Jump to content

Stygg sak i media


Hedmarkingen

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er ikke jeg helt sikker, men det arrangeres i alle fall "hiprøver"? Der de bruker i alle fall rev. Har vært med å sett på slik trening, men stemmer det at disse "prøvene" er av organisert/ lovlig art? Altså på linje med vanlig jaktpøve, liksom? Ellers er jeg veldig enig i hva siste taler skriver. Dvs 100%...

Hiprøver holdes på levende rev ja!

Men dette er oppdrettsrev som er testet og som har psyke til å håndtere dette.

Flere offentlige instanser + adferdsforskere på rev fra Landbrukshøgskolen har har vært og sett på dette.

Hele veien fra oppstallingsplassen, transport, trening og tilbake til oppstallingsplassen.

De hadde ingen ting å utsette på dette og det er derfor kunsthitrening/prøver fortsatt er lov og ikke ble forbudt når siste dyrevernlov

kom nå for 2-3 år siden!

Link to comment
Share on other sites

Og ellers har du det bra?

 

For da kan du gå tilbake, lese en gang til hva som ble sagt, og prøve å tenke istedenfor å onanere til din misnøye over at ikke alle er enige med deg.

 

Kanskje du skal vise til hvilket innlegg du tenker på? Ellers forstod hverfall ikke jeg hva du tenkte vi skulle onanere til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og ellers har du det bra?

For da kan du gå tilbake, lese en gang til hva som ble sagt, og prøve å tenke istedenfor å onanere til din misnøye over at ikke alle er enige med deg.

Kanskje du skal vise til hvilket innlegg du tenker på? Ellers forstod hverfall ikke jeg hva du tenkte vi skulle onanere til :mrgreen:

Stygg sak i media: er trådens tittel og har sporet langt ut i de BLÅ

Mulig NOHA m.fleire organisasjoner har har fått sin vilje med denne tråden.

 

Vi ble manipulert til å sjå etter stygge ting,, hva om vi endret overskrifta feks: hva ser du? er det sånn?

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Og ellers har du det bra?

For da kan du gå tilbake, lese en gang til hva som ble sagt, og prøve å tenke istedenfor å onanere til din misnøye over at ikke alle er enige med deg.

Kanskje du skal vise til hvilket innlegg du tenker på? Ellers forstod hverfall ikke jeg hva du tenkte vi skulle onanere til :mrgreen:

Dere to altså... Master debaters... :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Og ellers har du det bra?

For da kan du gå tilbake, lese en gang til hva som ble sagt, og prøve å tenke istedenfor å onanere til din misnøye over at ikke alle er enige med deg.

Kanskje du skal vise til hvilket innlegg du tenker på? Ellers forstod hverfall ikke jeg hva du tenkte vi skulle onanere til :mrgreen:
Dere to altså... Master debaters... :lol::mrgreen:

Det var ikke et av mine innlegg Nilsen reagerte på Robert, jeg lurte bare på hva han ble opphisset av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og ellers har du det bra?

For da kan du gå tilbake, lese en gang til hva som ble sagt, og prøve å tenke istedenfor å onanere til din misnøye over at ikke alle er enige med deg.

Kanskje du skal vise til hvilket innlegg du tenker på? Ellers forstod hverfall ikke jeg hva du tenkte vi skulle onanere til :mrgreen:
Dere to altså... Master debaters... :lol::mrgreen:
Det var ikke et av mine innlegg Nilsen reagerte på Robert, jeg lurte bare på hva han ble opphisset av :wink:

Åhåhåhå, i see what you did there... :wink:

Men tror ikke vi får fortsette å være flåsete mer før en admin sletter tullingen vår :mrgreen:

 

Jeg har sett hele videoen som NOAH har lagt ut. Den viser særs lite egentlig som omhandler rev. Minkjakt er det derimot mye av.

MEN! Videoen er klippet for å få det til å se verre ut enn det er, og de har dratt voldsomt i spakene i redigeringsprogrammet...

 

 

Fant videoen, her er den.

Fikset linken slik at den virker. BRM ,moderator

Link to comment
Share on other sites

Kan man stikke kameraet inn i hullet minken sitter i, kan man sende ei 22 kule inn der også...
Njæ, så langt jeg vet gir ikke kameraer rikosjetter når man filmer i fjøresteinene. Har hørt at dette stiller seg annerledes med 22lr. Tror ikke jeg ville likt å få mink-infisert rikosjett i retur på mine sarte og koldbrannfrie hender...
Link to comment
Share on other sites

Som Moderator har jeg en liten kommentar. Ikke angrip hverandre , diskuter saken.

