Jump to content

Bleking av rådyr/dåhjort gevir.


larspetternilsen

Recommended Posts

Jeg har skutt min første dåhjort og vil beholde geviret. Den er flådd, kokt og pella ren. Nå har det tørket en uke og klart for bleking. En kamerat bruker hydrogenperoksid, men det kan bli dyrt i lengden så tenkte jeg skulle spørre om det er noen som vet om andre metoder?

 

Onkel leste for et par år siden om noen svensker som brukte en form for krem, men vi finner det ikke igjen. Da var det snakk om 50-70kr for boksen med bleke kremen.

 

Er det noen som kan hjelpe oss med å løse mysteriet?

Link to comment
Share on other sites

Mulig de tenker på vanlig hårbleikingsmiddel som du får på butikken. Har ikke prøvd det så veit ikke om det funker. Jeg har alltid brukt 30% hydrogenperoxid og det funker veldig bra men som du sier så er det ganske dyrt. 1 liter holder til en del skaller men det er visst begrenset hvor lenge det kan lagres så det lønner seg og spare opp noen skaller når en først er i gang.

Etter 1 sep. får du ikke kjøpt sterkere enn 10% på apoteket hvis du ikke har registrert firma.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har bleket endel hjorteskaller opp gjennom tidene og jeg har penslet hydrogenperoksiden på. Så har jeg ventet til det har trekt inni for deretter å legge på et nytt strøk. Den prosedyren har jeg gjentatt til kraniet har blitt helt hvitt. Metoden med bomull har jeg aldri brukt - men basert på min erfaring med pensling ville jeg løftet på bomullen innimellom for å sjekke om jeg eventuelt må fylle på med medium.

Link to comment
Share on other sites

En måte som er "bombesikker" er å lime bolter fast i skallen og deretter lage et avtrykk på platen. Så borer man opp og fester. Greiest blir det hvis du får senket mutrene etter at de er trukket til. Litt mer jobbing enn å skru rett inn i skallen. Lime med tokomponent bør man gjøre uansett mener nå jeg. 

Link to comment
Share on other sites

For å montere et rådyrgevir på plate, trenger en ikke skru fast i tillegg til å lime. Lim holder i massevis. Bruk Araldite. Påfør lim på snittflata på geviret. Geviret må "prøvemonteres" først, slik at en har nøyaktig plassering klart for seg, slik at en unngår limsøl på gevirplata. Limfuga dekker evt små skeivheter i snittflata på geviret og er med på å gjøre montasjen mer profesjonell.

Henger ca 30 rådyrgevir på veggene rundt om i heimen her.....alle er limt på plata og ingen har til dags dato løsnet.

 

Til gevir over rådyrstørrelse(gevir) vil jeg anbefale, som nevnt over her....å skru i tillegg til å lime ja, Trenger ikke lime om en er nøye med å kutte riktig og rette av snittfalta. Skru i i basen på gevirstengene.

 

Jeg bruker sprek Hydrogenperoxid på mine skaller. Legger bomull rundt skallen og fiixerer med (hvit type) hyssing. Må ikke bleke basen på geviret.....om så skjer, kan man justere med en liten dash brun Kiwi skokrem på tuppen av en q-tips i etterkant. Fungerer helt gull. Nuvel....Lar luriumet virke ca 24 timer.......sjekk litt før. Når skallen begynner å gå opp i "limingen"er det tid for å avslutte blekeprosessen. Luriumet kan brukes flere ganger, om man eks legger skallen oppi et  egnet trau og tar vare på luriumet. Viktig å helle luriumet tilbake på opprinnelig flaske/beholder, slik at man vet hva som er hvor. Bruk vernebriller og slike latexhansker når man jobber med dette stoffet, for dette er meeeget spreke saker. Bruk det berømte sunne bondevettet, så bør dette gå bra,  men når man jobber med dette luriumet, bør man lese "bruksanvisningen" i forkant. Anbefales ikke til konsum, for å si det sånn.

 

Det enkleste er egentlig å la en preparat, ta seg av gevirmonteringen inkl bleking. Vil faktisk si at det er verd kronasjene en betaler. Ikke noe ansvar og ei heller risiko i etterkant.

 

Lykke til

Edited by Castor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...