Jump to content

Mauser M98 Home Made Chassis Prosjekt


Aannerud

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Venter spent selv! 1 del igjen men det er også den med mest jobb på.. Har purra litt på han som skal lage 3D program så det blir nok til etterhvert.. Etter som dette prosjektet er bassert på venne tjenester og betales med Twist og Cognac så er jeg forsiktig med og mase;)

 

Men delen blir ferdig etterhvert, det er garantert!

 

Har forøverig kjøpt et nytt AR grep, prøvde dette på en rifle og det er helt suverent! Dukker opp i posten om ikke alt for lenge tenker jeg..

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... iewProduct

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det var da fryktelig til mas da.....!! :lol:

 

Neida, det kommer mer... Etterhvert, men som Knut vet, så er det rimelig hektisk i verkstedet om dagen. Og natta for den del.... (LG1/2/3/4, 268 osv osv...)

 

Aannerud'n vet hva det betyr... :wink:

 

Men som sagt, det kommer mer!

Det meste på den siste delen er programmert, men mangler litt. Og det siste er det en annen som står for, dessverre.

Trodde jeg skulle rekke den nye avtrekkerbøyla i dag, men p.g.a den "ordentlige" jobben, så ble ikke det noe av dessverre! :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ønskelig fra trådstarter vaffal! Gøy om det kommer flere ærfaringer og kanskje løsninger også!

 

Husk att utfresinga for kassa er tilpasset kassa mi, kan være greit og sjekke de nøye målene mot din egen.. Det er vel stort sett mellom bakkant av låseklakk og bakre skrue hull om jeg ikke husker feil..? Ellers er det laget klaring for og bedde.. Det er også en lomme rett forran kassa til min ekstra rekyl klakk som du kan kutteut

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er det flere som er i gang med Chassie jeg har konstruert, morro flere hiver seg på og spennende og høre hvilke erfaringer de gjør seg! Dette må vel betegnes som en prototyp og erfaringer og innspill på hva man kan gjøre anderledes/bedre er gull verdt!

 

Legger ut bilder for "Hammers" så får han kommentere selv om han ønsker..

 

bxojTWn.jpg

 

PMpGThj.jpg

 

cu8Pprk.jpg

 

tPoOEmU.jpg

 

ORsttqb.jpg

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Det er svin dyr måte:p Men når man gjør det selv er det helt innafor:) i tillegg er dette også feste for AR pistol grep.. Alternativet hadde vært og hatt dette intigrert i Chassise men da blir det mye fjærning av materiale..

 

Har du evt. noen tips til andre løsninger fyr løs:)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Maskinere "klædden og vertikalen" bak avtrekkerposisjon som ett stykke, kan vel gjøres fra et triangel.

Lage "bunnplata" på siste bildet av et flatt stykke alu.

Bolte fast disse delene til hverandre, og så knekke til et stykke alu til bøylen som festes i hver ende med noe som passer.

 

Innfestingen av pistolgrepet blir kanskje ikke like sterk som det beistet der, men jeg regner med at "egnethet som slagvåpen" ikke står på kravspesifikasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som mer arbeid en og skrufast ett firkantet stykke og trykke start.. Arbeids timer koster ekstremt mye mer en 500gr alu. om man skal regne på det;) Att dette blir solid er heller ingen ulempe, pistolgrepet kan fort få litt juling, opp og ned av riflesekken, når man setter rifla på bakken er pistolgrepet det første som treffer..

 

Men om man ikke har tilgang på en cnc maskin kunne nok din metode vært aktuell..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite nytt her.. Men her er noen bilder fra "7MMSTW" som også er i gang med Chassise.. 3D printet og testet med kasse, bortsett fra litt lite klaring for avtrekket glei den rett nedi:)

 

FQh9MkW.jpg

 

DxZbl8T.jpg

 

Når det skjer noe mer her har jeg ikke peiling på. Tror ting begynner og stabilisere seg litt på verkstedet.

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kanskje det blir Julegave dette her da;) Nå blir vel målet for min del og ha det klart til NM Langhold vis jeg skal tørre og gi meg med der igjen.. Også går jeg og leker litt med tanken på og dra den med meg på Bukkejakt til Skottland.. Får jeg frest 140gr A-Max opp i 950+m/s kan det bli skumlt og være bukk laaang ute;) Meeen vekta blir en bakdel med løpet som som sitter i .265 TI'n nå.. Sauer profil på 73.5cm, så da må jeg evt. belage meg på mer stillesittende jakt enn jeg har praktisert tidligere år og jeg er i utgangspunktet ikke veldig stillesittende:p

 

 

Vi får se...

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja, vi får se!

Må jo få fart på Tommy også... Vet ikke om han har gjordt noe mer, men skal ta en prat med han om halvannen uke.

Har nattskift denne uka og er borte neste.

Men er jo relativt kjapt når en først får tilgang...

 

Nei, stillesittende er du vel ikke akkurat! Men må man, så må man... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Regener med det er begrensninger på hvor store deler du får printet, hvordan løser du evt. dette?

