Jump to content

Jord-rotasjon


d-sle

Recommended Posts

Hei!

Har et spørsmål til alle eminente langholds-skyttere her på kammeret.

Ved hvilken hold snakker vi om å ta høyde for jordrotasjon? en liten diskusjon her i huset men ingen som er kompetente til å vite noe som helst om dette :?: og er alle løp riflet i samme retning.eks mot høyre?

Man skal spørre om mye før det går opp for en hva lite man kan..

Link to comment
Share on other sites

På hold hvor en hver form for vind vil overskygge corioliseffekten med god margin :)

 

Men, jakter du presisjon kommer du i teorien best ut hvis du tar høyde for (og forstår) flest mulig faktorer.

 

For trøtt til mer utfyllende svar, god natt.

Link to comment
Share on other sites

Det med jordrotasjon overlater jeg til de som skyter med raketter å svare på, men når det gjelder rifling så kan jeg fortelle at den kan sno seg både mot høyre og venstre. I gamle dager da løpene ble skrudd i låskassene måtte gjengene være slik at løpet ikke skrudde seg ut når man skjøt. Det er jo forsåvidt et godt poeng i dag også når jeg tenker meg om.

Dersom patenten på låskassen var med links (omvendte) gjenger så måtte løpet også ha det. Var patenten med gjengene den "vanlige" veien så måtte selvfølgelig løpet som skulle inn i låskassen ha det også.

Når det gjelder løp man klikker på plass så må jeg melde pass :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jorda går jo rundt uansett hvor langt man skyter...

 

Det påvirker kula i to retninger, side og høyde. Sideveis er det faktisk bare breddegraden som betyr noe (og hvor fort jorda går rundt og hvor stor den er og sånt, men det er noenlunde konstant... + flytid mener jeg det var), Iallefall, breddegraden, og det trenger ikke være nøyaktig. Apper og programmer tar så hensyn til det automagisk og man trenger ikke tenke på det.

Horisontal Coriolis-drift her er omlag 7-10cm på 1000m og 50-60cm på 2000m, mot høyre.

Mener den vertikale er i samme størrelsesorden, du skyter høyere vestover og lavere østover.

 

Langt de fleste løp er riflet mot høyre, men man kommer over venstreløp. Og ja, kulene driver da mot venstre (spindrift er større enn Coriolis), og de rikosjetterer mot venstre på vann og snø - akkurat som de "skal".

 

Står litt her:http://www.appliedballisticsllc.com/spindrift.html

 

K

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager da løpene ble skrudd i låskassene måtte gjengene være slik at løpet ikke skrudde seg ut når man skjøt. Det er jo forsåvidt et godt poeng i dag også når jeg tenker meg om.

Dersom patenten på låskassen var med links (omvendte) gjenger så måtte løpet også ha det. Var patenten med gjengene den "vanlige" veien så måtte selvfølgelig løpet som skulle inn i låskassen ha det også.

 

 

Gammel overtro, er skutt milioner av skudd med høyreriflede løp montert i Krag-kasser; aldri engang hørt bløffhistorier om et som løsnet :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å svare trådstarter: Coriolis-effekten er der alltid. Men hvis du skal forsøke ta hensyn til denne, må du ha veldig mye info. Du må vite nøyaktig hvor både du og målet befinner seg. For å vite hvordan din kulebane (og dermed aksen for kulas rotasjon) skjærer jordas akse... Nevnte jeg at du vil trenge masse triogonometri for å finne ut av råtallene så du kan beregne effekten her?

 

Dette _KAN_ være interessant når man har store, tunge, målcomputere som faktisk bruker egen posisjon, og måler retningen du peker kikkerten i (magnetisk og med aksellerometer) rimelig nøyaktig, og kan ta med disse tingene inn i beregningen. Å mate inn all denne infoen manuelt har mindre for seg, siden observasjonene dine av vind vil være mye, mye viktigere.

 

Mvh nå uførepensjonert telco-ingeniør og sønn av navigatør. ;)

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

SveinSkogen,

 

Nå tror jeg du må innom din far og få en oppdatering i navigasjon, for du er litt ute på jordet :wink:

 

Å korrigere for corioliseffekten er svært enkelt. Vi skyter stort sett i samme område, og å legge inn breddegraden i telefonen, eller å legge effekten inn i sin tabell er meget enkelt. Alle ballistikkprogrammer har denne korreksjonen om man haker av for den. Har man breddegraden med heltall så har man over 90% av korreksjonen.

I tillegg, så har de fleste programmen automatikk så de vet hvor du er, og retningen får du samtidig som vinkelen, ved å peke telefonen, vindmåleren eller avstandsmåleren. Når man skal ut og skyte så vet man som oftest både hvor, og hvilken vei man skal skyte.

For artilleri er korreksjonene større, oppi 100m-vis, og en nøyaktig posisjon er langt viktigere. Artilleriavdelinger har eller hadde, gjerne værballonger så de kunne måle vinden og temperatur i flere høyder og tar dette generelt mye lenger. Idag har en også radartracking av granatene så man får en bedre korreksjon for hver skudd, før de lander - det har self. også fi. så han vet hvor de kommer fra før de lander - men det er en digresjon :roll:

 

Jeg korrigerer alltid for alt det nevnte, uten å merke det. (Ved skyting på lange hold. På 500m bare skrur jeg like mye som sist)

Skal det skytes 2000m så legger jeg inn nøyaktig retning, 1000m så bare gjetter jeg retning. Det er forresten samme med met.-korreksjonene. 500m kan du nesten glemme dem, 1000m kan du gjette dem, og 1500m må de begynne å bli nøyaktige.

