Jump to content

Hva er "normal" skyteavstand med luftgevær?


Mas-36

Recommended Posts

Har kjøpt meg et billig luftgevær for skyting i hagen osv da tid til å dra på skytebanen er det lite med. Så lurer da litt på hva er normale skyteavstander for luftgevær? Altså hva er max avstand jeg kan forvente presisjon med et normalt våpen?

 

Jeg har skutt noen serier på 10meter sittende med støtte på knerne og skyter hvis jeg gjør alt rett serier på ca 10mm. Jeg kan på det meste skyte på ca 25meter i hagen.

 

Har kun testet en type ammo så langt Gamo Match. Tar gjerne i mot tips om andre typer ammo jeg burde teste også :) Jeg har også noen kuler "Diabolo standard" made in czech republic disse er mye mørkere grå og har en liten rundneset form. Men har ikke rukket å teste de enda.

Link to comment
Share on other sites

Ett billig luftgevær type NOK 300 - Det burde rekke med 10 meter utendørs.

25 meter og sidevind er ikke noe for meg.

Det skader ikke å utprøve ammo men kostnadene er mistenkelig varierende i Norge:

Umarex

Luftgeværkuler Mosquito 4,5mm 500 stk

39,- Førpris: 59,-

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 43_1_style

Jeg kjøpte rikelig i 2013 til NOK 19 og NOK 29

 

Litt testing

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Normal skyteavstand for mine luftgevær er 30-100m ctc 0,5-5mm

Normal skyteavstand for billige luftgevær er 5-10m ctc 10-50mm

Normal skyteavstand for greie luftgevær er 15-30m ctc 20-100mm

 

Det meste avhenger av hvordan børsa fungerer, dvs om den er i stand til oppføre seg noenlunde likt hver gang, så kvaliteten på blykulene. Svake luffer er ikke spesielt kresne, kraftige luffer er som oftest svært kresne og krever også tyngre kuler.

 

Du skriver ikke hva slags luftgevær du har kjøpt, men er det fra Jula kan du ikke forvente stort.

Hjelper ikke å kjøpe kuler på salg i tusenvis dersom de ikke passer luffa.

Opplegget er det samme som for kruttvåpen, man må finne den ammoen som passer geværet.

 

Mange kjøper luftgevær til 4000.- og siktemidler til 299.-

Andre kjøper jernskrap til 299.- og hiver på en dyring de hadde liggende....

Resultatet blir typisk at den dyre kikkerten går til helvete og den billige er så billig at den ikke er egnet til å henge dasspapir på engang.

 

Valgets kval...

Så det egentlige spørsmålet er som alltid: Hva skal du bruke børsa til?

Trene avtrekk, siktetrening, skyteteknikk eller bare moro?

Link to comment
Share on other sites

Her var det kommet litt svar ja.

 

Ja priser varierer mye har jeg sett på ammoen. Mye mere enn hagle og rifle ammo ellers. Rifla er Julas 499 med kikkert, men jeg har byttet til bedre montasje og kikkert på den. Satte på en Nikon 4x32 jeg hadde. Bor på innlandet så det er lite med vind å tenke på så 25 meter uten(svært svak) vind bør jo gå greit?

 

Hva den skal brukes til? Skyte selvfølgelig :mrgreen: Hehe mere forklart alt du skriver av skyting "Gullvingen"

Link to comment
Share on other sites

Du bør jo først sjekke egenpresisjon på dette vidunderet, skyt med tepperull eller annen støtte.

Start på ti meter og øk avstanden til samlingene er maks 50mm ctc, deretter skifter du til annen ammo og ser hva som skjer da.

 

Skyting med luftgevær er så mangt, 10m presisjon på papir, konglesanking og blikkbokser er jo moro, men dønn kjedelig om man ikke treffer.

 

4x32 er rikelig på ei luftbørse, de fleste jeg bruker er 3-9x40, men har flere kompaktmodeller på 4-32 som er helt ok.

 

Blir spennende å se hvilke resultater du får med Jula-toolet, jeg har faktisk et slikt selv og veeeel, det står nå bare i en krok, glemt og forlatt.

