Jump to content

Mauser M98 Home Made Chassis Prosjekt


Aannerud

Recommended Posts

Her er en svenske som har gjort noe tilsvarende med en Remington 700:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=150347&hilit=aluminium&start=200

 

Mulig du må registrere deg som bruker for å se bildene. Überkomplex, men resultatet ser ihvertfall bra ut, og presisjonen er mer enn grei.

 

Resultat etter litt tacticool lakk:

photobucket-91960-1390725487418_zps4bb290cd.jpg

 

Litt AR15-cad, burde være mulig å klippe info om grepfestet ut av disse:

http://grabcad.com/library/ar-15-lower-with-step-by-step-illustrations-1

 

Går jo an å være litt lat, og montere en bit picatinny/weaver bak avtrekkerbøylen, og kjøpe et sånt:

http://www.ebay.com/itm/Combat-Rifle-Shotgun-Weaver-Picatinny-Vertical-Ergonomic-Tactical-Grip-Handle-/221446648965?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item338f3fb485

 

Hvis du slår inn "picatinny grip" uten fnuttene på eBay, så dukker det mye opp til en grei penge. Da får du jo også muligheten til å justere avstanden til avtrekkeren i litt grove "picatinny-steg".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da begynner jeg og nærme meg sluttresultatet ift. utseende. nå blir det og evt. lette litt med noen hull og spor kanskje og fokus på tilpassing av låsekasse, magasin og avtrekker.

 

Innført AR-15 pistolgrep som er intigrert i avtrekkerbøylen som igjen er skrudd til stokken.

sYvhY7q.jpg

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville vurdert å se på et innfestningssystem på forskjeftet til et modulært system for skyting uten tofot. Muligheten til å sette på et grep som er litt mer behagelig og egnet for jakt, eventuelt et bredt og stabilt BR adapter til frontrest.

Men hvis bruksområdet kun er tofot på bane, så er det jo ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener, er bare ig holde som en vanelig trestokk under forskjefte på denne.. Litt uggent i 20- men:p ser i utgangspunktet for meg att det blir tofot skyting med denne. Har en GRS liggende som er kjøpt til denne rifla, den er bedre egnet til jakt:) men om denne funker kan det jo tenkes att GRS kommer på en annen rifle:)

Link to comment
Share on other sites

Emne er i boks, snakka med Lasse i går. AA6082 T6, bruker bare 40 plate som utgangspunkt.

 

Må ta en liten runde på magasin løsningen også burde jeg kjøpt kolbekappe så jeg få laga eksakt plate mot den og et AR-Grep kunne vært greit og ha på lur.. så kunne vi settover litt sammen og før jeg lager tegninger. Gidder ikke lage tegninger på det som må kjøres i 3D eller eroderes.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte meg det ble 40 plate ja... Og det har vi jo en del av!

Jeg kommer til å trådskjære magasinbrønnen på min, men jeg skal jo ikke ha underbeslag...

Kan jo lage et separat underbeslag med avtrekkerbøyle OG innfesting for pistolgrepet på din?

Måle opp et eksisterende et og legge til det som trengs... Og så bare skru det på?

Om du ikke MÅ ha hengslet underbeslag, så kan jo det bli en relativt enkelt affære.

Men greit om det er mulig å ta av og på, med tanke på rengjøring og innfesting av magasinfjøra...

Link to comment
Share on other sites

Planen min er egentlig og bare lage en lomme og bruke den orginale fjøra, da blir det ikkeno lokk i det heletatt. Skrur fast fjøra med en skrue fra undersiden..

 

Minuse er att kassa må ut om det sku skje noe, men har nå hatt 3 mausere i ganske mange år og aldri hatt behov for og verken åpne lokket under eller reparere.. Skulle det mot formodning skje noe er det snakk om 2 skruer for og ta ut kassa, det går!

 

Blir noe trådskjæring på denne og..

Link to comment
Share on other sites

Nå nå....

Med tanke på den avviksbunken jeg har mot konstruksjon, så vil jeg vel ikke si meg ubetinget enig i det... :winke1::winke1:

Men må jo takke for alle verktøysettene osv som de har skaffet meg gjennom lotteriet til Morten!! :lol::lol::lol:

 

Men er jo mest de "gamle gutta" som har stått for dem da... hehe

 

 

Edit: leif...

Link to comment
Share on other sites

Går og å funderer på/planlegger chassis til gammel-mauser. Brodern har tilgang på maskinparken til å "bygge". Ønsker å bruke ar-15 kolbe som er justerbar. Men, de jeg finner, er dyrere enn hva jeg har lyst å bruke på det.

Er inspirert av Blaser tactical 2 stokken/chassis. Mener at det ville passet bedre med en mere åpen/renere kolbe. Og, må bygge en egnet tofot, som passer, for å få senket løpet litt/ forandre på tyngdepunktet. For, liker den "leppa" under løpet

BlaserTac2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Scarrow: Som jeg har skrevet tidlige ønsker jeg egentlig og bruke AR sin hengsle og den finnes med både rett inn festing mot kolba og rund så da har man muligheten. men ettersom jeg ikke finner den lager jeg min egen som også kan tilpasses alt annet som jeg måtte ønske og sette på, ikke bare AR. Det koster meg desidert minst og kjøpe minst mulig ferdig greier da jeg betaler denne med noen twist poser og igjentjenester:)

 

Smygen: Kjør på!!

