Jump to content

22wmr vs rem 222 for rype/hare/gås


smaviltjegern1487687707

22wmr eller 222 for rype/hare/gås  

62 members have voted

  1. 1. 22wmr eller 222 for rype/hare/gås

    • 22wmr
      20
    • rem 222/223
      42


Recommended Posts

hei, på utkikk etter en rifle til bruk på rype/skogsfugl/hare/gås. Har fått forskjellige annbefalinger, men det er to som går igjen, 22wmr og rem 222/223. Er bekymret over vindavdrift/rekkevidde for 22wmr. For 222 har jeg sett eksempler på at det blir lite kjøtt igjen med fabrikkammo (lader ikke selv). Noen synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg 223 til formålet pga muligheten til å bruke den på rådyr også. Skøyt ei gås med fusion som jo er ekspanderende, men gikk overraskende bra med et lite utgangshull. Ved å variere kule/ammo etter viltart, så har du et kaliber som fungerer til alt småvilt med mindre vindavdrift enn 22wmr.

Når det er sagt er 22wmr kanskje snillere med rype og hare, og er et spennende småviltkaliber jeg ville vurdert om ikke jeg jaktet så mye rådyr. God presisjon og ingen rekyl er alltid gøy i ei småviltrifle. Til det du skisserer hadde jeg kanskje holdt en knapp på 22wmr, selv om jeg ikke har praktisk erfaring med dette kaliberet selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 222, og det er et kjekt kaliber. Men som ren småviltrifle ville jeg ha spandert på meg en god rifle i 22mag. Denne er med helmantel snillere med mindre fuggel som rype, riflen er stort sett lettere og nettere, god tilgang til rimelig ammo. Rundneset 22 mag skal gi god skuddeffekt og hastighetene er moderat nok til at ødeleggelsen begrenses. Planlegger du lange hold, er nok 222 og 223 å anbefale

Link to comment
Share on other sites

Siterer fra Våpenguiden 2012 med Jørun Lien. Artikkel Valgets kval 17hmr, 22wmr og 22lr

"Både 17hmr og 22wmr er flattskytende nok forsmåvilt opp til 100m, over 100m har nok 17hmr en fordel av litt høyere utgangshastighet. Men til praktisk jakt er 100m langt nok for begge, både i kulebane og ikke minst vindavdrift. 17kaliber 20grs er ikke det mest vindstabile på høyfjellet, det er heller ikke butt 40grs 22 kaliber. Og nettopp butt 22 er en grunn til at jeg heller ville ha 22wmr enn 17hmr om jeg måtte velge mellom disse to. Det er ikke tvil om at butt 22 gir bedre effekt enn litt rundere 17 kaliber helmantel. Og til stort småvilt som skogsfugl er nok patroner som Remington 40grs PSP og Federal 50grs Hp fra 22wmr bedre egnet enn 17grs HP i 17hmr." " 22wmr er undervurdert som småviltpatron, og topp treningspatron for storviltjegere."

 

Ikke at mr Lien er allvitende, men har bedre meningsgrunnlag enn meg hvertfall :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22Hornet eller 22wmr er fin til formålet trådstarter spør om. En litt nedladet 222rem fungerer også utmerket, samme med 221. 222 og spesielt 223 i full hastighet er ikke nødvendig og ikke altid heller ønskelig, på ryper blir det etter min mening direkte ubrukelig med stygge slakt som resultat.

 

17hmr har jeg og skal kvitte meg med den, effekten er ikke som forventet etter alt skrytet den har fått. En butt 22 kalibret kule gjør mye mer nytte enn ei .17 kule selv om den er hulspiss (i de hastighetene vi snakker om her). Det er i allefall min erfaring med de forskjellige...

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg er litt off-topic, men kan muligens være nyttig for noen:)

 

Oppdaterte til riktige tall:

 

22.wmr Remington V-MAX 33grs - 426j (609,6m/s)

17.hmr: CCI V-MAX 17grs - 332j (777,24m/s)

 

Innskutt på 98 meter:

 

Joule:

 

60m:

22wmr: 272j

17hmr: 237j

 

100m:

22wmr: 210j

17hmr: 187j

 

200m:

22wmr 119j

17hmr 98,9j

 

300m

22wmr 85,1j

17hmr 58,1j

 

Vind 3 m/s, 90 grader sidevind: / POI:

100 meter

22.wmr: 8,9cm

17.hmr: 6,18cm

 

200 meter

22.wmr: 39,7cm / 22.wmr: -48,6cm

17.hmr: 28,8cm / 17.hmr: -26,8cm

 

300 meter /300 meter

22.wmr: 90,8cm / 22.wmr: -185cm

17.hmr: 73,56cm / 17.hmr: -110cm

 

Skal stemme noenlunde om jeg ikke har fått feil tall iSnipe.

