Jump to content

"Friskmeldt" dyr og forfølgelsesrett?


Chiefen.v-2

Recommended Posts

Jeg spurte om dette for et par år siden men vi kom aldri fram til noe egentlig svar;

 

 

Lurer på en liten sak;

Påskutt dyr, litt blod i starten av sporet-siden ingenting, spores med godkjent hund men har dratt avgårde oppover i terrenget i god fart og inn i naboterreng, annen ekvipasje kommer til (Storvaldet har avtale med denne), følger et stykke fra skuddplass, kontakter viltnemnd og dyret blir i samråd med de "friskmeldt".

 

Om en som jeger er uenig i denne avgjørelsen, har en fremdeles forfølgelsesrett?

 

Noen som har tanker og innspill?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det en jeger med autoritet som overgår viltnemndas - for eksempel Hans Majestet.

 

....og så litt alvor. Hvis et dyr (av rett autoritet) er erklært friskt bortfaller både rett og plikter til forfølgelse. En kan da fortsette vanlig jakt og følger reglene for det.

Om en jeger mener viltnemndas vurdering er feil så får vedkommende få lov å ha det som sin private mening.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på spørsmålet er nei. Men fremgangen til konklusjonen på den problemstillingen er jeg mer skeptisk til. Om man finner blodspor så er det truffet. Jo det kan sikkert skrape seg opp i flukt og blø, men er mest sansynelig truffet.

Så og friskmelde et truffet dyr uten observasjon av det er jeg uenig i. Men enkelte ganger er det bare ikke mulig og finne det av forskjellige grunner.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ein interessant problemstilling... og grunnen er som nevnt over, at dyret er "friskmeldt" til tross for påvist skade.

Oftast er det slik at jeger / jaktlag er ivrigast på å avslutta ettersøket så snart som mogleg, når det er som her; at jegrane ynskjer å fortsetja til tross for "friskmelding" så er det eit teikn på at beslutninga er tvilsom.

Tilbake til det konkrete spørsmålet:

Juridisk, bortfell forfølgelsesretten uansett ved utgangen av den dagen dyret gjekk over på naboeigedomen, så den retten kan ein ikkje hevda. ( dagen etter )

Men viss jaktlaget ynskjer å fortsetja ettersøket og naboen samtykker i dette, så er "friskmeldinga" ikkje noko hinder for dette. Er naboen derimot uvillig, så er einaste mulighet slik eg ser det å "anka" friskmeldinga og prøva å få viltnemda til å oppta ettersøket i offentleg regi. Altså eit offentleg ettersøk, då er ikkje lenger reglar for ettersøksplikt og rett gjeldande.

Link to comment
Share on other sites

Ser at i flere kommuner er viltnemnd på vei ut av forvaltningen. Myndighet og funksjon legges til "einingsleiar" som vil være viltforvalteren i kommunen. De vedtak h*n fatter kan vel bare ankes inn til fylkesmannen ettersom viltforvalteren er kommunens øverste i det som har med vilt å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker kanskje regelverket litt annerledes (og kanskje feil...)

 

Forfølgelsesretten er fastlagt i forskrift, og så lenge et dyr er påvist skadd mener jeg ingen kan nekte deg å jakte på dette dyret ut dagen etter påskyting, selv på jaktområder der du selv ikke har jaktrett.

 

Det som her kalles "friskmelding" er i prinsippet en tillatelse til å avbryte ettersøket og starte ordinær jakt på andre dyr. En tillatelse viltnemnda i kommunen (evt viltansvarlig eller politimyndighet) har mulighet til å gi. Dette er noe annet enn å si at dyret er friskmeldt/uskadd.

 

Jeg tror derfor man vil ha store vansker, juridisk sett, å kunne nekte noen å benytte seg av forfølgelsesretten, selv om viltnemnda har "friskmeldt" dyret. For viltnemnda har vel ikke hjemmel til å overprøve det som er nedfelt i forskrift?

Link to comment
Share on other sites

Ja, si det?

Hva om dette friskmeldte dyret finnes dødt? Hvem har da et problem, jeger, ettersøksjeger, viltnemd/viltforvalter?

 

 

Bakgrunnen for at jeg spurte første gang var at min hund sporet dyret lenger og tydeligere enn den innleide ekvipasjen (som nok var dårlig motivert for jobben, både mann og hund) og derfor ville gå på igjen dagen etter. Men siden dyret var komet over på naboeiendom ble det spørsmål om lovlighet.

Det ble det vi vet ikke funnet dødt dyr som samsvarte med det vi lete etter, og hørte heller ikke om observasjoner eller felling av dyr med skader. Snodige greier. Jaja-sånn er det vel avogtil.

 

Nå spør jeg fordi jeg har for god tid til å lure på sånt :wink:

 

 

 

Ser at i flere kommuner er viltnemnd på vei ut av forvaltningen. Myndighet og funksjon legges til "einingsleiar" som vil være viltforvalteren i kommunen. De vedtak h*n fatter kan vel bare ankes inn til fylkesmannen ettersom viltforvalteren er kommunens øverste i det som har med vilt å gjøre?

 

Og der er det en hel kasse med kaniner og problemer; feks når den i kommunen med denne jobben er grunneier, leder i storvald, ettersøkjeger og ansatt i et AS som driver ettersøk.. Men har ikke noe med spørsmålet å gjøre så vi dropper det tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hva om dette friskmeldte dyret finnes dødt?

Klassiker dette.

 

Jaktlag A har skadeskutt en elg og trenger ettersøk. Skytter og jaktleder har partiboka i orden. Ettersøkejegeren som er svoger med bygdas ordfører gjør et halvhjertet ettersøk med en middelmådig hund. Leder av viltnemda som også har partiboka og har en brøytekontrakt med kommunen som ikke er i orden iht. lov om offentlige anskaffelser. Leder av viltnemda tror ikke det er bra for lommeboka å vise mistillit ovenfor ettersøksekvipasjen til tross for at han vet at hunden har hjertefeil og nesemidd.

 

En vomskutt døende elg blir funnet av en turgåer dagen etterpå, og varsler viltnemda. Leder av viltnemda tar seg av saken. Bygdas journalist som er medlem i jaktlag A ser ikke sammenhengen mellom gårsdagen skadeskyting og dagens funn av skadeskutt elg, han er forøvrig fetter til lederen i viltnemda. Saken løste seg til alles beste.

 

Hvem har da et problem, jeger, ettersøksjeger, viltnemd/viltforvalter?

 

Elgen har et problem. De har blitt offer i en sosialdemokratisk selskapslek.

Link to comment
Share on other sites

Ja, si det?

Hva om dette friskmeldte dyret finnes dødt? Hvem har da et problem, jeger, ettersøksjeger, viltnemd/viltforvalter?

 

Alle og ingen. Det er fortsatt ikke noen lov mot å gjøre feilvurderinger i slike tilfeller, og noen ganger vil det være slik at man "friskmelder" hjortevilt (Dvs avslutter ettersøket) av ulike årsaker - i hovedsak fordi man vurderer sjansen for å finne dyret under ettersøket som like små som å finne dyret under ordinær jakt.

 

Jeg sier ikke at dette er noe man skal ta lett på, men det er lett å ta feil - og det kan også lett oppstå situasjoner som gjør at ettersøket i praksis blir "umulig" å gjennomføre. Eksempelvis at dyret har gått langt ut gjennom vilttette terreng. Det er jo heller ikke å legge skjul på at det er stor variasjon i evnene til ulike ettersøksekvipasjer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...