Jump to content

Mat olje til våpenpuss?


WinchesterM94

Recommended Posts

Matolje er helt sikkert bedre enn ingenting i et knipetak, men man bør absolutt fjerne alt slikt og smøre opp med mineralolje når man kommertil sivilisasjonen igjen. Både dyre-/fiskefett og planteoljer harskner over tid, og da dannes det syrer.

 

Som kjent er syre ikke det beste man kan ha liggende på stål...

Link to comment
Share on other sites

Så en gang en kopi av en gammel Coltreklame fra 1870 åra. Der sto det at en colt skulle bare smøres med beste sort sperm-olje.

 

Nei- de mente olje fra spermasetthval.

 

Jeg regner med at det var fordi "mineral" oljer ikke var tilgjengelige ennå.

 

Men det funka for de gamle cowboyene...

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk i samme situasjon under fuglejakta i fjor... Satt i hytta og nærmest hørte at hagla sto og rusta, etter en rgnsværsdag i skogen, og uten pussesaker i sekken... Sausa inn våpenet med soyaolje, og det holdt forbausende lenge. Den oljefilmen som ble på børsa over natta, satt overraskende godt på stålet. Resultatet ble null rust, og bedre nattesøvn. Gjorde rent børsa og hadde på våpenfett ved hjemkomst, selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Nå vurderer jeg faktisk å pensle hjulbuene på Audien med solsikkeolje...

 

*edit: fjernet orddeling (ord deling?) i tittel*

 

Det er faktisk ikke så helt på trynet :lol:

 

En trend i disse miljøbevisste tider er å bruke naturprodukter til rustbeskyttelse. Hvis du ser i Biltemakatalogen, vil du finne en mengde rustbeskyttere for kanaler o.l. som er basert på linolje. Dette har vært brukt her på kysten i uminnelige tider, og i følge en nå avdød gammel motorguru her nede var rå linolje det eneste som klarte å hold kjølekanalene i sjøvannskjølte Marna, Sleipner o.l. fra å ruste i stykker :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å spore av, men jeg bruker konsekvent vaselin på sluttstykke/utvendig på ståldeler, på mine våpen.

Alltid!

Og, har aldri hatt problem med hverken rust eller treg gange på delene.

Bruker IKKE vaselin på tennåla, den kan gå treeeegt når det blir kaldt!

Vaselinen jeg bruker, er noe greier vi har på jobben. Kommer i kjekk sprayboks, og er det man kan kalle "lang vaselin".

 

Har hørt komentarer mot meg, slik som; "Vaselinen vil tiltrekke seg mye skitt og sand!".

Da har jeg som regel svart; "Jada, vaselin holder på sand/smuss, men jeg prøver å behandle våpenet på samme måte som litjkaren min, og ikke drive å rote rundt på steder som kan medføre "rensekur" etterpå."

Da blir det stille....

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker og vaselin på sluttstykket.

har noe vaselin vi brukte i hæren, som ble brukt på justeringene på optiske instrumenter. den skulle visstnokk være fri for vann, syrer og andre ting som skulle ødelegge metall eller gummi. om dette var helt vanlig vaselin vet ikke jeg noe om, det kom i ganske store bokser.

 

alt du smører på sluttstykket (olje, maxiglide, vaselin, osv) vil holde på støv/sand/anna dritt som svever i lufta feks. det betyr at man med jevne mellomrom må pusse rent.

Link to comment
Share on other sites

De fleste vaselin-varianter er vannbasert (egner seg ikke i kulde), så jeg ville anbefale "grease" av den typen som brukes i båtmotorer og lignende.

 

Det er forskjell på på produktet "Vaseline" d9f170f7f5.gif og merkenavnet "Vaseline Intensive Care" 21c107ccd4.jpg

som er ett merkenavn for hudplei deodoranter osv tilhørende Lilleborg.

 

"Vaseline"

Man skal lete lenge for å finne et produkt anvendelig til så mye.

Noen bruker det på leppene, andre som kuldekrem, som øynesminkefjerner, som rustbeskyttelse.

Vaselin stammer tilbake til kjemikeren Robert Augustus Chesebrough som midt på 1850-tallet så at

oljearbeiderne i Pennsylvania brukte stoffet på sår hud.

 

Vaselin er et hundre prosent naturprodukt som fremstilles ved raffinering av jordolje.

Til Norge kom vaselin etter 2. verdenskrig, og Lilleborg har patent på middelet siden 1988

 

iflg HMS databladet har vaseline ett bruksområde mellom -40 og + 50C og godkjent som smøremiddel i matvareindustrien og betegnes som ikke oppløselig i vann

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...