Jeg skyter svært lite med 4.5mm luft da det som regel går i .22 eller .25 luft pga bedre presisjon og mer energi på avstander som jeg tidligere har nevnt.

Likevel hender det jeg rasker ned en gammel BSA eller Slavia i 4.5 og plinker i vei på en tom boks som er plassert på en stolpe i andre enden av tomta. Flopp--------klank

Link to comment
Share on other sites

Hadde han ville drevet med den type skyting ville han nok ikke handlet luffe på Jula.... :shock:

selv om det ikke finnes noe krav til et bestemt program ved "hobbybruk" ved kjøp og bruk av luftvåpen....

 

Nå praktiserer det fieldtarget-konkurranser der det skytes sittende, avstander opp til 70m om jeg ikke husker helt feil, det samme med ren presisjon på alle andre avstander med bruk av alle kaliber inne luft. Ingen av disse "grenene" ligger i noe program under NSF, men det er jo mye som ikke gjør.....Heldigvis er det ikke noe krav om medlemskap eller aktivitet i noen som helst klubb for å erverve luftvåpen i ymse kaliber eller anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskyting med luftgevær foregår (stående) på 10 meter.

 

Hadde han ville drevet med den type skyting ville han nok ikke handlet luffe på Jula.... :shock:

 

Som Gullvingen skriver så hadde jeg ikke handlet ei luftrifle til 499kr med kikkert om det var konkurranseskyting som var målet :wink: Da hadde det nok blitt en helt annen pris på sakene :roll:

 

Men skal teste litt liggende med anlegg i morgen om det ikke kommer regn og vind. Så ser jeg litt hva som er mulig å få til med dette billige våpen. Har i dag handlet inn 2 typer til med kuler fra BSA for testing. BSA Elite 7,87grain og BSA Storm 7,87 grain begge har rundere kuleprofil enn Gamoen.

 

Holder det med 3 stk 5 skuddsserier på hver avstand slik som med større kaliber? Setter målet som max spredning 50mm med 5 skudd for å finne max skyteavstand.

Link to comment
Share on other sites

Ja du ser jo raskt om den er håpløs med 3x5 serier, en og annen slenger oppstår jo dessverre, men disse springerne har en tendens til å være mer "rørlige" jo billigere de er, altså oppnår man ujevn hastighet og dermed uforklarlig spredning.

Jeg regner nesten med du klarer å samle på krona med anlegg på ti meter, noe annet hadde jo vært returrett på luffa...

 

Enkelte luffer "samler" så godt at man heller kunne ha hivd kulene i pappen, jeg har hatt et par slike og de er levert til politiet og jeg fikk kvittering merket MAKULERING.

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke de fleste ville få godt nok utbytte av en Feinwerkbau eller Steyr til 20K? Eller kanskje ei brukt børse til halvparten eller mindre? Jeg skyter ikke luftrifle sjøl, men det virker som en rimelig antakelse basert på egne erfaringer med luftpistol.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et brukt feinwerkbau til 4000,- skyter stående på 10m i garasjen. 20m i hagen.

Går som en stråle! bruker diana match kuler. til over 100,- boksen

blir bare sur og irritert hver gang jeg må skyte med disse billige drit geværene...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har luftet "julajærnet" for vinden og regnet kom i dag. Tydelig ikke ferdig med innskyting av rifla, da noen skutt gir ei slik sviddlukt og det ryker litt :wink: Disse skuddene ga også flyvere så jeg på skiva.

 

Men til skytinga:

 

Gamo Match ikke så dyre skudd de koster 49-69kr i butikkene nå om dagen.

 

Alle serier ble skutt med annlegg foran og bak. 3 serier på hver avstand. Ekstra serie om jeg fikk en flyver. Kravet mitt er 5 skudd på max 50mm.

 

5 skudd på 10meter. Samlet 13mm-11mm-15mm. Så her var jeg hoppende fornøyd.

