Jump to content

Kalibervalg på jakt i SA


OnklMartin

Recommended Posts

Har sett meg ut en tur til SA i 2016.

Tenkte å jakte opp til sebra størrelse og bruke eget våpen.

Så hva er stalltips på kaliber til å ta med på tur ?

Har snuset litt på 300 Blaser Magnum uten helt å vite stort om det.

 

Hvordan er denne kontra 300Win Mag ?

 

Er åpen for andre tips, men det må være hyllevare fra blaser.

Link to comment
Share on other sites

Hvor i SA skal du jakte?

Er det åpent landskap hvor man må påregne mye skyting på lange hold?

Og er du evt. komfortabel med lange hold?

Er du heeeelt sikker på at du ikke får lyst til å skyte noe større når du er der? :)

 

En 6.5x55, 308 eller 30-06 er bra nok på alt t.o.m. sebra.

Dersom det blir en del lange hold, er det en fordel med en 300 win mag eller evt, 300 blaser magnum, men jeg tror fabrikkammo til blaser magnum er dyre greier og ikke så lett å få tak i overalt, så jeg hadde heller satset på 300 win mag i så tilfelle.

 

Ellers er jeg enig med Jim om at en 9.3x62 er et meget godt kaliber til det meste så lenge skuddholdene ikke blir over 200 meter og et meget godt kaliber for jakt i Afrika og her hjemme og som jeg gjerne anbefaler til afrikafarere :)

Link to comment
Share on other sites

300 Blaser er I samme gate som 300 Win mag men mere moderne design. Ifølge Christer Larsson ( designer av patronen hos Norma) gir 300 Blaser litt mere hastighet, samt litt bedre presisjon. Dette ifølge tester hos Norma. Hylsevolumet er litt mindre på Blaseren, ca 2 grain, men designet skal være mere effektivt.

Du vil oppleve at det er nesten umulig å finne die sett. Jeg har et nytt Lee die set som ble bestilt fra Tyskland om du er interessert.1500 kr.

Det eneste andre alternativet jeg har funnet er die sett fra Tyske Triebel til 4500 kr ca.

Fabrikk ammo fåes fra Blaser og Norma.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ut fra egne erfaringer, men fra venner og bekjente som har jaktet mye i Namibia skal både 8x68S og 7mmRemMag være ypperlig til formålet. Begge to er hyllevare for både Blaser R93 og R8.

Link to comment
Share on other sites

1. Hva har du tilgjengelig nå? Om du kan, bruk det du har.

 

2. Hva skal jakte?

 

I RSA (som de fleste steder) er det krav til kaliber/kraft på de enkelte artene. Har ikke noe link

i farten. Men et google eller kammer søk så finner du dette.

 

Enkelt fortalt i RSA kan du fint bruke 6.5 hvis du skal jakte små antiloper som springbukk og impala eller mindre.

På mellom antiloper som gnu og zebra må du vel ha en 308/30.06.

På større vilt som Eland, girraff må du ha en 9,3 eller større.

DG minimum 375 magnum.

 

I Namibia er det minimum 7mm etter lov for selv det minste vilt, men vet om mange som har brukt 6,5 til tross for det.

 

Skal du ha et nytt kaliber vil jeg anbefale 30.06/9,3 eller 375 h&h mag.

Lettere tilgjengelig og rimeligere fabrikk ammo og ladekomponenter.

 

Med mindre du liker å bruke tid og penger på særekalibre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette var det Christer Larsson(designer av Blaser Mag serien) hos norma som sa ja. Deres tester viste dette, men har mine tvil om det er merkbar forskjell.

Når det er sakt så er det ikke negativt mtp presisjon at patronen har lengere hals, brattere skulder, samt er kortere/feitere.

Link to comment
Share on other sites

Det har vist seg at både 300 Blaser og 300 WSM har noe bedre presisjonspotensiale enn 300 Win Mag og 300 Weatherby, men det ser man ytterst sjelden noe forskjell på i vanlige jaktvåpen til vanlig jakt.

Så det er vel neppe noe argument for å velge det ene kalibret foran det andre.

 

Selv liker jeg 300 WSM veldig godt og er helt klart mitt valg om jeg skal ha et mer hurtiggående 30-kaliber.

