Jump to content

Seljakt hvilken ammunisjon


Maralhc

Recommended Posts

Hallo. Satser på seljakt t vintern.

 

Hva bruker dere slags skudd på seljakt?

Helmantel eller ekspanderende kuler?

Har 3006 å 308,tenkte å bruke 308. Syns det høres litt overkill på ett så lite dyr,selvom det regnes som storvilt.

 

Hvor i dyret skyter dere for å unngå å skade pels?

Link to comment
Share on other sites

Direkte treff i hodet med 308!

Vi kom til med båten og da begynte den å skulle dykke rett etter jeg hadde slått tamp i den. Vill panikk kan man si :mrgreen:

Vi sjekka å dobbelsjekka. Skuddet hadde truffet direkte inn i sida på hodet til dyret.

 

Dette var dog et beist av en havert. Har hørt om lignende situasjoner men ikke helt trodd på det før jeg så det sel(v).

Link to comment
Share on other sites

Når en 308 greier å gjenomskyte en elg igjennom begge bogbladene og resten imellom, så har jeg vanskelig å tro at den ikke klarer å trenge inn i hjernen til en havert?Sikker på at ikke kula kunne ha ekspandert i vannet like forran selen og rikosjert i hode på den med en større flate og svekket kraft?

Link to comment
Share on other sites

ja merkeligere ting har vell skjedd, så at det kan skje tviler jeg ikke på, men har sett en hel hau med havert som har vært skutt med både 6,5 og 308, men aldri hørt om en som bare besvimte. Man har jo hørt historier om både elg og hjort der kula har stoppet i skinnet på tur inn i dyret, så ja, rarer ting skjer

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på at jaktammo har plystrett gjennom skallen på steinkobba fra venstre øye og ut i nakke uten at den har dødd av det(skudd nr 2 fra side avlivet). Jeg bruker noe som fjerner halve hodet i smellen nå.

At ikke 308 skulle gå rett gjennom en havertskalle har jeg vanskelig for å tro, men jeg hadde aldri trodd kobba skulle overleve gjennomtrekk heller.. slike ting skjer men det er sjeldent!

Link to comment
Share on other sites

Den ammunisjonen, som står storviltkravet, med lettest mulig kule, samt best samling, vil være fornuftig å bruke. Dvs type 150grs ettellerannet med god nok bc. Hva den heter er ubetydelig, hodet spiser de færreste av oss.

 

Resten av tiden/pengene, bruker du på å trene. Kobbeskoilt i sjø, er ikke det enkleste alltid. Kan være, men ofte ikke.

Link to comment
Share on other sites

Var jeg som skaut den haverten med 308 ilag med barerobert.

 

Hold 250m, Kule 155 grn, hastighet 790 ms.

 

Skudde gikk diagonalt inn like bak øye, penetrerte inn i skallen, men kom ikke ut. Kula må ha splintret inne i hodeskallen for inngangen var helt rein. Har nok vært max uheldig med hva den traff i hjærnen, men skulle jo egentlig tro at trykket inne i hode var nok til å slå den ut.

 

Har for øvrig vært vitne til felling av et tredvetalls sel med 222 og varmintkuler i nesten 1100 ms. Hadde det vært lov hadde jeg heller brukt det fremfor 308. Samme effekt men dyret flyter bedre med bare ett hull i hode istedenfor to.

Link to comment
Share on other sites

Går ikke en 308 gjennom spekket på en havert er det enten feil på patrona, slik at kule av den grunn har mindre fart og anslag enn den skal, eller så er det soleklare treffet slettes ikke så soleklart som det kunne virke som.

 

Som nevnt, ekspanderende er det eneste som er lovlig. Selv på sjøis ville jeg kommet meg inn på kort hold, og satt skuddet mot hodet. Hvis ikke er sjansen stor for at dyret kommer seg ut i vannet før du evt får inn et skudd nummer to. Velg ei lett kule med god ekspanderingsvilje.

Link to comment
Share on other sites

Går ikke en 308 gjennom spekket på en havert er det enten feil på patrona, slik at kule av den grunn har mindre fart og anslag enn den skal, eller så er det soleklare treffet slettes ikke så soleklart som det kunne virke som.

 

Som nevnt, ekspanderende er det eneste som er lovlig. Selv på sjøis ville jeg kommet meg inn på kort hold, og satt skuddet mot hodet. Hvis ikke er sjansen stor for at dyret kommer seg ut i vannet før du evt får inn et skudd nummer to. Velg ei lett kule med god ekspanderingsvilje.

 

Ikke mye spekk i hode. Hastighet var som vanlig i og med at jeg traff der jeg skulle. Bare rein uflaks. Når det kommer til kulevalg så funker alt, men presisjon overgår ekspansjon for min del. Man skyter ikke annet en hode uansett.

 

Jeg har felt voksen steinkobbe med 17hmr gamepoint på over 100 meter og, så alt funker. Og før hyklerkoret bynner, steinkobba hadde halve skarvegarnet etter seg, da avliver man med det man har.

Link to comment
Share on other sites

Raske, lette og ekspansjonsvillige kuler. Bommer man er det ingen rikosjett. Og ved treff er det 1 hull, og ikke noe tull. Forhåpentligvis vil det bli endringer på kravene til kulevekt/kaliber. Å ha samme krav som til storvilt er ugunstig hvis jakten foregår innenskjærs og ikke ytterst imot havgapet. Noen som har hørt mer om prøvejakt med lettere kaliber for en eventuell endring i regelverket? Mener å ha lest noe om det i løpet av de siste 2 år, i ett eller annet jaktblad.

Link to comment
Share on other sites

vet om folk som har skutt steinkobbe med 22.lr med godt resultat.

selv har jeg opplevd at 150 grs ballistic tipp i 980ms ikke gir gjennomskyting på svær havert...

båtfører påsto haverten enda var i live når han satte kleppen i den.

selv har jeg troen på krampetrekninger, da alle landlevende pattedyr jeg har skutt i skallen ikke akkurat har ligget rolig etter skuddet.

personlig anbefaler jeg at folk bruker ei myk kule innenfor kravet. mest påga rikosjetter.

Link to comment
Share on other sites

Har actionkamera alltid på når vi henter inn påskutt sel men selvfølgelig ikke da xxaxx skaut monsteret.

Det var helt klart og tydelig at den forsøkte å dykke. Dog uten at den helt klarte det.

Båtfører satte avlivingsskuddet rett bak øret på den og da var det slutt.

 

Se for dere meg på 65kg som har en 2.5mm tykk line rundt handa som sitter fast i en havert på 350kg + og at den begynner å bevege på seg.

 

Jeg er ikke lettskremt men da var jeg skeptisk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker også lette og rimelig hurtigekspanderende kuler til seljakt.

Ballistic Tip er et godt valg etter min mening.

I alle fall på Steinkobbe og Ringsel.

Jeg har opplevd alt for ofte å prøve å få tak i sel skutt i halsen av folk som har brukt hardere standard storviltkuler.

Også opplevd en del som fortsatt er i live etter mer perifere treff i hodet med den slags ammo.

Mulig Norma Oryx fungerer bra på Havert da den både er rimelig bløt, men samtidig holder sammen, men er helt klart ikke mitt førstevalg på mindre seler.

 

Jeg synes at kravet om type ammo til jakt på Steinkobbe og Ringsel er helt på trynet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...