Jump to content

Utlån av våpenpass og er utlånserklering gyldig i Sverige


holmvaag

Recommended Posts

Samboeren min skal låne rifla mi på jakt i sverige. utlånserkleringen er fikset, men kan hun låne våpenpasset mitt, siden rifla er midlertidig overdratt til henne? hadde vært litt lettere om hun kan det, så hun slipper å stoppe i tollen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hun kan jo ta det med seg, men det har ingen hensikt! :roll:

 

Våpenpasset er personlig og du ville vel ikke låne bort ditt vanlige pass i den tro at samboeren kunne bruke det til å reise med??

 

Forøvrig er det slik at Sverige ikke anerkjenner dette "Europeisk Våpenpass". Du må uansett deklarere våpen på "Tullverkets" webside.

 

Videre ville jeg tatt en telefon og sjekket med svensk politi om de aksepterer utlånskvittering og bruk av lånte norske våpen! Jeg vet positivt at det blir bråstopp i tollen hvis man prøver å passere grensen til Finland med et lånt våpen!!!

Link to comment
Share on other sites

Norsk Toll/Politi forholder seg til "Utlånserklæring" og fint lite annet.

 

Men du bør dobbeltsjekke med svenskene om de tillater henne å reise inn i Sverige med et våpen som ikke er hennes. Som sagt er Finland en hodepine for oss osm bor i Finnmark. Korteste vei mellom mange plasser her går gjennom Finland men det går ikke med våpen som ikke er eid av den som reiser. For skytterlag er det et "Hæ..te" da skytterlagsvåpen ikke eies ev en fysisk person. Det blir enten mange mil omvei, eller å gamble på at det ikke blir noen sjekk i tollen. Spille dum og fylle ut masse papir og få kjeft av sinte finske tollere!

Link to comment
Share on other sites

Generelt så har de på tollstasjonene lite greie på hvilke regler som gjelder når man ringer dem.

Våpenpass har ingen hensikt inn til Sverige.

Jeg har reist gjennom Sverige for å ta ferje til England og tilbake for å jakte i England med lånt våpen og utlånserklæring(på norsk og engelsk) den tiden man ikke kunne deklarere våpen på nettet og måtte gjøre det fysisk ved tollstasjonene.

Dette medførte overhode ikke noe problem i hverken Norge, Sverige eller England.

 

Dersom dere reiser sammen til Sverige for å jakte, er det enklest at du deklarer alle våpnene inn på deg, og hvor hun har med seg utlånserklæringen når hun er på jakt med ditt våpen.

 

Husk svensk jaktlisens.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg blitt med hadde vi gjort det sånn som du sier, men jeg må jobbe, så derfor det ble litt hastverk om hva vi kunne gjøre for at hun kunne dra over å jakte.

 

Svensk jegeravgift er betalt fra før av, siden vi er å jakter fugl der. Hun har egen hagle selv, men ikke rifle enda.

 

Har prøvd å få tak i Svensk politi og toll, men de som har med våpen jobber ikke i helgene, så fikk ikke noe klart svar.

 

Jeg sender med henne våpenpasset mitt, samt utfylt dokument for midlertidig utførsel av skytevåpen. så får vi se hvordan det går. våpenpasset er jo bare viss det skulle være kontroll på Norsk side. alt annet er fikset.

Link to comment
Share on other sites

Norsk Toll/Politi forholder seg til "Utlånserklæring" og fint lite annet.
De (på norsk side) forholder seg (eller skal forholde seg) til utreiseerklæring etter våpenforskriften §70, hvis du skal til EU uten våpenpass og hvis du skal til resten av verden.

 

Her er skjemaet

 

 

Ja i forhold til ut/inntransportering av våpenet. Når det gjelder din ( trådstarters sambos ) besittelse av våpenet er det utlånserklæringen som dokumenterer legaliteten av dette "våpeninnehav".

 

Når det gjelder å ringe nærmeste tollstasjon så stemmer det som "Norske Skog" skriver, de har ofte liten peiling på hvilke regler som gjelder på tollstasjonene. Derfor må man ringe til direktoratet for å få et gjeldende svar. Det er også smart å be om å få svaret på mail slik at man kan printe ut og ta med seg når man passerer grensen. Tollere har generelt liten sans for å måtte innrømme at de tar feil eller ikke vet!

Link to comment
Share on other sites

Norsk Toll/Politi forholder seg til "Utlånserklæring" og fint lite annet.
Ditt første innlegg kunne tolkes til at norske tollerne kun så på utlånserklæring/våpenkort ved utreise (som mange tror).

 

Ja i forhold til ut/inntransportering av våpenet. Når det gjelder din ( trådstarters sambos ) besittelse av våpenet er det utlånserklæringen som dokumenterer legaliteten av dette "våpeninnehav".
Korrekt (i Norge).

 

Kjenner ikke til hvorvidt norsk utlånserklæring er gyldig i Sverige

Link to comment
Share on other sites

En utlånserklæring er et våpenkort (på samme måte som "blålappen"), en har altså "vapenlicens eller motsvarande".

 

Den som har vapenlicens eller motsvarande utfärdad i Danmark, Finland eller Norge får medföra motsvarande skjutvapen och ammunition för tillfällig jakt eller tävling i Sverige, eller för genomresa till annat nordiskt land. Vapenlicens / Europeiskt skjutvapenpass ska medföras.
Link to comment
Share on other sites

Men en kan ikke bruke netttjenesten;

 

Declare the import of firearms and ammunition for those who have permanent ownership permits for weapons in Finland, Norway or Denmark and who hunt or compete in Sweden for periods of time less than three months.

 

http://tullverket.se/en/startpage/keywo ... dd7bd.html

 

 

og da er en jo overlatt til tulltjenestemannens tolkning...

Link to comment
Share on other sites

men er det noen som vet hvordan det er med utlånserklering i Sverige, når vi er inne på temaet.

 

Jeg har kun vist frem utlånserklæringen i Sverige ved 4 tilfeller.

Jeg hadde da også med kopi av våpenkortet til eieren.

Det var under jaktturen til England jeg skrev om ovenfor.

De ble fremvist ved svensk tollkontroll inn og ut av Sverige ved Eda og inn og ut av Sverige i Gøteborg.

Jeg har ikke hørt om noen endringer som gjør utlånserklæringen ikke er like gyldig som før.

 

Det er veldig viktig at hun har med seg eget våpenkort som bevis for at hun tillates å eie egne jaktvåpen i Norge.

 

Jeg anbefaler at hun har med eget våpenkort, utlånserklæring fra deg, en kopi av ditt våpenkort samt utskrift av våpendeklarasjonen gjort på deres webside.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...