Jump to content

Stygg sak i media


Hedmarkingen

Recommended Posts

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Registrerer at flere starter helga tidlig :roll: . Vi kan jo godt sitte å fjolle av dette, men når vi i neste sekund sutrer over nye reguleringer av jakta, så har vi bare oss selv å takke. Får sette på popcornet og åpne ei øl, som flere andre her har gjort for en time siden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Les disse:

http://www.miljodirektoratet.no/no/Publ ... son-vison/" target="_blank

 

https://www.google.no/url?sa=t&source=w ... IbLej-Rghg" target="_blank

 

les spesielt avsnittet ganske langt bak i NJFF heftet om " Minkhunden "

de anbefaler raske hunder , de fraråder på det sterkeste bruk av hagle og for å skyte med 22lr må minken stå i ro...videre står det i samme heftet at man må prøve å unngå at hundene tar minken selv , altså kan det skje...

Det står ikke direkte at du kan bruke hund til å ta minken men det står at hundene bør ikke ta minken men de skal stresse den og presse den ned derfor vil de ha raske hunder og da sier det seg selv at det kan hende de tar minken...

 

Sier seg selv at jeg er predator jeger.... Det NOHA har gjort er å ta de verste scenene og lage en film for og svekke jegerne . Denne jaktformen er like ille som en elg hund som har stål Los på elg, rype hund som avliver en skade skutt rype!

 

Hva med kattene som leker med mus? Vill tro det er ennda verre? Hundene bruker som Jan Monsen sier maks 3 sekunder på og avlive minken og de leker ikke med den de tar live av den ganske raskt!

 

 

 

Det verste med hele saken er jegere som går på det NOHA sier, og beskylder andre jegere for og gjøre en dårlig jobb! Det er akkurat det NOHA ønsker og splitte jegerbestanden og til slutt prøve å stanse all jakt! Noen tror tydelig vis at kjøtt e kommer i fra fryse disken på rimi....

 

Mye skrive feil å vanskelig og legge til linker da jeg gjorde det over telefon....

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått sett videoen hos Aftenposten. Det som vises er brutalt, ja, men jeg kan ikke umiddelbart si meg enig i at det er ulovlig. Det eneste som kan være tvilsomt er det første klippet der et dyr av noe slag (en mink?) kommer ut av hiet, og umiddelbart glefses tak i av hunden. Klippet er dog for kort til at man kan konkludere, da vi ikke ser hva som skjer etterpå. Dersom jegeren er på og avliver kjapt etterpå er det, etter mitt syn, grei skuring.

 

Dette med den reven som står omringet; javel, så gjør den det, og man kan sikkert argumentere for at det er på tide å avlive den. Til det vil jeg svare at man da også bør ta med i betraktningen at det tilsynelatende er overhengende stor fare for rikosjett, da det er berggrunn så vidt jeg kan se.

 

Klippet med mink i bur er det som ser desidert verst ut, men jeg kan for lite til å våge å prøve å konkludere.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er klippe med mink i bur verst? ???

Hvordan tror dere man oppnår hi chamipon?

 

 

Det finnes flere kunst hi Norge, LOVLIGE kunst hi hvor man trener hundene på levende rev.... ser ingen ting galt i dette... er til og med et eget forbund for denne jakt formen! Dette er en sak som er blåst opp av NOHA , hvor de har klippet filmene til slik at de ser verre ut enn hva de er....

Link to comment
Share on other sites

Når en ser på kommentarene som følger disse videosnuttene, så trenger en ikke "gå på det NOAH sier". Man kan prøve å vri dette over til at noah vrir på sannheten så mye man vil, men vi kommer ikke bort fra at noen av situasjonene og kommentarer/latter er dårlig reklame for jegere. De av dere som synes alt dette er helt greit, bør gjerne gå noen runder med dere selv?

Lovligheten klarer en kanskje komme seg unna med, men etisk er det ikke greit etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sa ikke at det ER verst, jeg sa at det SER verst ut (og da sett fra mitt perspektiv med nøyaktig ingen erfaring med predatorjakt). Jeg er helt enig i at det her er NOAH som blåser storm i vannglass.

 

@Kuli: Basert på de klippene vi har fått forelagt; hva er egentlig galt med etikken?

