Jump to content

Mauser M98 Home Made Chassis Prosjekt


Aannerud

Recommended Posts

  • 3 months later...

Hei
NÅÅ har jeg begynt på chassiet også.
Glemt helt av det, ting og tang har skjedd etc. etc. men kom plutselig på at HEY har jo en modell liggende.

 

Så i skrivende stund står fresen og går!
 

Tok meg friheten til å modifisere den litt, gjøre den mer maskinering vennlig.

Delte den en gang til på midten bla. kutta av litt her, la på en radie til der...

 


 

Capture.PNG

Link to comment
Share on other sites

Konge! Hadde vært morro om det kom noen flere!! Modifiseringer og nye bedre løsninger er bare kjærkomment:) Personelig er jeg blitt litt gla i den skarpe overgangen, fint sted og plassere hånden ved knestående skyting(uten att det blir brukt så mye til den type skyting) Jeg hadde tenkt og endre designet på avtrekks bøylen å innført magasin låsen inn der, og magasinbrønn for ønsket magasin, ble sauer 200str hos meg men der kan man igrunn frese ut til hva som helst og låse spor er enkelt og lage i hvilke som helst magasin.. Jeg er uteolig nok veldig fornøyd med stokken sånn den er, spesielt etter jeg fikk magasin👌 Skulle jeg gjort noe annerledes måtte det blitt å fått ned vekten.. 

 

Hvordan monterer du sammen de forskjellige delene når du deler den opp såpass? 

 

Hold oss oppdatert underveis i prosessen da:)   

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ja avtrekksbøylen og magasin ja.... Freste den bare utvendig i dag, men kanskje jeg sku sett på en magasinløsning før jeg tar resten oppi.   Hvordan gjorde du det  med sauer magasinene??   De har låsing i siden? 

 

Mellom hoveddelen og "front garden" bruker jeg 2stk 8mm styrepinner og en skrue til å holde det sammen. 5 akset maskin, så jeg bare vrir opp og borer, brotsjer og gjenger. Skruehodet blir da i den første lomma på den "front garden".  Den lurer jeg også litt på om jeg skal frese så det nesten bare blir ett skall, for å få ned vekten.  

Bak så lurer jeg litt på og gjenge så jeg kan bruke AR15 typ kolber, men er litt kjedelig å ikke lage det selv også...😜

 

Hvor mye veier den du har?

 

Edited by Hammers
Link to comment
Share on other sites

Chassise mitt veier 2,8kg, jeg hadde planer om AR hengsle bak der men fikk ikke tak i noe sted, så da droppa jeg det, har ikke savna det;) 

 

Med sauer magasinet lager jeg bare ett låse spor i bakkant..

 

IMG_2253.JPG

 

Ser bra ut det der! Spent på fortsettelsen:) Tror godt du kan måle litt på kassa som skal oppi der for å få riktig tilpassing, jeg målte på en annen kasse når jeg konstruertte enn den som endte opp i Chassise å der ble det en del tilpassing.. Jeg har også konstruert en del klaring sa jeg beddet inn kassa mi.. Og husk spor bak kassa for den tappen som stikker ned under slutt stykke, den har jeg glemt og tegne inn..

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Fikk kjørt ferdig senter delen nå i dag, og 1.ops av frontresten. Men glemte selvfølgelig å ta bilder under veis....

 

 

Freste ut så et sauer 200str magasin gikk oppi, så må bare få laget en ny avtrekksbøyle med låsing til det. Og tilpasset kassa så magasinet stopper i riktig høyde samt at patroner ikke kiler seg.

 

veide de to delen jeg har nå, 1stk senter del og 1stk halvkjørt front.  1,5kg ca.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har låsemekanismen for magasinet modelert men i stokken og ikke avtrekks bøyla, men du innfører den enkel selx du i avtrekks bøyla? Å maskinere den inn i stokken  var langt fra maskinerings vennlig:p, men sånn er det når man skal gjøre ting i ettertid;) 

 

435mm lang Ø6 HM fres er ikke hverdags kost;) 

CEB70760-3BB5-4913-A3B4-01552C9C7584.jpeg

5510B241-A72B-486E-98BF-391ED426578F.jpeg

DBC896D7-3E64-46DA-8691-5483882035A1.jpeg

 

Denne er laget sånn att man kan bruke fjæra som sitter i det orginale underbeslaget, kan sende det til deg om du er int.? Der er også låsearmen.. 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg brukt samme patent som

jeg har og latt avtreks bøyla være som den er, men skru den på plass før du maskinerer for du freser litt klaring på den og.. Spent på hvordan din versjon blir👍

 

 

Har sendt deg mail nå, si fra her om det er noen problemer, mail adressa jeg sendte fra blir ikke sjekket så ofte om dagen..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Litt justering må til, men det skal ikke være all verden.Den ene kassa jeg hadde liggende hjemme datt rett nedi, men den jeg har hatt med meg hit for å bruke må tilpasses øølittegranna.

 

Nå gjennstår bare  sveising og kinnstøtte, og delene jeg har bestilt på ebay....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøverommet alt. 

Det er igjen en del småjusteringer for å få alt helt 100, blir nok bare til å frese og slippe bort der det trengs. Så får det kansje bli en ny en som er fiks ferdig 100% rett fra maskinen senere. 

 

havnet på 6kg ca. 

 

Så nå gjenstår testing, overflatebehandling og ny kikkertskinne sånn i første omgang.

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...