 

5 skudd på 15meter. Samlet 30mm-45mm-40mm. Her skjer det tydligvis mye på 5 meter, men fortsatt godkjent. Ble også veldig spent på 20meter når det åpnet seg så mye fra 10meter.

 

5 skudd på 20meter. Her har jeg nådd max med disse kulene og våpen.

45mm-49mm-53mm(hadde ei kule som åpnet så den ble litt over 50mm kravet mitt)

 

Byttet så kuler til Standard Diabolo fra czech republic for å prøve disse på 20meter. Disse har en litt rundere form på typpen av kula. Merket også disse var veldig ujevne når jeg ladet de i løpet. Noen gikk greit, mens noen måtte presses inn da "hodet" på kula virket for stort. Her husker jeg ikke pris da dette er noen kuler jeg hadde igjen fra jeg var smågutt og brukte en utslitt slavia jeg fikk av onkel :mrgreen: Så de ble kjøpt inn for ca 20 år siden.

 

Men 5 skudd på 20meter samlet slik, etter mystiske svidde fluer var luket ut.

45mm-40mm-49mm

 

BSA kulene hadde jeg ikke tid til å prøve og skal vente med det til jeg har fått skutt noen flere skudd med våpenet så det er helt innkjørt.

Link to comment
Share on other sites

Det nhd mener å påpeke, er det litt vell ambisiøse i skyting på xx meter, med

"produktene" fra Jula. Og fremstillingen er som sådan plausibel og fult ut logisk.

 

Om jeg ser emne Julabørsene, litt fra skråblikk, tar jeg denne parallellen:

I USA, der de har det så mye omtalte "andre grunnlovstillegget", (tror jeg mulig det heter), og forteller noe sånt som: "..enhver borger har rett til å eie og bære sitt eget våpen..."

Fra europeisk moderne synspunkt noe foreldet og diskutabelt. Men UTEN sammenligning for øvrig, og overført hjem hit: enhver borger (over 18 år) har

rett til å bruke 499 kroner på et "luftgevær" på Jula. Pluss kuler på samme nivå.

 

Men om jeg ville anbefalt det, Nei. Definitivt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg HAR luftvåpen som koster en god månedslønn...og jeg HAR luftvåpen som koster ti ganger mindre. Det er en grunn til at jeg ikke anbefaler folk å kjøpe jallagreier dersom de akter å skyte mye over flere år med glede over å treffe noe.

Likevel kan et rimelig gevær gi glede og moro, men ikke forvent annet enn spredning på skiva....

Får jeg noe annet enn spredning i ett rufsete hull på 60m med mitt blir jeg irritert..for børsa mi klarer så gode samlinger.

 

Til trådstarter: Det virker som ervervelsen innfrir til dit bruk og da er jo alt bare fryd :D

Man MÅ absolutt ikke svi av titusenvis av gryn for å ha det gøy...men det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Konkurranseskyting med luftgevær foregår (stående) på 10 meter.

 

Det skytes konkurranser med luftgevær på andre avstander også. Metallsilhuett f.eks. hvor man skyter ut til 50m og Field target hvor jeg ikke husker maks avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hva må man ut med for et luftvåpen som skyter slike samlinger du snakker om da? Og hvilke rifler snakker man om? Jeg har en Benjamin Trail nitro piston til 2500, men det er jo også jalla i forhold til det du holder på meg, skjønner jeg.

 

Jeg bruker et engelsk luftvåpen av merket Falcon. Det er ikke ulikt AirArms da de omtrent produseres under samme tak. Det er PCPvåpen, trykkluft som fylles fra dykkerflaske eller pumpe. Å produsere svært presise luftvåpen er ikke det enkleste, men ved bruk av trykkluft er man sikret mest mulig nøyaktig mengde luft som skyver ut kula hver gang. Med fjær, CO2 blir det en større utfordring da de ofte ikke oppfører seg likt hver eneste gang. MAn kan selvsagt oppnå god presisjon, men ikke svært høy presisjon.

