med at dei er en fare.

Hvem rovfuglen er fredet for kan man begynne å lure på, når det blir tatt 300 stk unger ut av Norge til Irland-Skottland for å skape en kunstig Norsk bestand.

Er vel det som kalles forskning og alt er lov? (miljø kriminalitet) er vel rette ordet, rovfuglen kan fly dit sjøl når matfatet er tomt her.

 

Lovverket er så kronglete å tolke at enhver som har lyst til en tur å skyte litt mat vilt på sjø/land møter så mykje papir nusseri at lysten faller snart heilt bort.

Kansje alt om 10 år blir mange tradisjoner ang. jakt-fangst-fiske historie.

 

Dei som kaller seg venner,, til hvem?,, muligens etter noen år er de feilslått dei gode meiningane med at alle skulle få lov å leve.

 

Veldig staselige fugler å sjå av og til, men f,,,,,, ikkje 20-25 på en gang.

 

 

 

http://naturvernforbundet.no/naturogmil ... -1024.html

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg nyss mottatt svar fra Miljødirektoratet på mitt spørsmål. Enhver får gjøre seg opp sine egne meninger om forvaltningsprinsippene som brukes, prioriteringene og sågar jaktas fremtid.

 

Direktoratet skal ha plusspoeng for å ha svart seriøst, saklig og åpent rundt prioriteringer og intensjoner.

 

 

Mitt spørsmål:

 

Hei,

 

 

kan dere hjelpe meg med en forklaring på følgende spørsmål?

 

 

Havørnstammen er nå rekordstor blir det sagt, med 12-15.000- fugler.

 

Ref: http://www.nrk.no/mr/rekordmange-havorn-1.12027172" target="_blank

 

Samtidig vet vi at havørna påvirker andre arter negativt

 

Ref:

http://www.nrk.no/nordnytt/myndighetene ... -1.8282597" target="_blank

http://www.nrk.no/nordland/_-aldri-vaer ... 1.11202276" target="_blank

 

 

Nasjonal Rødliste som er fra 2010 satte allerede da havørn i status "Least Concern", hvilket er den "beste" statusen en art kan ha på rødlista.

 

Ref: http://www.artsdatabanken.no/Taxon/Hali ... cilla/3815

 

Internasjonal rødliste har også havørna som status "Least Concern"

 

http://www.iucnredlist.org/details/22695137/0

 

 

 

Hvorfor er det ikke åpnet for jakt på havørn?

Hvis man til tross for "Least Concern" status har bekymringer for arten, hvorfor er det ikke åpnet for lisensjakt som gir sterkere styring av evt. fellinger?

Hvorfor er arten fortsatt fredet nå som antall og utbredelse er så stor at den begynner å utgjøre en trussel mot andre arter?

 

Viser til e-post fra deg 11. november med spørsmål omkring havørn og bestandsregulering.

 

Takk for spørsmål. Skal med det følgende gi en forklaring av hvorfor det ikke er åpnet for jakt på havørn. Du sendte oss noen konkrete spørsmål og det er behov for litt utdypende kommentarer for å bevare disse.

 

På midten av 1970-tallet regnet man med at Norge hadde ca. 400 par havørn igjen. Dette skyldtes muligens stor negativ påvirkning fra datidens miljøgifter og særlig den utstrakte bruken av DDT som resulterte i en kollaps i hekkeproduksjonen. Disse 400 utgjorde hovedandelen av den samlede resterende vesteuropeiske bestand på ca. 500 par. Siden hav- og kongeørn i 1968 ble totalfredet i Norge, har bestanden hos oss økt. I 1977 ble det antatt å være ca. 500 rugende par havørn, foruten yngre fugler, og i 1984 regnet man med minst 800 par. I år 2000 ble hekkebestanden anslått til 1900–2200 par og fremdeles i vekst. En medvirkende årsak til den betydelige økningen i bestandsanslaget er at det i de senere år er gjennomført grundigere undersøkelser enn tidligere. Samtidig har en fått en bedret kunnskapsoversikt som stadfester en stor andel av den voksne bestanden som ikke-hekkende par. Særlig overvåkingen gjennom prosjekt havørn, initiert av Norsk ornitologisk forening på 70-tallet bedret kunnskapen.

 

Siste bestandsstatus for havørn er nedfelt i rapporten Conservation status of birds of prey and owls in Norway (Norsk Ornitologisk Forenings rapport 1-2014). Avhengig av valg av kildegrunnlag teller dagens bestand mellom 2700-400 par, der rundt 2500 kan sies å være voksne territorielle par (par som er knyttet til ett hekkeområde med reir og som aktivt forsvarer dette). Utover dette finnes ett ukjent antall ungfugler under reproduktiv alder som benytter store deler av kysten og må avvente tilgang på ledige territorier før de kan gå til hekking. Dette er gjerne selvregulerende gjennom aktive kamper mellom etablerte og ikke-etablerte par. Slik sett vil tilgangen på ledige territorier og tilgangen på mat være begrensende for havørnbestanden og det antas at denne har nådd en topp i de senere år.

 

Med tanke på havørnas tilbakekomst på ett levedyktig bestandsnivå skulle det isolert sett gi grunnlag for jakttid på denne. Nå er det viktig å huske på at denne oppbyggingen har skjedd sakte men sikkert gjennom flere tiår og startet samtidig med fredning av arten. Havørna blir også brukt som ett eksempel på vellykket forvaltning av en art.

 

Direktoratets holdning er at arter skal ha best mulighet for selvregulering gjennom naturlige prosesser der uttak av overskudd i hovedsak skal styres gjennom ett tradisjonelt regime der høstbart vilt jaktes på som mat. Innenfor enkelte artsgrupper reguleres riktignok dette gjennom en form for aktivt styrt og politisk planlagt forvaltning men dette er unntak. Vi ser derfor pr.dags dato ingen nødvendighet med en oppfølging med verken jakt eller uttak av havørn

 

Vår forvaltningsrolle innebærer at vi må legge andre hensyn enn bare bestandens evne til å tåle beskatning når jakttider skal fastsettes. Det bør også legges vekt på forhold som:

 

 

- Andre brukergruppers interesser, blant annet naturopplevelser for folk flest og for og andre spesielt interesserte. Rike bestander av fugl øker naturopplevelsen vesentlig.

 

 

- Å unngå konflikter mellom tur- og rekreasjonsinteresser og jakt.

 

 

- At rike bestander er et viktig bidrag til større robusthet overfor konsekvenser av tilfeldige hendelser som kan ha store negative følger for en art.

 

 

- Internasjonal praksis. I de fleste andre land i Europa er jakt på rovfugl nå avviklet, etter at en kunnskapsbasert tilnærming til vurdering av jaktbarhet er innført. Både kunnskapen til havørn og annen rovfugl omkring næringsvalg, påvirkning på andre arter og arealbehov tilsier at jakt og større uttak av rovfugl ofte ikke får den forventede effekten med økning av bestander av byttedyr.

 

Håper med dette du fikk svar på spørsmålene dine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...