Jump to content

GRS Alu skjefte.


vinjesvingen

Recommended Posts

Mye sutring om pris her da... Enten kjøper man eller så kjøper man ikke. Hvilken annen stokk tilbyr noe av det samme til 200STR? Litt koster det å bo i verdens rikeste land. Norskutviklet og kanskje til og med norsk produsert? Hadde det ikke vært for at det bare er en Sauer i hus og den brukes til DFS hver uke kan det godt hende det hadde blitt litt GRS alu her i huset.

Link to comment
Share on other sites

Mye sutring om pris her da... Enten kjøper man eller så kjøper man ikke.
Aha, er det man gjør. Du anbefaler oss altså å ikke reflektere rundt eventuelle innkjøp? Blir alt bedre da? Det kan jo hende (og kommentarene over bekrefter vel akkurat det) at flere hadde trodd at et norsk chassis de vurderte å kjøpe og gledet seg til at skulle komme på markedet, ikke ville koste mer enn de største og mest anerkjente merkene i verden.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med Norge er at alle skal ha så jævla bra lønningar over alt, då blir ting dyrt og produsere. Så enten må GRS gi faen eller så må dei prøve lage eit produkt og selge det for ein rimeleg pris(i forhold til produksjon) sjølv om det då blir dyrt i forhold til stokkar som blir laga i andre land.

 

Nydeleg produkt og tipper det er heilt verdt prisen :) Må få rifle nr.2 i hus så blir det GRS laminat stokk for meg, alustokken blir litt overkill til jakt :P

Link to comment
Share on other sites

Mye sutring om pris her da... Enten kjøper man eller så kjøper man ikke.
Aha, er det man gjør. Du anbefaler oss altså å ikke reflektere rundt eventuelle innkjøp? Blir alt bedre da? Det kan jo hende (og kommentarene over bekrefter vel akkurat det) at flere hadde trodd at et norsk chassis de vurderte å kjøpe og gledet seg til at skulle komme på markedet, ikke ville koste mer enn de største og mest anerkjente merkene i verden.

Nei, det gjør jeg ikke. Er bare så lei av at absolutt alt skal fremstilles så negativt. Hva gjør et AIAX chassi så mye bedre enn dette? Hvem andre leverer noe som funker til en 200STR? Enig i at ca. 12500kr er mye for en stokk, men folk betaler mer for stokker av XXX valnøtt på Blaseren sin og den kan du ikke fikse så lett på om du slår den under bruk på jakt engang :D De som vil ha denne kommer til å kjøpe den uansett. Samme med AIAX stokker det... Stokk til 12k ish på en Remington til 7-8k. Og da fikser de fleste en del på børsa i tillegg... Da vil jeg heller kjøpe en Sauer, putte den i et chassi og ha ei børse som (nesten) rett ut av esken hamler opp med det meste med tanke på deletilgang, pris, avtrekk, løp, know how osv... Og til alt overmål kan en gå drittlei av Saueren og selge den til et minimum av tap, selv med utslitt løp.

 

Som nevnt over her, vi har mye penger og bruker mye penger. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt en og har kjøpt en 200STR til formålet

 

Synes det er veldig bra at GRS kjører på lager et slikt chassis i det hele tatt ! Mye utvikling og prototypelaging bak detta tror eg

At det koster det samme som et AX chassis synes eg ikke er så galt. Det er jo norske GRS sammenlignet med et ganske så stort internasjonalt (salgsmessig) firma og da burde AX være billigere siden prisene alltid går ned jo større produksjon en har.

 

Eg så prototypen på villmarksmessa og synes GRS har gjort mye riktig og gleder meg som en unge å prøve :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo norske GRS sammenlignet med et ganske så stort internasjonalt (salgsmessig) firma og da burde AX være billigere siden prisene alltid går ned jo større produksjon en har.
Rart ingen starter opp produksjonen av Troll bilen igjen, da kan man selge de dyrere enn Mercedes fordi de er norske og lages i liten skala. Lurer på om folk hadde kjøpt Mercedes eller lagt på noen tusen og fått seg en Troll-bil. (Dette var litt humoristisk ment, skal gi meg nå). Håper og tror GRS skjeftene blir knallbra og at de kanskje skrur ned prisen noe.
Link to comment
Share on other sites

Rart ingen starter opp produksjonen av Troll bilen igjen, da kan man selge de dyrere enn Mercedes fordi de er norske og lages i liten skala. Lurer på om folk hadde kjøpt Mercedes eller lagt på noen tusen og fått seg en Troll-bil.

