Jump to content

Kalibervalg på jakt i SA


OnklMartin

Recommended Posts

M67...det er riktig at .416 patronene, og oppover er mer hardtslående på DG, MEN større kaliber er aldri et substitutt for dårligere skyting..

 

De aller fleste skyter bedre med .375H&H enn de større kalibrene..meg inkludert.

 

Jeg har en mauser i .416 Rigby også men skyter ikke så bra med den som .375H&H..

 

Tror at .416 sine fordeler i forhold til .375 er mye kompensert med dagens gode kuler. Mye av .416 Rigbys gode rykte fra gammelt av skyldtes at Rigby leverte helmantler med tykk stålmantel fra dag 1 i dette kaliberet, mye bedre enn det Eley/Kynoch fikk til den gangen.

 

Personlig ville jeg brukt .375H&H med kikkert på leopard, løve og bøffel pga skuddplassering. En meget erfaren PH i Zimbabwe uttaler i Boddingtons Safari Rifles 2 at du brenner ca. 60% av skuddsjansene på bøffel ved å velge bort rifle med kikkert i forhold til dobbelrifle med åpne sikter. Men for all del, skyter du like bra med større kalibre så har du en større margin.

 

Unntaket for min del er elefant og flodhest...da ville jeg brukt en grovkalibret dobbelrifle..

Link to comment
Share on other sites

Lutz Moeller MJG i 9,3x62 har 154gr kulevekt
Stemmer det ypperlig til plains game i afrika :)

Jeg stiller meg ganske hoderystende til at du trekker frem denne raringen når det diskuteres om 9,3x62 er tilstrekkelig på DG eller ikke........ At den vil kunne fungere på en god del Plains game er hevet over en hver tvil, men der stopper det også. Jeg har null erfaring med DG selv, men jeg har nå i allefall lest meg frem til at kulediameter og vekt har en viss betydning. Det er ikke uten grunn at det er de tyngste kulene i de enkelte kalibre som oftest benyttes på DG. Skulle jeg benyttet 9,3x62 på DG i et land dette er tillatt ville jeg aldri brukt ei lettere kule enn 286grs! Ellers vil jeg støtte de som hevder at en 9,3x62 aldri kan sammenliknes med en 375H&H, en 9,3x64 derimot begynner å nærme seg stygt.

Link to comment
Share on other sites

MEN større kaliber er aldri et substitutt for dårligere skyting

Nei, men tenkte dyra kanskje stopper fortere med tilsvarende treff. At en må treffe er en selvfølge. Nå har jeg ikke skutt mye med de grove sakene, men erfaringer er vel at presisjonen daler fortere med antall skudd enn med små kalibre - og en skal vel ikke starte en krig der nede heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er store forskjeller på å være litteratur jeger og Jeger...

Jeg ville aldri beveget meg inn i sivkrattet med en 9,3 etter en sinna bøffel, men med en dobbel tett ved brystet...

hvorfor er det noe mer troverdig det som sies her av kammer brukere kontra hva som skreves av en ekte profesjonell jeger fra afrika?

det kan jeg bare ikke forstå..

Lutz Moeller MJG i 9,3x62 har 154gr kulevekt
Stemmer det ypperlig til plains game i afrika :)
Jeg stiller meg ganske hoderystende til at du trekker frem denne raringen når det diskuteres om 9,3x62 er tilstrekkelig på DG eller ikke........ At den vil kunne fungere på en god del Plains game er hevet over en hver tvil, men der stopper det også. Jeg har null erfaring med DG selv, men jeg har nå i allefall lest meg frem til at kulediameter og vekt har en viss betydning. Det er ikke uten grunn at det er de tyngste kulene i de enkelte kalibre som oftest benyttes på DG. Skulle jeg benyttet 9,3x62 på DG i et land dette er tillatt ville jeg aldri brukt ei lettere kule enn 286grs! Ellers vil jeg støtte de som hevder at en 9,3x62 aldri kan sammenliknes med en 375H&H, en 9,3x64 derimot begynner å nærme seg stygt.

legger til en link der det heveds at 9,3x62 ladet av Lutz Möller har gått igjenom 2stk Gnu på 100m

og at det garanteres at virkningen er penetrering av 60cm kjøtt og 15cm bein

 

http://lutzmoeller.net/Wild/Kaffernbueffel.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Legger også ved denne linken

 

9,3x62 Buffalo Medicine

http://lutzmoeller.net/English/9,3-mm-Bullet.php" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Müllers side, tyskere er tyskere, de bruker helst bare tyske kalibre....og når de ikke fremstår som ideelle så gjør de en masse krumspring med kuler/ladninger for å argumentere for sitt syn..