Dette er en sak som er blåst ut av sin proporsjon. Vi behøver ikke være usaklige.

 

All den tid jeg har vært intervjuet to ganger av NRK Nordland, har jeg og mer kjennskap til dette enn de fleste. Noah. ARR og Dyreverns alliansen er kontinuerlig på krigsstien. Vi jegere skal ikke fore disse dyrevernsekstremistene. Derfor må vi være litt omtenksom på hva og hvordan vi presenterer vår hobby. Disse organisasjonen leter med lys og lykte får å bekjempe jakt og fangst.

 

Jakt på mink og rev er sterkt ønsket jakt ut fra viltstell. Mink er svartelistet og skal etterstrebes med de midler en har innenfor lovverket. At det i konfrontasjon mellom hund og vilt kan komme til slagsmål og avliving er ikke ønsket atferd. Men det vil skje i enkelt tilfeller. Vi skal bruke og trene hundene våre til å presse ferm viltet. Avliving skal skje på en effektiv måte med minst mulig stress av fangstdyret.

 

Hi trening av hund foregår som kommentert på oppdretts rev. Har ved selvsyn sett disse revene legge seg til å sove, da med en gneldrene hi hund på meget kort avstand. Denne aktiviteten er godkjent av Veterinærinstituttet og Mattilsynet. Angående Bjørnetesten på Flå, så brukes det bjørner fra bjørneparken. Disse bjørnene bryr seg ikke mye om hundene som står utenfor gjæret å gneldrer. Her er det snakk om en mental test på hund. De fleste hunder bakker ut ved møte med bjørn og lukten av denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett hele videoen som NOAH har lagt ut. Den viser særs lite egentlig som omhandler rev. Minkjakt er det derimot mye av.

MEN! Videoen er klippet for å få det til å se verre ut enn det er, og de har dratt voldsomt i spakene i redigeringsprogrammet...

 

 

Fant videoen, her er den.

Etter å ha sett hele videoen med lyd, har jeg enda mindre å anmerke på den. Den lattern som det henvises til er helt uvesentlig og på sin plass i gleden over at hundene gjør en god jobb.

 

Liker fortsatt ikke at det brukes mink i felle til å prege hunden, men siden målsettingen er å bli kvitt mest mulig Mink. Er det klart at behovet for Mink skarpe hunder er stort og må prioriteres over enkelt mink sine mindre lidelser i form av stress før de avlives.

 

Ser ikke en situasjon jeg ville drømme om å avfyre skudd i, i den videoen.

 

Overskriften på tråden burde virkelig byttes ja. Hva ser vi her? Er dette brudd å lovverket og god jegeroppførsel på rovviltjakt?

 

Hva jeg mener er nok rimelig klart, og de kommentarene som de viste med videoen så jeg ingen problemer med.

Men..... Problemet er at folk flest ikke skjønner hva de ser, og hvorfor ting må gjøres som de gjøres. Ikke engang endel jegere her inne skjønner dette, og begynner tulle seg bort i jeger etiske begreper som klart viser at dette er ting de ikke har satt seg særlig inn i. Eller som rent av ikke liker jaktformen.

 

Etter å ha sett hva en eneste Mink kan gjøre i en sjøfugl koloni, har jeg full forståelse for at Mink er svartelistet med alt det innebærer. Skulle ønske folk skjønte hvilken forferdelig ødelegger Minken er, og hvor store positive konsekvenser det er der slike som vi ser på videoen gjør en innsats.

 

P.S. Hvor står det at det er galt i å glede seg over vellykket jakt? Jeg har inntrykk av at enkelte her helst hadde sett at vi tok på oss sørge mine ved alle fall, når vi egentlig bobler over av lykke og vemod omhverandre, alt ettersom hva vi har tatt livet av.

Link to comment
Share on other sites

Det harseleres med "føleri" i denne tråden. Jeg kan til en viss grad forstå det. Men "føleri" er ikke ubetinget negativt. Ikke for folk generelt, og ikke for jegere spesielt. Hvis man er likegyldig til unødvendige lidelser hos mink eller rev, og unnskylder det med at nettopp de er svartelistet eller på en eller annen måte har en iboende ondskap, har man uavhengig av alder enten dårlig utviklet empati, alternativt blitt følelsesmessig avstumpa. Ingen av delene er særlig bra. Hva slags forhold har man da til viltet man jakter, jakthunder man holder eller mennesker man omgås?

