Jump to content

Schöne Hildegard: Vakker sideliggerkombi


Skaubjønn

Recommended Posts

Det er jo en hobby da. Synes det er veldig morro å få et nytt våpen i hus, teste ladninger og sånt og ha det en stund. Og så gå over til noe annet. Noen trives med å bytte biler, jeg driver med brekkvåpen. Ikke noe galt i det vel? Og er det ikke litt morsomt med slike tråder med bilder av spesielle våpen? Jeg liker i alle fall det.

 

Enig i det, men en måned? :lol:

Blir spennende å se den nye "må ha" børsa :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Kammerherren: Jeg håper også at Hildegard kommer til et godt hjem. JEg har fått en del henvendelser på den, håper den blir greit solgt.

 

@ Jeger J: Den nye "må ha" børsa har jeg allerede kjøpt... Men den er handlet i Tyskland, og jeg tenker at realistisk sett så får jeg ikke lagt mine klamme hender på den på 5-6 uker... Det var elendige bilder på auksjonssiden, så jeg vet ikke helt hva jeg har kjøpt før jeg får den hjem. Like greit å vente med å lage en tråd om den til jeg har den hjemme vel? Jeg kan jo lage en tråd nå, men det eneste jeg har å vise nå er de dårlige auksjonsbildene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De fleste av oss fyller dessverre våpengarderoben..

 

Den kan nok bli veldig tungsolgt for ham, med tanke på alle stillingene som ligger hos Madsen for rundt 20'...!

De fleste kjøper seg drilling når det er snakk om så mye penger.

20' virker som ei gylden grense for pengebruk på våpen her til lands, alt over er tungt å omsette etter min erfaring.

Solgte ei .470 dobbel for noen år siden. Brukte tett på to år! Var kun en som var interessert i den perioden, og gjorde lurt i å ta meg god tid - den løsna til forventet pris til slutt. Videre så havnet den på finn igjen etter ca et år. Der tror jeg ikke den ble solgt...

Link to comment
Share on other sites

Nå er kjøper våpenhandler på si. Men, her tror jeg ikke han gjorde leksa si. Det våpenet der blir stående en stund..

 

Det er også ei hagle bygd om til kombi, så det skal være et tett og fint våpen i utgangspunktet om det skal tåle trykket fra riflepatronen i lengden.

Link to comment
Share on other sites

De aller aller fleste som selger noe vil vel helst tjene penger på det om mulig? Det er jo hele grunntanken med salg at man kjøper rimelig og selger med et påslag. Gjør man ikke det så går det dårlig…

Hva jobber Litago med..? Jeg regner med at lønnen din er større enn minimum levekostnader, ellers hadde du jo ikke klart deg? De fleste av oss selger arbeidskraften vår, andre selger varer, same shit - different wrapping..

Link to comment
Share on other sites

Nå surrer du fælt Litago. Hildegard ble solgt til en butikk for mindre enn det selger først ønsket. Du kan da gjerne si at butikken gjorde en god handel. Dette kjennetegner oftest butikker, de har penger klare, de slipper å tenke på våpengarderoben etc. Ergo, de har makt til å prute der selger ønsker å selge. Nå er det slik at dette er et våpen med en ganske smal kundemasse. Jeg antar at butikken fikk kjøpt denne børsa til rabatt siden det ikke stod andre seriøse kjøpere i kø for å betale mer. Om Skaubjønn hadde god tid kunne han naturligvis avfeid butikken sitt "skambud", men han valgte å selge. Det er en helt ærlig sak fra begge parter. Nå gjenstår det for butikken å klare å selge denne børsa til sin blodpris. Han tar selv risikoen her, så han driver strengt tatt ikke med noe lureri. At folk kjøper ting dyrt har skjedd før og vil skje igjen, folk må selv ta ansvar for å ikke betale for mye for en vare de vil kjøpe av fri vilje. Det handler om å sette seg inn i ting FØR de handler.