Hvis du ikke har tilgang på en stor profesjonell printer

så er det mulig å dele opp oppgaven i mindre deler.

Liming av PLA deler for å utprøve om delene passer sammen:

ABS plast er som tidligere nevnt ett greit materiale til våpen.

 

Hvis jeg skulle lage forskjefte til ett våpen ville jeg foretrekke å lage det i laminert tre og bruke en CNC fres til å lage forskjeftet i ett stykke.

Jeg husker ett bilde av en Sauer som ble sprengt i DFS sammenheng

og jeg har en ide om at laminert treverk suger til seg energi ved våpensprengning.

http://www.fagerlund.no/filer/2012Hjemmelading.pdf

Hvordan ABS plast reagerer ved våpensprengning

er jeg ikke helt sikker på.

Det nærmeste tilfellet jeg husker er ett youtube opptak av ei rifle laget i ABS plast og etter omtrent 20 skudd ble det dannet sprekker i løpet.

PLA er i alle fall helt uegnet.

Noen husker kanskje noen nyhetsinnslag fra Politiet i Australia og Finland hvor de skrev ut Liberator i PLA

og det ble tydelig demonstrert hvor ubrukelig Liberator er i PLA.

Det er fristende å skrive ut i PLA da det er betydelig lettere men den plasten er som kjeks og best egnet til å skrive ut hagenisser.

Å skrive ut i ABS på utstyr som er overkommelig å betale for private krever en del trening.

Det finnes bedre materialer type Nylon armert med fiber

men det ligger en del år i framtiden og prisen er svakt ubehagelig.

Å velge en 3D printer med en modulær oppbygning som kan oppgraderes senere kan tenkes å bli ett godt sjakktrekk.

 

 

Gratis CAD program for den sparsommelige:

http://www.qcad.org/en/

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå begynner det virkelig og dra seg til dette her! Siste delen på Chassiset begynner og nærme seg ferdig! Blir nok årets julegave dette her:)

 

xfyHZHJh.jpg

 

Om kassa sitter godt uten bedding blir det prøveskyting før demontering, glassblåse alle delene for så og eloksere de svart. Så skal kassa beddes inn.

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har gått veldig i rykk og napp med dette prosjektet, men krysser armer, fingre og bein for at det skal bli ferdig maskinert i løpet av romjula...

Aannerud'n er heldigvis forståelsesfull ang problematikken med å slippe til i maskineringa + et par andre småting som kunne vært "fartsdumper" i framdrifta her. :wink:

 

Men, som sagt, ser lyset i enden av tunellen nå... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg virkelig tru på att dette blir med på NM Christian! Maskinisten(ChristerM) har virkelig ståttpå i jula, og om alt går etter planen blir det ferdig ila. dagen. Da blir det med på hytta rett over nyttår sammen med en gong:) Setter utrolig pris på att Christer gidder stå med dette i jula! Må si jeg syns det ser utrolig bra ut!:)

LL0xLKj.jpg

 

Det skal fortsatt bort en del materiale så tipper vekten ender på snaue 2,5kg

GpI6fYM.jpg

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

DONE!!:D Alt på plass og fungerer:) vekt på Chassise ble 2,5 og hele riggen veier 9,6kg med demper og tofot, dette blir stabil skytemaskin!:)

 

Jeg er mildt sakt Jævelig fonøyd!! Tusen takk for all hjelp ChristerM! Dette ble helt rått!!! Nå satser jeg på og få testet noen skudd på hytta rett over nyttår. Litt tilpassinger og småfiks skal gjøres men det blir etter testing, bare småtterier:)

 

YhnWKr4h.jpg

 

xl52WuKh.jpg

 

 

Aannerud

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der ja!!

Ble slettes ikke værst det der! :lol:

Selv om jeg fortsatt kan se en del småting som kunne vært gjordt penere...

Men men... Så lenge du er fornøyd, så skal ikke jeg klage! :lol:

 

Men vil nok absolutt anbefale å bedde! Er noen hundredeler i hytt og pine der... :evil: Så jeg tror du får plass til en del beddemasse! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er storfonøyd!!! Og dette er tross alt en prototyp uten att jeg syns den bærer preg av det:) Har pussa og justert litt nå og kassa sitter mer enn godt nok for prøveskyting, faktisk meget tight mellom låseklakk og bakre skrue!!:) spigot'n blir helt optimal sånn det ble og!! Gjenga så dypt jeg kom og da er det gjenger i massevis, så lager jeg bare en ny spigot med styring forran gjengene etterhvert, den jeg har fungerer bra nå! Det blir egentlig bare bedre enn oprinnelig plan..

 

Den skal beddes ja! Den er modelert med en del klaring mtp. Nettopp det. Egentlig bare mellom klakk og bakre skrue som vart laget på akkurat mål..

 

Jeg er jævelig fornøyd altså Christer!! Helt konge:) Og det finnes bare ett(enda;) Det er og gøy!

 

 

Meeen du kan jo få lage ett til du om du vil, versjon 2 med utbedringer etter litt testing og bruk;)

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe ja, lager gjerne Mark2 og jeg...

Var jo morro, når en først fikk gjordt noe!

