Jump to content

PerArilds kniver


PerArild

Recommended Posts

Etter et kort opphold er jeg tilbake "in business".

 

Forrige vinters kniv, laget av stabilisert osp har fått sin frakk;

normal_2014-10-30_13_09_45.jpg

 

Samt en ny, nesten identisk er laget; (Stabilisert osp, ibenholt og tinn. Begge med blad av Per Bjørkman))

normal_2014-10-30_13_10_16.jpg

 

normal_2014-10-30_13_15_17.jpg

 

(kom gjerne med kommentarer)

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarene til oven.

 

.... er det surna og derfor må stabiliseres?

Noen av de store ospe-trærne har denne mørke struktur. Det er sikkert starten til en forråtnelsesprosess. Osp er jo et veldig løst treverk, og da det i tillegg er tverr-saget tåler det ikke mye.

Bruker du et spesielt jern for å få strukturen på slira?

Jernet jeg benytter heter kulepenn. :)

Hadde det blitt ennå bedre hvis avslutningen på slipefasen var parallell med framholken?

Du har nok rett i det, selv om bildet lyver noe.

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Fikk i høst tilgang til en del elg-gevir. Har prøvd å finne på noe "morsomt" med disse.

 

Først en hornkniv, med ibenholt og tinn og en knapp bakerst av mammut-bein.

normal_2015-01-31_09_19_26_b.jpg

 

normal_2015-01-31_09_19_50_b.jpg

 

Videre en mer amerika-inspirert sak, med grafitt. (Som ennå ikke har fått slire). Elghodet er et forsøk på elektrolyse.

normal_2015-01-31_09_20_22_b.jpg

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentarer!

 

Dagl; Et spørsmål. Har lest din "oppskrift" på hvordan man lager en hornkniv, og der nevner du at du har festet lær mot horndelen på slira med noen skruer. Har selv ikke festet disse , men de sitter i dag veldig godt i 3 spor som er frest ut i geviret, som igjen læret er presset ned i. Ses godt på bildet. Er imidlertid spent på hvordan dette vil bli etter noen års bruk.

 

Fungerer dette i praksis. Har du noe bilde av dette. (Synd at bildene er falt ut av tråden)

 

Per-Arild

Link to comment
Share on other sites

TDagl; Et spørsmål. Har lest din "oppskrift" på hvordan man lager en hornkniv, og der nevner du at du har festet lær mot horndelen på slira med noen skruer.

 

Det er nok en missforståelse, mulig jeg har forklart meg uklart her.

Jeg fester ikke lær til horn med skruer. Det festes - som du beskriver - av at læret presses inn i spor i hornet. Både med hjelp av krymping av læret, og at man presser læret inn i sporet.

Jeg beskriver vel en mulighet med å la en "knapp" av horn stå igjen og lage hull i læret til denne. Men det har jeg aldri brukt selv.

 

Imidlertid fester jeg horndelene (og evt. tre-biten i midten) til hverandre med lim + skruer.

Tror det er her skruene kommer inn i bildet.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Takk for kommentar haretex.

Liten feiring; Har kjøpt meg båndsag, så dette er første kniv med bøyde innlegg.

Sitter den en tanke høyt i slira eller? Litt vanskelig å se ut fra bildet. Bare en følelse jeg fikk.

Tja, tror ikke det. Jeg får plass til 1,5 finger på skaftet, så det syns jeg man skal ha plass til for å kunne få opp kniven av slira.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Avslutter sesongen med tre kniver; Slire vil de få i noen regnværsdager. (selv om det bøtter ned nå)

 

Nr 1 med stabilisert osp, messing og vulkanfiber

normal_2015-05-28_11_14_53.jpg

 

Nr 2 med bjørk, elg, never, tinn og vulkanfiber

normal_2015-05-28_11_17_04.jpg

 

Nr 3 med bjørk, stabilisert kjuke, elg og tinn

normal_2015-05-28_11_16_47.jpg

 

Det var en liten tråd/diskusjon om mørkt pussestøv mot det lyst innlegg.

I kniv nr 2 vises dette problemet veldig tydelig, der pussestøv har kommet in i margen på geviret, selv om jeg syns det her falt positivt ut pga. symmetrien.

 

Kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

Fine kniver alle tre!

 

Selv likte jeg formen best på den siste, men fargene best på nummer to.

Synes det ble fint med "markering" av margen slik det framkommer. Dersom det er tettet slik at margen ikke vil suge til seg fukt. Om jeg ikke husker feil, så ble det nevnt hurtiglim og kvistlakk som mulig forsegling eller tetting.

De svingte innleggene på nummer to synes jeg med fordel kunne vært symmetriske. De bakerste er nå litt mer bøyde enn de foran.

 

Meget bra håndverk og finish på alle tre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for kommentar Dagl.

De svingte innleggene på nummer to synes jeg med fordel kunne vært symmetriske. De bakerste er nå litt mer bøyde enn de foran

De svingte innleggene er faktisk symmetriske, det er bare bildet som ikke er tatt rett i vinkel mot kniven.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Ser det er en stund siden jeg har lastet opp noen bilder av kniv, så her kommer noen som er lagd i den senere tid.

 

Sheoak, mopani og sølvtinn

normal_2016-02-19_12_04_19.jpg

 

 

Brun mallee, stabilisert mammut-støttann, vulkanfiber og sølvtinn

normal_2016-04-14_09_07_53.jpg

 

 

Stabilisert bjørk rikule, elggevir, vulkanfiber og sølvtinn

normal_2016-02-13_13_47_05~0.jpg

 

Satin, mopani og sølvtinn.

normal_2016-04-14_09_05_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...