 

Edit: Jeg er enig i at det ikke *ser* pent ut, men det gjør faktisk ikke slakting heller. Utfordringen for meg er at det virker som om mange mangler evne til å skille mellom hvordan ting ser ut, og hva som ligger bak og livets harde realiteter.

Link to comment
Share on other sites

At man velger å slenge et kamera opp i fjeset på en "ferdig" rev i stedet for å avslutte synes jeg er ugreit. Reven kunne i det minste vært avlivet da den fallt i vannet(går ut fra at hagle var medbrakt). Kommentarene som følger synes jeg vitner om litt mangel på etisk sans, og synes det er rart at så mange her går i forsvar i stedet for å se hva som ikke er greit i denne saken. Nettvett ble nevnt lengre oppe, og det er etter min mening det vi må ta lærdom av i denne saken. Hvis du tror at vi skal klare overbevise "vanlige folk" om at dette er innafor, så er du en bedre selger enn meg. Flertallet av Norges befolkning er ikke jegere, og mange vet ikke hva jakt går ut på. Det er ikke slik jeg ønsker de skal tro at flertallet av norske jegere oppererer.

Link to comment
Share on other sites

...dårlig reklame for jegere. De av dere som synes alt dette er helt greit, bør gjerne gå noen runder med dere selv?

Vi kan vise forståelse overfor de som er imot jakt, og skjerme deler av lovlige aktiviteter som føles ubehagelig for utenforstående. Samtidig bør vi også markedsføre jakt og forvaltning overfor allmenheten. Det etiske aspektet rundt jakt er vi stadig med å forbedre.

Link to comment
Share on other sites

At man velger å slenge et kamera opp i fjeset på en "ferdig" rev i stedet for å avslutte synes jeg er ugreit. Reven kunne i det minste vært avlivet da den fallt i vannet(går ut fra at hagle var medbrakt). Kommentarene som følger synes jeg vitner om litt mangel på etisk sans, og synes det er rart at så mange her går i forsvar i stedet for å se hva som ikke er greit i denne saken. Nettvett ble nevnt lengre oppe, og det er etter min mening det vi må ta lærdom av i denne saken. Hvis du tror at vi skal klare overbevise "vanlige folk" om at dette er innafor, så er du en bedre selger enn meg. Flertallet av Norges befolkning er ikke jegere, og mange vet ikke hva jakt går ut på. Det er ikke slik jeg ønsker de skal tro at flertallet av norske jegere oppererer.

Er fullstendig enig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Herre! Såvidt jeg kan se ble ikke en eneste lovparagraf, eller etisk jegerregel brutt i denne filmen. Jeg valgte med vilje å høre den uten lyd, da jeg vet hva folk sier og uttrykker kan vri oppfatningen av hva som foregår. Slik at fokus kunne være på hva man faktisk ser skje.

 

Jeg har sett hund rive mink før (I min barndom/ungdom), og etter min oppfatning går dette så raskt at det på ingen måte er snakk om noen ekstra lidelse for minken kontra ei kule eller haglbyge. Tvert i mot faktisk, jeg har selv flere ganger måttet bruke to skudd å mink grunnet vanskelige skudd med dårlig bakgrunn, gjerne med litt ventetid på grunn av bakgrunn. Hunden tar livet av minken omtrent akkurat likefort som ett velrettet skudd (= fort som fy, snapp. Og det er slutt). Frem til hunden får tak i minken er det en annen sak, og hunden kan likegjerne få seg endel juling. Derfor er det ønskelig at hunden selv ikke avliver frisk kjempende mink (Altså for hundens egen del, ikke for minkens del). At hunden fortsetter å riste og rive i minken er ikke ett tema, den er forlengst død. Og er naturlig oppførsel for hundens del.

 

Utifra kameravinkler etc. er det ikke mulig å si at reven kunne ha vert skutt da den falt i vannet. Jeg ville ikke ha skutt, alt for farlig slik det så ut på videoen. Ellers var der hund i skuddbildet hele tiden = umulig å skyte på forsvarlig måte.

 

Den Mårhund/sølvrev eller hva det var sekvensen sier meg ingenting om hva som foregår.