GRS-Chassiet er vel mer sammenlignbart med en Köeningsegg? Topp kvalitet, way over the top, og dyrt. For mange, for dyrt. Poenget til GRS er vel neppe å lage noe billig som alle skal ha, det har vi andre til, men heller å lage noe steinbra, uansett pris?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da må de tilføre noe ekstra

En ting de tilfører er jo aluchassis til Sauer 200STR. De tilfører kanskje noe som mange har ventet på lenge. Dessverre til en pris mange ikke vil kjøpe til, man hadde de kommet med noe billig ræl, så hadde mange latt vær å kjøpe det også...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rart ingen starter opp produksjonen av Troll bilen igjen, da kan man selge de dyrere enn Mercedes fordi de er norske og lages i liten skala. Lurer på om folk hadde kjøpt Mercedes eller lagt på noen tusen og fått seg en Troll-bil.

GRS-Chassiet er vel mer sammenlignbart med en Köeningsegg? Topp kvalitet, way over the top, og dyrt. For mange, for dyrt.

Jada :winke1: min sammenligning var en smule søkt, og som nevnt noe humoristisk ment, men jeg syntes generaliseringen i innlegget jeg kommenterte også var noe drøy. Uansett, la oss håpe dette er den norske K-eggen. Og kanskje way over the top..? Spennende å se om de har funnet på noe lurt de andre ikke har tenkt på.
Link to comment
Share on other sites

For 10k forventer jeg:

 

Noe å holde i forran, dvs kan skyte knestående/stående/whatever.

Tilgang til løpsskruene på 200str kassa igjennom chassishull

At man ikke lenger har frem tilbake opp ned bolt i bakkant slik at man ikke må styre med loctite og lykt.

Mulighet for å brette den riktig vei, dvs over bolten.

 

Bra finish/kvalitet

Link to comment
Share on other sites

GRS har skjønt bitte litt... De fleste som noen gang har hatt noe med produksjon å gjøre, vet at det er mere penger i å produsere/ selge kvalitet dyrt i mindre kvanta, fremfor å selge en haug med drit. At folk oppfatter denne aludingsen som relativt kostbar går nok over når et smart hode finner ut at denne krymper gruppene med minst 0,5 mm@500m, og "kjekt-å-ha-faktoren" blir skyhøy rundt feriepengetider.

Men for all del... Jèg og synes prisen er noe høy, men ser en på produksjonskostnadene vs. utsalgsprisen på laminatstokkene, er det rart dette ikke er nevnt før ;)

Link to comment
Share on other sites

Det der er prototypen Telefonoperatør. Det er også mange flere bilder på FB.

 

 

Pro:

- gode løsninger på justering av kolbekam og lengde/høyde

- foldestokk

- magasin som er lett å gripe (sikkert fint på alle andre rifler, men sauern "spytter" jo ut magasinene, så litt unødvendig akkurat der)

- ergonomisk pistolgrep

- ergonomisk fasong på ting

- reimfester der de skal være

- godt med picatinnyfester foran

- bra løsning for bagrider elns. bak med picatinny (kanskje noe voldsom)

- huller for pipeskruene (jeg er spent på løsningen her, se nedenfor min mening om en annen GRS-"løsning") :wink:

- Alt i alt er designet bra, den er "pen", eller iallefall, jeg liker den...

 

Con:

- stokk som folder gærn vei

- fortre som er kortere enn optimalt for skyting med tofot (hva er poenget med ergonomsik "utseende" på fortreet når det er skinne under?

- bagrider-picatinny-greia er for svær, og går for lavt, det skaper ustabilitet.

- kinnstøtta skråner? Why?

- en picatinnyskinne der en skal holde fortreet (man skyter faktisk ikke BARE fra tofot/tripod)

- magasinutløser som er alt for eksponert (den "bulben" foran magasinet burde dekka knappen helt, og den kunne vært forstørra så man kunne holde der ved stående skyting

- magasinet er også for eksponert, stokken MÅ gå nedenfor magasinet både foran og bak. Det er et must.

- vi ser ikke plasseringen av pistolgrepet, har den alt for kraftig pg og for stor avstand til avtrekkeren som typisk for GRS?

- framstokken er for kort, liggende skyting må gå an for flere enn folk med korte armer, (men de har snakket om to lengder)

- ville vært bedre for skyting med tofot også, om den var lenger

- vi ser ikke måten kassa sitter i stokken på - GRS sin vanlige løsning på dette for Sauer er ikke akkurat overbevisende :roll:

 

Ideen og konseptet er forbanna bra, men de snubler litt i gjennomføringen - men faktisk kanskje mindre enn mange andre.

Likevel er flere av punktene her er showstoppere for min del, særlig det at det ikke er plass til å holde fortreet, og eksponeringen av magasinet og magasinutløseren. Det ville utelukket den selv om den var billig - den måtte vært så billig at jeg kunne sette baufila i den uten dårlig samvittighet.

