Jump to content

Fly Norwegian m våpen, krav om å fjerne vital del


chmeland

Recommended Posts

Hei

Skal til Tsjekkia via Polen med Norwegian og har en Browning BAR. Er det tilstrekkelig å sette på lås på avtrekkeren, eller må jeg fjerne en del (avtrekkermekanisme el.l.) før flyturen? Kravet de oppgir er at sluttstykket må fjernes, men det er vel ikke helt enkelt på en halvauto (?)

 

Mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Tjaaaa, siden det er snakk om internasjonal flyvning er det jo en gråsone hvorvidt norsk våpenlov gjelder, dermed kan vel flyselskapet selv bestemme om de godtar avtrekkslås som sikker transport (eller er jeg på bærtur nå?).

 

Innenlands blir det som å forlate bilen med børsa i - en vital del skal fjernes. Da er det sluttstykke, låskassa eller pipa som må bort... Dette er en av de største grunnene for at jeg sterkt vurderer å gå bort fra halvautohagle til over/under.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og link...men jeg må si at den jobben med å ta ut sluttstykket frister mer til en sen vinterkveld enn til 'rett før jakt'...det er for komplisert til at man kan forvente at den vanlige bruker skal gjøre det.

 

Jeg kommer nok til å prøve det en gang, men ikke før etter jaktturen når jeg har tid til å få hjelp om jeg blir stående fast. Får satse på lås, tror jeg

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Finnes nok en enklere måte å gjøre det på uten å demontere absolutt hele våpenet, uten at jeg kjenner til våpenet. Men hvis du blir stoppa av politiet å sier

"det er for komplisert til at man kan forvente at den vanlige bruker skal gjøre det." da får du nok en "synd trist leit, skulle tenkte på det før du valgte våpen". Er et lovbrudd uansett hvor komplisert det skulle være å fjerne vital del (sluttstykket).

 

men, for å være litt hjelpende og ikke bare kjip. http://media.browning.com/pdf/om/bar_98355_om_s.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kravet de oppgir er at sluttstykket må fjernes, men det er vel ikke helt enkelt på en halvauto

Det er en del pell å ta ut sluttstykket på en BAR. Men jeg kan ikke helt begripe at det skal behøve å ta mer enn 3-4 minutter, at most. Å ta av avtrekkermekanismen er et steg på veien, og kanskje tar det 1 minutt? Vil mene den er en vital del også. (prøv å få den til å virke uten...)

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at det er mye mentalitet som er inne i bildet her, det at man er redd for å ødelegge en gjenstand man skal bruke i mange år. ta den fra hverandre i deler, muligheten for å feile, ikke montere riktig og den slags. husker godt at jeg kviet meg lenge for å fjerne sluttstykket (og ikke minst alle de små delene i sluttstykket!) i franchi`n min. men det måtte til og nå sitter jeg å gjør det i "blinde" mens jeg ser på tv eller leser avisen (nå er det jo ikke sammenlignbart engang med BAR hvis jeg har skjønt litt av det lille jeg har lest om BAR og sluttstykkefjerning). men trur at når man først har gjort det en gang, og skjønner at det ikke er så vanskelig eller at det ikke tar så lang tid, at man vil gjøre det hver gang man skal gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Forskriften regner kun låskasse, pipe og sluttstykke som vital del for langvåpen som ikke brekkes. Møter man en firkantet onkel har man like store problemer om avtrekket er fjernet, som om våpenet var komplett. Avtrekk kan kjøpes uten ervervelsestillatelse, slik at komplett våpen "enkelt" kan havne i feil hender.

Link to comment
Share on other sites

Føler for å forklare litt mer her... jeg er ikke av typen som er redd for å pelle ting fra hverandre, men når jeg aldri har gjort det før og jeg vet det er diverse fjærer og fxxnskap inni der, så har jeg også nok erfaring til at når man gjør det første gang hender det at det kan si *spjoing* eller at noe blir galt eller går i stykker....og det har jeg ikke råd til kort tid før avreise, og ende mindre når jeg sitter i Tsjekkia og setter sammen børse mens de andre slapper av med en velkomstpils :)

 

Videre synes jeg vel at en operasjon som innebærer at man må ha med seg 4-5 stk verktøy, ta av kolben og litt mer er i overkant.