 

Skjønner ikke helt poenget når det åpenbart finnes bedre alternativer...er dette en slags misforstått nasjonalisme..??

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Müllers side, tyskere er tyskere, de bruker helst bare tyske kalibre....og når de ikke fremstår som ideelle så gjør de en masse krumspring med kuler/ladninger for å argumentere for sitt syn..

 

Skjønner ikke helt poenget når det åpenbart finnes bedre alternativer...er dette en slags misforstått nasjonalisme..??

igrunn forstår jeg ikke helt hva du prater om...når en mann feller 3 bøffler alle med 1 kule hver så er det ikke godt nok?

og du sier du ikke forstår poenget når det finnes bedre alternativer..vel det er vel som nordmenn og 6,5 på elg det... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at 9,3x62 ikke virker på bøffel, Dan McCarty, som nå jobber for Norma har gjort dette til en kjepphest.....og brukt dette kaliberet på en del bøfler...

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke poenget, 9,3x62 er en svakere patron enn .375H&H som regnes for et fornuftig minimum på bøffel.

 

Hadde han promotert 9,3x64 derimot så hadde jeg nikket anerkjennende, den er like god som .375H&H, men mindre kjent og med et mindre utvalg i kuler....skjønt dette siste er vel kanskje i ferd med å endre seg..?

 

Gjør som dere vil.....jeg vil ikke jakte bøffel med noe svakere enn .375H&H.

Link to comment
Share on other sites

Litago, han som skjøt 3 bøffler med normalt tunge 9,3x62 kuler bekrefter at det lar seg gjøre. Dette betyr ikke at det er en ideel patron for formålet. Disse kulene han benyttet er også noe ganske annet enn denne superkula på 154grs.

 

En digresjon, Bell skjøt noe slikt som 800 elefanter ved hjelp av ei rifle i 7x57. Med din logikk burde dette bety at 7x57 er en særdeles velegnet DG patron, noe de fleste er ganske enige om at den ikke er..... Under krigen her hjemme ble det skutt elg med 22LR, hva betyr det? Esensen er at det meste kan la seg gjøre uten at det betyr at det er ideelt av den grunn.

 

Gunwerks, hva var det du ikke likte ved innlegget pondoro? Han har jo tilsynelatende rett med tanke på at denne "superkula" i 9,3 på 154grs kommer der nede fra? Du er jo også ganske ivrig på å markedsføre europeiske patroner, noe som er en helt ærlig sak, men som til en viss grad også underbygger podoro sitt utsagn. Å blande inn krigen her blir bare useriøst.

Link to comment
Share on other sites

Litago, han som skjøt 3 bøffler med normalt tunge 9,3x62 kuler bekrefter at det lar seg gjøre. Dette betyr ikke at det er en ideel patron for formålet. Disse kulene han benyttet er også noe ganske annet enn denne superkula på 154grs.

 

En digresjon, Bell skjøt noe slikt som 800 elefanter ved hjelp av ei rifle i 7x57. Med din logikk burde dette bety at 7x57 er en særdeles velegnet DG patron, noe de fleste er ganske enige om at den ikke er..... Under krigen her hjemme ble det skutt elg med 22LR, hva betyr det? Esensen er at det meste kan la seg gjøre uten at det betyr at det er ideelt av den grunn. .

 

nå er det jo stor forskjell på 7x57 på elefant og 22LR på Elg enn det er på 9,3x62 på bøffel...igrunn ikke sammenlignbart

men jeg forstår at enkelte her inne nekter og godta at 9,3x62 er godt nok..og man ser jo helt bort i fra dette sitatet

 

"That all three were killed with one shot each from my custom-built 9,3x62 could perhaps kill the old myth that this fine calibre is not suitable for such large and tough animals."

 

Jeg sier ikke at 9,3x62 ikke virker på bøffel, Dan McCarty, som nå jobber for Norma har gjort dette til en kjepphest.....og brukt dette kaliberet på en del bøfler...

 

Nettopp :) det er en smak sak om man tar med seg en 9,3x62 eller en 375 H&H

 

 

 

Edit: igrunn så kaster jeg inn håndkleet fra denne diskusjonen da det tydelig ikke kan bli noen enighet..

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere som skal tenke før de trykker på send knappen.

Snakk av erfaring, kom med råd.

Jeg har vært i Afrika og jaktet noen ganger. Hos meg ble det brukt 358NM med en 250 gr barnes x i løpet den rusler ut med ca 900m i sekundet. I følge PH TR og andre så gjorde denne kreasjonen jobben på alt av vilt, men ikke lovlig på DG.

