Jump to content

Med 9.3x74R i Afrika ?


Ripp

Recommended Posts

Drøyt et par hundre plainsgame i alle størrelser samt et par bøffler.

Sør-Afrika.

litt off topic igrunn men siden 9.3x74r er det samme som 9.3x62 i ytelse

så tenkte jeg og spørre hva slags kuler burde jeg benytte til bøffel jakten når den tid kommer? skal bruke x62

 

320gr Woodleigh?

Link to comment
Share on other sites

Får sende en mail til Tyskland og spørre hva de må ha for et ekstra pipesett til 470'n skjønner jeg...

 

Da tror jeg nok at du skal se deg om etter en 470. Da vil du sitte med to dbl rifler.

Et ekstra pipesett er ingen billig fornøyelse og gir forholdsvis lite i retur den dagen du eventuellt vil skifte/selge våpenet.

470NE er forresten et utmerket valg. Flott kaliber å lade, mye smell og en tung, solid rekyl. Du kjenner hva du holder på med. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Rino: Har du noe erfaring med hvor mye dårligere inntrengning du har fått med 286 gr Woodleigh RN SN i forhold til 300 gr Swift A-frame? Nå brukes vel 300 gr Woodleigh RN SN i 375 H&H som "dangerous game" kule, da burde vel ikke 286 gr i 9,3 være mye dårligere? Samme tverrsnittsbelastning... Men for all del, hvis folk har erfaring med at 286 gr Woodleigh i 9,3 er marginal til bøffel er jo det verdt å lytte til!

 

Ellers noen tanker om 286 gr Swift A-frame i forhold til 300 graineren? For de som har regulert sin dobbelrifle til 286 gr kuler er det kanskje lettere å få til 286 gr Swift med tanke på regulering?

 

Når det gjelder bruk av 9,3x74R på plainsgame ser jeg for meg at lettere kuler også kan brukes, f.eks 250 gr Swift eller Woodleigh. Har lest flere negative ytringer om disse "lettvekterene" i 9,3, med nå har vel 250 gr i 9,3 samme tverrsnittsbelastning som 180 gr i 308, noe som vel ikke ses på som en spesielt lett kule?

Link to comment
Share on other sites

Får sende en mail til Tyskland og spørre hva de må ha for et ekstra pipesett til 470'n skjønner jeg...

 

Da tror jeg nok at du skal se deg om etter en 470. Da vil du sitte med to dbl rifler.

Et ekstra pipesett er ingen billig fornøyelse og gir forholdsvis lite i retur den dagen du eventuellt vil skifte/selge våpenet.

470NE er forresten et utmerket valg. Flott kaliber å lade, mye smell og en tung, solid rekyl. Du kjenner hva du holder på med. :thumbup:

 

Jeg har en Merkel i 470 NE, så det er her snakk om ett ekstra pipesett til denne :wink:

Et kaliber i 9.3x74R passer også bedre til f.eks drivjakt på svin.

Link to comment
Share on other sites

SteinarBM..

Jeg vil si at Woodleigh nok er bløtere og du vil ikke få så dyp innrengning/penetrasjon med dem som A-Frame. Dette til tross for at A-Frame må lades til en litt lavere hastighet på grunn av trykk.

Nå skal Woodleigh PP være "stivere og hardere" og vil nok være bedre med hensyn til penetrasjon.

Jeg har derimot aldri hatt grunn til å klage på Woodleigh RN med tanke på penetrasjon, og dyrene jeg har skutt har vært like mye døde som dyr skutt med andre kuler.

 

Jeg har ikke mye erfaring med 286 A-Frame ennå. Har ikke brydd med å teste siden jeg fikk 300 gr kulene til å skyte bra nok i min rifle (300 gr har jo litt bedre SD også :D ). Men en dag skal jeg nok bruke litt tid til å teste litt.

 

Jeg ser liten grunn til å rote med lettere kuler da min erfaring sier at jeg ikke tjener noe. Jeg trenger rett og slett ikke kulebane som er flat som en lasertåle på plainsgame på farmen der jeg holder til. Min mening er at man heller bør bruke ei annen rifle/kaliber hvis man skal jakte på vilt som krever drøye skddhold.