Tilgangen på hylser, patroner og diesett er helt klart bedre enn til 300 Blaser også.

 

Ved siden av 9.3x62 som et ypperlig allround kaliber for jakt på PG i Afrika, så er jeg enig med Gunwerksom at 8x68S er et godt valg om holdene blir litt lange.

 

I Sør Afrika er det først og fremst opp til Outfitter og PH om de krever et minimumskaliber for det du skal jakte.

En jeg bl.a har brukt som outfitter i Sør Afrika ønsker at jegerne bruker minst 6.5 når man ønsker å skyte Gnu, Kude, Sebra og lignende.

Han jeg jaktet hos i 2011, brød seg lite om hvilket kaliber man brukte bare man kunne skyte godt og brukte kuler av god kvalitet.

Det var bl.a noen Sør Afrikanere der samtidig med meg, som både var på biltong jakt og trofejakt og han ene brukte en 243 på det meste.

Det gjorde også en PH som jobbet der jeg jaktet i 2013.

Link to comment
Share on other sites

Det har vist seg at både 300 Blaser og 300 WSM har noe bedre presisjonspotensiale enn 300 Win Mag og 300 Weatherby, men det ser man ytterst sjelden noe forskjell på i vanlige jaktvåpen til vanlig jakt.

Så det er vel neppe noe argument for å velge det ene kalibret foran det andre.

 

Selv liker jeg 300 WSM veldig godt og er helt klart mitt valg om jeg skal ha et mer hurtiggående 30-kaliber.

Tilgangen på hylser, patroner og diesett er helt klart bedre enn til 300 Blaser også.

 

Ved siden av 9.3x62 som et ypperlig allround kaliber for jakt på PG i Afrika, så er jeg enig med Gunwerksom at 8x68S er et godt valg om holdene blir litt lange.

 

I Sør Afrika er det først og fremst opp til Outfitter og PH om de krever et minimumskaliber for det du skal jakte.

En jeg bl.a har brukt som outfitter i Sør Afrika ønsker at jegerne bruker minst 6.5 når man ønsker å skyte Gnu, Kude, Sebra og lignende.

Han jeg jaktet hos i 2011, brød seg lite om hvilket kaliber man brukte bare man kunne skyte godt og brukte kuler av god kvalitet.

Det var bl.a noen Sør Afrikanere der samtidig med meg, som både var på biltong jakt og trofejakt og han ene brukte en 243 på det meste.

Det gjorde også en PH som jobbet der jeg jaktet i 2013.

 

 

Hylser har ikke vært noe problem I 300 Blaser til nå iallefall.

300 WSM er heller ikke dum :)

Link to comment
Share on other sites

Hva er i veien med "the queen of the medium bore" 375 H&H Magnum da? Skyt med 270 grain og ha kulebanen til ei 30-06 med 180 grain som er flattskytende nok til hva du vil jakte. Du har aldri for lite kaliber til å skyte noe som helst og rekylen er ikke mye verre enn ei 300wm. Du vil sitte med ei rifle som er skutt inn fra 0 til omtrent 260 meters hold uten å holde over eller klikke noe som helst. Er du kompetent til å skyte stående med skytestokk på lengre hold enn 1/4 kilometer? Vel da kan du jo enten lage ei klikktabell eller gå for en 7mm eller 30 kaliber magnum da som kan strekke holdet ut omtrent 40 meter til.

 

Om du får deg en 375 h&h har du ei safaririfle som er lovlig på alt, nå og inn i fremtiden. Det er et alvorlig bra kaliber på elg, og for eksempel kodiak grizzly om den anledningen skulle by seg. Husk noen steder er kravet 338wm på grizzly, så 300wm blir ikke god stemning på det heller.

 

skal du absolutt ha ei flattskytende 30 kaliber ville ikke jeg gå for noe annet enn ei 300wm fordi om du ikke får med skudda på en eller annen måte, vel da kjøper du ny pakke i butikken. 300wsm 300blaser og hva har du kan du kanskje finne, men det vil ikke bli lett å finne der nede. Det koster også sykelig mye mere for muligens 8 meter lengre mpbr, så hva er vitsen?