 

Man får nye PCP fra ca 5k og oppover, mitt kostet over 20k og du stanser hull i snusbokser på 100m med ctc 10mm

Link to comment
Share on other sites

Beklager, men her dukker det opp endel ting jeg ikke kan la stå uimotsagt:

 

Normal skyteavstand for mine luftgevær er 30-100m ctc 0,5-5mm

 

30-100m, ctc 0,5-5mm? hva er det egentlig du mener? at du har en luftbørse som er i stand til å skyte 5mm CTC-gupper på 100 meter?

Jeg kan tro på at det har skjedd, at du har skutt en slik flaksegruppe, men vil gjerne se bilder av skiver, skutt etter hverandre, med repeterte grupper. Vil tippe at gruppestørrelsen åpner litt da :winke1:

 

Å produsere svært presise luftvåpen er ikke det enkleste, men ved bruk av trykkluft er man sikret mest mulig nøyaktig mengde luft som skyver ut kula hver gang. Med fjær, CO2 blir det en større utfordring da de ofte ikke oppfører seg likt hver eneste gang. MAn kan selvsagt oppnå god presisjon, men ikke svært høy presisjon.

 

Nå er det nå slik i min verden, at fjærvåpen med gode tuber, pakninger og løp faktisk er ganske lette å få jevn hastighet utav, ofte ligger man rundt 10fps i maksavvik med gode fjærvåpen. Å porsjonere ut lik mengde luft fra en PCP igjennom en lang skuddstreng, regulert eller uregulert, stiller ganske store krav til riktig balansering av mekanismen. Det er ikke uten grunn at ordet "effektkurve" stammer fra uregulerte PCP'er.

GODE regulerte PCP'er gir jevne hastigheter, det stemmer, men det gir faktisk fjærgeværer også...

 

Preisjonsforskjellen mellom fjærgeværer og PCP'er stammer i hovedsak fra rekylen som oppstår når stempelet i et fjærgevær aksellererer, og motrekylen som oppstår når det bremses ned.

Link to comment
Share on other sites

Hva må man ut med for et luftvåpen som skyter slike samlinger du snakker om da? Og hvilke rifler snakker man om? Jeg har en Benjamin Trail nitro piston til 2500, men det er jo også jalla i forhold til det du holder på meg, skjønner jeg.

Jeg har to Feinwerkbau 300s rifler. De er i fra 1980 og 1981. Jeg har betalt 2500,- pr rifle og de skyter 5mm senter til senter på 50m. 10-30m, snakker vi stortsett hull i hull

Man trenger ikke bruke mye penger, bare å vite hva som er bra, derfor kjøpte jeg heller to over 30 års gamle luft rifler enn en ny Gamo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ett billig luftgevær type NOK 300 - Det burde rekke med 10 meter utendørs.

25 meter og sidevind er ikke noe for meg.

Det skader ikke å utprøve ammo men kostnadene er mistenkelig varierende i Norge:

Umarex

Luftgeværkuler Mosquito 4,5mm 500 stk

39,- Førpris: 59,-

http://www.xxl.no/jakt/skyting/storvilt ... 43_1_style" target="_blank

Jeg kjøpte rikelig i 2013 til NOK 19 og NOK 29

 

Litt testing

" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Jeg kjøper nesten alt av luft ammo fra UK. Billigere enn å få det sendt fra butikk i Norge, billigere enn å ta toget inn til byen også.

I tillegg har de bedre utvalg i batcher for ikke å snakke om utvalg av merker

Link to comment
Share on other sites

Hva må man ut med for et luftvåpen som skyter slike samlinger du snakker om da? Og hvilke rifler snakker man om? Jeg har en Benjamin Trail nitro piston til 2500, men det er jo også jalla i forhold til det du holder på meg, skjønner jeg.

 

Benjamin, ja det er jalla ja :wink:

Må ikke ut med mye for å få gode grupper, 2000-2500,- burde skaffe deg et Feinwerkbau 300s.

Kjedelig når et over 30 år gammelt gevær skyter skjorta av et nytt super kraftig gevær? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kina luffe.... Da hadde jeg pelt den ifra hverandre, renset alle delene og satt dem inn med et supertynt lag med "riktig" fett/olje.