 

Slik jeg oppfatter saken er det ikke hensynet til norsk lov som er drivende her, men kravet fra flyselskapet som skal fly deg i intenasjonalt luftrom (om jeg ikke har misforstått er det ikke forbudt å sende komplett våpen i posten i Norge, feks)

 

mvh

C

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har reist litt med en Sauer 303 og lurte mye på det samme. Jeg endte opp med å sette en diger hengelås igjennom mekanismen og en avtrekkerlås. Har også vært i Tjekkia med denne løsningen. Mener å ha lest et sted, på et eller annet flyselskap sine sider, at "dersom det er mulig.." Skal sluttstykket fjernes.

Men det er jo de som sitter i innsjekk og ev Securitas som sjekker dette ved utreise. Har aldri opplevd ad de har åpnet noe for å sjekke. De spør bar e om hvordan det er pakket osv... Da svarer du bare at det er i henhold til renglene. Mulig det er verre tilbake men som sagt, det gikk fint for alle oss som hadde auto sist.

 

PS. Mulig vi skal på samme tur... Avreise 13sept?

Link to comment
Share on other sites

Har reist til tsjekkia via polen 5 ganger bla med browning bar. Jeg tar ut avtrekker huset, dytter inn to låsepinner som holder huset på plass å putter dette i bagasjen sammen men ammo. Jeg har måttet åpne våpen kofferten hver gang jeg har landet i polen for sjekk av våpen nr og at vital del er fjernet. Det er aldri blitt reagert på denne måten å gjøre det på. Hvis du bare tar ut sluttstykket å rifla ellers ser hel ut tror jeg du kan belage deg på å bruke litt exstra tid inne hos politiet :wink: Nei ta av hele avtrekkerhuset, da er rifla helt ubrukelig og politiet ser godt at vital del mangler. God tur :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar (BigBore: Krnov, avreise 13/11....dit du skal også?)

 

Ser nå at det muligens er lettere å ta ut avtrekkermekanismen enn jeg trodde. Den jeg har har to låsepinner. På linken som står lengre opp her er det en eldre BAR der kolben må skrus av for å få ut avtrekkermekanismen. Skal prøve dette.

 

C

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør man så med en Winchester mod.94 ? Avtrekkerlås går ikke å bruke, og hvis man ønsker å ta bort sluttstykket er litt av et puslespill man skal demontere og så sette sammen igjen. Det behøves endel verktøy også! Jeg spurte fungerende politimester for endel år siden og svaret var "send den som den er"! Nå er det flere år siden og de har kanhende blitt strengere på slikt?

Link to comment
Share on other sites

Snakket m Norwegian i dag, de sendte meg til Avinor. Avinor sendte meg til Securitas. Securitas sa at det primære var at våpenet ikke skulle kunne avfyres. Således var det greit om jeg tok bort en vital del. Tror vital del i denne sammenheng er noe annet enn i våpenlovens bestemmelse. Vital bokstavelig talt.

Ser på rifla at det er enkelt å ta ut avtrekkermekanismen (to låsebolter), så da blir det slik. Den filmen det er linket til lenger opp er av en mye eldre modell, og der var det plundrete.

 

Mvh Chr M

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar (BigBore: Krnov, avreise 13/11....dit du skal også?)

 

Ser nå at det muligens er lettere å ta ut avtrekkermekanismen enn jeg trodde. Den jeg har har to låsepinner. På linken som står lengre opp her er det en eldre BAR der kolben må skrus av for å få ut avtrekkermekanismen. Skal prøve dette.

 

C

 

Krnov .. fint :) har vært der fem ganger, på samme plass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...