 

Mink i felle.... Liker det ikke, men minken skriker til og er minst like redd/stressa om det er du som kommer for å skyte den enn om det er en hund som står der og bjeffer.

Hvor lenge man kan gjøre slikt før man avliver uten at det blir dyreplageri.... jeg vet ikke, men stort mer enn den tiden det tar å klargjøre våpenet bør det nok ikke ta. (Bruker vel ca 30sek til ett minutt på å ta av sekken og ta ut pistol eller revolver og lade den, så noe slikt må vel kunne sies å være innenfor normalen av hva som kan aksepteres).

 

Det jeg generelt ikke liker, er filming av slike situasjoner. Da det betyr en jeger mindre med våpen til å følge med og gripe de muligheter til sikker avlivning som byr seg (Ting går ofte fort på rovdyrjakt).

 

Alt i alt er dette ett typisk presentasjonsproblem, at unge jegre ler under adrelanin/jaktrus er fakisk ikke unormalt. Men kan virke litt søkt for den som ikke har opplevd slike stimuli i rett alder. Selv har jeg nok godt over 1000 fugl på samvittigheten fra ungdommen (50-60 måser pr dag i lange perioder fikk fort fart på tallene, kan ikke huske jeg hadde særlig problemer med nattesøvnen over hvordan de møtte sitt endelikt for å si det slik). I godt voksen alder er dette betydelig endret, og slik fungerer nå engang vi mennesker uten at man for den del trenger ta anstøt av det.

 

Saken er en storm i ett vannglass, og i hovedsak ett propaganda stunt fra organisasjoner som ønsker å forby all jakt. Og gjerne kan leve med resultatene og dyretragediene som da følger. For NOAH er det viktigere att ett vilt dyr ikke lider i 3 sekunder når det er direkte påført av mennesker, enn at det lider i dager og uker før det tilslutt dør i store pinsler på naturlig vis.

Vi må all huske at dette er fanatikere som på ingen måte har dyrevelferd på agendaen. Dyrevelferd er kun ett argument de skyver foran seg når det passer seg slik for å skjule de egentlige motivene fra Ola og Kari menigmann.

 

De aller fleste jegere er i dag skolert og oppdratt til ikke gi dyr unødige lidelser ved jakt, og har ofte sterke følelser for dyrevelferd og behandling av viltet innenfor det som er mulig og fornuftig. Fanatikere bruker ikke fornuft, og de gir seg ofte pokker i dyrs lidelser om det gavner "Saken". Slik er det, trist men sant.

 

Så ikke bli lurt til å henge dere på noe klagetog sat i scene av NOAH og dets like. Selv ikke når dere er enig, eller tror dere er enig i det som presenteres. Skal man spise grøt med djevelen, bør man som kjent ha svært lang skje for ikke bli brent.

 

Tenk dere om, hva ser jeg? Hvilken kunnskap har jeg om jaktformen? Er det intelligent å gå løs på våre med jegere? Alle angrep på jakt og jegere slår uansett alltid tilbake på alle jegere uansett jaktform! Ønsker du å være en del av dette angrepet mot det som til slutt blir mot deg selv og dine egne jaktformer?

 

Hvor intelligent synes det egentlig være å hjelpe til med å sage av grena du selv sitter på? Er ett spørsmål jeg ofte har lyst å stille til jegere som henger seg på hylekor mot andre jegere.

TENK! TI! TENK! Tal.

Link to comment
Share on other sites

Ofte fornuft i det du skriver, men ikke denne gangen. Jeg tenker faktisk selv, og har tenkt å fortsette med det. Du legger opp til at vi som jegere skal tie og være med å skjule/ forsvare handlinger vi ikke synes er i tråd med det jakt skal være. Vi skal være uenige, selvkritiske og stå for det vi mener, i motsatt fall nærmer vi oss organisasjonen vi her diskuterer der alle gir uttrykk for samme standpunkter. Fanatisk jeger ønsker jeg ikke å bli..

Link to comment
Share on other sites

En våt drøm fra min side, jegerne blir fullt frikjent etter en eventuell rettsak som i etterkant medfører et sivilt søksmål mot både NOAH og ARR slik at begge går konkurs.......

