Jump to content

Skifte løp på Luger/P08


Gullvingen

Recommended Posts

Jeg har fått en lur ide om å kanskje skifte løp på en P08 da med hensikt i å bruke den i grovfelt.

Pistolen er nummerlik og i topp stand og med ti minutter på benken ble avtrekket meget behagelig.... Så har jeg heller ikke lyst til å ødelegge originalpipa og tenkte så å skaffe et annet løp der jeg får festet et annet framsikte og muligens også baksikte da de originale er mer sånn "pek og du er sånn noenlunde i nærheten".

 

Disse løpa er skrudd ikke sant?

Prosedyre på å få de ut uten bruk av skruestikke og rørtang?

 

Om ideen min er så lur allikevel får tiden vise, eller eventuelle kommentarer om det kommer..

poenget vil være å ikke ødelegge originaldelene...til og med skjefteplatene er nummerlike.

Link to comment
Share on other sites

Wæææ, må da ikke gjøre sånt med en nummerlik Luger :shock:

 

Om det er pga slitasje på pipa som er årsaken til denne køddinga, så kan du heller bruke blykuler.

 

Lugeren tar du med ut en fin dag for å skyte noen skudd. Skaff deg heller masse mer aktivitet og kjøp en militærpistol til "som det ikke gjør noe med".

Link to comment
Share on other sites

Huff, det er ett vanskelig prosjekt om du vil bevare den original. Slitedeler som tennstempel og utdrager er vel nummerert også. Ved mye bruk er jo disse i faresonen etter hvert. Og baksiktet lar seg ikke bytte ut, da må du i tilfelle ha et nytt sluttstykke med kneledd å mekke på.

Link to comment
Share on other sites

Børselars har en "Kjellerluger" for en nogenlunde ok pris, for nye lesere er "Kjellerluger" ikke noe som er mekket i sammen i kjelleren, men en luger som er tunet opp på Luftforsvaret Forsynings Kommando på Kjeller utenfor Lillestrøm, det synligste tegnet var bytte av pipe til en Schmeisserpipe.

 

Disse pistolene gikk for å være datidens Pardinier... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Rausheim: Jeg vet, valgets kval...men ved pipebytte beholder jeg jo uansett det originale i skuffen....Poenget var å kanskje få noe jeg kan ha et bedre framsikte på.

Den kødder ikke på noe vis unntatt at den har en tendens til å dra litt til venstre, har ok samlinger på 25m på ca 10cm (om det er ok med en slik) dersom jeg skjerper meg.

 

Aktivitet har jeg og har en .45 Remington R1 Enhanced som jeg bruker i millitær samt en Smith 586 som brukes der den kan, altså evnt i grov, revolver og mag1.

Tanken var bare å gjøre den ørlite mer presis...for meg.

 

 

 

urogallus: Ja alt er nummeret med samme nummer og samme stempeltype unntatt magasinet dessverre....ikke uvanlig skjønte jeg.

Jeg vet at jeg må evnt skifte kneledd/sluttstykke for å unngå å bore/sveise i det originale.

 

 

Nå er det primært revolver jeg trives best med og skyter mest med, de andre er mest for kos, rakk bare 5 starter i år med de.

 

 

Som jeg også skrev...vet jeg ikke om det var så lur ide allikevel, bare tenkte høyt med fingrene.

Den sier pang, treffer ok, hiver hylsene rett opp (kjipt å stå under tak) og jeg HAR fiklet litt på avtrekket..klarer nok ikke vekta da den ligger på under 500gr derom jeg får kontroll.

Har ikke filt, bare justert fjærer. Tennstempel og sear har skarpe og fine kanter, har skutt ca 150 skudd uten at den raper av sted.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Bytte av løp på Luger og Kjeller luger.

Grunnen til at Kjeller lugeren ble skapt var alle funksjoneringsfeilene.Særlig med at Luftforsvaret begynte å bruke opp lageret av MK2z ammo som slo istykker lugeren og endel forkilingsproblemer.

Da var det Arne Amundsen på våpenverkstedet som brukte hodet og mente at ved å øke vekten på løpet ville senke akselerasjonen til løpet og mekanismen. Han laget da nye lengre løp fra schmeisser med siktelinje på ca 210mm. Dette gjorde lugeren til en mer funksjonssikker pistol  og  skytterne på Kjeller  fikk laget lugerne  led tyngre og lengre løp. Etterhvert ble designet mer Sivilt og løpet fikk en annen utforming og var litt tykkere foran, og med sikteskinne. Denne designen var det en annen børsemaker på Kjeller som laget. Husker dessverre ikke navnet på ham. Jeg mener å huske  at min far var en av hvis ikke den første med Kjellerløp. Den pistolen er det gjort mye med for å få en konkurranseutgave av og han er vel den som kanskje har flest norwegian/american statuetter, NOP klubbmessterskap. og bla general Hvinden Haugs vandrepokal til odel og eie ,som gikk fra 1936 til 60årene . Det med Kjeller luger.

Med en Kjellerluger er den litt følsom for svak a,,o og det er lett å få stovepipeforkiling fordi sluttstykket blir ikke drevet langt nok tilbake. Så Kjellerlugerne trenger forholdsvis fresk ammo og kulevekt 124grain helst

Link to comment
Share on other sites

Ifg. En meget god luger skytter med navn Erik H. Så ble det benyttet få MP-40 piper men mange suomi piper ved denne typen ombygging.

Han selv hadde 1topp med MP-40 pipe og 6 stk. Mez suomi piper.

Han påpekte aldrig noen variasjon i presisjon fra den ene eller andre.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Jeg var bare guttungen dengangen så  de detaljene du har kommet med settes pris på. Jeg hørte bare schmeisser. Det var vel fordi man  generaliserte det med maskinpistolløp.

Jo, min far var en meget god skytter. Den lugeren taes godt vare på. Det som var så spesielt var avtrekket. De som prøveskjøt med den  sa at det er altfor lett, men når man veiet det holdt det med god margin. En genial avtrekksjobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...