Jump to content

Greenersikring


måltrosten

Recommended Posts

Ny drilling i hus her i gården!

Det er Første gangen jeg er borti greenersikring.

Btw Dette er virkelig ikke tingen for fluktskyting, sikring på kolbehals er mykje bedre.

 

Men jeg oppdaget i går at ikke sikringen smetter ikke tilbake på S etter at jeg knekker børsa.

Altså drilling uten autoskiring!!!!

Skal det være sånn eller det noen som må fikses av børsemaker.

Setter stor pris på svar!

:D

Link to comment
Share on other sites

kanskje det var et dumt spørsmål :)

å fly rundt på fjellet men en en hagle/drilling som ikke automatisk slår på sikring når børsa knekkes føles i skrivende stund litt utrygt.

Det jo er slik det er på riflene som står i skapet men føler ikke at det er helt det samme.

Men Sauerina skal få sjansen til å sjamere meg allikevel!! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor verdi har det egentlig å "sikre" våpenet med en sikring som kun virker på avtrekkerene?

 

Jeg mener folks fokus på sikringer er falsk trygghet.

 

Den sikrer bare avtrekkerene, mens hanene er spent.

I praksis betyr det at våpenet ikke går av så lenge du holder fingrene (evt kvist og annet) unna avtrekkere, mens faller du og slår den mot noe hardt så kan skuddene gå av sikring eller ei...!

 

De gangene jeg har jaktet skogsfugl med greenersikring har jeg latt den være av. Det er min behandling av våpenet og hvor det til enhver tid peker som er det beste sikkerhetstiltaket..!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Å trene med greenersikringen, var det som funket for meg.

 

Det ble like naturlig å spasere rundt på fjellrypejakt med tommel på siden, som på baskylen (vanlig haglesikring).

 

Trener du med greenersikringen, vil du ikke ha noe problem.

 

Jeg mener automatsikringer er farligere enn sikringer uten automatikk. Automatikken bør sitte i fingrene dine, ikke på våpenet.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Joda,

Det jeg mener er

når man har skutt og knekker hagla så vil hagla automatisk gå til S samtidig som hanene spennes, så man putter inn nye skudd og lukker og er klar til å gå etter viltet men automatisk sikret børse.

Sånn er det på alle hagler produsert i nyere tid. Det er ingen som sikrer våpnet først derpå et sekund seinere knekker børsa for å lade om.

Så kjøper man seg en drilling med greener og man må gjøre dette manuelt. På tvers av det man lærte som barn. Seff skal det trenes inn og seff er våpensikkerhet det viktigste men det føles litt uffent allikevel.

 

Det å gå med usikkert børse høres farlig ut...... Det er en grunn til at autoskiring ble innført.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Autosikring er noe av det farligste jeg vet om, nettopp fordi det tar fokus vekk fra sikker og god våpenhåndtering. Jeg er sjeleglad ingen av mine boltrifler har det, og hadde jeg kunnet deaktivere den på kombien, så hadde jeg gjort det.

 

Sikring bør være en tankegang, ikke en mekanisk funksjon. Mekanikk kan svikte, rutiner bør ikke gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

For meg er autosikring noe av det tåpeligste som finnes. Det omtales som en sikkerhetsdetalj, men er nesten det motsatte.

Skytteren skal ha kontroll på sikret/avsikret våpen, og skal være bevisst om sikringen er satt på eller ei. Det skal ikke stoles på noe leamikk.

I situasjoner der det skal skytes flere enn to skudd vil også en slik sikring komme i veien, etter omlading må sikringen av før det kan skytes flere skudd, derfor finnes slikt ræl ikke på dobbelrifler eller på konkurransehagler.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ordlegger meg feil.

Mener du at etter du har skutt et løp på kombien din og du skal lade om

1)Du tar den ned fra skuldra

2)Når den har kommet ned i magehøyde så sikrer du og

3)et nanosekund seinere så bryter du børsa for å lade om.....

 

 

Eller du knekker automatisk det første du gjør når våpnet er nede fra skuldra?

Link to comment
Share on other sites

Siden spørsmålet gikk på knekkvåpen; Har jeg skutt, så knekker jeg umiddelbart. Alltid. Tøm våpen-kontroller før noe annet kan skje. Noen rutiner sitter i ryggmargen siden jeg var rekrutt på Madla...

 

Det eneste unntaket for meg er med dobbelthagle, dersom jeg forventer å skyte det uskutte løpet ila. kort tid, da sikrer jeg og avventer.

Link to comment
Share on other sites

Jepp da er vi enige :D

Hvis du skyter et skudd og heile flokken med ryper reiser og du føler at det

ikke er noen gjenliggere så knekker du umiddelbart.

Her har du brukt autosikringen din.

Med greener sikring må du stille denne manuelt tilbake og det er det jeg synes er uffent og lite fjongt. Det er på tvers av barnelærdom.

 

Hvis det bare var en fugl som fløy og du tror kanskje en til vil gå på vingene om et sekund eller to så sikres våpenet og du venter på neste oppflugt naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

På krieghoff trumpf duralen jeg kjøpte til fattern så kan du ikke sikre etter du har fyrt av ene hagleskuddet uten å spenne våpenet på nytt. Veit ikke om dette er vanlig på eldre drillinger? Greenersikringa på denne sparte naturen for litt utslipp av tungmetall i helga..

Link to comment
Share on other sites

Fikk en "dose" hagl 1 meter fra bena en gang jeg og en slektning skulle på vinterjakt.- Vi hadde nettopp forlatt bilen, ladet haglene... han skulle "se"... være sikker på at sikringen "var PÅ". - - Det var den altså ikke... han "testet" med å dra i avtrekker. :D Hans hagle hadde selvsagt manuell sikring.

På en dobbeltløpet hagle foretrekker jeg selv automatsikring.

Link to comment
Share on other sites

Joda,

Det jeg mener er

når man har skutt og knekker hagla så vil hagla automatisk gå til S samtidig som hanene spennes, så man putter inn nye skudd og lukker og er klar til å gå etter viltet men automatisk sikret børse.

Sånn er det på alle hagler produsert i nyere tid. Det er ingen som sikrer våpnet først derpå et sekund seinere knekker børsa for å lade om.

Så kjøper man seg en drilling med greener og man må gjøre dette manuelt. På tvers av det man lærte som barn. Seff skal det trenes inn og seff er våpensikkerhet det viktigste men det føles litt uffent allikevel.

 

Det å gå med usikkert børse høres farlig ut...... Det er en grunn til at autoskiring ble innført.

 

Neida, det finnes hagler uten automatsikring, jeg har begge deler. Konkuransehagler kommer ofte uten automatisk sikring. Jeg har begge deler, altså hagle med og uten automatisk sikring, null problem i bruk, jeg pleier alltid å dobbelsjekke sikringen ofte alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...