Jump to content

Biff av hjortehjerte?


isagang

Recommended Posts

Var så heldig å fekk skutt meg en hjort forrige helg. Hjertet fekk sjølvsagt skytteren og er nå ute etter å tilbrede det på slik måte at det er etande for folk. (Grunnen til at eg vil bruke hjertet er fordi det var einaste eg rakk å ta med meg til hybelen og fordi en kompis annbefalte det)

Hjertet er komt på tining etter ei lita veke i frysaren. Har alltid vore bortskjemt med fantastisk møre biffar i tida, men no er fattern vekk på sjøen og eg står her totalt handligslamma... :oops:

 

Og så til det store spørsmålet;

Kan eg bruke dei fire "delane" eg snitta hjertet i etter fall til å lage biff, og evt. korleis ville du/dokke ha gått fram? Tar det som ei sjølvfølge at "toppen" på hjertet er skore reint fra årer og lignande.

Link to comment
Share on other sites

Vi er på vei til å etablere en tradisjon i jaktlaget på at hjertet tilberedes som beskrevet over når vi er kommet i hus etter endt slakting og flåing. Hjertet er mørt nok til at det fint kan serveres bare noen få timer etter at dyret er felt, og et slikt måltid er en perfekt avslutning på en vellykket jaktdag :D

Her kan vi snakke om kortreist mat.

Vurderer å ta med tilbehør til å lage en tartar av det neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt om eg tar feil: Biff, altså store kjøttstykke, ikkje fullt gjennomsteikte, laga av eit dyrehjerte har eg lite trua på. Det er vel ein grunn til at innmat som lever og hjerte blir strimla opp, gjerne bruna saman med løk og gjerne kokt møre i vin/fløyte eller kraft. Den tette strukturen i muskelvevet i eit hjerte, kontra ein vanleg muskel frå lår eller rygg vil truleg gje deg noko å tygge på - bokstaveleg talt...

Link to comment
Share on other sites

 

Hjertet er en muskel - altså kjøtt.

Ikke det samme som annen innmat.

Imidlertid vil jeg ikke betegne det som biff. Med en spesiell konsistend, men jeg oppfatter det som svært mørt. Selv om jeg ikke har forsøkt det, så vil jeg tro at elghjerte stekt som biff vil være veldig velsmakende og mørt.

 

Personlig pleier jeg å røke hjertet, og bruker det gjerne som pålegg eller snacks.

 

Mvh Dagl

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Hjortehjerte er helt fantastisk som biff. Fjern alt av fett og skjær det i 1,5 cm skiver. Stekes 3 til 5 minutter på hver side, ikke mer. Ha gjerne med litt hakket hvitløk og knust einerbær. 

Kan anbefales på det varmeste. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...