Jump to content

Omkamre 30-30?


F86

Recommended Posts

Jeg har en enkeltskudds rifle i 30-30 . Har også cal 20 hagle løp til denne. Ønsker muligheten til å kunne brukt rifleløpet til hjortejakt. Hvilket godkjent kaliber kan omkamres fra 30-30 ? Bruksområdet blir korte hold, så den trenger ikke vere spesielt flattskytende.

Våpenet er en NEF med sb2 kasse fra fabrikk levert i mange potente kaliber, men dessverre blir disse ikke importert til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Kan du bruke Hornady ftx leverevelution med 160gr kule? Eller lade slike selv? Fabrikkammo er oppgitt til 731m/s utgang i en 61 cm pipe. Kravet til storvilt klarer du med 735m/s utgang. En litt lengre pipe burde klare det.

 

Eventuelt lade 165gr Hornady GMX? Den trenger 702m/s utgang for å klare storviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Står vel ikke nevnt under storvilt patroner , men på en annen side gjør jo ikke "villkatt" kaliber det heller.

Hadde jo vert litt moro og eksperimentert med litt forskjellige kuler.

Om brotsj fra 308 kan brukes i 307 er det sikkert lettest å få tak i, die sett i 308 har jeg allerede.

Hadde 303 brit bare ikke vert .311 så hadde jeg gått for den :)

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til DN med spørsmål om hjemmeladde patroner. Svaret var enkelt og greit at det er jegers ansvar at utstyret oppfyller kravene. Uavhenging av kaliber. Hjemmelader du din 30-30 slik at den fyller kravene, se forrige innlegg, er du på trygg grunn. Hvis du har mer enn 61 cm pipe, er det heller ikke usansynlig at fabrikkammoen også klarer kravet.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket litt rundt, kurant å få den brotsjet til 307 Men dårlig hylse tilgang. Vanskeligere med 30-40 brosj men enklere hylse tilgang. Leste om noen som hadde kamret 303 british i et 30 cal løp. Men 308 vs. 311 i kule diameter høres skummelt ut. Praktisk hadde det vert da jeg har litt 303 komponenter på lager :)

Link to comment
Share on other sites

Og du kan skyte vanlig 308win i et 307Win (eller 308Rimmed) kammer. litt fiklete med utdrager men det er gjort før. Mener jeg har sett prosjekttråd noe sted hvor en hadde brukt utdrager for 308/30-06, frest spor for rimmen og beholdt den lille fjærbelastede saken for rille-hylsa.

 

Om 303-hylsa frister; bytt ut ekspanderen i et 303British diesett med ekspander fra et 30-06-sett; lad med .308" kuler og ladetdata for samme kulevekt fra 303British tabellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...