Link to comment
Share on other sites

Når man kjøper noe på auksjon, så må man få i gang papirmølla med en gang, og da hjelper det lite om garderoben er full og man trenger litt tid or å selge noe først…

 

Det står respekt av å selge våpenet, snarere enn å skrive det over på noen andre som jeg tror mange gjør..

Jeg har vel ingen i min vennegjeng, som har ledig plass i sin våpengarderobe, og det er det sikkert mange som kjenner seg igjen i?

 

 

Det blir i alle fall spennende å følge den børsa videre, og se hva den evnt averteres for etterhvert!

Link to comment
Share on other sites

Ikke antydning til lureri. Jeg averterte pakka for 22, fikk ingen bud, og ham som kjøpte den kom med et fort-og-galt bud på 16. Helt opp til meg å velge å ikke selge til ham, selvsagt. Nå averterer han samme pakka til 26, uten Meopta siktet med lys. Får han solgt til den prisen så har han gjort en god handel, og det er jo vel og bra det for ham som driver butikk på dette. Det var ingen som lurte meg til å selge til ham, han kom med et bud som jeg valgte å godta. Både for å rydde plass i våpengarderoben, og for å få inn pengene.

Edit: For øvrig enig: 20 virker som en grense for våpensalg. Alt over går tregt.

Link to comment
Share on other sites

Synd garderoben ikke er større, det var et våpen med særpreg og stil!

Er ny eier/selger samme fyr som til stadighet legger ut våpen og kikkerter som ser ut til å være handlet i Tyskland? Han ser ut til å ha urealistiske forventninger til hva våpnene er verdt, og kommer neppe til å få noe bud fra meg

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kalles å annonsere....... :winke1: Han driver som det er nevnt tidligere i tråden en liten butikk på si. Om han er dyr eller ikke så klarer han nok ikke å selge våpen til helt urealistiske priser siden dette er veldig transparent marked. De fleste vet hva ting skal koste, om de ikke gjør det har de ikke gjort hjemmeleksa si. Jeg vil anta han tar høyde for lit pruting også.

Link to comment
Share on other sites

en forhandler er momspliktig når han selger våpen dermed blir prisen en annen

en privat person er ikke momspliktig

Nja, bare delvis riktig. Det betales moms kun av fortjenesten på våpenet. Momsen beregnes da av 10K hvis den blir solgt for 26K (da tar jeg ikke hensyn til kikkertsiktet som ikke er med i pakken).

Link to comment
Share on other sites

Synd garderoben ikke er større, det var et våpen med særpreg og stil!

Er ny eier/selger samme fyr som til stadighet legger ut våpen og kikkerter som ser ut til å være handlet i Tyskland? Han ser ut til å ha urealistiske forventninger til hva våpnene er verdt, og kommer neppe til å få noe bud fra meg

 

 

Nja, tror vi snakker om to personer. Er en som averterer mye gammel tysk optikk, som fører opp Fagernes som adresse. Prisene er helt hinsides…

 

Jegerskolen som her er omtalt har nesten ikke avertert optikk?

 

Miljøet i Norge innen dette området er jo som nevnt såpass lite, at det blir veldig gjennomsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Kiwi: mulig du har rett! Han med hinsides-prisene averterer ikke under eget navn, og oppgir aldri mobilnummer.

Er dum nok til å la meg provosere av tullebukker som spammer finn.no med annonser uten prisantydning...og som i tillegg tror han kan tjene grovt på våpen han har importert fra Tyskland til en langt lavere pris.

Skulle jeg praktisert dem måten å verdisette på hadde våpenskapet mer enn matchet bilen min i verdi... :D

Link to comment
Share on other sites

en forhandler er momspliktig når han selger våpen dermed blir prisen en annen

en privat person er ikke momspliktig

Nja, bare delvis riktig. Det betales moms kun av fortjenesten på våpenet. Momsen beregnes da av 10K hvis den blir solgt for 26K (da tar jeg ikke hensyn til kikkertsiktet som ikke er med i pakken).