Link to comment
Share on other sites

Hva med å ta den helt ut å lage en opsjon ala railgun med å feste systemet til skjeftet med ei klemme på en sylindrisk del av pipa foran låskassa. Låskassa kan da gjøres frittflytende slik mauserkasser har vært brukt til test av patroner i de fleste ammofabrikker i Skandinavia :-)

 

Vurderte du dette? Da kommer du klar alle M-98 utfordringene.... Plutselig spiller spiller det ingen rolle at Paul M syntes at det var smart å frese låskassen i to. De to latterlige små skruene som kjemper for livet for å holde verdens slappeste kasse i posisjon mot de aldeles utilstrekkelige beddeflatene blir fritatt fra tjeneste :evil:

Jeg er fasinert av den innfestingen :idea:

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg gjør nok ikke det. Men har planer om og forsterke kassa litt med en ekstra låseklakk som sitter forran kasse på ei hylse rundt løpet, tror det vil hjelpe en del i tillegg til hel picatinny skinn for kikkert montasje.. Når det er sagt har jeg aldri opplevd noen problemer med M98 kassa, jeg har hatt super presisjon på alle de 3 jeg har, og de har det ikke blitt gjort annet med en nytt løp og avtrekk.. Så da kan kassa være så slapp den bare vil, det er uproblematisk;)

 

Men vurderer og droppe fellbar kolbe, det blir ett svakt punkt og vis jeg fester den med skrue istede kan jeg enkelt skru av kolben om jeg skulle ønske det..

Link to comment
Share on other sites

Niclas: Ja da må vi dele!

 

Jeg vurderer og droppe folde kolbe. Dette blir ett svakt punkt, hengsla er noe dritt og lage og jeg er usikker på om jeg har noe behov for det. Med denne løsningen er det uansett bare en skrue som skrues ut om jeg skulle ønske og komprimere riggen for bæring eller lignende. må tilpasse litt småtteri med kinnstøtta og sånt om dette blir løsningen. Har også tenkt på om jeg burde ha kinnstøtta lenger nedover for bedre støtte om kinne?

 

6cBaXXe.jpg

 

9F3ivRZ.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finito! Tegninger er overlevert så nå er resten opp til maskinisten.. Han har ingen tidsfrist så vi får se når det begynner og rulle inn deler:) Kommertil og glassblåse alle delene for og få en matt svart farge i elokseringa.

 

nupFHbW.jpg

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har stått litt rolig dette prosjektet da det ikke har vært mulig og snike inn noe privat på verkstedet. Men nå er de første delene ferdig:)

vryzIrx.jpg

 

cSwPBSz.jpg

 

Dette blir morro! Men det er fortsatt vanskelig og snike inn noe privat så jeg må bare være tålmodig..

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er justeringshjul for kinnstøtte og kolbekappa, ett stort og ett lite, må bare stikkesav.. Blir og tilpasse de når kolben er ferdignfor og få de tighte, prøver uten noe låsing på de nå først..

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avtrekksbøyle med pistolgrep

SOGuLji.jpg

 

Justeringsskrue for Kolbekpappe

2Alk5VL.jpg

 

Justeringsskrue for Kinnstøtte

TD2q80b.jpg

 

Kinnstøtte

8S0LoXd.jpg

 

Kolbekappe plate med Sauer kolbekappe

JxVznO7.jpg

 

Nå er det bare det værste igjen:p Venter på emner for kolbe og selve Chassi, men det nærmer seg.. Så får vi se om det blir nok ledig maskintid etterhvert, disse delene krever jo en del mer timer i maskinen enn smådelene..

 

Har også syssla litt med en egna lyddemper

TmjR8Kj.jpg

 

Her på rifla

biMvl6m.jpg

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For et prosjekt!! :shock:

Får vi se bilder at sluttresultatet?

 

Og for å kuppe tråden litt :oops:

Noen som sitter på tegninger som kan brukes til å cnc frese beddeblokk i alu til 98'n?

Kan ikke love noe, men ønsker å kjøre et lite lære meg selv å støpe en stokk prosjekt, blir det suksess så blir det en tråd, og blir det en tråd så skal donoren av tegning høytidelig gjøres stas på der, om det kan friste? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Montert! Justeringer fungerer veldig bra, enkelt kommetil og lett og justere, posetivt overasket da jeg fryktet de kunne bli litt klundrete..

Fungerer problemfritt med hansker og:)

 

 

ul0Zat1.jpg

 

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høy kvalitet på maskinarbeide her, flotte bilder!

Ta det til deg ChristerM!

 

 

 

Jeg er nå på utkikk etter en alternativ kolbekappe da jeg frykter den jeg har blir veldig hard. Det finnes en bedre versjon men usikker på hvordan gummien på den er?

Fordelen med denne er att den passer feste plata jeg har lager og den har fine justerings løsninger syns jeg

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... 011/200030

1954_Kolbekappe_justerbar_Skytterlinken_mod_2011_medium.JPG

 

Så om noen har erfaring med denne eller tips til noen andre takker jeg for det! Jeg kommer uansett til og skyte med den jeg har før jeg gjør noe mer

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Uffda:/ det er rimelig kjett da!!

 

Det er mange bilder som er fjærnet og, da det stort sett var bilder av det samme med små endring under utvikling.. Har linka fra Facebook men det er kanskje en ustabil løsning? Hvor legger dere andre bildene deres?

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...