Jump to content

Noen spørsmål ang Sauer 200 str


Tombola

Recommended Posts

Hei.

 

En evt fremtidig børse skal kun brukes til langhold.

 

1) Er det vesentlig (skyte) forskjell på 67/19 løp, kontra 70/21 eller 74/21?

 

2) Vil jeg angre på å kjøpe den i 7.62 kontra 6.5?

 

3) Ser mange bytter stokk. Orginalstokken er duganes for en fersking inntil videre ja?

Link to comment
Share on other sites

Er bare å understreke det Per-S sier.

Kjøp enten 70 eller 74cm løpet, i 6.5. 67cm er tynnere, og unødig lett om ren skyting er formålet, og bæring ikke et tema. 70/74 er smak/behag.

6.5-ammo er enklere å få tak i, og billigere, særlig i langholds-egnet variant. 308 til langhold er det lite ferdigladd av egentlig. Lader man, så vil et 308 løp vare lenger og 308 kunne ha gode ytelser, men med dyre kuler - så i sum: 6.5...

Stokken funker supert, blir du lei av den kan den byttes, men det er ingen vits før det. Olje den godt om du skal ut i regnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hviss det er langhold det er snakk om så kjøp det lengste løpet,da mest mulig fart på kula gjør det lettere å treffe på de lengste holda og du får mindre vidavdrift med mere fart.Hviss du velger S&L løp får du i tillegg ca 30M/sek høyere utgang enn med standard pipa fra sauer i samme lengde.Jeg synes 6,5x55 er en bedre langholdspatron enn 308.Jeg har begge i en sauer 200 STR.

Har du gjort deg noen tanker om optikk på rifla?

Link to comment
Share on other sites

Flott. Takk for gode argumenter alle 3.

 

Deerkiller: Ser hva du sier. Hva med demper? En demper utenpå 74 løp blir vel i overkant langt.

Hvis løpet evt kappes, hvor mange cm går det før det begynner å gå utover de lengste avstandene?

 

Ikke funnet optikk enda. Driver å leser endel rundt om. Er i startgropa for å si det sånn. Men kommer ikke til å finne opp kruttet på nytt. Bruker folkene her inne sin erfaring på godt og mindre godt utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller: Ser hva du sier. Hva med demper? En demper utenpå 74 løp blir vel i overkant langt.

Det blir forferdelig langt uansett. Mitt skille gikk ved 70cm, for da går den i kasse og dragbag med brems på, med demper går den ikke i noe. 74 er også for langt for mange andre kasser og bager, men den går seff i Sauerkassa, såvidt.

 

Hvis løpet evt kappes, hvor mange cm går det før det begynner å gå utover de lengste avstandene

Det er ikke noe skarpt skille noe sted, det blir gradvis mindre hastighet, og derved gradvis krummere kulebane og mer vindavdrift.

Ville hatt løpet så langt som jeg gadd å bale med. Bwegynner du langt så kan du uansett bare sage til det er kort nok,

 

Ad optikk, så anbefaler jeg den danske skinna. Med 20moa tilt seff - men det kan finnes enda bedre som jeg ikke har sett. SPUHR er jo heller aldri feil.

Selve siktet er en smakssak. Og en budsjettsak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ble det levert søknad på 70 cm for en time siden. Jobbe litt med den som original, så får forbedringer komme etterhvert som skudda blir logget.

 

Er en småviltjeger som putter noen treningskudd i 100 meter`n for toppjakt. Så når det kommer til optikk, parallellakser, mil og moa og vet ikke hva, så er jeg blank.

Men prøver å lese litt i forumet. Av festemuligheter så tenker jeg picatinny som andre her har skrevet om, men at det var litt vanskelig å oppdrive!?

Ellers har jeg lest om spuhr ja. Det virker solid og som et trygt valg. Jeg vil hvertfall ikke bore i kassa.

 

Prisklasse optikk: 20+

 

Høres kanskje rart ut å hive seg på så dyrt utstyr, men er en hands on person. Lærer av å gjøre det, enn ingenting av å lese om det.

 

Skulle langhold ikke være noe, så selger jeg en veldig pent brukt rigg.

Link to comment
Share on other sites

Denne funker, sitter og er enkel å ta av og på.

 

20k optikk men en gang, ja hvorfor ikke. Vil du ha en stor kikkert, liten kikkert, mye forstørrelse, wtf... Mange klikk, trenger ikke mange? Må du ha den fort, vil du ha lys, hehe... Det fins mye.

Men jeg anbefaler på det sterkeste en FFP mil-mil sak, der en enkelt kan forholde seg til at ett klikk er en 10 000 av avstanden til dit du skyter, uansett. Det sparer enkle mennesker for mye frustrasjon og mange bomskudd. Retikkel - mildot eller masse hashmarks, er og en smakssak, og det kan bli for mye.

 

En March 5-40x56 har jo i pose og sekk og kan ikke bli feil - (men den er jo ikke i bruk av noen væpnede styrker, så blir liksom ikke tactical for alle da). Vortex Razor HD så jeg var på salg, de kommer med Gen 2, som er mer sexy, men dyrere - "Lille Marchen" 3-24x42 funker veldig bra. Kun 28mil justering her da, mot 36 i Vortexen - diverse PM2 kan du nok få for 20k - Hensoldt blir et stykke over. Ville valgt noe med zero-stop ja.

 

Reis på en bane og se på kikkerter, og gjennom dem. Da får du mye input.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, mil/mil har jeg fått med meg. Samt 0.1 mil skruing.

 

Men ffp og zero-stop er jeg blank på. Har ikke skjønt hva det er enda. Driver å leser, men finner det fryktelig tungt å skjønne.

Hvilke merke vet jeg ikke enda. Jeg stresser ikke, da jeg egentlig ser mot februar/mars før skytinga begynner. Tidligere hvis vinteren ikke blir dritkald :)

 

Er en gammel militær, så enkelt og funksjonelt er best. Fancy tactical kick ass har jeg (muligens) vokst fra meg. Det hører fortiden til. Er vel derfor jeg velger noe så "kjedelig" som 200 str også.

Har dog sett på msr retikkel. Kanskje rundt 20x forstørring hvis ikke det blir for smått ut mot 1000 meter engang i fremtiden.

 

Ja, det lukter nok en tur avgårde for å snakke med folk som kan vise.

Link to comment
Share on other sites

FFP = medforstørrende retikkel

Zero-stop er enkelt forklar nullkalibrering av siktet på en gitt avstand,f.eks 100 m.Dvs at stiller du siktet i hytt og pine å blir usikker,går du bare tilbake til null,rattet stopper der,da kan du begynne på nytt.

Retikkel er vel en smakssak,jeg liker det enkelt og oversiktlig med minst mulig streker og prikker utenom stolper.

I tillegg er det kjekt med ballistikk-app på tlf og pc.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Takk for gode argumenter alle 3.

 

Deerkiller: Ser hva du sier. Hva med demper? En demper utenpå 74 løp blir vel i overkant langt.

Bruker ikke demper på langhold.Den blir fort for varm og lager hildringer i siktet ditt ,i allefall på stor forstørrelse.Sett på en god brems i stedet.

Jeg har IOR Terminator 12-52x56 med 40mm mellomrør på min sauer 200 :D

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke demper på langhold

Det hender nå at en demper er kjekt. Som regel skyter man (eller jeg...) ikke i DFS-tempo heller når man prøver å treffe noe langt borti der. Ville absolutt hatt det som en opsjon. Brems på 6.5 har jeg, men om det er noen vits, tja.

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...