Jump to content

Hva er "normal" skyteavstand med luftgevær?


Mas-36

Recommended Posts

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Med fjær, CO2 blir det en større utfordring da de ofte ikke oppfører seg likt hver eneste gang. MAn kan selvsagt oppnå god presisjon, men ikke svært høy presisjon.

 

... sa brura.

 

 

Hva ser du på som god- og hva ser du på som svært høy presisjon? :-)

Link to comment
Share on other sites

God presisjon er når du oppnår det du skal. Skyter jeg på en poengblink, så vil jeg helst at presisjonen i rifle og ammo skal være bedre enn 1/4 av tieren. God presisjon er ca. når du ikke lenger opplever at rifla sprer uten å gå inn for å undersøke det. Nybegynnere med drittluftgeværer opplever stort sett alltid god presisjon :wink: Men etterhvert som de lærer seg å skyte (noen finner ut dette på 14 dager) så blir de fort "bedre enn rifla", og tilsvarende misfornøyde.

 

"Svært høy presisjon" med luftgevær er sånn ca. når du ikke kan se på hullet om det har gått en eller ti kuler gjennom det - på 10-15m, og at hullene, 5 eller 10, ikke har papp imellom, på 50m

 

Her er fra en gang jeg fikk skutt min FX Bobcat innendørs. 50m, ute kan man bare drømme om sånne samlinger - iallefall har jeg aldri fått det til. Men inne er det greit repeterbart.

F2D1E6B6-8C03-4F0A-92CA-F30420A52150_zpsdwpojktn.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Svært høy presisjon" med luftgevær er sånn ca. når du ikke kan se på hullet om det har gått en eller ti kuler gjennom det - på 10-15m, og at hullene, 5 eller 10, ikke har papp imellom, på 50m

 

 

 

Helt korrekt.

Ser man på testskiver fra dyre banevåpen gevær/pistol er det kun ett hull i skiva...et rent hull.

På 50m ++ ett rufsete hull.

Jeg har til gode å klare slikt med et fjærdrevet våpen med unntak av en Baikal på 10m faktisk.

Da riktignok (selvsagt) med anlegg og et noe rufsete hull på 10m/5skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...