 

Selv om jeg også er kritisk til den delen der reven blir filmet nede på steinhylla i stedet for å bli avlivet så mener jeg det ikke er snakk om noen forhold som burde medføre noen straff av jegerne. Det ARR vektlegger i forhold til skikkethet vil også kunne få stygge konsekvenser i fremtiden om de skulle vinne frem, med tanke på presendens.

Link to comment
Share on other sites

Voldsomt til bruk av ordet "vi" Kuli. Synes du kan bytte det ut med "jeg" for du har ikke noe grunnlag for å si "vi jegere" osv.

 

 

Rett nok har ikke jeg juridisk kompetanse men jeg ser ikke lovbruddene de skal dømmes for her.

 

Moral opp mot praktisk verden, så ser jeg flere risikable skudd hvis de skulle skutt. Er dette filmet med "hodekamera" så faller også argumentet "skyte istedenfor å filme" bort.

 

Virker som om selv de som driver jakt går i følelsesfella her.

Link to comment
Share on other sites

Saken er en storm i ett vannglass, og i hovedsak ett propaganda stunt fra organisasjoner som ønsker å forby all jakt. Og gjerne kan leve med resultatene og dyretragediene som da følger. For NOAH er det viktigere att ett vilt dyr ikke lider i 3 sekunder når det er direkte påført av mennesker, enn at det lider i dager og uker før det tilslutt dør i store pinsler på naturlig vis.

Vi må all huske at dette er fanatikere som på ingen måte har dyrevelferd på agendaen. Dyrevelferd er kun ett argument de skyver foran seg når det passer seg slik for å skjule de egentlige motivene fra Ola og Kari menigmann.

Amen!

 

Noen har argumentert for at rovviltets behanding av byttedyr, og "kattens lek med musen", ikke er relevant i denne sammenhengen. Det er jeg ikke enig i. Vi vet hvordan rovviltet skaffer seg mat - jager byttedyra, på samme måte som hundene i disse videoutdragene. Noen rovdyr, som ulv og bjørn, er til og med så rasjonelle at de ikke kaster bort unødig energi på å avlive byttedyra, men starter med å ete på dem, straks de er immobilisert.

 

De moderne "dyrevern"-fanatikerne er for at alle rovviltstammer skal vokse ubegrenset, og er også mot all jakt. Hjortedyr og annet "matnyttig" vilt skal jo være mat for deres kjære rovvilt, må vite.

 

Resultatet av gjeninnføringen av rovdyra ser vi f.eks. i Trysil. Der er elgkvoten gått ned, fra ca. 1.000 dyr i året, til ca. 800, etter at de fikk "biologisk mangfold" (selvfølgelig uten noen som helst økonomisk kompensasjon til grunneiere eller lokalsamfunn). Det betyr at ca. 200 elg i året ikke blir skutt av jegere (vi vet gjennomsnittlig tid/strekning før dyret er dødt ved elgjakt), men i stedet blir jaget av ulv eller bjørn, til det er i samme situasjon som revene/minkene i disse videoutdragene, og til slutt kanskje blir spist levende. De merlidelsene disse 200 dyrene pr. år blir utsatt for, bare i Trysil, skyldes ENE OG ALENE den endrete rovviltpolitikken.

 

I denne sammenhengen blir det umåtelig frekt at det er nettopp de mest fanatiske rovvilttilhengerne som "kaster den første sten".

 

 

PS: For oss jegere gjelder enda mer enn før følgende regel: Ikke legg ut videoer fra jakt, sjøl ikke på "lukka forum". Jaktmotstanderne misbruker alt, for alt det slikt (ikke!) er verdt!

Link to comment
Share on other sites

Nilsen 308 skrev:

Hvilke konkrete lovbrudd ser dere i videoen som disse kan bli dømt for?

Jegere, jakt og paragrafrytteri hører ikke sammen. En jeger skal skjønne når man er innafor og når man er uttafor. Lover har en tendens til å bli justert dersom opinionen føler det er nødvendig. Så får man også innse at jakt vekker følelser. En god jeger balanserer det rasjonelle og følelsene. I dette skjæringspunktet er det noe som heter respekt. Respekt for de som har gitt deg tillit til å utøve jakt. Respekt for viltet. Respekt for deg sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke kompetanse til å uttale meg om dette kvalifiserer å bli dømt for.

