Jump to content

Mitt første møte med Afrika


Griffon

Recommended Posts

Ja nå har både donner og maral skrevet om turen til Limpopo, så da får jeg gjøre ett forsøk også.

Som førstereis vet man jo ikke helt hva som venter, på en slik tur.

Men jeg hadde jo plaget guttene med spørsmål i nesten 3/4 år, så noe informasjon hadde sunket inn.

 

Som de andre har fremhevet var det en fin gjeng som samlet seg på Gardermoen før avreise.

Vi hadde beregnet god tid, så man rakk både insjekking og å bli litt kjent før avreise.

 

Etter en lang flytur landet vi i Johannesburg der vi ble møtt av Pete fra campen, som skulle kjøre oss dit.

Reisen oppover var interesant nok den. Der fikk vi med oss både dyreliv og endringene i lanskapet, etter som vi nermet oss.

Vel fremme ble vi fordelt på rommene, som var av svert god standard.

Jeg hadde så vidt begynt å pakke opp, da Frank i naborommet banket på verandadøren og sa att jeg måtte ta med kamera og komme ut. Der rett på andre siden av en damm sto en bøffelflokk.

1qj0jo.jpg

 

Vi gikk tidlig i seng, trøtte etter reisen og så skulle vi tidlig opp neste morgen (0500).

Det var blitt for sent til å testskyte børser, så det ble gjort tidlig neste morgen.

 

29tmif.jpg

 

Deretter var det ut på jakt.

Det var på forhånd bestemt att maral og jeg skulle jakte sammen, med Jaco som PH.

Noe som passet en fersking som meg utmerket :winke1:

Både maral og jeg var interesert i å skyte zebra, så vi startet med å kikke etter dem.

Zebraene her var ikke halvtamme parkdyr, det forsto vi rimelig fort.

Etter 2 dager hadde vi ikke kommet i position for å skyte, de var utrolig vare.

Jeg skulle også skyte Impala, så 3dje dagen dro vi en tur innom ett område der det var en god bestand.

Etter en stund fikk vi øye på en gruppe med bukker. Da kunne ansmygningen begynne.

Vi var heldige og kom ganske fort på hold. Skytestokken kom opp og jeg la ann mot en bukk som sto med hodet delvis ut i en åpning i buskasset. 2 skritt frem og jeg har deg tengte jeg, men dengang ei. Han snudde og gikk inn i buskene. I en liten åpning i krattet så jeg øvre del av ett ben og en skulder, etter litt visking mellom PH, Tracker og meg ble det klart att det var bukken. Skuddet smallt og dyret var vekk. Da ble jeg en smule nervøs, skulle mitt første skudd på Afrikansk vilt være dårlig :forvirra: Heldigvis viste det seg att dyret hadde falt rett ned i smellen og ble skjult av buskene.

Mitt første afrikavilt var ett faktum :D

 

15d9kww.jpg

 

Ikke av de største, men en eldre bukk med slitte horn.

Da var man i gang. Usikkerheten som man ofte har i nye situasjoner kunne jeg kjenne nermest gled av meg.

 

Jeg begynte etterhvert å tvile på om jeg fikk noen Zebra. Så jeg bestemte meg for å følge donners råd om å være åpen for mulighetene som bø seg.

Da vi neste dag var på veg inn i jaktområdet, stoppet vi like før en fjellkam og trackerne dro ut for å speide, Ikke lenge etter kom en av dem tilbake og pratet ivrig med Jaco. Han spurte oss da om noen av oss var interesert i stor kudu.

Maral hadde skutt kudu på forrige tur, så han ville ikke. Jeg hadde egentlig ikke planer om kudu, de er litt store for en liten stue :wink: Men ok jeg skulle bli med å se. Vi smøg oss opp på toppen og krøp bort til kanten, der vi kunne se ned i en liten dal. Der var det to grupper av 2 kuduokser, den de mente var stor lå skjult bak noen trær. Vi ble liggende i ura i nesten 2 timer, da dyret reiste seg. Desverre gikk dyret rett bort fra oss. Etter att oksen var borte visket plutselig Lucas (den ene Trackeren) "more kudu comming". Der til venstre for oss sto en stor kudu rett mot oss på ca 80m. Jaco sa den var stor og jeg måtte skyte når jeg fikk tjangs. Etter litt venting snudde dyret og begynte å bevege seg, jeg fikk den i fin position i en åpning i krattet og skjøt. Da sprutet det kuduokser ut av krattet. Det viste seg å være en flokk på 7-9 dyr.

Vi mistet oversikten over hvilket dyr som var påskutt og det ble besluttet å vente til ting roet seg, før vi gikk frem.

Etter nesten 1 time samlet flokken seg og når de skulle dra videre så vi att ett dyr ikke var helt i form. Etter litt kikking fant vi ut att det var det påskutte dyret og jeg ga den 2 skudd, da lå den der. Lettelsen var enorm, det var ikke noen god følelse å ligge der uten å vite om dyret var dødt eller såret. Ved sammenligning av skuddbilde og treffpungt/vinkel, må kula ha vert borti en kvist jeg ikke så.

