Jump to content

Lys på åte - 12 volt


tpsalmon

Recommended Posts

Jeg ser her med glede at det endelig kan være mulig å få lys på fjellet. Jeg har ingen vegg å henge dette på og heller ikke tilgang på strøm. Jeg har sjekket på nettet og finner ikke noen fullgode løsninger. Hage lysene med solcellepanel og lyssensor kunne vært optimalt men vil nok ikke vare alt for lenge oppi dalen her hvor ikke solen skinner på vinterhalvåret. Er det noen andre som har funnet gode løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Håndlyskaster 5 watt - eventuelt storebroren 10 watt til NOK 249

Hvis du klarer deg med mindre lys kan du jo se om det er mulig å sette inn lyspære med mindre effekt.

 

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Soker ... 5-W-25931/

 

Bare 3.5 timer

 

Jeg regner med at ett blytungt fritidsbatteri til lading er utelukket, så

en par ekstra batteripakker for laptopen kjøpt rimelig på ebay og koblet opp selv burde duge litt.

Spørsmålet er om laptopbatteriet har høy nok spenning.

I nødfall kan du jo bruke batteriene selv om prosjektet blir litt mislykket og lite brukt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ta en titt på svenske nettsider. Åtebelysning med grønn LED og f eks solcellepanel finnes å få I pakker. Hvor lenge du kan ha lys på åte midtvinters med dette vet jeg ikke.

Forøvrig er den lang tråd om tekniske løsninger for åtelbelysning for gris på Robsoft. Finnes sikkert mange gode tips der.

Edit.

Link to comment
Share on other sites

Vel, om man har ei oppladbar lykt til åtelys så må vel man kunne ta med seg lyset så lenge feste eller opphenget for lyset er på skrudd stolpe eller tre??

Dette skulle vel være greit eller??

 

 

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, med følgende unntak:

 

a) åtejakt på rødrev, når lyskilden er fast montert

 

b) ettersøk av påskutt hjortevilt

 

c) avliving av vilt som er fanget levende i felle

 

Ved ettersøk som nevnt i tredje ledd bokstav b, har jegeren bevisbyrden for at påskytingen er lovlig. Jegeren skal varsle politi, jaktrettshaver og kommunen om bruken av kunstig lys før ettersøket tar til. Dersom varsling i vesentlig grad vil forsinke ettersøket, kan begrunnet melding om slik bruk av kunstig lys sendes samme instanser umiddelbart etter avsluttet søk.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt. Videre kan departementet ved forskrift gi nærmere bestemmelser om bruk av kunstig lys i tilfeller som nevnt i tredje ledd. Departementet kan også ved forskrift tillate at kunstig lys benyttes ved åtejakt på andre arter enn rødrev, ved ettersøk av andre arter enn hjortevilt og ved avliving av vilt i andre tilfeller enn nevnt i tredje ledd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en pakke m 6 V led m solcellepanel og innstillinger for følsomhet for bevegelse, tid lyset skal stå på og følsomhet for lys/mørke. Z-aim, Sverige. Dette lades da på dagtid og slår seg på ved bevegelse. Selve løsningen ser ut til å fungere bra rent teknisk. MEN: Dette er nok en av mere effektive reveskremmerene du kan finne. For sterkt lys som slår seg på for brått. Har kamera på samme åte og etter 7 uker var det bare en rev som snudde på helen og strøk videre uten å stoppe. Kameraet tar bilder i den mørke tida av døgnet for å slippe masse bilder av ravn og kråke. Masse revespor. Ser ut til at reven besøker åtet på dagen når ikke jeg er der. Var en innom på morran i dag. Men jeg hadde lagt ut åte i går kveld. Dette luktet ikke godt. Han sto på avstand i 4 sek og været. Snudde forsiktig rundt og forsvant inn i småskogen. Nå kom det masse snø. Kan hende det hjelper på apetitten og dristigheten til Mikkel:)

 

Men: Hvis noen har gode forslag til en pakkeløsning for 12 V som gir 30-120 lumen med 60 meter kabel, og dimmer så jeg kan sitte i revebua og skifte batteri/justere lys osv, samt muligens grønt filter, så tas dette imot m stor takk!:)

Noen elektrikere her? Kan sikkert tjene noen kroner på å lage pakkeløsninger på dette området;) Send PM hvis du har gode forslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...