Jump to content

Handle brukt revolver fra HH


MetalMorty

Recommended Posts

Jeg har sittet å lett litt etter om det var noen tråd hvor det stod noe om å kjøpe brukt fra Danmark.

Sitter å sikler på en pent brukt revolver hos Hunters House.

Det jeg lurer på,hvordan er det med moms og sånt på brukt? Vet at ved kjøp av nytt så blir dansk moms trukket fra og så norsk moms lagt på igjen. Er det samme regla på et brukt våpen til 7500 danske riksdaler?

 

Har bladd litt i noen tråder,men kunne ikke finne noe om det i farta

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke moms på brukte våpen i Danmark, så det er ikke noe å trekke fra.

Men du må fortsatt betale norsk moms når du innfører det.

Avhengig av om du henter selv eller får det tilsendt så bestemmes momsgrensa utifra de kjente summene på 200 kr ved "netthandel", 3000 kr ved opphold under 24 timer og 6000 kr ved opphold over 24 timer.

 

Det er et par tråder med informasjon om både postordre kjøp og egen henting ved Hunters House her på kammeret, så det meste du trenger å vite kan du lese her :-)

Link to comment
Share on other sites

Dersom den koster 7500 DKK så blir det 8050 DKK tilsendt siden de skal ha en del i porto og eksportpapirer.

8050 DKK = 9571 NOK omtrent pluss moms som da gir totalt nesten 12000 kr.

Så må du legge på litt gebyrer for moms og importbehandlig, så da bikker du drøyt 12000 norske blanke kroner før du har revolveren i hånda her hjemme...

Link to comment
Share on other sites

Det foreligger minst et konkret tilfelle at Huntershouse har sent allt papirarbeid til norske myndigheter, dvs dokumentasjon på eksport og import, til norske myndigheter - slik at våpenkort har blitt utstedt på våpen som "eier" på ingen måte har hatt hendene i, betalt, hentet og fortsatt har befunnet seg hos HH.

Link to comment
Share on other sites

Hundrevis av fornøyde norske kunder, og så må du fortsette å slenge dritt for et våpen du bestilte men aldri hentet Hassel? Saklig.

 

MetalMorty, som andre har sagt er dessverre ikke brukt så lukrativt da det ikke er noe å trekke fra. Men hvis det er noe du veldig gjerne vil ha tak i så send de en mail, erfaringsmessig er de ikke vanskelige å be om litt avslag. Kommer du under 6000 kan det jo fort kanskje passe med en lite Danmarks tur, varer for opp til 6000 er unntatt moms hvis du har vært ute av Norge i over 24 timer.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt flere brukte våpen fra HH, og var selvfølgelig klar over at moms kommer oppå alt. Men har reist og hentet ett, er nok Norges dyreste revolver slik totalt sett, med familie på slep og to dager på Tivoli, selv om jeg kom under 6000kr. Men det gikk jo på et annet budsjett..

For øvrig veldig godt fornøyd med HH, raskt svar på mail, ryddig oppførsel og alt etter forventningene, tror det er 4 våpen jeg har handlet der så langt, ser ikke bort fra at det blir flere.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt flere brukte våpen fra HH, og var selvfølgelig klar over at moms kommer oppå alt. Men har reist og hentet ett, er nok Norges dyreste revolver slik totalt sett, med familie på slep og to dager på Tivoli, selv om jeg kom under 6000kr. Men det gikk jo på et annet budsjett..

For øvrig veldig godt fornøyd med HH, raskt svar på mail, ryddig oppførsel og alt etter forventningene, tror det er 4 våpen jeg har handlet der så langt, ser ikke bort fra at det blir flere.

 

 

Da prøver jeg ta den titelen på dyreste Pistolen, 7 dager i danmark med famililen og den CZ Phantomen kostet nermere 20k :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hundrevis av fornøyde norske kunder, og så må du fortsette å slenge dritt for et våpen du bestilte men aldri hentet Hassel? Saklig.

Slenger dritt? Jeg lyver ikke, jeg forteller om en reel hendelse, som førte til at jeg overhode ikke var interessert i å handle hos den forretningen. De er til tider en god kilde til våpen det ellers ikke er mulig å anskaffe i Norge. Men å det å registrere inn hos Norske myndigheter at at jeg har mottatt et våpen, lenge før det har foreligget noen avtale om henting, betaling eller at jeg en gang fysisk har sett våpente, er drøyt. Det er godt mulig, det er OK for deg Lindskog - å ha registrert våpen i ditt navn, som du overhode ikke har noe kontroll på. For meg er det ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du sendt kjøpstillatelsen din til HH slik at de kunne sende denne til våpenkontoret ditt.