Den var diger :D

Først ble den anslått til ca 58", men ved måling i campen viste den seg å være på hele 58,5".

 

20t49jl.jpg

 

Litt senere på dagen fikk maral Zebrahingsten sin, så det kan kalles en god dag.

 

Morgenen etter fartet vi rundt å kikket om vi kunne se noen store Warthog, som begge var interesert i.

Men vi kunne ikke komme innpå dem.

På eftermiddagen skulle vi sitte i "blind", maral med revolver og jeg med buen.

Etter en god del venting, i selskap av diverse fugler, aper og en flokk kuduhunner, kom det inn en flokk med impala.

Det vaar min tur først, så det var bare å gjøre seg klar. Til slutt stilte en pen bukk seg opp uten andre dyr bak seg.

Da kunne pila slippes. Treffet var 10cm unna siktepungt, men de har en tendens til "stringjump".

Etter en spurt på 60m lå den der død.

Mitt første buevilt var i boks :D

En fin impalabukk på ca 23".

 

tarc7a.jpg

 

Etter dette prøvde vi på diverse "grisejakt" (bushpig/Warthog) uten å lykkes noe serlig.

Noen kvelder senere dro vi til en plantasje som var en del plaget av gris (Bushpig) og som hadde en god bestand av Bushbuck. Der hadde jeg en Bushbuck i sikte, men den klarte å stikke seg vekk i krattet før jeg fikk skutt.

Men på slutten av turen kom vi over en duiker bukk. Den fikk jeg skutt.

En skikkelig "gammel kriger" med slitte horn.

 

2mzaaud.jpg

 

Det var allt jeg rakk å jakte på denne turen.

Ett par bilder fra andre aktiviteter til slutt.

 

e6xavc.jpg

Noen ganger er det hardt å være jeger :wink:

 

egb86q.jpg

To gode kompisser.

 

2lwsosp.jpg

Kanskje selve symbolet på det sørlig Afrika, baobabtreet.

 

aufg5u.jpg

Til slutt, solnedgang over Limpopo.

 

Campen var flott, air-con på rommet var deilig. Maten var virkelig snadder, vi fikk smake på viltet vi hadde skutt og Thommas er geni ved grytene.

Service instillingen hos folkene var fantastisk, slikt har vi ikke i Skandinavia.

En ting må nevnes spesielt, Trackerne. Hva de klarer å se uten kikkert er helt utrolig. Dyktige å greie folk.

En stor takk til Jaco og hans team for ett flott opphold.

Må også takke donner og maral som dro meg med på dette.

Hadde det ikke vert for dem, hadde nok ikke jeg kommet meg til Afrika.

Så til neste gang, Takk for turen :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Gulle godt, "Oscar" :-)

 

Satte overmåte stor pris på å få være til stede under afrikadebuten. Det var rettele arti!

Det skal noe til å toppe den kuduen på neste tur.. for ny tur blir det jo ;-)

 

Da vi kjørte forbi et buskas på den tredje dagen, oppdaga vi en pen nyalahann som sto i skyggen og slumret. Da kommer det stille fra Griffon; "En slik skal jeg ha neste gang"

Da forsto jeg at mitt oppdrag var fullendt. Et nytt tilfelle av afrikasjuke var et faktum!

 

Takk for laget, Griffon!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin tur og flott kudu... :shock::mrgreen: WOW..

 

Nå er du smittet av Afrika feber og vil sannsynlig brenne av uforholdsmessig mye penger på mer eller mindre grovkalibrede rifler og jakt der nede i årene som kommer....og stort sett alltid være blakk... :roll:

 

Du er i godt selskap.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Feberen har nok satt sine spor ja :winke1:

 

Siden jeg er en smule angrepet av "brekkvåpensyken", kan det nok bli visse justeringer i verktøyet på neste tur.

Fikk prøve donner sin dobbling der nede, det hjalp ikke :winke1:

 

En annen ting er att jeg er en del plaget av reumatisme. Der nede i den tøre varmen, var smertene nesten borte!

Burte jo få slike turer på blå resept :D

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Kjempeartig lesing ! Det er intet som kan måle seg med første afrikaturen. Husker det som det var i går!- Selv om det begynner å bli noen år siden nå. De andre turene har hatt sin sjarm de og, men intet kan måle seg med forventningene ! Husker godt at jeg ikke sov et minutt natta før jakta skulle begynne, til tross for nattfly ned med minimalt med søvn. Av en eller annen merkelig grunn er ikke afrika førstevalget lengre. Andre destinasjoner frister mye mere, skjønner det egentlig ikke selv. Andre destinasjoner består ofte av felling av et spesifikt dyr og når det er felt er jakta over. I afrika kan du jakte fra du ankommer til du reiser og man får mere jakt for penga, det er det ingen diskusjon om. Men smaken forandrer seg vel litt med årene. For øyeblikket er det nord amerika som frister. Det finnes mye spennende å jakte der borte, har vært der før og det ga absolutt mersmak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...