 

 

???????...for å kreve inn MVA må man stå i merverdiavgifts registeret... det gjør ingen privatperson..

 

Så hvis et firma som kjøper en vare for 10 K og selger den for 25 K Og firmaet er MVA pliktig, så er 25% av 25K som å betrakte som avgift, varen er kjøpt av privatperson og har således ingen inngående MVA til fratrekk

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at kjøper var næringsdrivende (enkeltpersonsforetak og mva registrert) skal han kun beregne utgående mva på avansen ved salget. Dette da han har kjøpt en brukt vare for videresalg fra en person som ikke beregner utgående mva eller har hatt krav om refusjon av inngående mva ved anskaffelsen. Dette står klart i Merverdiavgiftsloven § 4-5

S&L97 har derfor rett og flyfisher tar feil. :mrgreen:

 

§ 4-5.Videresalg av brukte varer mv. - enkeltstående kjøp og salg

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at kjøper var næringsdrivende (enkeltpersonsforetak og mva registrert) skal han kun beregne utgående mva på avansen ved salget. Dette da han har kjøpt en brukt vare for videresalg fra en person som ikke beregner utgående mva eller har hatt krav om refusjon av inngående mva ved anskaffelsen. Dette står klart i Merverdiavgiftsloven § 4-5

S&L97 har derfor rett og flyfisher tar feil. :mrgreen:

 

§ 4-5.Videresalg av brukte varer mv. - enkeltstående kjøp og salg

(1) Når brukte varer, kunstverk, samleobjekter eller antikviteter er kjøpt for videresalg, herunder salg i kommisjon eller ved auksjon, kan beregningsgrunnlaget ved videresalget settes til differansen mellom innkjøpsprisen og salgsprisen for den enkelte varen. Det er et vilkår at varen er kjøpt fra en selger som ikke skal beregne merverdiavgift av salget eller som ikke oppgir merverdiavgift i salgsdokumentet etter bestemmelser gitt i eller i medhold av bokføringsloven

 

Det var om en privatperson skulle inndrive MVA jeg mente....og det skal han ikke. Selv er jeg næringsdrivende, men driver i en bransje som ikke er MVA pliktig ...og godt er det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 years later...

Hei 

Tar opp denne tråden igjen.. Får ikke sideligger kombi en ut av hode🤩

Noen som vet om noe i norgeel utlandet til salgs? 

Er det dyrt å ta inn fra Tyskland? 

Hadde samme "torpar-kombi" som Svein Soli omtalte i nordisk våpenforum. 16/65 - 9,3x57r og dobbelt hagle løp i kal 16/65. Angrer som en hund på at jeg solgte.. 😑

Ønsker meg en ny/brukt da gjerne tysker... Anyone.? 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, old-gun said:

Hei 

Tar opp denne tråden igjen.. Får ikke sideligger kombi en ut av hode🤩

Noen som vet om noe i norgeel utlandet til salgs? 

Er det dyrt å ta inn fra Tyskland? 

Hadde samme "torpar-kombi" som Svein Soli omtalte i nordisk våpenforum. 16/65 - 9,3x57r og dobbelt hagle løp i kal 16/65. Angrer som en hund på at jeg solgte.. 😑

Ønsker meg en ny/brukt da gjerne tysker... Anyone.? 

Fra Tyskland: det koster deg ca 6000 å la Krico ta seg av papirarbeid og transport. De fleste selger til Norge så lenge et firma tar seg av det formelle. Og 25% mva i Norge.  Du finner vel noe på egun.de. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, old-gun said:

https://www.egun.de/market/item.php?id=12815374

 

Kikket på denne også.. Fin stokk i ukurant kal. Brosje opp til 8x57ir om mulig🤔

Jeg kikket også på denne, men ville ikke linke til den. Det står jo at Verschluss hat Leichtes Spiel. Det betyr jo at det er litt slark i den. Det er et dårlig tegn. Jeg ville aldri styrt med import av et våpen med slark.  

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...