Satte igjen gradinga til deg, for det fristet ikke så mye ved 3-tida i natt... :lol:

 

Bra det ordnet seg med spigoten! Slik går det når en ikke sjekker verktøyet ordentlig! Gikk bare ut ifra at lista var korrekt... :evil:

Men... Hadde jo uansett vært nok å bare bedde den inn... Fix'en jeg tenkte på var å felle inn en M12 gjengeinnsats i front, og fylle med 638 bak.

Men det måtte isåfall ha blitt etter eloksering! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjenstår fortsatt og få løp og chassi svart da, men stas og endelig få kassa og løp på plass:) Har nettopp sendt de 10 første skuddene fra både løp og Chassi nå og dette lover bra! Det ble litt stress skyting i snøvær så resultatet er jeg veldig fornøyd med!:)

 

Første tur i felten

Gbtgiy3h.jpg

 

Improvisert skytebane på 110m

RljGNJwh.jpg

 

5 skudd 139gr Lapua Scenar OTM Fabrikk(formskyting av hylser fra 6,5x55 til .264TI)

PriluMUh.jpg

 

5 skudd 120gr Norma Jaktmatch Fabrikk(formskyting av hylser fra 6,5x55 til .264TI)

YXP3jbXh.jpg

 

Tipper samlingene hadde blitt bedre med klarvær og god tid! Slet med og se klistrelappen ordentlig i snø været.. Veldig gla den samler så godt med fabrikk ammo! Da kan jeg faktisk få noe ut av formskytinga og bruke fabrikk ammo om jeg ikke gidder og lade selv:)

 

Morro og høre du har fulgt tråden og liker slutt resultatet Ole-P:) kommer nok ikke til og lage noen chassiser på bestilling desværre, han som maskinerer har nok annet og drive med og sku det vært noe fortjeneste for vår del hadde prisen oversteget det de fleste komersielle Chassiser koster.. 1 stk produksjon er ikke billig! Times prisen på maskinen som blir brukt er vel rundt 1000,- så vidt jeg vet.. Beste jeg kan gjøre er og dele tegninger/modeller med de som ønsker:)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt litt til i går, ladestige denne gangen.. Hadde ladet en stige med 140gr SMK og 54-59gr RP29 med 1 grain økning. Dette kruttet er ganske likt H1000 og gir ifølge QL 980ms med 59gr og 72cm løp. Jeg ladet med Norma hylser da disse gir tidligere trykk tegn enn Lapua som jeg kommertil og bruke. Hadde sett for meg att jeg skulle få trykk tegn og måtte stoppe før jeg nådde toppen men det gjorde jeg altså ikke, men .imp er lunefull ift. trykk tegn så må måle litt hastigheter for og se hvordan jeg liggerann..

 

Forholdene var ikke supre denne gangen heller med -12 og snøvær, men hadde litt bedre tid:) Om jeg kan skylde på forholdene vet jeg ikke men tendensen er god og utifra det jeg ser tror jeg egentlig der er litt skytter feil ute og går. Uansett samler det jevnt over godt og jeg tror ikke jeg skal få store problemer med og finne presisjon med den hastigheten jeg ønsker! Tenker og legge meg på rundt 920ms med trenings ladningen, også gir jeg litt mer gass på jakt:)

 

1OdPcM6h.jpg

 

Nå er planen og kronografere litt og formskyte det jeg har av Lapua fabrikk ammo, ca 120 skudd. Bruker da også dette til og prøve Chassise litt for og finne ting jeg vil gjøre noe med før eloksering..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ikke lakert, bestilte svart gjengestang og varma styrepinnene til det ble svarte.. Det er godt nok inntil videre:) skal få brunert noen etterhvert..

 

Jeg har veldig lite erfaring med reim til skyting men syns den virker veldig bra, til bæring syns jeg ikke den er helt topp, mye hengsler og dill som kan bli plagsomt.. Har fått tilpassa den så det ser ut til og fungere bra men har ikke fått testa det ordentlig..

 

Eller var jeg med på NM på langhold i helg og hadde en super dag! Jeg måtte bytte løp kvelden før stevne pga. Att den plutselig ga enormt overtrykk med en gjennomprøvd moderat ladning..? Det påvirker jo det ene og det andre men fikk en kraftig forbedring fra i for og syns både kaliberet og rifla fungerte utrolig bra:) Pipa er tolket og viste seg og være trang rett fremfor kammeret, hva dette kommer av vet jeg ikke men vi pusser og prøver igjen..

 

Jeg falt litt i gjennom mot slutten men om det var nye pipa, sliten skytter, vind, sol eller rotten snø som underlag for tofoten vites ikke:p Men en ting er sikkert, jeg stiller med samme riggen nesteår!:)

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke direkte irriterende og bære, men er redd hengsler og sånn kan begynne og gnage v. bæring over lang tid selv om de peker vekk fra skulderen sånn jeg har den nå.. Men dette gjenstår og teste:) Jeg har heller ikke tenkt og bare veldig langt med denne reima uansett..

 

Har dessverre ingen bilder fra NM, var andre ting i fokus da.p

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...