Link to comment
Share on other sites

6.5x55, 308, 30-06, 7mm rem mag, 300 win, 375 H&H. Gulle gode patroner alle, men dørgende kjedelig at alle skal gå etter standarden :P

Akkurat til utenlands jakt hvor det er en mulighet for at ammoen forsvinner på reisen, er det selvfølgelig fornuftig å ha noe kurant som er mulig å finne I handelen rundtom I verden.

Link to comment
Share on other sites

6.5x55, 308, 30-06, 7mm rem mag, 300 win, 375 H&H. Gulle gode patroner alle, men dørgende kjedelig at alle skal gå etter standarden :P

 

Jeg er enig i at "alle" har de tre første du nevner, men akkurat 7mm rem mag og 375H&H er jo ikke like standard da.

Jeg kjenner mange jegere/skyttere, og jeg kan i farten ikke komme på en eneste som har en slik 7mm rem mag, og jeg tror faktisk ikke jeg kommer på noen andre enn meg selv som jakter med 375H&H heller.

 

Spør du meg så er 375H&H veldig riktig på jakt i Afrika! :D

 

Slik jeg forstår TS så har han ikke en Blaser i dag, men han vurderer en slik børse? Om det stemmer, så vill jeg også anbefale ei rifle i 375H&H. Utrolig stort bruksområde

 

Ripp, en 375H&H fungerer helt greit på DG om det skulle være behov for det. Vi kan være enige om at enn 470NE er enda bedre på elefant, men den er desto mindre egnet på antiloper.......Det er anvenligheten til 375H&H som har gjort den så populær som den er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt .375H&H på PG to omganger, med kuler som 260 grain nosler accubond (meget bra), 270 grain core locked, (helt ok), 250 grain trophy bonded (stor skuffelse, ga ikke gjennomskyting) og sist men ikke minst 235 grain barnes X (meget bra...stor sårkanal og knall og fall).

 

Når det er sagt...du klarer deg fint på PG med de nevnte standard-kaliberne...

Link to comment
Share on other sites

Ripp, en 375H&H fungerer helt greit på DG om det skulle være behov for det. Vi kan være enige om at enn 470NE er enda bedre på elefant, men den er desto mindre egnet på antiloper.......Det er anvenligheten til 375H&H som har gjort den så populær som den er.

 

Egentlig litt tåpelig av meg å komme med den uttalelsen når TS skal ha kaliber passende i en Blaser, beklager avsporing.

@Rino Hals har forøvrig skrevet en bra tråd her inne om Grove Safarikalibre ....

Link to comment
Share on other sites

Jaktet selv nylig i Afrika.

Brukte en 358Winchester, fungerte bra den opp til Kudu.

På virkelig store antiloper som Eland, ville jeg nok ha litt mere "punch".

Dyrene der nede er noe mer hardskutte en de vi er vant til (høyere adrenalinnivå).

Blir det lange hold er nok 8x68 eller 9,3x64 bra å ha (feks i Namibia).

I Limpopo Sør Afrika der jeg jaktet klarer du deg fint med feks en 9,3x62 (eller 74R :winke1: ).

PHene i campen snakket mest om 308, 30-06, 7mm RM og 375, de virker som er ganske standard der nede.

Glemte desverre å kikke i ammo hylla på den lokale gunshoppen :oops: .

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

TS har altså en blaser. Og skal utvide med flere løp. Et som skal til Afrika og som kan tjenestegjøre ved storviltjakt her hjemme.

 

Har altså søknad på 300 Blaser Magnum og 6.5x55 hos politiet et sted i systemet (rekker vel akkurat å komme tilbake til julegavetid i år)

 

Ser mange av dere foreslår 375H&H, men sorry gutter ! Jeg ønsker ikke magnumbelte på hylsene mine. Kan ikke noe for det det bare er sånn oppe i hodet mitt !

 

Så kommer uansett til å ha med et backup løp i et mere normalt kaliber tilfelle noe skulle komme på avveie.

 

Har lest imellom hva rino skriver om grove Afrika kaliber. Bra skrevet og god lesning, men grove kaliber tiltaler meg ikke på den måten, og uansett så føler jeg at jeg skyter mye bedre med mindre kaliber.

Og pris på patroner, hylser eller hva så enn det må være spiller ingen rolle oppi det hele her.

Så har hørt med noen som har vært på PG jakt på samme sted tidligere og veit dem leier ut 300 WM der, så tenkte da å finne noe tilsvarende da !