Om jeg reiser ned igjen blir valget en 3006. Husk at det er ikke uvanlig med 250m ut til viltet. Ville hatt med minst to patron ladninger pga dette.

Link to comment
Share on other sites

har ikke noe erfaring med afrikajakt.

men etter hva jeg ville valgt er 375H&H hvis det jeg var i tvil på noe, eventuelt ville jeg ha hatt en 30-06 med ei tung kule.

 

men det jeg lever etter til hardskutt vilt er ei grov og tung kule i lav hastighet for maksimal inntrenging.

Link to comment
Share on other sites

Don Heath hos Norma som er fra Zimbabwe, han har felt mye vilt med 9,3 , men med tanke på ammo tilvirkning og våpen oppdatering så tenker han på grøvre skyts i disse dager for å bruke det moderne alternativer som har kommet frem i de siste årene .

 

Tja uten Tyskerne så hadde vi ikke hatt hverken 9,3x62 . 8x57 , Zeiss, Mauser, Miller & Greiss, Barella og hundrevis andre. Og en helt kjedelig jakt og våpen tilværelse også det ville vært . Vi skylder egentlig tyskerne veldig mye når det gjelder jakt og våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ja...tyskerne har laget mye bra...f.eks. M98 Mauser er jo helt genial... :D

 

Tråden dreide over fra PG til DG kalibre...akkurat der var/er engelske kalibre dominerende...

 

I 1918 mistet Tyskland sine kolonier i Afrika...Togo, tysk Sørvest- Afrika (Namibia) og tysk Øst-Afrika (Tanzania).

 

Da falt mye av grunnlaget for å fortsette utvikling av kalibre for Afrika vekk.

 

9,3x62 kom i 1905 (Otto Bock)...den var tiltenkt tyske settlere...rimelig og god patron i Mausere, husker ikke når 9,3x64 og 8x68S så dagens lys...10,75x68 er også interessant.

 

Andre kreasjoner som 9,3x70 og Schuler sine patroner var meget sjeldne...dog ble det faktisk laget noen Mausere med grove Schuler kalibre....men ikke mange..

 

Jeg har bare sett 1..en tysk dobbelrifle i et grøvre kaliber enn 9,3 fra før 2.verdenskrig.....det var en Barella i .404 Jeffery..

 

John Taylors bok fra 1948 har vært bibelen på Afrika-kalibre....en del av de tyske patronene fikk laber omtale pga dårlige kuler...spesielt 10.75x68..

 

Dette var nok riktig i 1948....tysk jakt ammo før krigen hadde (enda) dårligere kuler enn det Eley/Kynoch presterte den gangen....derav fikk endel tyske patroner et noe ufortjent dårlig rykte.

 

I dag er bildet helt annerledes og mer nyansert iom gode kuler i de fleste kalibre..

 

En jaktkompis har en Mauser i 10.75x68.....tanken er å prøve den i Afrika med 347 grain Woodleigh kule..

Link to comment
Share on other sites

Nei , Heym har aldri lagd noe som 10.75. Derimot har de lagd boltrifler i 416 Rigby, .500 Nitro Express, .600 Nitro Express i en periode

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Heym_Express_Magnum

 

10,75 er en god patron, men med tanke på hylsekostnad og egentlig " faståst" på ei kule så er .404 et bedre valg da en kan lade den opp og ned til 1075 nivå og opp mot .416 Rigby nivå. RWS sine fabrikkladninger er 400 grain i .2350 fps.

 

@ Pondoro, den rifla Frantzèn skrev om ? Jeg hørte den var på regulering for en tid siden for ny ammoen som har dukket opp da. Antakelig eneste i .404 dobbel. Den må ha vært som et komplement til en bra bolt rifle antakelig, eller for 1+2 tilfeller i bushen eller villsvin og hjorte skogen .

Link to comment
Share on other sites

Men vet du ikke at de afrikanske dyrene er tykt dekt med reaktivt panser og fint tåler et magasin eller to i hjerte- og lungeområdet om man ikke bruker skikkelig grovkalibrede greier, Trond?

Helst burde man vel bruke kuler av utarmet Uran for å være på den sikre siden.

Mulig sølvkuler dyppet i vievann gir et ennå bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

De Bengt Bergs Bøssor skulle en tatt en litt lengre nærmere titt på. Det kunne nok blitt ei uke eller to det :)

 

10,75 var ok tidligere, men noen av kulene som ble brukt hadde for mye bly i seg så det ble for dårlig bruk. Hvis en hadde utstyrt de med en kule av typen som WR eller Rigby benyttet, ville historien vært en annerledes. Tror det fins en Swift 350 grain , eller NF som gjør at den kommer i NASCAR klassen. Unnskyld, NASA klassen.