Hadde alle "Cons" vært ordnet opp i, og den har den byggekvalitet jeg forventer av GRS, så hadde jeg kjøpt den tvert - til 12.5k. Som Lennart skriver, quality is not expensive (its priceless)

 

Prototypen er en protototyp, og det er grunn til å tro at det er endringer på produksjonsversjonen. Det er grunn til å håpe at det er enda fler. Men denne stokken er nok ikke laget primært for norske bane-langholdsskyttere...

 

Egentlig så tror jeg ikke GRS har noen som helst hensikter med denne på det norske markedet, så det spiller liten rolle. SIG Sauer har vel et behov for å tilby en ny stokk til sin SSG 3000, og det skulle ikke forbause meg om vi får se SSGer med denne stokken etterhvert, og folk som har SSGer (og altså driter i penger) vil ganske sikkert få god lyst på en sånn. Med den raten den kommer til å selge med i Norge så vil det nok ta år før man får så mye som se en.

Likevel lurer jeg på designet, for jeg tror at mange av de som er i målgruppene vil dele mitt syn på iallefall noen av tingene. Det er detaljer som har vært krav fra svære kunder av andre stokker, og det er ting med skyteteknikken til nesten de fleste, som gjør det slik. Selv tror jeg vi får se en litt forskjellig produksjonsversjon, og forhåpentlig også en V.2 litt senere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan iallefall si at pistolgrepet er justerbart, frem og tilbake, og bør passe de fleste fingre.

Pica skinnene kommer med deksel over, så de blir glatte, kanskje ikke godt nok for folk som må skyte på kne og stående, men bedre enn ingenting.

Det har kommet ny hengsle på den, som lpser i foldet posisjon også. At den folder feil vei har jeg ingen formening om. Jeg får min om ikke så lenge, så da skal iallefall jeg komme med et ærlig bidrag.

Link to comment
Share on other sites

- huller for pipeskruene (jeg er spent på løsningen her, se nedenfor min mening om en annen GRS-"løsning") :wink:

Hva er hensikten med det, når man mest sannsynligvis må ta kassa ut av stokken for å få bytta pipa?

Alle 200STR kasser jeg har vært borti må "splittes" med en eller annen form for kile for å få inn ei pipe.

Jeg har selv en stokk hvor jeg kan bytte pipe med kassa i, men der har jeg laget en funksjon som åpner/splitter nok til at pipa kommer inn og ut.

 

Når det gjelder STR er jeg enig med Torf. Det hadde vært bedre med en integrert løsning. Låsekasse og chassis i ett stykke. Det burde ikke være noe som helst problem slik STR kassa er laget. Den eneste grunnen til å ikke velge dette designet må være å ha et produkt som er lett å tilpasse andre låsekasser. Chassis som passer andre kasser finnes i fleng så jeg ser ikke helt vitsen. I tillegg er et chassi som skal passe 200 STR og Tikka/Remingtion en absurd kompromi alle veier :wink: De er bare for ulik til at det blir bra for begge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pistolgrep bør være en valgfri del av ett hvert chassis system. Ikke alle har store grove hender som fabrikkens ergonomiske pistolgrep er laget for.. Derfor, som Remington eier er f.eks. MDT LSS ett bedre valg, da den gir meg muligheten til å få ett grep tilpasset mine noget under gjennomsnittet hender.

 

Men som Knut Erik sier, så åpnet den nye GRS chassisen muligheten for å justere grepet frem og tilbake, og det er ett pluss.

 

Jeg ser for meg komboen Hansen 706 kasse og Grs alu chassis. Endelig muligheten for ett virkelig norsk moderne langholdsrigg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sånn helt uten videre forstå at det skal være vanskelig å lage innfestingen for et AR-grep til slik at det er justerbart i avstand til avtrekket, kontra andre pistolgrep. Noen våpen har også mulighet for å stille avtrekker frem og tilbake. Synes det blir litt dumt at man ønsker et pistolgrep i samme form og størrelse som på en AR, men ikke vil lage det kompatibelt fordi man ikke vil ha noe som heter AR. AR-grep festes normalt med en 1/4" skrue som går på skrå oppover, men en M6 skrue kan jo fint brukes.

 

pistolGrip.gif

 

Her er bare et lite utvalg av pistolgrep man kan få til AR: http://blogs.militarytimes.com/gearscout/2012/07/27/21-ar-grips-compared/

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi eksempler på typer grep som har blitt ødelagt? Er veldig interessert i å høre. :)

 

Det har jo kommet veldig sterke plasttyper, for eksempel med plastmagasiner som PMAG kan man kjøre over med bil uten at de blir ødelagte. Så jeg kjøper ikke sånn uten videre at et AR-grep er svakt by-design. I tilfelle har man jo muligheten til å lage noe som både er kompatibelt og forsterket..