Tror derimot bestemt at Kuli godt kan bruke ordet "vi". og at jegere som gruppe tar avstand fra atferd som dette.

Vi "sager ikke av grenen" vi sitter på... men bør som organisasjon SELV fjerne ev "syke" grener.

 

Honnør til dere, ween, Kuli og andre som tar til orde mot "macho-jegere"- uten respekt (virker det som) for viltet det jaktes på.

 

PS... å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt.

Link to comment
Share on other sites

PS... å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt.
Som jeg har skrevet over - når det er menneskers BEVISSTE POLITIKK som har medført at det er flere rovdyr som kan utøve sin "adferd", er det høyst relevant å vise at byttedyrene blir påført større lidelser enn viltet i disse videoutdragene. Og at det er NOAH etc. som fremmer slike lidelser, ved sine rovviltholdninger.
Link to comment
Share on other sites

En av de anmeldte er ihvertfall medlem her på Kammeret og har uttalt seg mye om minkjakt med hund.

Hadde vært morro om vedkommende kunne komme med en litt mer oppklaring av selve saken!

Slik saken er i media nå så er den vel ikke spesielt god reklame for minkjakt eller rovviltjakt generelt!

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært for NOAH og lignende terrororganisasjoner, så hadde vi ikke hatt disse f**kings minkene.
Noen av de "moderne dyrevernerne" har jo drevet og "satt fri" dyr fra pelsfarmer - til stor glede for de lokale predatorene. En del av disse dyrene har kanskje overlevd, og fått forvillet avkom.

 

Men problemet med rømming fra norske pelsfarmer startet omtrent samtidig med pelsdrifta - dvs., blå-/sølvrev forvillet seg fra sist på 1920-tallet, og rømt mink bidro til "biologisk mangfold" fra like etter 2. VK.. Så rett skal være rett - Siri & Co har bare i liten grad bidratt til dette "mangfoldet".

 

Men i sin kamp for "mangfoldet", bruker de sitt "enfold" til å hindre at svartelistede predatorer tas ut.

 

Edit.: Chiefen trakk først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de blir dømt for dette, og det er heller ikke hovedpoenget for meg. I denne saken er det to problemer slik jeg ser det.

1. De har valgt å legge ut videoer som virker støtende og kan misforstås av "vanlige folk" på facebook. Ikke særlig lurt etter mitt syn.

2. Kommentarer som kommer i tilknytning til disse videoene synes jeg vitner om en kultur(kall det macho-kultur) som jeg ikke synes er i tråd med det etiske grunnlaget vi har for vår jaktkultur.

 

Om "vanlige folk" får servert nok slike videoer med tilhørende kommentarer, er det en fare for at de tror dette er den vanlige norske jeger. Det ønsker ikke jeg, da det setter min jegeraktivitet i fare for å få flere restriksjoner.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette ikke ser bra ut utad, og at slik skal man ikke gjøre. Men hvor går grensen? Hvor mange har katter som leker og piner mus og fugler? Er det greit fordi mus er skadedyr? Eller er det greit fordi man ikke filmer det, kommenterer det og legger det på fb?

Link to comment
Share on other sites

"Vanlige folk" får nok ikke endret sin oppfatning av jegere generelt på grunn av dette. Det er oppfatningen av bruk av hund i jaktsammenheng som endres.

Med det engelske engasjementet mot revejakten der borte noen år tilbake friskt i minne er det ikke så veldig mye dokumentasjon som skal til for å reise en aldri så liten "folkeopinion" mot bruk av hund på jakt her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Jegere lar hundene plage rådyr!

I nærmere en time lot jegeren Ola Bottolfgjøk sin tyske Dachs jage rådyrmoren rundt i skogen. De som så rådyrmoren forteller at de så skrekken lyse i øynene hennes der hun desperat prøver å unnslippe for igjen kunne ta seg av ungen sin.

Fra sikre kilder får vi opplyst at det i Norge er et miljø hvor det avles på hunder for å få fram hunder som klarer å drive rådyr i lengst mulig tid.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at dette ikke ser bra ut utad, og at slik skal man ikke gjøre. Men hvor går grensen? Hvor mange har katter som leker og piner mus og fugler? Er det greit fordi mus er skadedyr?