Forskjellen er størst på de første 60 meterne og valget kommer derfor ann på jaktformen og ikke minst skytterens egenskaper. 17hmr har helt klart en fordel mtp vind og kuledrop. Det kan riktignok heller ikke baseres på joule alene, men det er i det minste en indikasjon.

 

Kan selvfølgelig sammenligne andre kuler også, men nå tok jeg bare v-maxen som jeg selv har gode erfaringer med i 17.hmr, både på rype, and og annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er med riflejakt, er at dagene i fjellet varierer mye. Av og til vind, og veldig skjær fugl, og man kommer ikke på skuddhold under 150 meter. Og man vil aller helt ha en rifle i 243 win eller 6,5x55.

Andre dager er vindstille, og med fugl som slipper deg inn på greie hold og 22 wmr og oppover duger i massevis.

Men så har man en sjelden gang disse helt vindstille dagene, gjerne etter snøfall, med snill rype som slipper deg inn på hagle og 22 LR hold, og da savner man salongrifla med lyddemper...kjøttjegern våkner og man får lyst å fylle sekken med fugl. Men forsåvidt bra jeg aldri har den med på jakt den salongrifla uansett vær :P

Disse dagene ville jeg hatt en 22 wmr, den dempes bedre en de fleste andre større kaliber, og dekker skuddhold ut til 120 meter. Været oppe i fjellet er vanskelig å forutsi om morgenen når man går ut da..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Angående skytedata: tror det er noe feil et sted, for at hvilken som er best skifter TO ganger (22->17->22) som en funksjon av avtand strider sterkt mot det jeg har av fysikkkunnskaper...det er vel helst slik når du sammenligner to kalibre at enten gir det ene mest hele veien, eller så skifter det èn gang, og det er når kulene har forskjellige luftmotstandegenskaper og den med dårligst har nok fart (gitt massen) i starten til å ha mest energi. Da vil den etter et stykke miste mer fart enn den andre, og styrkeforholdet snur seg. Kan ikke se for meg at det skal snu tilbake på noe vis.

 

mvh

Chr

Link to comment
Share on other sites

Angående skytedata: tror det er noe feil et sted, for at hvilken som er best skifter TO ganger (22->17->22) som en funksjon av avtand strider sterkt mot det jeg har av fysikkkunnskaper...det er vel helst slik når du sammenligner to kalibre at enten gir det ene mest hele veien, eller så skifter det èn gang, og det er når kulene har forskjellige luftmotstandegenskaper og den med dårligst har nok fart (gitt massen) i starten til å ha mest energi. Da vil den etter et stykke miste mer fart enn den andre, og styrkeforholdet snur seg. Kan ikke se for meg at det skal snu tilbake på noe vis.

 

mvh

Chr

 

Enig med deg. Må ha fått oppgitt no feil. Retter til data fra iSnipe isteden. Tryggere det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

selv bruker jeg 22wmr. fungerer helt ypperlig til ALT småvilt. fine slakt med cci gamepoint samtidig med at rev tipper raskt med samme ammoen. 223 er sikkert praktisk men da må man sannsynligvis velge forskjellige ammotyper til rådyr og ned til rype. 22wmr er et velbalansert kaliber ang ammotype til bruksområdet som er småvilt. samtidig så er smellen mye mindre enn 222. ammopris på ca 3kr er også et pluss. vekta på 22wmr børsene er som en vanlig 22 salong. siden trådstarter vil ha ei rifle til rype/hare/gås så er ei 22wmr et veldig godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 22hornet eller 22 k-hornet? Perfekt om du bare skal jakte småvilt (ikke lovlig på bever, rådyr osv). Flat kulebane til ca150m, lite kjøttødleggelse med helmantel på rype og blyspiss til gås/hare. Tåler ikke vind like bra som en 222/223, men bedere en 22wmr. Ammo går det greit å få tak i. Og er i motsetning til 22wmr ladbar. Er etter min mening det perfekte småvilt kaliber.

 

Cz har 527 i 22hornet ellers så hender det at det er noen på finn.

Link to comment
Share on other sites

Var på rypejakt i dag med hagle og 17 hmr. Rypa var skjær og lettet på 50-100 meter, men var heldig og fikk ei med hagla. Så var det frem med .17 kaliberen, fant en flokk på 12-15 ryper og la meg klar. 4 ryper lå igjen! Riktignok 6 skudd ble avfyrt uten demper, men på 100 meter ble de merkelig nok ikke redd for smellen. Brukte 20 gr Gamepoint og kjempefine slakt. Vindstille og perfekt for 17 hmr'n.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Var på jakt i helga og hadde med min sako quad i 22 wmr. Min samboer skjøt to ryper med den,  cci gamepoint på den første, skutt i overgang bryst/hals. Fint utgangshull. Rype nr to skutt med cci tmj (helmantel) skutt fra siden gjennom begge brystene. Var så vidt vi kunne se inngang og utgangshullet. Begge datt om tvert. 

Skal jammen bruke denne rifla og det kalibret mer på jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...