Jump to content

Grisejakt i Tyskland


dreagle

Recommended Posts

Har blitt invitert med på villsvinjakt I Tyskland. Det meste er fremdeles I det blå både med hensyn til sted og opplegg. Trolig foregår dette på grunnen til en bonde noen mil vest for Berlin.

Imidlertid lurer jeg på noen ting . For det første er det jo frågan hvordan våpen lovlig og mest smertefritt kan tas med fra Norge til Tyskland. ( Tar med mauseren som tidligere har blitt brukt AV Tyske svin og nå MOT tyske svin :mrgreen: ) Skal kjøre bil gjennom Sverige og ferge til Tyskland.

Om det skulle bli felling blir det jo også kjøtt. Spørsmålet da er jo hvilke regler som gjelder for å ta med ei råne eller to hjem.

Takknemlig for innspill fra de som måtte vite.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Hvis jeg husker riktig så må du ha skriftlig invitasjon fra bonden i tyskland så søke om og jakt lisens i tyskland(kan hende bonden er grei og hjelper til med det.) så søke om og ha med våpenet inn til Tyskland. også selfølgelig melde inn til danske toll at du skal frakte et våpen i mellom landet. det tror jeg du kan registrere på danske toll sine nettsider.

 

Men har ikke gjordt dette selv. bare hørt av andre jegere. så hvis det er noen som kan reglene bedre gjerne rett på meg :)

 

Mvh

Rune

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha:

 

- Tysk Tages - eller Auslaenderjagdschein (Jegerkort) fra den ansvarlige delstaten/kommunen "bonden din" bor i! Kan bli noe styr dersom dette ikke forberedes på riktig måte! Invitasjonen til jakt inngår i dette oppelegget så klart.

 

- Internasjonal våpenpass/norsk våpenkort.

 

- Du skal registrere våpen ditt ved det svenske Tullverket, gjelder også transit gjennom Sverige! https://tid.tullverket.se/svd/" target="_blank" target="_blank

 

- Import av kjøtt er egentlig uproblematisk, men kjøtt fra villsviner må være sjekket på trikiner fra statlig godkjente fagpersoner, veterinerer o.l. Med stemplet kvittering (bevis), full pakke. Obs, norske tollregler vedr. antall kilo som er tillatt!!

 

Edit: "løpende elg" er faktisk ingen dårlig trening for å få den riktige følelsen til drevjakts skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...