Det er veldig greit å "føle" at noe ikke ikke er greit. Det er mangelvare, ikke slutt med det.

Link to comment
Share on other sites

Ween,

 

du argumenterer deg fram til at de som sier at man må se objektivt istedenfor følelsesmessig mangler empati. Dessverre bruker du ikke logikk eller kritisk tenkning for å nå fram til konklusjonen din. Ingen i diskusjonen har vist tegn til at de er likegyldige til lidelser hos vilt, og det er dette du bygger på.

 

At man ut fra egne følelser mener at det må være slik holder ikke når man kommer med en påstand. Slike påstander basert på følelser er ren synsing. Slikt kan vanskelig diskuteres på en ryddig måte i en blandet gruppe, og de som blir utfordret på synsingen sin liker det svært dårlig, som vi har sett.

 

Bruk gjerne følelsene dine, uten å gå i lufta når andre ikke er enige. Respekter forskjellen på synsing og objektive krav til lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Nilsen.

Feil! Jeg sier at følelser er viktige i denne saken. Er det ikke det vi snakker om? Følelsen av om dette er greit eller ikke? At empati generelt sett er mangelvare er udiskutabelt. Det er åpenbart, og gjennom dette forumet veldig overraskende, at så få jegere er opptatt av naturvern/viltvern. Snakk om å sage av grenen man sitter på.

Å blande inn hvor "slemme" minken eller reven er mot andre dyr er meningsløst. "Slemme" minken liksom. Eller reven, som bare har vært her i to hundre år++, men som nå fortjener pisk for sin kjipe eksistens.

Jeg støtter NOAH i deres kamp for for dyrevelferd. Jeg gjør det. Og samtidig jakter jeg 40-50 dager pr år. Jeg støtter NOAH fordi jeg vil fortsette med jakt. Et forbud mot jakt er like utopisk som å vasse i vilt ala` 1920-årene.

Jeg har vært så dritlei disse tingene at jeg rett og slett har kjøpt min egen skog. Kunne bestemme selv: "Hogge her nei, det er uaktuelt", dette er "reve, skogsfugl, elg og hvasommåtteboher terreng". I min naivitet er det slik jeg vil ha det. Forvaltning og jakt; hånd i hånd.

Link to comment
Share on other sites

Nilsen.

Feil! Jeg sier at følelser er viktige i denne saken. Er det ikke det vi snakker om? Følelsen av om dette er greit eller ikke? At empati generelt sett er mangelvare er udiskutabelt. Det er åpenbart, og gjennom dette forumet veldig overraskende, at så få jegere er opptatt av naturvern/viltvern. Snakk om å sage av grenen man sitter på.

 

Her vil jeg påstå du har en total skivebom.

Visst er det mye følelser ute og går i denne saken, jeg vil til og med påstå at Norske jegere har svært velutviklet empati i forhold til dyr (Jamt over mye bedre enn hos ikke jegere). Dette være seg husdyr eller vilt, og da selvfølgelig også rovvilt. For egen del skiller jeg ikke på vilt og rovvilt hva angår lidelser de bør utsettes for, og jeg vet at jeg på ingen måte er alene om ett slikt "total syn".

 

Men... Empati betyr evne til å sette seg inn i andres følelser, når det kommer til dyr er det i prinsipp sult, sinne og redsel. Kort sagt primærfølelser. Og alt henger på hva vi mener er akseptabel belastning. Til rettesnor for hva som er akseptabelt har vi lovgivningen. Under dennes paraply, vil man oppleve situasjoner som kan se og føles som om de er både på og over kanten, men er de det? Når man skal vurdere vilts lidelser må man se på hva er dets naturlige liv og lidelser, Man må under ingen omstendighet blande inn egne følelser utover de primærfølelser vilt har. Og der er det feilen blir gjort, også av oss jegere. Ved å tillegge viltet mennesklige følelser utover primærstadiet vurderer vi viltets oppleving og belastning feil, alltid!

Man må søke å se objektivt på situasjonen, og se hva man fakstisk ser, uten å blande inn vår egne overlegne evne til å tenke fremover og tillegge viltet denne evnen.

 

Å blande inn hvor "slemme" minken eller reven er mot andre dyr er meningsløst. "Slemme" minken liksom. Eller reven, som bare har vært her i to hundre år++, men som nå fortjener pisk for sin kjipe eksistens.