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar aldri hvordan tilgang på ammo der jeg skal jakte avgjøre hvilket våpen og kaliber jeg tar med meg på utenlandsjakt.

Det er ikke noen større forskjell på risikoen for om våpen eller ammo kommer på avveier.

Hjelper deg veldig lite om de har plenty med f.eks 30-06 ammo der, om rifla di ikke kommer frem :)

 

Jeg tar med det jeg ønsker å jakte med, og så får jeg evt. låne/leie våpen av outfitter/ph om Murphy slår til.

 

Jeg er mye mer nervøs for om evt. buen min ikke når frem.

Det er ikke uten videre å hverken få tak på lånebue som passer eller å skyte på vilt med bue man evt. kun har tatt noen prøveskudd med.

 

Tar jeg med meg rifle på neste jakttur til Afrika, så tar jeg nok med meg min 375 Ruger og satser på at det går bra den gangen også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar aldri hvordan tilgang på ammo der jeg skal jakte avgjøre hvilket våpen og kaliber jeg tar med meg på utenlandsjakt.

 

Det var heller ikke det jeg skrev....jeg skrev at det ikke er dumt å sjekke ammunisjons tillgangen!

Selv ville jeg ikke reist til Afrika uten min boltrifle med kontrollert mating !! Har opplevd 2 ganger at Blaser ikke fungerer pga fint sandstøv i låskassa...noe som forekommer under transport i busjen.

Link to comment
Share on other sites

Pussig at du sier dette Ripp.....snakket litt med en PH i Namibia i fjor......når Blaser ble nevnt så fortalte han lattermildt at han ved flere tilfeller hadde måttet hjelpe gjestejegere å pusse Blaseren da støv i låsen gav total forkiling av bolten... :roll:

 

Tror jeg beholder Brnoen med mauserlås..

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar aldri hvordan tilgang på ammo der jeg skal jakte avgjøre hvilket våpen og kaliber jeg tar med meg på utenlandsjakt.

 

Det var heller ikke det jeg skrev....jeg skrev at det ikke er dumt å sjekke ammunisjons tillgangen!

Selv ville jeg ikke reist til Afrika uten min boltrifle med kontrollert mating !! Har opplevd 2 ganger at Blaser ikke fungerer pga fint sandstøv i låskassa...noe som forekommer under transport i busjen.

 

Har du opplevd dette selv ? Har hørt lignende historier om Sauer, og støv i avtrekket.

Har brukt Blaser i Sør Afrika, i både bush, og i Kalahari. Namibia med sitt ekstremt tørre klima gikk også bra.

Ang. kaliber, så er 9,3 x 62 gulle godt til det meste av antiloper. Har også brukt .375HH. Denne har flatere kulebane. Utenom det, har jeg ikke merket den store forskjellen på disse kalibrene. Gode kuler går igjennom ved reine sideskudd. Til og med på Eland.

Link to comment
Share on other sites

Overdrevet bruk av olje som samler støv ? Liker Blaser, men er ingen jihadist.

Min outfitter i Namibia, som er med på mer enn 10 elefantfellinger hvert år, og som var svoren CZ kontrollert mating entusiast, hevdet at det hadde forekommet forkiling på Blaser, men da pga. av høyt trykk i varmen, og hylser som klebet i kammer.

.375HH var tilstrekkelig på elefanten hevdet han. Cluet var riktig skuddplassering i hodet. Selv brukte han en .416 Rem Mag som back up hvis ting gikk galt.

Fikk se et par filmer tatt med GoPro, der ting ikke lenger var kontollerbart, og Dumbo snudde, og kom imot..

Tror jeg ville byttet ut boxeren mot et par bleier :wink:

 

Beklager noe OT :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Selv om det var noe OT, så er det likevel en tanke man bør gjøre seg i forhold til hvilket terreng man jakter i og hva slags vilt som lever der.

Det er en av grunnene til at jeg liker tanken på en 9.3x62 eller en eller annen form for .375 til PG.

I 2011 jaktet jeg på et område som hadde en del bøffler og det viste seg likevel at min PH valgte å ikke ha med seg våpen mens vi jaktet.

En dag gikk vi på en flokk med bøffler i meget tykk bush hvor vi hadde de nærmeste på ca 30 meters hold når vi oppdaget dem.