 

Trenger ikke være et stanard tynt A1/ A2 grep:

http://img.photobucket.com/albums/v80/Moose57/Rock%20River/AGGrips001.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/vEXnxiHbBxpgEZUiSHkcmUoFPWALfAV2Ua8FvfxldQqGU7-WuRd8YAYnWs8aA1-VrDLuxkEtVHbfLJ7Efd0I3YPGPWh8PbCvfETr_2MZVS1N6eAWSySCLfYyww

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi eksempler på typer grep som har blitt ødelagt? Er veldig interessert i å høre. :)

 

Det har jo kommet veldig sterke plasttyper, for eksempel med plastmagasiner som PMAG kan man kjøre over med bil uten at de blir ødelagte. Så jeg kjøper ikke sånn uten videre at et AR-grep er svakt by-design. I tilfelle har man jo muligheten til å lage noe som både er kompatibelt og forsterket..

 

Trenger ikke være et stanard tynt A1/ A2 grep:

http://img.photobucket.com/albums/v80/Moose57/Rock%20River/AGGrips001.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/vEXnxiHbBxpgEZUiSHkcmUoFPWALfAV2Ua8FvfxldQqGU7-WuRd8YAYnWs8aA1-VrDLuxkEtVHbfLJ7Efd0I3YPGPWh8PbCvfETr_2MZVS1N6eAWSySCLfYyww

 

Ag3 etter et fall på ski. Pistolgrepet slått skjevt og glidekassa ble bøyd slik at sluttstykke ikke gikk frem og tilbake. Så har jeg mistet en Valmet M76 med foldeskjefte i bakken fra planet på en pickup slik at pistolgrepet brakk av.

Link to comment
Share on other sites

Jøye meg,skjeftet er nå ikkje laget med ar pistolgrep så det er vel ikkje vits i å mjærre om d.

Er det noen som har fått fingrene i et sånn skjefte?

Satte meg opp på liste når det ble lansert i vår men i typisk GRS style har eg ikkje hørt ein dritt

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Kan du gi eksempler på typer grep som har blitt ødelagt? Er veldig interessert i å høre. :)

 

Det har jo kommet veldig sterke plasttyper, for eksempel med plastmagasiner som PMAG kan man kjøre over med bil uten at de blir ødelagte. Så jeg kjøper ikke sånn uten videre at et AR-grep er svakt by-design. I tilfelle har man jo muligheten til å lage noe som både er kompatibelt og forsterket..

 

Trenger ikke være et stanard tynt A1/ A2 grep:

http://img.photobucket.com/albums/v80/Moose57/Rock%20River/AGGrips001.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/vEXnxiHbBxpgEZUiSHkcmUoFPWALfAV2Ua8FvfxldQqGU7-WuRd8YAYnWs8aA1-VrDLuxkEtVHbfLJ7Efd0I3YPGPWh8PbCvfETr_2MZVS1N6eAWSySCLfYyww

 

Ag3 etter et fall på ski. Pistolgrepet slått skjevt og glidekassa ble bøyd slik at sluttstykke ikke gikk frem og tilbake. Så har jeg mistet en Valmet M76 med foldeskjefte i bakken fra planet på en pickup slik at pistolgrepet brakk av.

 

"Jeg tryna så jeg bøyde hele våpenet, pistolgrepet er dritt"

 

Fantastisk resymmé :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har falt mange ganger på ski hvor AG'en overlevde hvor jeg er helt sikker på at ei mindre solid børse hadde gått i oppløsning. Kikkertsiktet overlevde dette kun ved at det hadde qd-montasje og skuddsikkert kogger i gru'en. Magasintaskene beskytter fint når børsa henger foran og man har en 30kg sekk på ryggen.. Den runde og fine KV59F1 er den beste børsa å falle med. Ingen skarpe kanter unntatt 2 sting i et øyebryn en gang pga forsiktet :-) Jeg tjenestegjorde i et skiløperkompani i HV i 12 eller 13 år sammen med mange eliteløpere i langrenn, alpint, skiskyting og div polfarere. Oppover, bortover og nedover med disse gutta var et helvete for en skytter :-)

 

De moderne chassisriflene ser ut til å kunne skjære opp eieren som ei servelatpølse ved hardt bruk..

Link to comment
Share on other sites

Men er disse tunge chassine det man kjøper om man er fot/ski soldat ute i skauen, eller hundefører på elgjakt? Eller er de stort sett tiltenkt Bane/(evt. Post) langholds bruk.. Jeg tror på det siste, og sku de få innpass i forsvare er det vel på sniper rifler å de henger vel sjeldent rifla på gruen.. Blir vel trøkkt oppi en riflesekk tenker jeg..

 

Poenget er og bedømme produktet til deres tiltenkte formål..

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...