 

Eller er det våpenkontoret som har utstedt et våpenkort bare på grunnlag av en dansk eksport tillatelse.

 

Det skal da ikke kunne utstedes våpenkort før det foreligger den originale kjøpstillatelsen i utfylt stand?

 

Har HH virkelig en mulighet for å få utstedt et våpenkort i Norge uten vanlig dokumentasjon, eller er det gjort en feil på våpenkontoret?

Link to comment
Share on other sites

Hassel, har du sendt kjøpstillatelsen din til HH slik at de kunne sende denne til våpenkontoret ditt.

Nei, kun en scan av forsiden slik at de kunne søke om eksport tilatelse.

 

Eller er det våpenkontoret som har utstedt et våpenkort bare på grunnlag av en dansk eksport tillatelse.

Nei, de har fått det nødvendige papirarbeid med bekreftelser på at våpent er eksportert til meg, i Norge.

 

Det skal da ikke kunne utstedes våpenkort før det foreligger den originale kjøpstillatelsen i utfylt stand?

Nei, det er helt korrekt. Allikevel er det gjort noen snarveier i dette konkrete tilfelle her. (det er visnok ikke første eller eneste gang, men det kan jeg ikke bekrefte)

Har HH virkelig en mulighet for å få utstedt et våpenkort i Norge uten vanlig dokumentasjon, eller er det gjort en feil på våpenkontoret?

Et firma kan eksportere med litt annet regelverk en privatpersoner. Men hvordan de har fått det til kjenner jeg ikke. Men når de ikke var villige til å rette opp, avbrøt jeg handelen.

Link to comment
Share on other sites

En ulempe med å handle i Danmark er hvis det er noe galt med våpenet, det opplevde jeg.

 

Forhandleren i Danmark var profesjonell og ville rette opp feilen, så jeg sendte våpenet i retur til Danmark.

 

Den pakka kom i retur til meg med beskjed fra Posten om at innholdet var ulovlig å sende til utlandet. Løsningen ble at jeg måtte reise ned til Danmark med våpenet selv. Jeg fikk utstedt et Europeisk våpenpass og siden reisen gikk via Sverige så måtte jeg også registrere dette hos Svenske toll myndigheter og få en "Skjutvapendeklaration"

 

Reisen gikk greit det var en fin tur med motorsykkel langs E6 i Sverige og så fra Malmø over til Danmark. Våpenet ble levert hos forhandler i Danmark. Jeg fikk beskjed om at siden våpenet var nytt så ville det bli sendt til fabrikken for reparasjon og at dette ville ta noen uker. Når våpenet var reparert fikk jeg mail fra forhandler med sporingsdata. Jeg fulgte våpenet fra Danmark til Norge og sendingen stoppet i den Norske tollen og der ble den liggende.

 

Etter en uke tok jeg kontakt med Posten og spurte om hvorfor pakken ble liggende der. Fikk til svar fra posten om at de manglet original ervervstillatelse fra politiet og faktura som viser verdien på sendingen slik at de kunne fortolle sendingen. Jeg svarte at våpenet var registrert på meg og at en bekreftet kopi av mitt våpenkort lå ved sendingen. Dette hjalp ikke for posten, de trodde at jeg måtte ha en ny ervervstillatelse fra politiet. Jeg sendte en mail til tollmyndighetene i Oslo, med kopi av alle dokumentene fra den gangen våpenet ble kjøpt, samt kopi av våpenpasset og våpenkortet mitt. Etter noen purringer så begynte pakken å bevege seg igjen og et par dager etter så kunne jeg hente den hos posten.

 

Hvis alt er i orden så kan det være litt å spare på å kjøpe i Danmark. Men er noe galt så blir det fort både dyrt og tungvindt.

 

Jeg kjøper mine våpen i Norge hvis de er å få tak i, jeg har kjøpt 3 nye våpen i år 2 fra forhandlere i Norge og 1 fra Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Det er greit så lenge det går greit...

Jeg har selv hentret inn innpå 20 våpen fra europa som ikke har latt seg oppdrive i kongeriket, så det er ikke det at jeg er udelt i mot å handle fra utlandet. Men den prossesen som var i forbindelse med den pistolen jeg skulle ha fra HH, kunen fått meget alvorlige konsekvenser for meg som våpenier. HJeldigvis har jeg et godt forhold til mitt kontor som faktisk trodde på meg, når jeg forklarte at jeg på ingen måte hadde det våpenet som HH hevdet jeg hadde, og de hadde laget våpenkort på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...