Jump to content

Leie rådyrterreng - hva bør jeg tenke på?


Muntjac

Recommended Posts

Er i ferd med å skrive kontrakt på leie av mitt første rådyrterreng. Er det noe jeg bør tenke på spesielt? Klausuler i kontrakten? Noen som har tips til hvordan jeg kan best evaluere "potensialet" til terrenget?

 

Er skogsterreng, og jeg får ikke lov til å jakt på det lille som er av innmark rundt huset. 2000 mål og fem dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en pen mengde med rådyr - gratulerer :D

 

Mitt råd er å spørre direkte om det er mange turgåere som bruker terrenget. Ellers: om det er et sameie som leier ut jakta: er reglene for terrenget klinkende klare ? Finnes det "spesielle folk" som har noe mot at du jakter der - eller som erfaringsmessig gjør jakta sur? Finnes det sære bestemmelser om bukkejakta vs den seine jakta (den med hund)? - I det hele tatt: Er utleier en trivelig person som gjerne svarer på spørsmål - og som ønsker du skal få en god jakt? - Og mer praktisk - finnes det en rimelig ordning knyttet til ettersøkshund (om du ikke har det selv).

 

Vel, vel - her var det noe jeg kom spnn på - i farta. Stort sett går vel slikt bra. Men lurt av deg å tenke deg om nå, det er jo nå du har mest innflytelse på situasjonen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Blir terrenget leid bort til annen jakt? Hare eller ælj.

Jævlig kjedelig å sleppe rådyrbikkja også kommer det en harralos å støkker alt av rådyr på et lite terreng.

Kanskje terrenget er stengt i ælj-jakta?

Nsb,Rv7 og E-16 er alle skumle saker med hund.

Er dette i Hønefoss traktene?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville jo også lurt på om det er rådyr der. Jeg er selv med på ett terreng for hjort og rådyr , der vi har kvote på 4 rådyr. Men de siste årene har vi sett så lite rådyr, at de 4 dyrene på kvoten egentlig bare har vært en illusjon. Men hjort er det rikelig av.

Og så ville jeg jo lurt på om det er begrensinger på bruk av hund. Siden det er ett skogs terreng er det jo ett typisk hundeterreng.

Og så ville jeg også lurt på om det ble bråk hvis jeg skjøt en tiur foreksempel. Har opplevd det også selv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...