 

Det er en grunn til at Rev og Mink jaktes, og det er skade. Det er også en grunn til at Rev og Mink jaktes forskjellig, man kan det på grunn av dyrenes forskjellige levesett og habitat. Rev har vel ingen noe problem med hvordan denne jaktes lenger, da jakt på rev er nøye regulert og jakt/fangst metoder som kunne skape unødig lidelse er faset ut. Videoen av en skadeskutt Rev på ei berghylle med hunder rundt er ikke ett problem, for objektivt sett var dette en forkorting av dens lidelser. Ubehagelig? Tja. På video ute av kontekst? Ja. Og der er problemet med slike videoer, de spisser "Høydepunktene" og gir ikke ett riktig bilde av situasjonen, det vil de aldri gjøre.

 

Mink! Har ett vansklig jakbart habitat, og har stoore følgeskader for resten av habitatet. Minken er egentlig som mennesker, den dreper ned til der ikke er noe tilbake å leve av, før den flytter videre. Problemet er hva og hvor den dreper ned for fote. Man kan sammenligne den med ett menneske som gikk inn på barselsavdelingen og tok livet av alle barna, år etter år uten at noen stoppet vedkommende. Hoi, det vart sterke bilder ja, men smak litt på den. For det er ikke pene bilder man får fra naturen der Mink har vert på ferde. Kunne brukt uttrykket skyte gullfisk i bolle, men gjorde det altså ikke da det ikke skapte de rette "Følelsene" jeg ønsket vise frem. Vi snakker altså om regelrett utrydding av av andre vilttyper.

 

Spørsmålet blir da, aksepterer vi større lidelser for Mink ved jakt/fangst enn for andre dyr? Man kunne tro det, men nei, det gjør vi ikke etter loven! Den eneste innrømmelse som er gjort i så måte for svarteliste arter er at de aldri får fred, og alltid kan og bør jaktes på. Aksepteres det større lidelser av jegerne enn ved fangst på annet vilt? Nei faktisk ikke.

 

Ved jakt på Mink aksepteres det nok likevel at man går nærmere inn mot lovens grenser for å utsette vilt for lidelse enn ellers, merk nærmere, ikke over. Det burde egentlig si noe om hvor forsiktige norske jegere generelt er med å utsette vilt for lidelse, at mange "føler" man har gått over streken når man bruker hund på minkjakt. For Minken spiller det nok liten rolle, den er i naturen, og lever og dør i naturen. Om den blir tatt av en oter eller en hund spiller nok fint liten rolle for den. Det bedragerske med at hund avliver Mink er at det ser og "Føles" voldsomt, men sannheten er at den dør uten unødige lidelser (Ikke uten lidelser som vi jegere er blitt så flinke til å etterstrebe), og den dør raskt.

Spørsmålet blir egentlig, skal man slutte å bruke hund på Minkjakt fordi det ser voldsomt og brutalt (Naturlig om en vil) ut?

 

Jeg støtter NOAH i deres kamp for for dyrevelferd. Jeg gjør det. Og samtidig jakter jeg 40-50 dager pr år. Jeg støtter NOAH fordi jeg vil fortsette med jakt. Et forbud mot jakt er like utopisk som å vasse i vilt ala` 1920-årene.

 

Jeg vil kategorisk si at du ved å støtte NOAH er med på å sage over grenen du sitter på, NOAH har kun ett mål og det er a all jakt skal forbys.

 

Deres kamp for dyrevelferd er 90% tull og tøys. Om de var det minste interessert i dyrevelferd, skulle de ha sett på slaktedyr, stor/små fe og fjørfe sin velferd. Og da spesielt på siste reis. Jeg er ikke glad over å levere dyr til dagens slaktesystem, (blir faktisk dårlig i dager etterpå av å tenke på turen og slakteriet. Noe til Bonde hva?). Og så burde de jobbe for at folk flest ikke fikk ha hund og katt uten å kurses på hva det innebærer og en sjekk på om det er egnet til å ha de. Men nei, det er Disney tilværelsen i naturen de er etter, der bamsebraker "leker" med lam osv. Der de gladelig av propaganda grunner (For de vet bedre) utsetter hundrevis av sjøfugl for lidelse ved vask av oljesøl, enda de vet at de aller fleste skal dø saakte av oljen de allerede har svelgt ned. NOAH er ikke en dyrevelferds organisasjon, det er fanatister som av og til snubbler seg inn på riktig vei. Men av helt feil grunner.

 

Jeg har vært så dritlei disse tingene at jeg rett og slett har kjøpt min egen skog. Kunne bestemme selv: "Hogge her nei, det er uaktuelt", dette er "reve, skogsfugl, elg og hvasommåtteboher terreng". I min naivitet er det slik jeg vil ha det. Forvaltning og jakt; hånd i hånd.