 

Noe av det som skiller mennesker fra dyr er at mennesker har noe som kalles etikk og moral. Det mener man ganske bestemt at dyr ikke har. I en næringskjede er den som står under en annen mat.

Link to comment
Share on other sites

PS... å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt.

 

Det er ikke dumt. Synes det er høyst relevant å godta evolusjonen der vi selv har vært et rovdyr i 2000år. I den aller siste tiden har vi forhøyet oss med vår intelligens med å lage lover i form av spilleregler som viltlov, dyrevelferdslov, hundelov og masse mer.. Vi har ikke lenger kampen for tilværelsen som de andre artene har. Hvorfor i all verden skal vi ikke fremdeles være en av artene som påvirker samspillet i naturen. I dag har vi passert naturens lover en høy gang når det gjelder jakt. For oss som mang en gang har vært vitne til alle bisarre dyrs lidelser under naturens lover er det svært enkelt å forsvare vår jakt og forvaltning blant høytstående dyr. Også sett i lys av biologisk mangfold og økosystemenes samspill.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok bare erkjenne at det finnes individer som på en måte sto utenfor da evolusjonen tok et steg fremover.

Ble liksom ikke dradd med - ble stående på et nivå der helt grunnleggende behov styrer adferd. Noen av disse jakter - noen av de jakter ikke.

 

Forøvrig enig med bobby: "å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt."

Link to comment
Share on other sites

Utrolig imponerende å sammenligne katter, hyener og det som værre er med et kakklende menneske med en mobiltelefon... For oss som jakter er ikke dette særlig stort problem. Hvis vi ser bort i fra de som i fullt alvor mener at egen jaktform er den eneste riktige... "Problemet" med disse videoene er nettopp videoene. Hvorfor i slette helvete skal man dele absolutt alt man holder på med? Skjønner ikke folk at det til sist vil bidra til restriksjoner av egen hobby? "Folk får bare tåle å se bilder av sprengte reveskrotter og snutter fra minkjakta" sier du?? Det er faktisk slike holdninger som til sist ødelegger for en selv. Lukkede grupper my ass... Èn eller annen nisse på disse forumene vil èn eller annen gang dele bildet/ videoen...og h*n driter en lang gang i hvem som får tilgang. Som politijuristen fortalte meg for noen mnd siden... "Jegere/ skyttere er selv de største bidragsyterne for at våpenloven blir strammet inn...." Det samme vil en dag også skje med jaktformer vi har i dag. Raskere enn vi vil innrømme.

 

Edit: Byttet en o mot en i...bl a

Link to comment
Share on other sites

Se på hvilke restriksjoner det har kommet i våpenloven...også kan du sette opp ei liste over ting som er tatt helt ut fra det blå. Den lista krever ikke mange dråpene med blekk.

Greit naivt å tro at man kan omvende folk flest med bilder og videoer fra jakt/ bytte... Men for all del.. Jeg skjønner at det ville vært ønskedrømmen. Men faktum er at det motsatte skjer. Dèt er tungt å skjønne for veldig mange...

Link to comment
Share on other sites

Ja våpenloven er helt klart formet av youtube! Eller vent nå litt..

 

 

Sa jeg noe om å omvende? Det fikk jeg ikke med meg.

 

 

 

I denne saken er det mer følelser i omløp enn i tilskuerskaren på et middels kongelig bryllup :lol:

Det dumme med følelser er at det ødelegger muligheten for en diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å være så blåst, altså? Hvor i all verden har jeg nevnt et jævla ord om våpenloven og youtube??? Les hva jeg skriver og svar ut i fra dèt. Hvis du ikke evner å lese, bør du heller ikke skrive! Tenk litt på hvor kreative folk er når det kommer til erverv av våpen. Det kryr av tråder på forumet her ang hvordan snoke seg rundt lovgivningen kun for å få kloa i et våpen ekstra! Og du innbiller deg at overmakta ikke følger med og regulerer deretter? Du snakker... Du skjønner heller ikke sammenhengen mellom publiserte "jaktvideo" og økende motstand blant folket?? Når registrer du at folk tilter ang jakt/ skyting? Kan det være etter en eller annen skrudd snutt. Eller...det trenger ikke være spesielt skrudd heller. Det er i mange tilfeller nok med en, i våre øyne, fin jaktfilm. Er du så jævli blåøyd at du ikke ser den sammenhengen? Hva hadde jaktmotstanden vært uten idiotiske selfies sammen med sprengte dyr og enda mere idiotiske skrytefilmer der minken blir revet i to? Langt i fra hva som er tilfelle i dag. Det vedder jeg mye penger på. Ta en rundtur innom div fb-sider der disse motstanderne holder på. Les litt om hva de oppfordrer medlemmene sine å gjøre. I 80-90% av tilfellene er det å finne jaktfilmer og bilder de kan bruke. Og bare for å ha sagt det.. Jeg er ikke motstander av værken revesprenging, hijakt eller langholdsjakt for den del... Men jeg er veldig skeptisk til at motstandere skal få mere fôr.

Link to comment
Share on other sites

Vi må nok bare erkjenne at det finnes individer som på en måte sto utenfor da evolusjonen tok et steg fremover.

Ble liksom ikke dradd med - ble stående på et nivå der helt grunnleggende behov styrer adferd. Noen av disse jakter - noen av de jakter ikke.

 

Forøvrig enig med bobby: "å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt."

 

Kona lo så hun grein av denne, må være årets for min del hvertfall :lol:

Link to comment
Share on other sites

Utrolig imponerende å sammenligne katter, hyener og det som værre er med et kakklende menneske med en mobiltelefon...

Forøvrig enig med bobby: "å sammenligne dyrs atferd kontra menneskers, blir bare for dumt."

Var vel jeg som var først innom og nevnte katta. Når jeg først nevnte katta, så var det ikke for å sammenligne dens adferd mot mennesket. Men for å sette det mere på spissen og lufte spørsmålet om når mennesker kan/bør bli dømt pga dyrets adferd. At det blir vridd og vrengt til noe helt annet er jo bare underholdende :lol: Hvis en hunde fører skal bli dømt for at hunden plutselig tar en mink og fillerister den, så er vel ikke veien lang for at katte eiere også kan bli saksøkt når vi slipper ut katta (og vet at den blir å seigpine mus). Er det et bra rettsprinsipp? Selvfølgelig skal dyre eiere ha et viss ansvar for dyrets adferd. Men hvor går grensen? Når en politihund skambiter en jente? Når en mink blir tatt av spor hunden? Når en katt piner mus? Er jeg noe bedre eller værre enn eieren av hunden som fillerister mink, når jeg sitter og ser ut vinduet at katta slenger rundt seg med halvdød mus på plenen, og velger selv og la naturen gå sin gang. Bør jeg bli saksøkt for det?

Link to comment
Share on other sites

1. Nei

2. Vet ikke

3. Ja

4. Nei

5. Nei

6. Nei

 

Mennesket er ansvarlig for dyrs adferd når de har vært med på å påvirke adferden.

Mennesket er ansvarlig for dyrs adferd når de setter dyr i situasjoner der dyret er utenfor kontroll.

Mennesket er ansvarlig for dyr de slepper ut i miljø dyrene ikke har forutsetning for å takle.

Dyr har ikke noe ansvar for mennesker.

Link to comment
Share on other sites

jonilse; "Hvis du ikke holder katt, holder du mus", sier et Finsk ordtak,.. og selv om jeg liker katter- (ikke så mye som Hunder),- så er det som det siterte ordtaket ovenfor grunnen til at jeg holder katt.

Kona har sikkert helt andre motiver... hun er såååå glad i katter.- Dette går bra,..katten VET at jeg blir sur om den "river" hunden og hunden (Irsk Setter) vet også hvor grensen går...hvor "tøff" han kan tillate seg å være ovenfor katten.

Vel dette blev litt OT.- Du spør hvor grensen går??... Dyrs beteende blir et annet tema.

 

Det denne tråden setter søkelyset på er hvordan vi som mennesker og jegere oppfører oss og holdningene vi har ovenfor dyrene/viltet vi jakter på,... og ikke minst hvordan den "ikke jaktende" del av befolkningen oppfatter og ser på oss.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hvordan mennesker oppfører seg ja.