En annen ting.. Nå er ikke forskjellen på kulebanen mellom 250 og 286/300 gr kuler så stor på de hold du kan forvente på jakt.

Jeg tror at behovet for "lettere kuler" er skapt av rekylredde eller sofajegere uten praktisk erfaring fra jakt i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Engelskmennene lagde en .400-360 no 2 , det var en 9,3 patron som var regulert for 320 grain kula. Da den ble mindre populær pga 9,3x74R patronen så ble det endel som kamret sine rifler i .360 over til 9,3x74R da hylsen ikke var så langt unna i målene. Er en heldig med reguleringen så passer det bra med 320 kule i den .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Merkel i 470 NE .......

 

Da så, jeg misforsto deg. Beklager.

Jeg holder allikevel en knapp på en ekstra dbl rifle. Det er mye 9.3 på markedet.

Hvis du da ikke har en kolbe på 470en som passer deg, og som du foretrekker.

Min erfaring er at en dbl riflekolbe som passer er like viktig som på en hagle om ikke enda viktigere. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt med div "lette" kuler i min Krieghoff siden den er regulert for 232 gr Vulkan. Kjøpte den brukt, fikk fortalt at den var regulert for 286 gr Oryx, fant ut senere at det ikke var tilfelle... Nå fikk jeg kjøpt noen 286 gr Lapua Mega av Kiwi her på forumet, og 286 gr Oryx fra en annen. Med mulighet for horisontal justering på Krieghoff'en fikk jeg etterhvert god samskyting med disse tyngre kulene. Det ble 286 gr Oryx på jakt i høst, tok ikke sjansen på de lette Vulkan kulene :?

 

Det var uansett litt avsporing fra opprinnelig tema.

 

Hvilket siktemiddel har dere på 74'ene deres til bruk i Afrika? Det er vel vanlig med en liten 1-4x20, men har også sett 1,5-6x42.

Link to comment
Share on other sites

Får sende en mail til Tyskland og spørre hva de må ha for et ekstra pipesett til 470'n skjønner jeg...
Vil tippe at ekstra pipesett og forskjefte vil koste ca 80 - 85 % av en ny komplett rifle (sjekket tilsvarende priser for Krieghoff for en stund siden). Vil tro at din stokk i 470 vil være endel tyngre / mer massiv enn en standard stokk til 9,3.
Link to comment
Share on other sites

Interessant tråd dette...Ripp, du tenker faktisk i samme baner som meg, jeg vurderer å bygge et medium kaliber til min dobbel i .475 NE..

 

Synet mitt er for dårlig til å bruke ekspress-sikter på lengre hold...i mitt hode betyr det å miste plenty skuddsjanser på f.eks. böffel som står helt eller delvis inne i tett bush..

 

Jeg tenker å beholde .475 settet som det er med ekspress-sikter til evnt. elefant og hippo på land.....jeg har en boltrifle i .375H&H, men vil ha et löpssett som er regulert med kikkertsikte i hakemontasje på dobbelrifla....hvis dette blir realisert så ender jeg antakelig på .450/400 3" NE..

 

Tankegangen er som så....vil ikke ha noe svakere patron enn .375H&H på DG jakt, da faller 9,3x74R og .375 Flanged av lasset..

 

Har sjekket litt.....et slikt löpssett kan bygges for rundt SEK 50. - 60.000,- ferdig regulert og trykkskutt...hakemont. og optikk i tillegg..

 

Ja det koster....men folk bruker da hundretusener på nye biler og båter også.. :lol:

 

Hva mener kammerfolket..??

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god plan @pondoro :)

Ja det koster ofte mer enn det smaker, men den som ikke etterlater seg annet enn penger, dør fattig !!

Jeg må ut med 47k pluss tilpasning hos fabrikk...(har ikke undersøkt fraktkostnader/papirmølle)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...