Vi hadde da en rask og stille tilbaketrekning hvor jeg følte meg rimelig undergunned med min 30-06 og den eneste med våpen :)

Selv om det sannsynligvis var meget liten sjanse for at de skulle angripe oss om de oppdaget oss, så vet man aldri med ville dyr.

Link to comment
Share on other sites

legger denne ut en gang til :wink: Til dere som reiser til det sorte kontinent første gang !!Bruk en rifle dere er vant med også i 308-3006 eller større men husk bruk skikkelige kuler og tunge kuler ;) For mange har skutt bort drømmetrofeet pga dårlige kuler og kleint Caliber :roll: Opplysninger hentet fra Nordisk safari Club.

 

 

Gennem de seneste ti til femten år har et større antal Danskere,Nordmen og Svensker haft oplevelsen, at tage på jagt i Afrika. Rejsen er i de fleste tilfælde gået til Sydafrika, Zimbabwe og Namibia og den veltjente gamle 6,5x55 har ofte været det naturlige valg til rejsen. Men hvad siger de lokale love?

 

 

 

Af: Ib Nordentoft Andersen

 

 

 

Følelsen af at træde i Robert Ruarks, Hemmingways og Teddy Roosevelts fodspor og opleve en moderne afrikansk safari, står højt på mange danske jægeres ønskeliste. Men da det nok er de færreste, der har planer om at skyde elefanter, bøfler og løver på deres første tur, er der ikke behov for de store kæberystende kalibre. Listen over ønskede trofæer vil typisk omfatte Kudu, Wildebeest (gnu), Oryx, Zebra, Nyala, Water Buck, Impala og Vortesvin.

 

 

 

Da rigtig mange jægere, med succes, anvender deres 6,5x55 til alt fra ræv til elg, vælger de naturligvis ofte, at medbringe den riffel de kender og stoler på. Men dette valg er ikke altid hverken klogt eller lovligt.

 

De lande i Afrika hvor de fleste danskere oplever deres første safari er først og fremmest Sydafrika, Namibia og Zimbabwe. Disse tre lande har en jagtlovgivning der, takket være deres fælles kolonifortid, minder en hel del om hinanden og alligevel er der markante forskelle. Ja, i Sydafrika er der endda store forskelle fra landsdel til landsdel, da landet efter afskaffelsen af Apartheid i 1994 udvidede sin administration fra fire til ni provinser. Men lad os kikke på lovgivningen i de tre lande hver for sig:

 

 

 

Namibia: Især siden de opnåede deres uafhængighed fra Sydafrika i 1990, har Namibia været et meget populært mål for jagtturister og diverse små og store jagtrejsefirmaer har sendt danskere af sted til deres livs oplevelse i landet med det behagelige klima og den store vildtmængde. Mange af disse har medbragt deres trofaste 6,5er og nedlagt alt fra Steenbok (14kg) til Elan (900kg), men hvad siger den lokale lovgivning om kalibervalg til jagt i Namibia:

 

 

 

Mindste tilladte kaliber: 7mm

 

Eo: 1350joule Impala, vortesvin etc.

 

Eo: 2700joule Kudu, Wildebeest, Oryx, Eland etc.

 

Eo: 5400joule Bøffel, Elefant, Næsehorn etc.

 

 

 

Konklusion: 6,5x55 totalt forbudt.

 

 

 

Zimbabwe: Dette land blev et eftertragtet jagtland efter deres uafhængighed i 1980, både på grund af en fantastisk vildtbestand såvel som en meget velorganiseret jagtindustri, drevet af hvide farmere og PH’er. Men på grund af dårlig ledelse fra regeringens side, er landet kørt ud på et sidespor. Også i dette land ses de gamle engelske krav, hvor 7mm optræder som minimumskaliber i forbindelse med mange vildttyper.

 

 

 

Mindste tilladte kaliber: 5,6mm og 7mm

 

Eo: 700joule og 5,6mm (.223) Impala, vortesvin etc.

 

Eo: 3000joule og 7mm Kudu, Wildebeest, Nyala, Zebra etc.

 

Eo: 4300joule og 7mm Elan, giraf, løve etc.

 

Eo: 5300joules og 9,2mm Bøffel, Elefant, Flodhest etc.