Hvis vi virkelig skal verne dyrene på denne planeten må noen ting skje. Bremse befolkningsveksten. Slutte å jage etter konstant økonomisk vekst. Og slutte med å bytte ut sofaen hver gang vi synes den gamle ikke er så trendy lengre. Økt ressursbruk, bruk og kast, og befolkningsvekst er ikke bra for ville dyr. Det ville ha hjulpet dyrene på denne planeten mye mer enn å gå inn for å stoppe all form for jakt. Når den siste vill laksen er borte (pga økonomi), så kan NOAH peke på sportsfiskere så mye de vil. Det hjelper lite..

Hver for oss er mennesket veldig smart (de aller fleste i det minste). Men som en samlet befolkning oppfører vi oss som parasitter og idioter som kollektivt driter i eget reir. Når dette reiret er full av dritt, så vil vi til mars fordi vi håper og tror vi kan fortsette å drite der. Det er nok vår største utfordring når det gjelder dyrevern. At mennesker kollektivt driter i eget reir for den økonomiske vinningens del. Det samme reiret som dyrene er totalt avhengige av. Vi mennesker er ikke fullt så avhengige av naturen. Vi følger ikke samme spillereglene som dyrene må. Vi har tross alt bygd en "boble" kalt sivilisasjon for å holde den fæle naturen på lang avstand. Og brenner olje og annen ikke fornybar energi i stor stil som kunstig livshjelp til menneskeheten. Vi vet vi sakte ødelegger dyrelivet på planeten, men velger å gjøre lite med det pga ingen vil gå ned i levestandard. Tror heller ikke at vi kan gå tilbake til hest og plog. Det vil ikke være effektivt nok til å mette verdens befolkning. Så som ting er i dag er vi nok nødt til å fortsette og pumpe opp ojle og grunnvann i stor skala.

 

Alle vil se trendy ut og bytter ut alt av dilldall vi tror vi trenger til "siste skrik". Det gjelder de fleste mennesker i det moderne samfunn, tilogmed medlemmene i NOAH.

Veldig OT, men synes det er det som er hovedproblemet på denne planeten. Menneskehetens "kollektive dumskap". Et problem som er så utbredt og normalisert at ikke engang NOAH kan pirke i det. For da må alle fokusere på eget overforbruk. Noe vi ikke vil. Det vil jo gå utover alle. Derfor er det vel lettere å redde verdens dyr med å forby all jakt.. Men den enkle veien å gå er ikke alltid den beste.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for igjen å pådra meg minkjegernes vrede; dette er IKKE bra. Nå liker ikke jeg NOAH, men det blir på siden her. Jakt handler i høyeste grad om human utførelse. Dette er ikke det. Å trene hunden på tammink og tamrev er også svært tvilsom adferd. Jeg håper ikke alt for mange støtter slik "jakt" som dette. Kan man stikke kameraet inn i hullet minken sitter i, kan man sende ei 22 kule inn der også... At hundene må rive i hjel byttet for å bli gode jegere, regner jeg med at de fleste her skjønner er bullshit.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg helt sikker, men det arrangeres i alle fall "hiprøver"? Der de bruker i alle fall rev. Har vært med å sett på slik trening, men stemmer det at disse "prøvene" er av organisert/ lovlig art? Altså på linje med vanlig jaktpøve, liksom? Ellers er jeg veldig enig i hva siste taler skriver. Dvs 100%...

Link to comment
Share on other sites

Blir stadig forundret over hvor mange idioter av jegere vi har som må holde på å legge skrytebilder ut på nettet.Vi skal ikke skamme oss over at vi jakter, men det er ikke nødvendig å legge ut filmer og bilder på nett .Det er også masse misunnelse og baksnakkelse jegere imellom, spesielt på bygdene.Derfor er det alltid lurt å aldri si noe om hvor mye vilt man feller.En gammel storjeger som nå er død sa til meg en ting når jeg begynte å jakte på åttitallet: "det ingen ser har ingen vondt av"Dette tror jeg mange skal tenke litt på.Og er man en god jeger så blir man pratet masse dritt om,alltid lurt å ligge lavt om egne prestasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...