 

De fleste programmer korrigerer også for flere andre ting som vi aldri tenker på, at lufta blir tynnere når du skyter oppover, og at kula vil få et skift i høyderetning når den møter sidevind. Noen korrigerer BC ved transsonisk hastighet fordi kula vil starte en presesjonsbevegelse avhengig av riflestigning. Og alle korrigerer for spindrift (som i mitt 338LM eksempel er 18cm på 1000m og 133cm på 2000m - 133cm.

De fleste av disse korreksjonene er approksimasjoner, kurvetilpasninger av resultater fra 6DOF beregninger, som enda er for store for telefonene.

 

Alle korreksjonene er jo additive, driter du i alle fordi de er små så er du fort way off på skikkelig lange hold - vi så Coriolis bli en halvmeter på 2000m.

Så jeg ser ingen grunn til å ikke korrigere for det man kan korrigere - hver korreksjon bringer en nærmere blinken, hva den nå enn er. Og skulle en slumpe til å få en still dag, og korrigerer løsingen sin uten å ta hensyn til alt dette greiene, på 2000m er Eôtvôs-effekten (som noen kaller den vertikale effekten av jordrotasjonen) 35-40cm - snu deg og skyt andre veien med samme oppslag, og du er 3-4 klikk av i høyden. Det er mindre på 1000m, men mer enn nok til å observere på en stille dag.

 

Forøvrig er ikke beregningene store og tunge (av Corioliseffekten). Det er relativt enkel matematikk, godt innenfor pensum i videregående skole...

 

Drift(horisontal) = Ω x S x sinB x FT,

der Ω= jordas rotasjonshastighet, S = skyteavstand, B = breddegrad, og FT = flytid

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror nesten jeg må anbefale deg å lese postingen min en gang til. Litt omskrevet blir det at dersom gjenger og rifling går samme vei så skrur ikke løpet seg ut. Historier om løp som skrur seg ut kan jeg ikke huske å ha nevnt :mrgreen:

Hadde forresten en som lurte på om en dobbelløpet Voit Scneider med Azipull 120 rettrekkersystem er opplagret med flytende bandura bolt? Er det noe du har vært borti? Jeg har ikke peiling :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er ikke beregningene store og tunge (av Corioliseffekten). Det er relativt enkel matematikk, godt innenfor pensum i videregående skole...

 

Drift(horisontal) = Ω x S x sinB x FT,

der Ω= jordas rotasjonshastighet, S = skyteavstand, B = breddegrad, og FT = flytid

 

For å spikke litt fliser, burde du ikke hatt med et ledd som tar hensyn til skytevinkelen ift rotasjonsaksen? Her antar du vel at man skyter rett nord- eller sørover? ;-)

Link to comment
Share on other sites

boble,

 

Se at jeg skriver horisontal. Den er noe enklere å behandle siden den ikke involverer gravitasjon i tillegg. Dersom en skyter rett nord eller syd er denne hele løsningen, men dersom en ikke gjør det, så kommer den vertikale driften i tillegg. Det er som du sier "et ledd til".

Men for den horisontale driften (som jeg viser) er det uten betydning hvilken vei man skyter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mye av den som vises som sideveis drift og hvor mye som blir vertikal drift avhenger som du sier av skuddvinkelen

Nå må du vise hvordan den horisontale driften varierer med skyteretningen. At den vertikale komponenten gjør det er vi enige om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vage planer om å jakte (e)sel ved Nordpolen i nærmeste fremtid, men kan ikke, selv etter et kjapt Google-søk, finne noen referanser til denne corioliseffekten fra tidligere polfarere...så kanskje den er en smule overdrevet ved de breddegrader det her er tale om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier at den horisontale kraften som virker er uavhengig av retning, men at den observerte effekten av den ikke er det.

 

Jeg har tenkt på drift som treffpunktsforandringen jeg ser på skiva. Slik jeg tolker deg mener du den romlige forflytningen av prosjektilet som følge av Corioliseffekten, og da kan jeg faktisk være enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Her er også en youtube video som forklarer mer i detalj

 

Den horisontale effekten altså sideveis er avhengig av breddegraden, skyteretning spiller ikke inn.

På nordlige halvkule er effekten alltid at kula drifter til høyre. Hvor mye altså avhengig av breddegraden

 

Den vertikale effekten er avhengig av både breddegraden og skyteretning.

Skyter du rett mot nord eller syd er vertikal effekt 0

Rett mot vest da kommer jorda og mål mot kuleretning, målet stiger mot kula og man vil treffe lavt

Rett mot øst så drar jorda og målet i samme retning som kula, målet synker fra kula og man treffer høyt.

 

Altså horisontalt på nordlig halvkule kun avhengig av breddegraden og kula ser ut som den driver mot høyre.

Vertikalt avhengig av både breddegraden og skyteretning.

 

På nord eller sydpolen vertikal effekt nesten lik 0 da jorda har liten flate pr runde.

Mens den horisontale effekten blir størst ved polene.

Omvendt ved ekvator. Horisontal effekt ved ekvator nesten lik 0 mens den vertikale effekten er størst der.

 

Er noen gode visuelle eksempler i begge videoer linket her og lenger opp i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...