 

 

 

Konklusion: 6,5x55 er tilladt i småtingsafdelingen svarende til det danske rådyr, men forbudt til alt andet.

 

 

 

Sydafrika: Her er vel nok den mest populære destination for danske jægere, og rejser hertil er nærmest eksploderet side 1994. Jagtmulighederne er vidtspændende og går lige fra krævende dagslange jagter til fods til unævnelige ”hegnsjagter fra bil”. Hvad angår de legale krav til våben og ammunition ser man med jævne mellemrum danske jagtrapporter fra Sydafrika, hvor det nævnes at .222 er tilladt til alt mellem himmel og jord og det vil nok forbløffe mange, at der kan være noget om påstanden. Sydafrika er i dag opdelt i ni individuelle provinser, hver med deres egne regler:

 

 

 

Limpopo, Gauteng, Mpumalanga og Orange Free State:

 

 

 

Mindste tilladte kaliber. 5,6mm

 

.22 randaffyring forbudt

 

Halv- og helautomatiske våben forbudt.

 

 

 

Natal:

 

 

 

Mindste tilladte kaliber: 5,6mm

 

.22 randaffyring forbudt

 

Minimumkaliber til Farligt Vildt: .375HH Magnum

 

Halv- og helautomatiske våben forbudt.

 

 

 

Northern Cape, Western Cape, Eastern Cape og North West: (Dette område dækker ca. 60% af Sydafrikas landområde).

 

 

 

Mindste tilladte kaliber:

 

5,6mm: Impala, Springbook etc

 

Rifler med en løbskaliber på 6,5mm (0,256, svarende til kugle diameter på .264 ) eller mindre må ikke anvendes til jagt på Kudu, Wildebeest, Nyala, Zebra, Elan etc., hvilket gør 7mm til mindste tilladte kaliber i denne klasse.

 

Minimumskaliber til Elefant, bøffel, løve, leopard, næsehorn og flodhest er 9,5mm (.375).

 

.22 randaffyring forbudt

 

Halv- og helautomatiske våben forbudt.

 

 

 

På trods af, eller måske netop på grund af den ret afslappede lovgivning med hensyn til våbenkrav i nogle dele af Sydafrika, stiller individuelle lokale jagtfirmaer og PH’er deres egne minimumskrav. For eksempel anbefaler hovedbestyrelsesmedlem fra SAPHA (Foreningen af professionelle jægere i Sydafrika): Melville du Plessis, at der som minimum anvendes 5,6mm (.223) til småvildt, 7mm til mellemstort vildt, 7,62mm (kal 30) til Kudu størrelse og .375HH til farligt vildt.

 

 

 

Konklusion: Som det fremgår af ovenstående er 6,5x55 totalforbudt i Namibia og kun anvendelig til mindre arter som Impala i Zimbabwe og godt 60% af Sydafrika. Kun i små 40% af Sydafrika er den tilladt til populære trofæer som Kudu, Wildebeest, Zebra og tilsvarende.

 

 

 

Det bør måske, i denne forbindelse, også bemærkes at 9,3x62 ikke må bruges til bøffel i Namibia, Zimbabwe og mere end halvdelen af Sydafrika, da den enten er for lille i kaliberen eller ingen af de fabriksladede patroner på markedet opfylder kravene til Eo.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

_________________

I like to shoot my rifle and I like to kill and Africa is where you go to do that

Link to comment
Share on other sites

det finnes noen rimelig greie ladninger der ute til 9,3x62 samt en del dangerous game kuler fra fabrikker der ute

9,3x62 gjør den samme jobben som en 375 og det sier seg selv at når man skremmer en 9,3 kule opp mot til litt over 1000m/s så er det ingen pusling heller

9,3x62 vokser i popularitet og det er det en meget god grunn for

disse reglene de har i afrika enkelte steder virker helt på jordet..finnes flere Profesjonelle jegere som gjør såkalte "untak" for 9,3

om man velger 9,3 eller 375 så er det en smak og behag sak

personelig ville jeg brukt en hardt ladet 9,3 så er du sikkret mot alt som er falig :)

om man prater om ren elefant jakt ville jeg brukt noe større en 9,3 og 375

men til alt annet så er 9,3 og 375 mer en bra nok og det har de vært i mangen år

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at du akkurat har kjøpt deg en Heym i 9,3 @Litago og at du er fornøyd med nyervervelsen, bra. 9.3 er et topp kaliber til det meste ut til 200m i Afrika, lengre avstander krever litt mere skruing på kikkertsikte. Min datt 65 mm ut på 300m skiva ved innskyting på 100m.

