Jump to content

Søte juletidsgløgg


Sako 30-06

Recommended Posts

De siste årene har jeg for min del gått litt lei av Tomtegløgg og lignende, så jeg har begynt å lage min egen. Men å ta jobben med å lage en kjele rødvinsgløgg med krydder og sukker hver lille kveld man har lyst på ett glass, det blir for plundrete. Så derfor har jeg eksperimentert fram min egen gløggessens. Alle mengder er veldig omtrentlige og absolutt noe man bør smake seg fram til for å finne sin egen favorittblanding dessuten kan jeg ennå ikke huske å ha brukt ett eneste måleutstyr når jeg har laget dette, så mengdene er anslått med amerikansk øyemål

 

Til ca. en halv liter gløggessens trenger man:

3-4 kanelstenger, brukket i biter

4-8 nellikspiker

1 bit ingefær, ca. på størrelse med en sukkerbit, delt i mindre biter

1 ts eller deromkring med kardemommefrø

5-10 hele allehåndefrø, knust i morter eller lignende

Eventuelt en bit pomeransskall

1 lite syltetøyglass

nok sprit til å dekke krydderne, noe sånt som 1dl eller så. I år brukte jeg konjakk, det var meget vellykket. En rimelig brandy går sikkert også veldig bra, men det har jeg ikke i huset for tida. Ellers har jeg brukt vanlig finsprit. Funker fint, men det blir bedre med konjakk.

 

Krydderet legges i glasset, hell over spriten, skru igjen lokket og sett glasset ett eller annet sted på kjøkkenet noen dager, inntil ei ukes tid. Vinduskarmen er et fint sted. Sil så spriten fra krydderet. Bruk gjerne en slant sprit til for å skylle av krydderne.

 

Lag "passe sterk" sukkerlake (hva som er "passe sterk avhenger av hvor søt man liker gløggen) og bland ut krydderspriten til ca. en halv liter. Tøm på ei passende flaske. Presto, gløggessensen er ferdig.

 

Ved tillaging tømmer man omtrent en fingerbredd med gløggessens i bunnen av en kopp og fyller nesten opp med rødvin. En rimelig australier eller sørafrikaner fra kartong passer bra her. Koppen zappes i mikroen på full spiker i ett til to minutter (avhenger av hvor høy effekt man har på mikroen) til nesten kokende, tilsettes rosiner og mandler etter smak og får stå til den er passe drikkevarm. Man kan variere med å knipe litt på essensen og putte oppi ei klementinskive istedenfor rosinene og mandlene.

 

Til denne retten passer det meget godt med noen pepperkaker.

 

Skål og god jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...