 

Tja, enten forvalter du skogen din, eller så forvalter du den ikke. Er nok mye som kunne vært sagt om det av den som har kunnskapen.

Å være villig til å jakte på matvilt men ikke rovvilt blir i mitt hode galt, det balanserer ikke. Håper jeg misforstod den.

En digresjon (Jeg har skrevet svar på posten i rødt):

 

Jeg deler faktisk syn på enkelte saker med NOAH, uten at jeg av den grunn er evneveik nok til å på noen som helst måte å støtte de. Som jeger er mine interesser alltid i oposisjon med NOAH og deres målsetting om å avskaffe Jakt, all! jakt.

De jobber etter høvelmetoden, og søker hele tiden å miskreditere og om nødvendig fabrikkere propaganda mot jegere og fangstfolk.

 

Jeg vil presisere at det å dele syn på enkeltsaker ikke er det samme som å støtte noen, jeg håper alle jegere og fangstfolk og ellers oppegående mennesker ikke på noen som helst måte vil støtte eller uttale støtte til NOAH.

Dette er ikke en dyrevelferds organisasjon, men en organisasjon som tillegger dyr og organismer menneskelige evner og tanker. Der de ensidig fokuserer på menneskets gjerninger uten å inkludere naturens gang i sammenhengen.

De søker fremstå som dyrevelferds organisasjon, for å skjule for de som ikke vet bedre hva de egentlig er.

 

De har ett stort skadepotensiale, så ikke mat dyrene. (For å si det slik).

Link to comment
Share on other sites

Å hevde at dette har med følelser å gjøre understøttes både av engasjementet i denne tråden og i ditt innlegg (takk for sakligheten, seriøst ment).

Jeg lever veldig godt med å si at jeg støtter NOAH. Selvfølgelig ikke i alt, og jeg er selvfølgelig ikke for at all jakt skal forbys. Som du korrekt påpeker, det er fullt mulig å støtte en organisasjon i enkelte saker og ikke i alt. Jeg kommer ikke på noen organsisasjon (feks politisk parti) jeg støtter i alt. Det er ikke et for stort fokus på dyrevelferd (eller miljøvern). Det er for lite. Skammelig lite etter mitt skjønn. Feks pelsdyrnæringen fortjente den negative oppmerksomheten den fikk. Virkemidlene kan absolutt diskuteres. Jeg mener forøvrig den bør nedlegges.

Nå har jeg jaktet ganske mye i en del år. Jeg kan ikke si jeg har sett at jegere er spesielt opptatt av dyrevelferd eller naturvern. Jeg har sett mange eksempler på det motsatte, som i andre befolkningsgrupper. Dette er kun empiri, gruppen er heterogen og det finnes eksempler på begge deler.

 

Til slutt noen korte kommentarer:

Jeg er veldig klar over at dyr er dyr og at de ikke har menneskelige følelser. Jeg har svært god forståelse for hva slags instinkter og følelser, eller snarere mangel på følelser, dyr besitter. Empati, følelser, redsel, sinne, glede har spilt en helt sentral rolle i min jobb i over 20 år.

Og ser jeg en rev, mink, ravn etc i sesong under jakt skyter jeg den om mulig. Forvaltning er balanse.

 

Nå må jeg logge av. Jeg drar på jakt frem til midten av uka. God helg og god jakt til de som er like heldige som meg.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jaktet ganske mye i en del år. Jeg kan ikke si jeg har sett at jegere er spesielt opptatt av dyrevelferd eller naturvern. Jeg har sett mange eksempler på det motsatte, som i andre befolkningsgrupper. Dette er kun empiri, gruppen er heterogen og det finnes eksempler på begge deler.

 

 

Så enig,så enig..Jeg trenger egentlig ikke kommentere noe mer.

Link to comment
Share on other sites

En må kunne si at disse videoene ikke gir en gofølelse, samtidig som en ikke trenger støtte NOAH? Flere i denne tråden virker panisk opptatt av å forsvare innholdet i disse klippene, og da tenker jeg ikke på minkjakt generelt, men måten det er utført her, med latter, gutteaktige kommentarer osv. Tviler som sagt på at noen blir dømt, men det betyr ikke at vi som gruppe trenger være stolte av slikt. De av dere som snakker om objektivitet, og diskusjon uten følelser, virker på meg som de minst objektive i denne diskusjonen. Hvordan diskuterer man uten følelser? Bare lurer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...