Link to comment
Share on other sites

Jøsses og den kommer fra deg Norwegianwoods som har litt erfaring fra Afrika :wink:

 

:lol:

Hadde det ikke vært for at jeg ikke føler meg helt trygg på om jeg får problemer med ammoen jeg tar med meg eller ikke, hadde jeg tatt med meg min 6.5-06 til jakt på all slags PG innkludert Eland både tidligere og på min neste tur :)

 

Ellers blir det nok 375 Ruger som blir reisefølge om jeg tar med meg rifle og det ikke blir 6.5-06en.

Men det er vel stor fare for at jeg kun tar med meg buen på neste tur også, og evt. satser på lånevåpen om jeg evt. skulle bryte sammen og ty til noe kruttdrevet :)

 

Får se om jeg får tid og råd til noen afrikatur før jeg skal til Botswana om noen år med dama og tre unger som skal jakte alle sammen, med tanke på at jeg og dama skal til New Zealand noen uker før det også :D

Link to comment
Share on other sites

Sant det Mullins! og ikke glem 8x68S :) eller 500 Schuler som ble stjelt av engelskmennene og kalt 500 Jeffery forde det falt bedre i smak etter 1 verdenskrig

 

Det er flere dimensjoner av .500 patronen.

 

Schuler var en dimensjon på hylsen.

 

Jeffery en annen en .

 

HWM , nå nedlagte Harald Wolf Munitions, med sin u rebatterte hylse var en tredje, og således ikke en "Jeffery / Schuler" klone .

 

Og Norma med sin hylse som tar litt av forskjellige hylsemål så må en si at det er en kompromiss patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tenkte å jakte opp til sebra størrelse og bruke eget våpen.

 

Hei.

Siden du har en Blaser regner jeg med at du allerede har ei eller fler piper for storviltjakt til rifla di.

Jeg vil råde deg til å bruke en helt vanlig storviltpatron og tunge solide gode kuler.

 

Afrikansk vilt har fått et rykte for å være voldsomt hardskutt, men dette vil jeg kalle en "myte" som nok er skapt av skribenter som jeg tror liker å dramatisere og farliggjøre det de har vært med på, eller kanskje drømmer om å gjøre.

 

Jeg har også inntrykk av at enkelte på død og liv skal ha dyret "ned i smellen", noe som ikke alltid skjer. Husk bare at dette faktisk er helt normalt.

Jeg har opplevet at enkelte på en måte "mister hodet" når viltet raser ut og nærmest desperat skyter til magasinet er tomt. Dyrene blir gjerne seende ut deretter, og kulehullene sitter desverre svært ofte langt fra vitale deler. I slike situasjoner er min erfaring at de aller fleste skyter bedre med "normale" kalibere enn hardt rekylerende og grøvre kalibere.

 

Saken er at det ikke finnes et afrikansk dyr (PG tom zebra størrelse) som ikke dør av å få ei velplassert kule gjennom vitale deler. Og afrikanske dyr dør på samme måte som Norsk storvilt.

Nå er riktignok arter som Zebra, Gemsbok og Blue Wildebeest "hardskutte" men de dør på nøyaktig samme måte som andre dyr. Kalibere som 270, 7mm 308, 30-06 og 9,3X62 vil, med gode kuler alle gjøre en god jobb, og de er mer enn nok for en trofejeger på antilopejakt. Og de vil normalt være flattskytende nok for normale jaktrelaterte skuddhold. Husk at de fleste jaktskudd i afrika gjerne blir løsnet fra stående stilling.

 

I stedet for å kjøpe nye piper ville jeg heller brukt penger på noen ekstra treningsskudd og eventuelt et eller to ekstra dyr når du først er på jakt der nede :)

 

Ps.

Noen lager et poeng av at enkelte kalibere er kjedelige.

Jeg bruker gjerne et av disse kjedelige kalibere selv, nemlig 30-06, og jeg vil påstå at dette kjedelige kaliberet kanskje er det beste valget du kan velge.

Når du etter en spennende jakt står å titter på et nedlagt vilt, det være en flott Reedbuck, Kudu eller for den saks skyld Zebra som du har felt med et godt skudd- Da vil ikke den kjedelige 30-06 være så kjedelig lenger.....

Been there, done that....

 

God tur OnklMartin :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...