Jump to content

Tikka T3 3006


NRB89

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg har en forkjærlighet til kaliberet 3006. Jeg vet 06-en ikke er det beste alternativet hva angår presisjon og som potensiell langholds-patron.

 

Men:

 

Jeg har en tikka t3 lite 3006 ss i links utg med standard stokk, 57 cm pipe.

På toppen sitter en zeiss classic 2,5-10x50. Børsa samler relativt bra med billig-ammo som partizan osv.. Har gått til innkjøp av ladekomponenter og skal drive å utforske litt fremover, så det lover bra.

 

Målet er å se hva jeg kan få pressa ut av 3006-en som en mediums langholdsbørse (500m). Men jeg kunne godt tenkt meg en ny stokk (tacticool) og smekke på en picatinnyskinne med tilt. "Problemet" er at rifla er links, og da begrenser det seg litt med tilgang på nye stokkalternativer.

 

Innerst inne har jeg trua på at veteranen 3006 har potensialet til god presisjon med en god ladning på nevnte hold. Har foreløpig gått til innkjøp av 168 gr Nosler CC for litt utprøvning. Men Berger VLD 185-200 gr, Amax 208 gr, Nosler CC 190 gr og Scenar-L 175 gr virker alle som giftige kombinasjoner med en passe mengde krutt bak.

 

Noen som har tips og råd til taktisk-stokk som fås i linksutgave til en t3?

Og til de av dere som har utforsket og leket litt med 3006 ifht presisjonspotensial og LH-skyting, må gjerne dele erfaringer!

 

Nico

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke allerede har kjøpt die sett kjøp Ackley imp die sett og kamre riflen til 30-06 AI :) Petter Sannes, Roger Hansen og Per Inge Jacobsen med fler har brotsj.

Jeg har hatt en sako 75 I 30-06, etter lapping av klakker og bedding gikk denne meget godt. Har nå en 30-06 AI med Krieger pipe I en sako 85 kasse. Denne går også veldig godt.

En skal ikke undervurdere 06 som et presist langholds kaliber.

Ang stokk kan du se på GRS Hybrid som finnes I links :)

Her er litt lesestoff :)

http://riflemansjournal.blogspot.no/201 ... 30-06.html

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...

Presisjonen er det ingenting å si på. Har 5 skuddssamling på 3mm senter-senter (100m). Har ikke målt samling på 5- og 600m, men skyter repeterbart på 25 cm stålgong på 500m. Dette er med ncc 168 og N15 ;) På toppen sitter en zeiss 2,5-10x50 (tiltenkt jakt, ikke det mest passende men duger)

 

Planlegger ny stokk/chassis i nærmeste fremtid :-)

Link to comment
Share on other sites

Har dessverre ingen bilder da kameraet på mobilen er gått i stykker..

Har jevnt over gode 5 skuddssamlinger. Skyter ikke 3mm hver gang, men det går når skytteren bak børsa gjør jobben, samt har gunstige vindforhold:-)

 

Er pause i langholdsskytingen for tiden, men blir mer testing utover høst -vinter:-) jeg liker den gode gamle traveren 3006... En svært allsidig patron som er utmerket til både jakt og presisjon/middels LH-skyting :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...