 

Når det gjelder DG så regner jeg med du har basert din kommentar (på jordet!) på erfaringer ved en slik jakt, ellers finner jeg det useriøst og tullete.

DG krever et kaliber som kan stoppe viltet ved angrep og 375 er de aller fleste tilfeller minstekravet. En 9,3 har aldri og vil aldri være en 375 uansett.

Link to comment
Share on other sites

Litago!har du mange turer til afrika eller på DG ?

Nei

 

Jeg registrerer at du akkurat har kjøpt deg en Heym i 9,3 @Litago og at du er fornøyd med nyervervelsen, bra. 9.3 er et topp kaliber til det meste ut til 200m i Afrika, lengre avstander krever litt mere skruing på kikkertsikte. Min datt 65 mm ut på 300m skiva ved innskyting på 100m.

 

Når det gjelder DG så regner jeg med du har basert din kommentar (på jordet!) på erfaringer ved en slik jakt, ellers finner jeg det useriøst og tullete.

DG krever et kaliber som kan stoppe viltet ved angrep og 375 er de aller fleste tilfeller minstekravet. En 9,3 har aldri og vil aldri være en 375 uansett.

 

Nå er ikke Heym'n den første 9,3 rifla jeg eier

men jeg står fast på at 9,3 er ikke dårligere enn 375

minstekravet som sier 375 kan nå så være

men det sier seg selv at når man pusher en ladning med 9,3 i mer enn 1000 m/s

så er det lite i afrika som overlever dette

 

desuten er det folk som har brukt 9,3 til bøffel jakt i afrika med god suksess

 

finner god info om det her:

http://www.africahunting.com/threads/9- ... alo.10705/

Link to comment
Share on other sites

375 er lovlig til DG ikke 9,3-62 hva andre har brukt er irrelevant man følger reglene ferdig! :roll: at 9,3 er ett godt Caliber er det er det ingen som nekter for !!en annen sak er at man lader ikke en 9,3 full pupp for jakt i Afrika da garanterer jeg deg at det blir treig sluttstykke bevegelse og vanskelig å kamre i sterk varme .

Link to comment
Share on other sites

ladningene jeg sikter til finner du her http://lutzmoeller.net/9,3-mm/9,3x62.php" target="_blank" target="_blank

 

hva reglene sier er en ting..hva virkeligheten er...er jo en annen ting

står en god del om 9,3 som en DG kule i denne artikkelen fra African Expedition

http://www.africanxmag.com/otto_bock%27s_cartridge.htm" target="_blank" target="_blank

 

kan jo også dra fram et sitat om

 

"Although the 9.3 served with distinction, a minimum bullet diameter of .375" was set and this unfortunate legislation relegated this great cartridge to the rank of a non-dangerous game cartridge.

Make no mistake, the 9.3x62 is not the ideal elephant charge stopper but with the right bullets it is any day as effective as the .375H&H on pachyderms. "

 

resten kan folk lese selv :)

 

Btw: er flere land som tilater 9,3 på DG..igrunn er det ikke så mye og diskutere...

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg trekker ut av dette er igrunnen følgende. Skal en jakte lovlig i SA, så tar en det en har, og kan skyte med som er over 7mm?

Er det plains og god utsikt der en skal, så kan en ha nytte av å ha ræva full av langholdsskyting og ha noe som går rimelig ret fram på lengre hold. Min trofaste 7WSM med 168gr Barnes burde funke til det meste?

For hodeskudd på sebra @ 1675m hold må en dog opp i 9.3 med 154gr kule :roll: Virker sikkert på elefant også...

 

Men skal en skyte DG, og likevel må skaffe seg rifle, er det noen grunn til å stoppe på 375? Jeg klarer ikke å se for meg annet enn at alt en 375 gjør, gjør en 416 bedre, og alt en 416 gjør, gjør en 450 bedre? Rekyl til helvete, en skal jo bare skyte noen få skudd uansett?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...