Jeg har brukt min stoeger x10 som eksperiment luffe og har etterhvert fått den til å både skyte og føles rimelig bra.

 

Det jeg har gjort med den er:

 

-Laget ny kolbe

-strippet den, renset alle delene.

-polert alle delene

-fettet/ smurt alle delene med bra/riktig fett

-Strippet avtrekker delene, filt herdet og polert alle delene og spesielt glideflatene.

Jeg slipte også til skiver og satt dem på alle akslinger/pinner i avtrekk mekanismen for å fjerne all sidebevegelse.

-Importerte en ny avtrekker fra US.

 

Jeg må si at avtrekket nå er blitt veldig bra, supercrisp og lett.

 

Også børsa er blitt noe helt annet, føles veldig smooth og lett å brekke.

Bra balanse med den nye kolben.

Før gjorde den 20 skudd, 20m ca 3cm samlinger og var helt håpløs på lengre hold enn det.

Nå gjør den ca 3-4cm samlinger på 45m, og ca o.5 til 1cm samlinger på 20m. 10m er det omtrent hull i hull.

 

Som en udempet fjærluffe er den selvfølgelig hold sensitiv som bare det ettersom det er rimlig mye rekyl i den.

Link to comment
Share on other sites

Kom å skyt du evert :winke1:

 

Trenger ikke skyte for å vite at GJENTATTE 5mm CTC-grupper på 100 meter med luftgevær ikke er realistisk med noe annet enn høyt spesialiserte benchrest-luftbørser under helt spesielle forhold.

 

Det er uansett du som har påstått at du presterer dette med luftgeværet ditt- så bevisbyrden ligger ikke hos meg :winke1:

 

OM du er i stand til å poste et bilde av EN pappskive, med FEM FEMMILLIMETERS femskuddsgrupper, som er skutt på 100 MÅLTE meter, bevitnet av noen andre, skal jeg gi deg rett.

 

Husker du Egons jakt på REPETERBARE små grupper på bare 50 meter? Jeg var der.... :wink:

 

EN skive, med EN flaksegruppe teller IKKE.

 

MEN, det skal du ha, om du klarer å frembringe denne skiva, er du en eksepsjonelt god luftskytter, med en eksepsjonelt velfungerende kombinasjon mellom hendene.

Link to comment
Share on other sites

Kom å skyt du evert :winke1:

 

OM du er i stand til å poste et bilde av EN pappskive, med FEM FEMMILLIMETERS femskuddsgrupper, som er skutt på 100 MÅLTE meter, bevitnet av noen andre, skal jeg gi deg rett

.

 

Jeg skrev 10mm, ikke 5mm og ja jeg er vel sånn passelig god.

Som jeg tidligere har skrevet skyter man lett 5mm ctc på 50-60m under gode forhold.

Skive med vitner skal man nok få lagt ut :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men vi kan vel alle enes om en ting? Luftgevær er moro :mrgreen:

 

Kinaluffa mi ble også bedre etter en demontering og avfetting innvendig. Alt ble oljet opp igjen med tynn våpenoljespray. Den var noe herp å sette sammen og røyk godt de første 10 skudd så ble det bra. Presisjonen ble bedret litt og avtrekket ble mere likt fra gang til gang. Skal nå skyte opp esken med billige øst-europa kuler før jeg tester noen H&N kuler jeg har kjøpt inn. Kjøpte ei slik morosam 6 typer prøverør med kuler i. 6 forskjellige kuler ca 40stk av hver. Er usikker på den ene da den var tung, men det går sikkert.

Link to comment
Share on other sites

kan vel modifisere mitt siste innlegg en smule ved å skrive at 5mm ctc var fra 30m og opp på den måten at det ER mulig å få ekstremt tette samlinger.

Jeg har 5mm på 80m og tror også skivene ligger oppe i 2 etg.

 

Moro?

Ja faktisk mer moro enn både pistol og revolver i ulike kaliber...og mer nabovennlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...